Mitä tällaisen kumppanin kanssa pitäisi tehdä?
Mitä mieltä olette sellaisesta suhteesta, jossa riidellään aika paljon ja tulee paljon erimielisyyksiä lähes päivittäin? Esim kinaa tulee usein toisen käytöksestä, yhteisestä ajankäytöstä ja rahasta. Riidat ovat uuvuttavia ja vaikka meillä on muuten moni asia hyvin ja yhteisiä tulevaisuudennäkymiä, niin mietityttää että jaksaako sellaista? Seksi on ok-tasoa, kumppani ei suostu kaikkeen mikä minua miellyttäisi, mutta muuten se puoli sujuu kohtuullisesti. Läheisyyttä on kyllä muuten paljon ja se on tärkeää.
Ollaan seurusteltu nyt pari vuotta ja minä 25v ja hän 29. Toisaalta ajattelen että en tästä enää nuorru ja jossain vaiheessa perheen perustaminenkin olisi toiveissa, mutta kannattaako vielä lähteä tästä siinä toivossa että löytyisi jotain ns. parempaa ja ei olisi tyytyminen tällaiseen suhteeseen. Moni asia on siis hyvin suhteessa, mutta jatkuva kinaaminen ja toisen nipottaminen rasittaa. Kuinka paljon on normaali määrä riitelyä suhteessa ja kuinka paljon on sellaista että pitäisi tehdä johtopäätökset? En ole aikaisemmin seurustellut, joten vaikea verrata aikaisempiinkaan kokemuksiin.
Kommentit (31)
Minä en jaksanut jatkuvaa riitelyä, toisen mielestä se oli ilmeisesti normaalia että aina ensimmäisenä kun tavataan niin nostetaan riita pystöön jostain asiasta. Hän jopa sanoikin minulle, etten tulisi kuulemma löytämään parisuhdetta jossa ei riideltäisi. No tuskinpa täysin riidatonta suhdetta onkaan, mutta se oli kyllä jotain ihan överiä mielensäpahoittamista.
En kyllä käytä enää aikaani kumppaniin jonka kanssa joutuu riitelemään. Jos ei osaa asioista asiallisesti keskustella pistän naisen pihalle.
Naisten (ja varmasti monien miestenkin) pitäisi oppia arvostamaan itseään. Täällä nyt monesti vähätellään seksin tärkeyttä ja miten se muka on vaan pieni mitätön osa parisuhdetta ja rakkautta, mutta jos sun kumppanisi ei edes seksiin liittyvissä asioissa suostu sua tyydyttämään täysin, niin miksi te olette yhdessä? Seksi ja läheisyys on molemmat erittäin tärkeitä suhteessa, koska ne erottavat teidät pelkistä ystävistä. Jos seksihalut eikä edes seksimieltymykset kohtaa, niin jo se on mielestäni tarpeeksi hyvä syy eroon.
Ap:n kuvailemaan tilanteeseen on ratkaisu, joka on oivallisesti tiivistetty lyriikan keinoin:
Bye bye baby, baby goodbye
Lähden pois vaikka yksin jään
Bye bye baby, baby goodbye
Itke en, kun loppuu tää
Älä hyvä nuori ihminen tuhlaa ainutkertaista elämääsi tuommoiseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se iso varoitusmerkki, jos haaveilen miehen olevan usein jotain muuta, mitä se on? Ja olevan vähemmän sellaisempi, mitä hän todellisuudessa on? En viittaa niinkään ulkonäköön vaan enemmänkin käytökseen ja siihen kuinka vaativa osaa välillä olla
On. Älä suunnittele tulevaisuutta tuollaisen kanssa, ei se siitä ainakaan paremmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Naisten (ja varmasti monien miestenkin) pitäisi oppia arvostamaan itseään. Täällä nyt monesti vähätellään seksin tärkeyttä ja miten se muka on vaan pieni mitätön osa parisuhdetta ja rakkautta, mutta jos sun kumppanisi ei edes seksiin liittyvissä asioissa suostu sua tyydyttämään täysin, niin miksi te olette yhdessä? Seksi ja läheisyys on molemmat erittäin tärkeitä suhteessa, koska ne erottavat teidät pelkistä ystävistä. Jos seksihalut eikä edes seksimieltymykset kohtaa, niin jo se on mielestäni tarpeeksi hyvä syy eroon.
Vai olisiko seksin suhteenkin tärkeintä löytää joku kultainen keskitie tai edes yhteinen tie. Mä en esim. halua, että mies panisi mua perseeseen, siis kakkoseen. Ja kyllä mulla on mielestäni oikeus siitä kieltäytyä. Jos mies sen takia lähtisi, niin saisi mennä.
Käy lukemassa tietoa parisuhteen vaiheista esim. parisuhteen eriytymisvaihe. Olisiko niin, että alatte nähdä toisenne vähän realistisemmin ja ärsyttää, kun toinen ei olekaan täydellinen.
Riidat eivät parisuhdetta kaada, vaan se kuinka ne ratkaistaan. Teettekö kompromisseja? Kuunteletteko toisianne? Onko sinulla olo, että tulet ymmärretyksi? Sovitteko riidat? Pystyttekö ratkomaan erimielisyydet, että molemmille tulee hybä mieli?
Riitely ei ole mukavaa