Osaisiko joku työtön neuvoa minua?
Olen jäämässä työttömäksi ja mietin mitä työkkäriin oikein pitää ilmoittaa. Miten sinne ilmoitetaan ammatti? Onko niillä joku oma rastiruutuun-luokitus josta se oma ammatti pitää valita? Entä jos siinä listassa ei ole omaa ammattia tarjolla? Saako valita useamman läheltä liippaavan? Koskeeko se ammattisuoja vain niitä mitä on raksinut itse?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näin avuton on yleensä edes töihin ikinä päässyt. Sit työttömät neuvoo näitä hahha
Rasti ruutuun -valinta työkkärin järjestelmässä ei todellakaan kata kaikkia ammatteja, joten jonkin sinne päin joutuu valitsemaan. Nimenomaan vaikka just jokin ympäripyöreä sihteeri, joka ei todellisuudessa kuvaa omaa ammattia, koulutusta ja osaamista juuri lainkaan, mutta parempaakaan vaihtoehtoa järjestelmästä ei löydy. En tiedä, onko uusi työmarkkinatori yhtään parempi.
Siellä on 17 erilaista sihteeriä eikä lainkaan "ympäripyöreää sihteeriä". Projektisihteerin olettaisi osaavan lukea "jos ammattiasi ei löydy listalta, kirjoita se tähän" eli kaikille listaamattomille on annettu mahdollisuus itse kirjoittaa se nimike, jonka ammatikseen katsoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin virkailija merkkasi ammatin. Niinpä muuttui tutkimusassistentti toimistosihteeriksi.
Koulutukseltani olen matemaatikko enkä ole koskaan tehnyt sihteerin töitä.
Itse olin projektisihteeri eli huolehdin ESR-projektien taloushallinnosta. Virkailijan kanssa yhdessä etsittiin nimikettä projektisihteeri, mutta sitä ei ollut ollenkaan. Yhdeksi ammatiksi tuli sitten kirjanpitäjä vaikken niitä töitä ole tehnyt kuin muutaman tunnin ajan.
Miksi taloussihteeri ei kelvannut?
Mikä ammatti sinulla on ap? Katsotaan yhdessä, löytyykö sitä listalta.
Katsokaas kun kuka tahansa voi siellä palvelussa kokeilla ilmoittautumista, kunhan ei paina Lähetä -nappia.
Eipä yksityinen työnvälitys sen paremmin toimi.
Oikoteiden ja muiden vastaavien ongelma on, että ilmoituksista ei useinkaan saa mitään selkoa minkä tason ihmistä haetaan ja mitä tekemään, eikä näitä saa filtteröityä kätevästi. Pohjimmiltaan ongelma on tietysti siinä, että firmat kirjoittavat ilmoitukset niin huonosti. Niistä ei käy ilmi mitä työ on, kun täytyy kirjoittaa dynaamisesta näköalapaikasta, jolloin herkästi unohtuu kertoa minkä parissa sitä vaativaa ja vastuullista työtä tehdään.
Outplacementissa sentään kysyttiin miten voin ja oltiin empaattisia kohtalostani tulla irtisanotuksi, valmentajalle itselleenkin oli käynyt joskus niin. CV:tä kehuttiin, että näillä papereilla löytyy kyllä töitä. Löytyi, eikä tarvinnut mennä työkkäriin asti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ammatti sinulla on ap? Katsotaan yhdessä, löytyykö sitä listalta.
Katsokaas kun kuka tahansa voi siellä palvelussa kokeilla ilmoittautumista, kunhan ei paina Lähetä -nappia.
Katsoin, löysin sen listan. Ei löydy ammattiani sieltä, joitain samantapaisia kyllä mutta ne on sellaisia että niihin minulla ei ole mitään osaamista. Saas nähdä miten käy. Ap
Kyllä ne siellä neuvoo.Mene heti vaikka samana pnä sinne kun jäät.Itel kokemusta työt läksi elektroniikkaala halpa maihin.Sanokoon joku mee töihin.Kysyin pääsenkö mukaan,ei otettu mut ystävällinen hymy silti..Tää rupula Suomi oottaa rikastumista..rahasta puhuu pikkukakaratkin.Luuletteko kaikelle markkinat.Ei ole!
Se ammattiluokitus on EU:n määräämä, ei siinä auta Suomen pistää vastaan, jos tilastoja varten halutaan tietyllä tasolla tietää työttömien ammatit. Niitä ammatteja saa valita todella monta, ei vain muutamaa.