Onko keinoa helpottaa astmakohtausta ilman avaavaa lääkettä?
Kommentit (13)
Mikä on syy, ettei ole lääkettä? Mulla on mennyt lähinnä rasitukseen ja eläimiin liittyvät pienet ohi aika nopeasti itsestään. Ihan vaan raikas ilma ja rauhoittuminen. Pahat astmaoireet ei oo kyllä sellanen tila, jossa jäisin odottelemaan, hakeutuisiin paikkaan, jossa saa lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Missä lääkkeet?
Mene vaikka suihkuun ja hengitä sitä kosteaa ilmaa. Helpottaa hetkellisesti.
Mulla on aina mennyt kohtaukset ohi ilman lääkettä, siis en ole tukehtunut. Lääkkeet on mutta rasitusastma. Lääkkeet helpottaa mut silti joskus kovassa rasituksessa menee niin nopeaa tukkoon hengitys etten ennätä ottaa lääkettä, sitten haukon henkeä muutaman minuutin kunnes alkaa helpotta. Sen jälkeen otan lääkkeen ja lopetan treenit siltä päivältä.
Kostea ilma/höyry, kylkiasento ja todella rauhallinen mieli. Kuluta mahdollisimman vähän happea (ts lihakset ihan rentoina jne).
Nelinkontin lattialle, paa alas ja peppu ylos. Tama asento helpottaa hengitysta.
Tässä on tullut hyviä ohjeita. Miulla auttaa myös että juon vettä, hengittelen rauhallisesti ja yritän ajatella jotain mukavaa. Ns. sanottu ajurin asento (istu nojaten kyynärvarsia polviin, rentouta ylävartalo) toimii varsinkin jos on julkisella paikalla.
Vaikka astmakohtaus johtuu fyysisistä syistä, voi olon saada monta kertaa kurjemmaksi panikoitumalla.
Vierailija kirjoitti:
Nelinkontin lattialle, paa alas ja peppu ylos. Tama asento helpottaa hengitysta.
Alapeukuttajelle tiedoksi etta tama on astmalaakarilta saatu neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajelle tiedoksi etta tama on astmalaakarilta saatu neuvo.
Minä ainakin hengitän helpommin, kun istun pöydän ääressä etukumarassa asennossa ja nojaan pöytään.
Painan kielenkärjellä kitalakea ylöspäin niin takaa suussa kuin pystyn. Keskityn siihen, että hengitän tarpeeksi pitkästi ulospäin. Astmakohtauksessa tahtoo haukkoa henkeä sisäänpäin, jolloin jäännösilma estää uuden ilman sisäänpääsyä.
Mulla on joskus auttanut höyryhengitys. Mutta en ole lääkäri.
Jos olo pahenee, niin menethän päivystykseen!