Muutto Länsi-Helsingistä Ouluun. Mikä on ensimmäinen kulttuurishokki? Hyvässä vai pahassa?
Teenkö teini-ikäisille lapsilleni karhunpalveluksen muuttamalla perheeni pk-seudulta "maalle" mm. tulevien opiskelupaikkojen suhteen?
Kommentit (72)
Sieltä slummista saavut merelliseen Ouluun: ihanaa puhdasta luontoa ja merta ympärillä.
Teet. Voi olla todella vaikea sopeutua ja saada kavereita.
Korjaa nyt ensin oma asenteesi, niin lapsetkin sopeutuvat paremmin. Minne päin Oulua muutatte?
Vierailija kirjoitti:
Sieltä slummista saavut merelliseen Ouluun: ihanaa puhdasta luontoa ja merta ympärillä.
Kaukovainio on kyllä ihan verrattavissa Mellunmäkeen tai Itäkeskukseen. Siellä on Puukko-Allu
Oulussakin on kouluja, jopa yliopisto. Vai meinaatko, ettei kukaan oululainen opiskele?
Tehtiin osin samankaltainen liikku pari vuotta sitten. Negatiivinen yllätys oli Oulun huono joukkoliikenne (siksi kai kaikki liikkuvatkin pyörillä), positiivisimmat yllätykset olivat edullisuus ja rauhallisuus.
Oulu on aika laajalle levinnyt ja kaupunginosissa on paljon eroja.
Riippuu vähän minne tosiaan muutat. Nimeltä mainitsemattomien juttujen ohella kulttuurishokki voi olla vaikkapa murre. Itse en ole lapsuuden jälkeen käynyt Helsingissä kuin kerran lukioikäisenä. Se Helsingin murre oli aikamoinen shokki
Ja en puhuisi Oulusta maaseutuna edes lainausmerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän minne tosiaan muutat. Nimeltä mainitsemattomien juttujen ohella kulttuurishokki voi olla vaikkapa murre. Itse en ole lapsuuden jälkeen käynyt Helsingissä kuin kerran lukioikäisenä. Se Helsingin murre oli aikamoinen shokki
Helsingin ns. murre on pidginiä, sekakiletä eri osissa kaupunkia, joka itse asiassa on aika pieni pääkaupungiks.
AP ja tenavat viedään heti saunan taakse, syynä hesalaisuus.
Taitaa omassa asenteessa olla eniten vikaa.
Vähemmän kulttuuritarjontaa, pitkä talvi, mutta muuten kaikin puolin hyvä paikka elää. Hyvät koulut ja harrastusmahdollisuudet. Paljon riippuu myös missä päin asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin ns. murre on pidginiä, sekakiletä eri osissa kaupunkia, joka itse asiassa on aika pieni pääkaupungiks.
No siis junamatkan verran kuulin sitä murretta kun menin lentoasemalta satamaan päin.
Hengellistä ravintoa ainakin on tarjolla, jos ja kun se kiinnostaa.
Ei missään nimessä Ouluun. Hirvee paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis junamatkan verran kuulin sitä murretta kun menin lentoasemalta satamaan päin.
Jotain murretta*
Lestojen määrä. Paljon kiusaamista lestavoittoisissa kouluissa. On myös levottomia kaupunginosia, jonne ei kannata muuttaa.
Kannattaa valita huolella se asuinalue siellä. Erot hyvien ja huonojen välillä todella suuria. Lasten etu edellä kannattaa siis sinne mennä.
Vierailija kirjoitti:
Tehtiin osin samankaltainen liikku pari vuotta sitten. Negatiivinen yllätys oli Oulun huono joukkoliikenne (siksi kai kaikki liikkuvatkin pyörillä), positiivisimmat yllätykset olivat edullisuus ja rauhallisuus.
Oulu on aika laajalle levinnyt ja kaupunginosissa on paljon eroja.
Oulussa on ripoteltu asuma-alueita, akikkialta matkaa ja bussit kulkee huonosti tai on täpötäynnä.
Käy vilkaisemassa Itä-Helsinkiä niin tiedät