Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevät opet/ohjaajat: Onko avoin tila mielestäsi onnistunut? Miksi on/miksi ei ole?

Vierailija
29.06.2021 |

Olen saanut työn koulusta, jossa ollaan siirtymässä avoimiin oppimisympäristöihin ja mietin, että olenko itse vain muutosvastarintainen vai fiksu, kun tuo hirvittää itseäni. Itse olen kehittänyt omaa opetustani ihan perinteisessä luokkahuoneessa ja tehnyt yhteistyötä toisten opettajien kanssa ja oppilaat ovat saaneet valita työskentelypaikkojaan ja olemme opiskelleet ilmiölähtöisesti.

Eli kaipaisin kokemuksia opeilta ja ohjaajilta, että miten tuollainen avoin tila teidän mielestänne toimii ja mitkä ovat hyviä asioita ja mitkä huonoja

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluista on tullut avohoitolaitoksia. Valitkaa muu ammatti kuin opetustyö.

Todellakaan en voi suositella tätä ammattia kenellekään! Ja harmittaa, että ikää on jo sen verran, että uuden ammatin hankkiminen ei ole enää oikein järkevää.

Vierailija
22/25 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa ole nyt enää muita vaihtoehtoja uusien koulujen rakentamiseen, kuin nämä avohässäkät? Omassa kotikunnassani Tuusulassa ollaan rakentamassa useampaa uutta "hienoa" koulukampusta, kun vanhat ovat tulleet käyttöikänsä päähän (=homeessa huonon ylläpidon takia). Sitten näiden kanssa ollaan naimisissa kymmenet vuodet. Eikö olisi järkevämpää rakentaa vähän erilaisia kouluja, niin yhden aikakauden virheet eivät kertautuisi monella taholla. Silloin olisi vaihtoehtoja niille oppilaille ja työntekijöille, jotka kuormittuvat näissä avokouluissa.

No, rahahan se on joka näitä päätöksiä saa aikaan ja ne päättäjät, jotka on äänestetty tekemään päätökset raha edellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana tykkään tosi paljon. Vaatii toki yhteistyötä muiden opettajien kanssa ja uutta näkökulmaa omaan opettamiseen. Pitää pohtia ns. opejohtoiset tuokiot hiljaisiin tiloihin ja rytmittää opetusta niiden kautta. Perinteinen tuntijako ei siis enää onnistu, vaan on pystyttävä rytmittämään kokonaisuus uusiksi. Työrauhan opettamiseen on panostettava alusta asti, muutoin ei onnistu.

Vierailija
24/25 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tämäkin ymmärretty aivan täysin väärin. Avoin oppimisympäristö on vaan suoraan ymmärretty tarkoittavan ettei koulussa saisi enää olla seiniä eli kaikki otetaan aina liian kirjaimellisesti. Noloa! Mitään hyvää en ole noista avoimista kouluista kuullut. Oppilailla valtava stressi siitä melun ja hälinän eikä opetusta käytännössä saa. Liikaa vastuuta annetaan pienilleki oppilaille joiden pitäisi itse mennä pyytämään apua mutta eihän ne mene kun on kivempi vaan leikkiä kaverin kanssa omia ja tehtävät jää tekemättä. Ope ei huomaa kun siellä avoimessa tilassa on ne 100 muuta oppilasta. Ja kuka muuten huomaa, että se yksi pikkuoppilas jäi välkällä puun taakse itkemään eikä tullutkaan tunnille?

Vierailija
25/25 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden työskentelin avoimissa tiloissa ja totesin, että ei ollut hyvä ratkaisu suurimmalle osalle oppilaista. Itse myös kuormituin jatkuvasta säätämisestä ja siitä, että tavaroita piti kuljetella mukana ja sellainen oppilaiden yleinen vaeltelu oli viedä hermot. Nyt taas töissä koulussa, jossa luokat ja olen tyytyväinen. Ja tuntuu, että vaikka on erilliset luokkatilat, niin opettajat ja luokat tekevät enemmän yhteistyötä. Erona vaan on se, että kaikki tietävät, missä ollaan ja miten toimitaan. Ylimääräiseen säätämiseen menee paljon vähemmän aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan