Muutto Länsi-Helsingistä Ouluun. Mikä on ensimmäinen kulttuurishokki? Hyvässä vai pahassa?
Teenkö teini-ikäisille lapsilleni karhunpalveluksen muuttamalla perheeni pk-seudulta "maalle" mm. tulevien opiskelupaikkojen suhteen?
Kommentit (72)
Aakeeta laakeeta, mutta ajattelu ahdasta.
Mikähän siinäkin sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Jo ennestään lyhyt kesä lyhenee 2 viikkoa molemmista päistä.
Vastaavasti valoisa aika kasvaa tuon verran ja joka vuosi saa nauttia oikeasta talvesta viiden kuukauden marraskuun sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonnekin paremmalle alueelle kannattaa muuttaa. Kiinteistönvälittäjät kyllä tietävät nämä jaot tikitilleen ja kertovat mieluusti, toki off the record...
Kiinteistönvälittäjät mitään kerro, niiden tarkoitus on MYYDÄ ja ansaita provikkansa.
Entisenä oululaisena sanon, että pa§ka, sisäänpäin lämpiävä paikka.
Toki jos olet lesta, saat vaivattomasti kavereita 'valtakunnansalista', jos et, vaikeaa! Hesa-viha lapsia kohtaan koulussa!
Ainoa plussa suht. lyhyt matka laskettelukeskuksiin.
Minuakin kiinnostaa, mihin kaupunginosaan AP muuttaa. Voin kertoa totuuksia, jopa talokohtaisesti!
Olen Oulusta kotoisin ja yksi naapuri oli tiettävästi lesta, koulussa jokunen rinnakkaisluokalla mutta eivätkä kyllä millään lailla vaikuttaneet elämääni eivät hyvässä eivätkä pahassa, enkä varmaan kaikkia tunnistanutkaan. Oudot tuttavapiirit sulla hei.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä slummista saavut merelliseen Ouluun: ihanaa puhdasta luontoa ja merta ympärillä.
Oulun uimarannat: Nallikari: tuulinen, kylmä meri. Oritkari: sama juttu + matala ranta, saat kahlata puoli kilometriä "uimasyvyyksille", Tuiran ranta, eli Oulujoessa voimakas virtaus!
Slummeja riittää Oulussakin: Kaukovainio, Rajamäki, Kaijonharju, Heinäpääkin vuokrakasarmeineen, ihan alkuperäisasukkaineen.
Nuo siis "vanhoja", ennenkuin muutin pois 90-luvulla. Uusiakin slummeja m'm'ineen tullut, Maikkula? Onneksi ei enää tarvitse edes vierailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän minne tosiaan muutat. Nimeltä mainitsemattomien juttujen ohella kulttuurishokki voi olla vaikkapa murre. Itse en ole lapsuuden jälkeen käynyt Helsingissä kuin kerran lukioikäisenä. Se Helsingin murre oli aikamoinen shokki
Helsingin ns. murre on pidginiä, sekakiletä eri osissa kaupunkia, joka itse asiassa on aika pieni pääkaupungiks.
😀
Ketjun pakollinen viesti, jossa suuri kosmopoliitti "tietää" Helsingin olevan pieni.
On se kumma, kun ei ole 10- miljoonainen metropoli.
Helsinki on just paras siksi kun se on pieni ja siellä on maailman upeimmat ihmiset, kivat aluemurteet, arkkitehtuuri, ravintola- ja kahvilakulttuuri sekä luonto :) Pikkupaketissa huikea, maailman paras paikka asua!
Helsinkiläistynyt oululainen, kosmopoliitti itsekin
Ei kulje Viking Line, eikä Silja Tallink, eikä näy ratsupoliiseja, eikä metroa , vaan sen sijaan Kesäisin kulkee kaupungilla Potnapekka 🚂, Jatkuvasti on , joku katu auki Aina tehdään tietyötä! joka kesä siis jos haluaa tuomiokirkkoa mennä katsomaan, se on yksityistilaisuuden vuoksi suljettu tai remontissa on turisteille sitten mahdollisuus käydä katsomassa.
Ainolanpuisto on kaunis,saattaa aamusta olla paljon äitejä lapsineen..
Sisävesiristeilyjä ei järjestetä kun tilauksesta.🙄.
En asu Oulus enkä pelekää poliisia on Sukulaisia asumas siksi tiedän näinkin
Hyvin Stoctokman on lopettanut toimintansa.
Valkea on nyt se suurin liikekeskus.
Torilla on toripoliisi patsas , kävelykatu on Rotuaari.
On tässä oli jo jonkin verran.
Ai niin lippuja junaan ei taida saada ostaa rautatieasemalta nykyisin Ellen väärin muista.
Kun en oo junas matkustanut kauppahalli on remontoitu, alkuperäiseen ulkonäköönsä.
Julkista liikennettä on vähennetty ( kaukomatkat).
Raksilas Ei ole poliisiasema toiminnas kun on hometta.
On Poliisi likellä Rotuaaria.
Sinne lestojen sekaan? En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonnekin paremmalle alueelle kannattaa muuttaa. Kiinteistönvälittäjät kyllä tietävät nämä jaot tikitilleen ja kertovat mieluusti, toki off the record...
Kiinteistönvälittäjät mitään kerro, niiden tarkoitus on MYYDÄ ja ansaita provikkansa.
Entisenä oululaisena sanon, että pa§ka, sisäänpäin lämpiävä paikka.
Toki jos olet lesta, saat vaivattomasti kavereita 'valtakunnansalista', jos et, vaikeaa! Hesa-viha lapsia kohtaan koulussa!
Ainoa plussa suht. lyhyt matka laskettelukeskuksiin.
Minuakin kiinnostaa, mihin kaupunginosaan AP muuttaa. Voin kertoa totuuksia, jopa talokohtaisesti!
Olen Oulusta kotoisin ja yksi naapuri oli tiettävästi lesta, koulussa jokunen rinnakkaisluokalla mutta eivätkä kyllä millään lailla vaikuttaneet elämääni eivät hyvässä eivätkä pahassa, enkä varmaan kaikkia tunnistanutkaan. Oudot tuttavapiirit sulla hei.
Kirjoitinko, että tuttavapiirissäni olisi ollut lestoja? Luepa uudelleen!
Kirjoitin, että ystäviä saa (lesta)lahkosta, jos on (lesta)lahkolainen.
Tarkennukseksi: ihan mistä tahansa lahkosta; lesta, helari tai jehova, heinoslaiset lienevät kuolleet 'sukupuuttoon'.
Minun kouluaikaani ainoat tunnistettavat olivat (koulukaverit) helluntailaisia ja (opettaja) heinoslaisia.
Toiselle kommentoijalla: ajatuksissani tuon 'valtakunnansalin' heitin, huomasin itsekin hetkeä myöhemmin, että nehän ovat jehovia.
*
Oulu on pa§ka paikka, en suosittele kenellekään muuttoa, varsinkaan lasten kanssa. Teet teineille karhunpalveluksen, kun repäiset heidät irti tutusta ympäristöstä!
Asun itse Vantaalla, mutta sukua on Oulussa. Reilua porukkaa ja hyviä opiskelumahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kasva omenapuita siellä ja kevät tulee myöhemmin sinne sekä talvi aikaisemmin
No kyllä kasvaa omenapuita.
Arkinen asia: Oululaiset tuijottavat. Kun se kuuluisa lehmä veräjää. Se on tosi outoa. Selkeä maalaiskaupungin piirre, joka tuntui huvittavalta kun Helsingin vuosien jälkeen palasimme Ouluun, kotikaupunkiimme.
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Vantaalla, mutta sukua on Oulussa. Reilua porukkaa ja hyviä opiskelumahdollisuuksia.
Suku voi olla reilua porukkaa, tottakai ovat sinua kohtaan, entäs ne muut yli 200 000?
Opiskelumahdollisuuksista olen samaa mieltä
En muuttaisi vielä. Odota 10v niin saat yksin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto! Mieluummin Itikseen kuin Ouluun, junttilaan🤮
Oulun lestojen jälkeen tulee ikävä jopa somaliakkoja 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo ennestään lyhyt kesä lyhenee 2 viikkoa molemmista päistä.
Vastaavasti valoisa aika kasvaa tuon verran ja joka vuosi saa nauttia oikeasta talvesta viiden kuukauden marraskuun sijaan.
Oikeasti pimeä aika kasvaa liki kuukaudella molemmista päistä.
Itse en tottuisi noin pieneen kaupunkiin.
Ongelma voi olla se, että lapsesi muuttavat takaisin etelään aikuistuttuaan ja sinä jäät sitten heitä kaipilemaan Ouluun.
Lapset voivat myös kiittää että säästyivät mon ikul ttuu risesta helvetistä.
Vierailija kirjoitti:
Sinne lestojen sekaan? En suosittele.
Olen varhaiskasvattaja. Työkavereina on ollut paljon lestadiolaisia. Mukavia työkavereita, ainoa ongelma on esim pikkujoulujen vietto, voiko muut nauttia alkoholia juhlissa vai ei...sitä aina pohditaan.Me muut siis.
nisuelwi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä slummista saavut merelliseen Ouluun: ihanaa puhdasta luontoa ja merta ympärillä.
Helsingissä on merenrantaa 130 km. ;) Paljonko Oulussa?
Oulussa merivesi on vielä kohtuullisen kirkasta.
Kymmenen vuoden sisällä Suomessakin alkaa trendi jossa pääkaupunkiseutu alkaa tyhjenemään työtätekevistä asukkaista.
Väestötiheydellä mitattua Oulu ei tosiaankaan ole EU-tilastoissa enää edes maaseutua vaan erämaata.
Viimeisten kuntaliitosten myötä pinta-ala kasvoi hillittömästi mutta asukkaita tuli vain kourallinen.