Avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevät opet/ohjaajat: Onko avoin tila mielestäsi onnistunut? Miksi on/miksi ei ole?
Olen saanut työn koulusta, jossa ollaan siirtymässä avoimiin oppimisympäristöihin ja mietin, että olenko itse vain muutosvastarintainen vai fiksu, kun tuo hirvittää itseäni. Itse olen kehittänyt omaa opetustani ihan perinteisessä luokkahuoneessa ja tehnyt yhteistyötä toisten opettajien kanssa ja oppilaat ovat saaneet valita työskentelypaikkojaan ja olemme opiskelleet ilmiölähtöisesti.
Eli kaipaisin kokemuksia opeilta ja ohjaajilta, että miten tuollainen avoin tila teidän mielestänne toimii ja mitkä ovat hyviä asioita ja mitkä huonoja
Kommentit (25)
Avoin oppimisympäristö tarkoittaa kaikkien saatavilla olevaa eli maksutonta nettiympäristöä. Se ei tarkoita seinien poistamista, mutta monet sen niin ymmärtävät. Olen ensimmäisen kommentoijan kanssa ehdottomasti samaa mieltä.
Juu, anteeksi epämääräinen termin käyttö. Tarkoitin juurikin avoimia tiloja. Kun itse kuulin ensimmäisen kerran termistä avoimet oppimisympäristöt, se määriteltiin juuri niin kuin kirjoittaja 2 kuvaa, eli siihen ei lähtökohtaisesti sisältynyt ajatusta avoimesta luokkatilasta fyysisenä. Siksi olenkin melko hämmästynyt, että avoimen tilan ajatellaan olevan avoin oppimisympäristö. Itse asiassa avoin tila ei mitenkään takaa avointa oppimisympäristöä tai perinteinen luokkahuone tarkoita, että avoimia oppimisympäristöjä ei voisi hyödyntää.
Kaikille omat loossit. Pulpetit auditorio tyyliin nousevasti, yhden pulpetin tai muutaman pulpetin ympärille sermit sivuille ja taakse.
Tällainen olisi itseäni rauhoittanut (olen tosi herkkä).
Luulen, että yksinäiset jäävät vielä enemmän yksin.
T. Koulunkäynninohjaaja
Ei omakohtaista kokemusta, mutta olen myös skeptinen. Mielestäni avoin tila on ennemminkin säästökeino.
Juu, itse en pystynyt opettamaan seinättömässä koulussa. Ihan perseestä, kun oman luokan tavaroita (keskeneräiset työt, oppilaiden reput, omat kirjat, taululle jätettävät asiat) ei voi jättää päivän tai tunnin päättyessä odottamaan. Jatkuva paikkojen hakeminen ja ylimääräinen ramppaaminen uuvuttavat oppilaat ja open.
Ei kiitos minulle, mutta ehkä joku tykkää? Pohjimmiltaan tämähän on säästökeino.
Puolen vuoden kokemuksen jälkeen, sanoisin että olet fiksu. Vaikka näissä avoimissa tiloissa on omat hyvät puolensa, niin ne huonot puolet kyllä vievät omasta mielestäni voiton.
-ope
Arkkitehdit sellaisia suunnittelevat, kun kunnan päättäjät pitävät niitä uutta luovana oppimisympäristönä. Opettajat niitä inhoavat, koska peruskoululainen tarvitsee myös rauhaa ja hiljaisuutta, oman pulpetin, jossa istua ja opiskella. Pisa kertoo, että kokeilu ei ole onnistunut.
Järjetöntä, niinkuin moni muukin opetuksen ”kehittäminen” on viime vuosina ollut.
Minua huolestuttaa mitä on käymässä lasten ryhdille, kun koulussakin makoillaan säkituoleissa yms. Saadaan vielä enemmän kumarassa kulkevaa nuorisoa.
Kyse on tasan ja vain rahasta. Ihmisten, oppilaiden, kenenkään hyvinvointi ei kiinnosta pätkääkään. Voidaan tuhota sukupolvia ihan vaan fyffen takii. Upeeta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006207430.html
https://seura.fi/asiat/tutkivat/koulujen-modernit-avotilat-tekivat-oppi…
Suurta järjen köyhyyttä. Suomen oppilaitos on kaameassa tilassa ja kaameammaksi vain menee. Milloinhan tajutaan, että pitäisi palata lähemmäksi vanhaa hyvää eikä jatkuvasti modernisoida?
Töy on tärkeää, mutta sinuna ap miettisin kuudesti.
Opettajat äänestävät jaloillaan. Näihin kouluihin on vaikeampi saada opettajia kuin perinteisiin kouluihin.
Kokeilin tuollaista koulua muutaman kuukauden ja totesin, että minä kuormitun liikaa tuollaisessa tilassa. Joillekin varmaan sopii, mutta ei kaikille.
Ärsyttävintä oli se, että tavaroita piti raahata sinne tänne ja usein piti käyttää tolkuton aika siihen, että saatiin sovittua muiden ryhmien kanssa, kuka milloinkin voi olla missäkin tilassa (vain yksi tila, jossa voi kuvataiteilla tai jos joku halusi tehdä jotain hiljaisuutta vaativaa, toisen ryhmän piti myös tehdä jotain hiljaista)
Nyt olen taas tyytyväisenä töissä koulussa, jossa on seinät. Ja paljon monipuolisempia asioita tehdään nyt, kuin siellä avotilassa.
-Ope
Lapseni käy kuvaamaasi koulua. Nyt hän on siirtymässä pienempään ryhmään, koska kuormittuu liikaa päivän aikana melusta.
Olen ystäväni kanssa keskustellut ja hänen lapsellaan on sama tilanne. Liian suuret ryhmät ja vähän opettajia. Tässä koulussa on muunneltavia tiloja. En ihan vieläkään ymmärrä miten opetus toimii. Kuulostaa kaoottiselta.
Kouluista on tullut avohoitolaitoksia. Valitkaa muu ammatti kuin opetustyö.
Olen tuollaisessa isossa tuhannen oppilaan koulussa töissä, jossa on VAIN avointa tilaa. Tarkoittaa siis noin 300 oppilasta per kerros, 1-9 luokkalaisia. Kerrosten välikin on avointa tilaa eli ruokailun meteli kuuluu 3.kerrokseen saakka.
Opettaminen on todella kuormittavaa. Meteli on järkyttävä!! Opettajia jää hermolomalle tai vaihtaa koulua. Sijaisia ei saada eikä korona helpottanut tässä yhtään.
Tässä ei ole mitään järkeä! 3v oltu tuolla ja olen ihan turta. Haaveilen vaihtavani alaa tai jääväni ennenaikaiselle eläkkeelle. No, eläkeikään vielä 20v, joten se tuskin on vaihtoehtona…
Arvaan, että tarkoitat avoimilla oppimisympäristöillä verhoilla tai sermeillä muunneltavia suuria tiloja, joihin sijoitutaan kuka säkkituoleihin, kuka hiljaiseen nurkkaukseen. Mutta tuo opetusalan termi avoin oppimisympäristö on niin laaja, ettei sitä kannata käyttää. Sehän voi tarkoittaa vaikka kaikille avointa Google Meetiä, tai puistoa, lähimetsää tai kirjastoa. Siksi itse vastustan pedagogista sanahelinää, koska se ei ole kovin eksaktia. Mikä tahansa voi olla avointa, jopa vuorovaikutus. Mitä se tarkoittaa? Rehellistä ja suoraa puhetta?
Itse vastustan avoimia suuria tiloja, joissa oppilaat voivat sijoittua oman mielensä mukaan. Kaikille ihmisille, niin pienille lapsille kuin aikuisillekin, on tärkeää, että on jonkinlainen oma reviiri, työpiste johon voi luottaa. Pulpetti tai pöytälaatikko, johon kukaan muu ei puutu. Tuttu ja turvallinen.