Kuinka saada sitkeä niskajumi auki?
Hei muut niska- ja takaraivovaivoista kärsivät! Mulla kipeytyi niska- ja purentalihakset pari kuukautta sitten, etenkin vasemmalta puolelta niin, että ohimo ja niska tuntuivat paksummalta vasemmalla. Jumit ovat varmasti pitkäaikaisen stressin tulosta, olen liikkunut ja liikun päivittäin.
Lääkärin suosituksesta kävin purentalihashieronnassa ja muutama käynti auttoi rentouttamaan kasvojen ja ohimon seudun. Pääsin myös jännityspäänsärystä eroon. Teen myös itse päivittäin purentalihasten jumppaa ja rentoutusta.
Pahin jumi/kipupiste kuitenkin on vasemmalla yläniskan ja takaraivon alueella. Painaessa tuntee selvästi aran kohdan. Välillä äkillisissä liikkeissä tuntuu pistelevää kipua, joka lähtee takaraivolta edeten vasemmalta päälaelta otsalle ja nenänpäähän. Myös kipukohdasta painaminen aiheuttaa joskus samanlaista nenään asti johtavaa pistelyä. Kipu ei ole kovaa enkä tarvitse särkylääkkeitä. Olen käynyt fysioterapiassa ja fyssari sanoi, että pistelyalue on tyypillinen tuon takaraivon kipukohdan heijastealue. Olen nyt noin 3 viikkoa tehnyt niskaan painottuvaa jumppaa päivittäin. Ymmärrän että pitkään kehittynyt vaiva ei parane hetkessä, mutta olisiko jollain vinkkejä, kuinka voisin itse edesauttaa paranemista fysioterapian, päivittäisen jumpan (purentalihakset, niska ja selän alue) ja muun liikunnan lisäksi? Yritän lisäksi päivittäin tehdä rentoutusharjoituksen.
Kommentit (8)
Täältä kanssa pisteet niskakeinulle. Aluksi voi kyllä vähän ärtyä enemmän. Ootko kokeillut akupunktiota tohon kipupisteeseen? Mulla kun laitetaan neulat, niin oikein tunnen kuinka semmoinen makea kipu leviää kipupisteen heijastealueelle ohimolle ja korvan alueelle. Sen jälkeen on rennompi olo. Niska on vähän vaikea alue käsitellä hieronnalla, joten neulalla voi päästä syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Olisko lihasrelaksantista apua?
Unohdin mainita, että kokeilin lihasrelaksanttia, mutta ei ollut ainakaan huomattavaa vaikutusta. Tuntuu että tuo kipupiste rauhoittuu usein muutamaksi päiväksi mutta sitten taas ärtyy jostain. Varmaan minulla vielä liian heikot tukilihakset. Minulla on yliliikkuvat nivelet, jonka vuoksi tukilihasten voimistaminen on tärkeää. AP
Kannattaa muuten kokeilla jotain kovaa liikuntaa, jos et ole jo sitä tee. Esim. kuntonyrkkeily, juoksu.. Toisilla se auttaa paremmin kuin pilatekset. Toki niitä niskaa vahvistavia liikkeitä pitää tehdä edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muuten kokeilla jotain kovaa liikuntaa, jos et ole jo sitä tee. Esim. kuntonyrkkeily, juoksu.. Toisilla se auttaa paremmin kuin pilatekset. Toki niitä niskaa vahvistavia liikkeitä pitää tehdä edelleen.
Kiitos vinkistä. Olen itse käynyt vesijuoksemassa, salilla ja kävelylenkeillä, mutta ehkä hieman vältellyt rankkoja treenejä sen pelossa, että niska ärtyisi pahemmin. AP
Lämpöä, eli mene saunaan, koita lämmitettyä kauratyynyä etd. Ja onhan sun tyynyasiat kunnossa? Eli kun nukut, niskarankasi on suorassa?
Myös puhelimet ja padit kannattaa jättää kokonaan pois ja tietokoneen näyttö asettaa sellaiselle korkeudelle, että sitä voi katsella niska suorassa. Puhelin/padi on pahimpia niskajumin aiheuttajia.
Niskan ja takaraivon kipupisteet on ärsyttävän sitkeitä. Mulla ärtyy eräs tietty piste tosi helposti. Ootko kokeillu niskakeinua lisänä niskan rentouttamiseen? Mulla piikkimatto auttaa rentoutumaan. Tsemppiä!