Viivästyskorko: mistä tiedetään maksupäivä?
Viivästyskorko lasketaan eräpäivästä maksupäivään, eikö? Mutta pankeilla voi mennä pari päivää tai enemmänkin maksuun siirtoon, jos huonosti käy. Normaalisti tietty menee päivässä. Mutta mistä myyjä voi tietää, minä päivänä olen maksanut laskun? Enkä nyt ole jättämässä mitään maksamatta, mietin vaan. Kun eihän sitä varmaan voi laskea heti eräpäivästä lähtien? Vai voiko?
Kommentit (8)
Se päivä, jolloin maksat laskun vaikka koneeltasi, on ns. arvopäivä. Ihan sama, milloin maksu on perillä saajan pankissa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 15:31"]
eiköhän se ole niin että jos olet maksanut eräpäivänä niin ei siitä mitään viivästyskorkoa mene,
[/quote]
Niin, mutta ei se näy saajan tilillä samana päivänä. Jos esim. eräpäivä on. 1.7. ja maksan vaikka 4.7., mutta pankin verkkomaksut menee jumiin ja maksu on siellä vasta vaikka 8.7., niin joudunko maksamaan pankin virheestä viivästyskorkoa siis seitsemältä päivältä (8-1=7) vai miten?
ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 15:33"]
Se päivä, jolloin maksat laskun vaikka koneeltasi, on ns. arvopäivä. Ihan sama, milloin maksu on perillä saajan pankissa.
[/quote]
Niin, mutta mistä saaja tietää sen arvopäivän? Ei mulla ainakaan verkkopankissa mitkään arvopäivät näy, ainoastaan se, koska on tullu mun tilille.
ap
Viivästyskorot on päivää kohti tavisihmisen laskuissa niin mitättömiä että se on ihan sama että onko korkoa peritty 9 vai 8 päivää. Tonnin laskusta viivästyskorko on 20 senttiä päivässä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 15:31"]eiköhän se ole niin että jos olet maksanut eräpäivänä niin ei siitä mitään viivästyskorkoa mene,
[/quote]Eikä seitä kyllä mene vaikka maksaisi päivän tai pari myöhässä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 15:33"]
[/quote]Kyllä pankki tietää, milloin se on maksettu. Maksunsaajalle ilmoitetaan se arvopäivä. Yleensä muutaman päivän viivästyksistä ei korkoa peritä, koska ovat muutamia senttejä. Joskus taas lisätään seuraavaan laskuun.
Niin, mutta mistä saaja tietää sen arvopäivän? Ei mulla ainakaan verkkopankissa mitkään arvopäivät näy, ainoastaan se, koska on tullu mun tilille.
ap
[/quote]
En ole katsonut henkilökohtaiselta tililtäni, näkyykö siellä, mutta ainakin yritykseni tilillä näkyy saapuneiden maksujen kohdalla erikseen maksupäivä.
eiköhän se ole niin että jos olet maksanut eräpäivänä niin ei siitä mitään viivästyskorkoa mene,