'En ole syönyt tänään mitään' ihmiset
Miksi ihmeessä pitää suureen ääneen mainostaa 'en ole syönyt tänään mitään'? Tällaiseen olen törmännyt esim. laihiksella olevan hieman pyöreän ihmisen kohdalla kun ollaan menty päivän päätteeksi syömään.
Usein huvikseni kysyn, että etkö tosiaan yhtään mitään niin vastauksena alkaa tulla yhtä sun toista elintarviketta mitä on suuhun lapattu :) Itsensä huijaamista tuollainen uskottelu ettei muka ole syönyt yhtään mitään. Kyllä ne jogurtit ja keksit ym. ovat juuri sitä jotain. Ei ihme jos on painon kanssa ongelmia.
Kommentit (32)
Vaikea sanoa. Itse olen normaalipainoinen (165 cm / 58 kg) ja mulla tulee aina pari kertaa vuodessa kausia(viikon, pari) kun ruokahalu jostain syystä menee vaikken ole kipeä. Silloin saatan syödä päivän aikana vaan esim. jogurttipikarin aamulla, päivällä banaanin jos tuntuu että muuten tulee päänsärky ja illalla perheen kanssa pienen annoksen normaalia ruokaa (koska en halua mitään "äiti ei välillä syönyt" muistoja lapsille). En kyllä tätä taipumusta mainosta, mutta jos joku kysyy niin vastaan kyllä rehellisesti että ei ole ruokahalua ja syömiset olleet vähän niin ja näin.
Minä ainakin tarkoitan tuolla lauseella sitä, etten ole syönyt mitään varsinaista päiväruokaa, vaikka aamupalan olisinkin syönyt. Olen ihan normaalipainoinen enkä kerro syömisistäni, ellei sitten ole puheenaiheena esim. se, mennäänkö kaverin kanssa tavatessa heti syömään vai tehdäänkö ensin jotain muuta.
Kun ei syö, aineenvaihdunta hidastuu ja elimistö alkaa käymään säästöliekillä. Eli ei mikään ylpeilyn aihe. Lisäksi verensokerin heittely ei ole terveellistä.
Kai se on vähän jotain tyyliin "enhän mä siis muuten näin söis, mutta kun en oo syönyt mitään koko päivänä", jotta muut ei tuomitsisi sinua porsasteluistasi. (vaikka oikeastihan kaikki tietää että syöt aina noin, lol)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 20:00"]
Se voi olla hyvin tottakin! Itse oon ylipainoinen ja oon aina päivät syömättä. Syön vasta illalla. Aamulla vain kupin kahvia. Oon kyllä yrittänyt opetella syömään päivälläkin jotain nyt kun käyn kuntosalillakin. Yritän tiputtaa painoa mutta helppoa se ei oo ja yleensä leimataan vielä syöpöksi vaikka en syö sen enempää kuin muutkaan ja vain yleensä kerran päivässä, illalla.
[/quote] Kai ymmärrät, että olet lihava, koska suustasi menee sisään enemmän kaloreja, mitä poltat päivän aikana? Sillä ei ole merkitystä, meneekö se kerralla vai erissä. Lisäksi kaikki pikkunapostelu yleensä unohdetaan tehokkaasti. Pari kolme karkkia kulhosta, yksi keksi äkkiä tuosta, nappaanpa muutaman leikkelesiivun suuhuni jne. Rasvaa leivän päällä julmetusti, aivan helvetisti punaisia lihatuotteita jne.
[/quote]
Ei sen enempää kaloreita mene kuin muillakaan. Illalla syön esim jotain makaronia jauhelihakastikkeella tai pitsan puolikkaan n. 700-900 kaloria. En syö mitään karkkia, sipsejä tai pullaa juuri ollenkaan. Lihava en ole. Vain vähän ylipainoinen 64 kg.
Ihmetyttää lapsekkaat ihmiset jotka laskevat toisten syömisiä.
Mä taas olen tätä toista ääripäätä. Ihmettelen aina, miksi olen niin hoikka kun osaan syöpötellä aika paljonkin. Esim. kokonainen pizza tai suklaalevy menee helposti alas. Mun ystävä huomautti yks päivä että aina kun nähdään, mä en oo syöny sinä päivänä melkein mitään. Tajusin, että syönkin tosi epäsäännöllisesti. Joinain päivinä en melkein yhtään ja toisina voisim tyhjentää koko jääkaapin. Näitä niukkuuspäiviä taitaa vaan olla enemmän. Mutta jotenkin mä ite oon ajatellu aina syöväni paljon.
Ei ihmiset kai usein tajua, minkä verran ne oikeesti syö.
Öh, kiuinka joku jaksaa vetää herneet neään ihan kaikesta?
Itse sanoin viimeksi perjantai-iltana etten ollut syönyt mitään koko päivänä. Koska en ollut. Aamiaista en syö koskaan, töissä oli helvetillinen kiire enkä ehtinyt lounaalle ruokalan aukioloaikaan, kanttiini oli myös mennyt kiinni kun sinne ehdin, töistä hurautin äkkiä kotiin, pakkasin kassin ja lähdin ajamaan 300km matkaa kaverin luo. Söin ekan kerran n. klo 20.
Pitäisikö asiaa kenties jotenkin salailla? Valehdella että on syönyt vaikka ei olisikaan?
Voin olla vaikka 2 päivää syömättä.
t. Laiha
Itsekin sanon joskus "en ole syönyt mitään" ja en kyllä todellakaan hae sillä mitään huomiota. Olen 168cm/53kg ja tuo on yksinkertaisesti vain sellainen toteamus. Varsinkin jos juuri tekee ruokaa/odottaa ravintolassa annostaan, niin se fakta etten ole ehtinyt syömään vain putkahtaa mieleen.
Ne joita tuo lause ärsyttää taitaa itse ajatella syöneensä liikaa ja siksi hermostuu siitä.
Mä voisin sanoa että on hirveä nälkä ja pitää heti päästä syömään kun en ole tänään vielä syönyt, ja tarkoittaisin sillä että lounas jäi väliin - en sitä ettenkö olisi aamiaista saanut.
Mä en vaan välillä saa aikaiseksi syödä mitään ennen kuin illalla :( Pakko sitä on viimeistään illalla jotain syödä. Joskus tulee vedettyä sipsejä/karkkeja/tms. jos niitä on käsillä, joskus ei oikeasti mitään.
Lihava en ole. Itse asiassa aloin vähän pyöristyä yhdessä vaiheessa kun söin selvästi säännöllisemmin, mutta on tässä vielä varaakin ennen kuin ylipainoa alkaa olla. Nyt on taas mennyt kovin epäsäännölliseksi usein, saa nähdä vaikuttaako painoon johonkin suuntaan.