Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Telttamainen suu. Tented mouth. Lapsella tämmöinen:(

Vierailija
28.06.2014 |

Mikähän kehitysvamma ois kyseessä? 

Googlen mukaan ainakin autismeilla saatta olla ja piirteitä on paljon muihkin vikoihin.. 

Mitähän niitä vois olla. 

Ollut jo vauvasta asti samanlainen ja telttamaisuus vaan korustuu ylähuulessa. 

Nyt lapsi on 3.5 ja ei näytä normaalille  :( Suu auki yleensä aina ja silmissä tyhjä katse. Ei tanssi musiikin soidessa, yleensä vaan seisoo ja tuijottaa- Hiljainen ja arka muutenkin. Serkun lapsi kyseessä, en kehtaa kysyä, kun ei olla niin läheisiä kavereita.  

Mutta facessa näkee kuvia ja joskus ollaan samoissa sukujuhlissa käyty. 

Tulee kyllä mieleen väkisin että jotain häikkää pakko olla:(

Mikähän sitä vaivaa, lapsen suu on todella outo, eli semmonen alaspäin telttamainen.

Ehkä serkku ei kehtaa kertoa jos jotain on, mutta ois hyvä tietää jos joku osais sanoa, mikä on vialla. 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvää päivää vaikka onkin ilta. =(

Vierailija
2/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo asia sinulle sitten kuuluu? Tai mitä tuolla tiedolla teet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun naapurilla on kaksi lasta ja he ovat juuri tuollaisia, suu aina auki, tosi "hitaasti syttyviä", eivät ole ihan tapahtumissa mukana. ovat väkivaltaisia, 11v ja 5 v. vanhemmat ovat serkkuja.

Vierailija
4/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:08"]mun naapurilla on kaksi lasta ja he ovat juuri tuollaisia, suu aina auki, tosi "hitaasti syttyviä", eivät ole ihan tapahtumissa mukana. ovat väkivaltaisia, 11v ja 5 v. vanhemmat ovat serkkuja.

[/quote]

Naapureita ja serkkujasi?

Vierailija
5/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäsiittoisuushan tuota aiheuttaa, ei hän ole kehitysvammainen mutta todennäköisesti käy ns hitaalla

Vierailija
6/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen nimitys on korkea kitalaki. Voisi olla vaikka Turnerin oireyhtymä tms.

Vierailija
7/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

he ovat minun naapurini, eivät minun serkkujani. en ole heidän sukua. lasten vanhemmat ovat serkkuja toisilleen, siis serkku ja serkku, rouvan ja miehen isät ovat veljekset.

Vierailija
8/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:08"]mun naapurilla on kaksi lasta ja he ovat juuri tuollaisia, suu aina auki, tosi "hitaasti syttyviä", eivät ole ihan tapahtumissa mukana. ovat väkivaltaisia, 11v ja 5 v. vanhemmat ovat serkkuja.

[/quote]

Naapureita ja serkkujasi?

[/quote]

Vanhemmat siis varmaan serkkuja keskenään. Kirjoittajan naapureista siis kyse.

Vierailija
9/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos en googlella löytänyt tietoa, kun hain suomeksi "telttamainen suu". Ohis vaan,mutta kaikki friikkiys kiinnostaa.

Vierailija
10/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:18"]

Suomalainen nimitys on korkea kitalaki. Voisi olla vaikka Turnerin oireyhtymä tms.

[/quote] Tarkennetaan vielä, että voi olla ihan muuten vaankin korkea kitalaki ihmislapsella.

Vierailija
11/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia kuuluu mulle sikäli, kun neuvolassa kysytään suvun sairaudet.  ja toisekseen en tiedä miten suhtaudun nyt tuohon lapseen tai äitiinsä, aina kun tapaan joskus.

Ymmärrän kyllä, että ei kuulu mulle se asia. Mutta mua häiritsee ja huolestuttaa. 

Oisko kellään mitään tietoa ees onko normaalia, että lapsella on tommonen oire, siis suu auki ja alaspäin kokoajan. 

Voisin ees suhtauta siihen asiaan normaalisti, pelkään vaan onko se perityvää.

Kaikkee sitä raskaana pelkää. Mut kait se on normaalia, eikö?

Vierailija
12/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvussa yks tuollainen lapsi. Tosin isommaksi kasvaessa selvinnyt että on hyvinkin älykäs ja vilkas. Ujo oli pienenä ja jähmettyi kun jännitti. Suu on erikoinen edelleen.

Ota nyt ihan rennosti vaan.

Vierailija
13/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun serkun lapsella on myös tuollainen suu ja hänellä on lievä/keskivaikea kehitysvamma, vaikeusaste ei ole vielä varma lapsen nuoren iän vuoksi. Mutta keskivaikea on siis myös hyvin mahdollinen, ehkä tällä lapsella jonka tunnet on sama? :)

Vierailija
14/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:25"]

Asia kuuluu mulle sikäli, kun neuvolassa kysytään suvun sairaudet. pelkään vaan onko se perityvää.

[/quote]

Kuule, voin kertoa sinulle, että todennäköisesti sinulta on "pimitetty" muitakin terveyteen liittyviä asioita, koska sinun ei tarvitse tietää niistä.

Oletko itse kertonut kaikki omat sairautesi muille?

Voithan kertoa neuvolassa, että sinulla on serkku, joka ei suostu paljastamaan lapsensa tilaa sinulle ja olet siitä todella peloissasi.

Vierailija
15/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, en ota kantaa serkkusi lapseen mutta oman lapseni epänormaali suunmuoto  oli syy tutkia tarkemmin asiaa. Meillä neuvolalääkäri laittoi lähetteen eteenpäin. 

Ikävä kyllä lapsella diagnisoitiin keskivaikea autismi, joka ei tosin tullut yllätyksenä koska olimme jo itse epäilleet jotain häikkää.

Muistan vai kuinka puhuttiin siitä, että suun muoto pikkulapsella antaa jo viitettä mahdolliseen häiriöön kehityksessä. meidän poikakaan ei muuten liikkunut yhtään musiikin tahtiin. Katseli vain ja hypisteli kädessä hupparinnarua. 

Nyt ollan jo totutttu pojan "kummallisuuksiin" kaikki ja ihana nauravainen poika on. Suu on kyllä edelleen telttamainen mutta nythän tiedetään että se on vain ominaisuus tällä pojalla.

Ja niin, eikä se autismi ole perityvää.

Vierailija
16/16 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ymmärrä että neuvolassa halutaan tietää mahdollisista periytyvistä sairauksista tai siitä jos jommankumman suvussa esiintyy poikkeuksellinen paljon jotain minkä periytyvyys ei ole selvää. Eivät halua tietää että enolla oli masennus edellisen laman aikana ja mummolla kerran paha flunssa. Eivät myöskään sitä että serkkusi lapsella on piirre joka saattaa viitata johonkin kehityshäiriöön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän