Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaisiko joku työtön neuvoa minua?

Vierailija
29.06.2021 |

Olen jäämässä työttömäksi ja mietin mitä työkkäriin oikein pitää ilmoittaa. Miten sinne ilmoitetaan ammatti? Onko niillä joku oma rastiruutuun-luokitus josta se oma ammatti pitää valita? Entä jos siinä listassa ei ole omaa ammattia tarjolla? Saako valita useamman läheltä liippaavan? Koskeeko se ammattisuoja vain niitä mitä on raksinut itse?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ict-alan osa-aikatyötön, ei löydy oman alan hommia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä on sellainen oma luettelo, jossa on noin tuhat ammattia. Jos ei omaasi löydy, valitse sopivin.

Suunnilleen tuhat juu ja pitää täsmävalita ja saa valita vain muutaman. Sellainen valinta, että valitsee tietyssä kategoriassa olevat kaikki alakategoriat ei ole edes mahdollinen, vaikka käytännössä monellakin alalla on niin, että ei sitä hyvänen aika mitään tiettyä ammattinimikettä haeta, samalla hommalla kun voi olla eri paikoissa eri nimike , vaan työtä haetaan omalta ALALTA. 

Sanoisin, että työkkärin toiminta tyssää just tuohon eli hakutoimintoja ei ole määritelty joustaviksi eivätkä ne toimi sillä tavalla, että työntekijän etsijä ja työnhakija kohtaisivat oikeasti toisensa.

Lomakkeet ja muut on tehty siksi, että laki määrää, että lomakkeet pitää olla.

Samoin kuin työvoimatoimisto on siksi, että se pitää olla, kun laki niin sanoo.  Ei sillä mitään käytännön merkitystä nykyajan työnhaussa ole

Se ammattiluokitus on EU:n määräämä, ei siinä auta Suomen pistää vastaan, jos tilastoja varten halutaan tietyllä tasolla tietää työttömien ammatit. Niitä ammatteja saa valita todella monta, ei vain muutamaa.

Vierailija
22/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näin avuton on yleensä edes töihin ikinä päässyt. Sit työttömät neuvoo näitä hahha

Rasti ruutuun -valinta työkkärin järjestelmässä ei todellakaan kata kaikkia ammatteja, joten jonkin sinne päin joutuu valitsemaan. Nimenomaan vaikka just jokin ympäripyöreä sihteeri, joka ei todellisuudessa kuvaa omaa ammattia, koulutusta ja osaamista juuri lainkaan, mutta parempaakaan vaihtoehtoa järjestelmästä ei löydy. En tiedä, onko uusi työmarkkinatori yhtään parempi.

Siellä on 17 erilaista sihteeriä eikä lainkaan "ympäripyöreää sihteeriä". Projektisihteerin olettaisi osaavan lukea "jos ammattiasi ei löydy listalta, kirjoita se tähän"  eli kaikille listaamattomille on annettu mahdollisuus itse kirjoittaa se nimike, jonka ammatikseen katsoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin virkailija merkkasi ammatin. Niinpä muuttui tutkimusassistentti toimistosihteeriksi.

Koulutukseltani olen matemaatikko enkä ole koskaan tehnyt sihteerin töitä.

Itse olin projektisihteeri eli huolehdin ESR-projektien taloushallinnosta. Virkailijan kanssa yhdessä etsittiin nimikettä projektisihteeri, mutta sitä ei ollut ollenkaan. Yhdeksi ammatiksi tuli sitten kirjanpitäjä vaikken niitä töitä ole tehnyt kuin muutaman tunnin ajan.

Miksi taloussihteeri ei kelvannut?

Vierailija
24/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ammatti sinulla on ap? Katsotaan yhdessä, löytyykö sitä listalta.

Katsokaas kun kuka tahansa voi siellä palvelussa kokeilla ilmoittautumista, kunhan ei paina Lähetä -nappia.

Vierailija
25/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yksityinen työnvälitys sen paremmin toimi.

Oikoteiden ja muiden vastaavien ongelma on, että ilmoituksista ei useinkaan saa mitään selkoa minkä tason ihmistä haetaan ja mitä tekemään, eikä näitä saa filtteröityä kätevästi. Pohjimmiltaan ongelma on tietysti siinä, että firmat kirjoittavat ilmoitukset niin huonosti. Niistä ei käy ilmi mitä työ on, kun täytyy kirjoittaa dynaamisesta näköalapaikasta, jolloin herkästi unohtuu kertoa minkä parissa sitä vaativaa ja vastuullista työtä tehdään.

Outplacementissa sentään kysyttiin miten voin ja oltiin empaattisia kohtalostani tulla irtisanotuksi, valmentajalle itselleenkin oli käynyt joskus niin. CV:tä kehuttiin, että näillä papereilla löytyy kyllä töitä. Löytyi, eikä tarvinnut mennä työkkäriin asti.

Vierailija
26/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ammatti sinulla on ap? Katsotaan yhdessä, löytyykö sitä listalta.

Katsokaas kun kuka tahansa voi siellä palvelussa kokeilla ilmoittautumista, kunhan ei paina Lähetä -nappia.

Katsoin, löysin sen listan. Ei löydy ammattiani sieltä, joitain samantapaisia kyllä mutta ne on sellaisia että niihin minulla ei ole mitään osaamista. Saas nähdä miten käy. Ap

Vierailija
27/27 |
29.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne siellä neuvoo.Mene heti vaikka samana pnä sinne kun jäät.Itel kokemusta työt läksi elektroniikkaala halpa maihin.Sanokoon joku mee töihin.Kysyin pääsenkö mukaan,ei otettu mut ystävällinen hymy silti..Tää rupula Suomi oottaa rikastumista..rahasta puhuu pikkukakaratkin.Luuletteko kaikelle markkinat.Ei ole!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän