Miten pääsee irti ahdistavista ja jumittavista ajatuksista?
Kun joku yleisesti ottaen melko pieni asia alkaa omassa päässä suurentua hirveisiin mittasuhteisiin, niin miten sen saa siirrettyä taka-alalle tai miten saa suhteutettua sen muihin asioihin? Itselläni on huoli eräästä asiasta, johon en voi vaikuttaa kesäloman aikana, ja nyt päivät kuluvat miettien pahimpia skenaarioita. Tunnen itseni ihan tyhmäksi, kun en osaa relata.
Kommentit (66)
^Jostain syystä tuli tuplapostaus.
18, nuo ovat hyviä neuvoja. Juuri nyt on se ongelma, että en voi toimia konkreettisesti. Odottaminen on hirveän vaikeaa. Lisäksi on erilaisia pahoja vaihtoehtoja, jotka eivät ehkä toteudu, mutta en jaksa uskoa, että minulle lopulta kävisi hyvin.
19, minäkin kadehdin kissaa (en tosin omaani)! ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:24"]
18, nuo ovat hyviä neuvoja. Juuri nyt on se ongelma, että en voi toimia konkreettisesti. Odottaminen on hirveän vaikeaa. Lisäksi on erilaisia pahoja vaihtoehtoja, jotka eivät ehkä toteudu, mutta en jaksa uskoa, että minulle lopulta kävisi hyvin.
[/quote]
Kerro se ongelma. Me neuvotaan.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:19"]
17, en oikein uskalla kokeilla tuollaista, vaikka ehkä siitä ei haittaakaan olisi. Yritin äsken lukea uutisia ja miettiä, kuinka lukemattomilla ihmisillä on paljon raskaampi tilanne kuin minulla ja ihan oikea hätä. Varmaan sellaiset ihmiset nauraisivat päin naamaa, jos kuulisivat, mitä minä murehdin. Mutta jotenkin sekään ei vain auta. ap
[/quote] 17: et uskalla? K.o. luontaistuotetta myydään apteekeissa, Saksassa myös lääkärit määräävät sitä potilailleen. 2 tablettia on jatkuvan käytön suositeltu aloitusannos. Minulle riittää tuo 2 tablettia muutaman kerran vuodessa. Kun on viikonkin ollut omien ajatusten vanki, vapautumisen tunne on ollut maaginen.
25, ongelma on siis se, että en voi tehdä asian suhteen mitään kuukauteen. Pyörittelen sitä kuitenkin päässäni ja kauhuni kasvaa, kun mieleen tulee koko ajan kaikkea, mitä voi tapahtua. Tämä oikeastaan lähtikin siitä, että tapahtui jotain täysin ennakoimatonta.
26, minulla on yhteen fyysiseen sairauteen jatkuva lääkitys ja pitäisi aina neuvotella lääkärin kanssa, jos ottaa muita lääkkeitä. Toivon, että ymmärrät. Haluaisin kyllä tuntea tuon vapautumisen tunteen. ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:35"]
25, ongelma on siis se, että en voi tehdä asian suhteen mitään kuukauteen. Pyörittelen sitä kuitenkin päässäni ja kauhuni kasvaa, kun mieleen tulee koko ajan kaikkea, mitä voi tapahtua. Tämä oikeastaan lähtikin siitä, että tapahtui jotain täysin ennakoimatonta.
26, minulla on yhteen fyysiseen sairauteen jatkuva lääkitys ja pitäisi aina neuvotella lääkärin kanssa, jos ottaa muita lääkkeitä. Toivon, että ymmärrät. Haluaisin kyllä tuntea tuon vapautumisen tunteen. ap
[/quote]
Vihjaa vähän mihin asia liittyy.
[/quote]
Tuli yksi keino lisää mieleen (kannattaa muuten hakea vaikka kirjastosta self help oppaita aiheesta, joita lueskella odotellessa ratkaisua ongelmaasi): Täytä päiväsi tekemisellä. Tee lista kaikista kodin ym askareista, jotka odottavat tekijäänsä. Kerää listaan myös kaikkia mahdollisia asioita joita haluaisit aloittaa ja ihan realistisesti pystyisitkin aloittamaan. Ala sitten hoitaa näitä askareita ja uusia tekemisiä pois alta. Tehdessä asioita, oli se sitten vaatekaapin siivousta, pienoismallin kokoamista, uuden kielen opettelua tai terassin maalausta, unohdat murheet tekemisen ajaksi. Niin käy lähes tulkoon kaikille. Keksi ihan pieniäkin juttuja listaasi; vaikka uuden reseptin opettelu, ja täytä päiväsi (koko päivä) tekemisellä. Kun väkisin joudut miettimään muita asioita kuin murheitasi, ne pikkuhiljaa alkavat painua taka-alalle. Toki alkuun huolet voivat vallata mielen ennen nukkumaanmenoa, mutta sekin jää pois ihan varmasti. Nyt alkuun sinun pitää katkaista jatkuvan murehtemisen kierre.
18
Olen itse tehnyt ahdistavasta asiasta blogin ja aina kun ahdistaa, puran kaiken sinne. Yritän rajoittaa ahdistusta eli kun en kirjoita blogia, onnistun pitämään ahdistuksen melko tehokkaasti poissa. Suosittelen
28, se on sen verran mutkikas juttu, että vihjeet veisivät varmaan ihan hakoteille. Mutta huomasin juuri, että jo tällainenkin kirjoittaminen auttaa, kun kaikki ovat vastanneet ystävällisesti ja asiallisesti. On ainakin hetken ollut vähän rauhallisempi olo.
29, kaikki tuntuu niin epäoleelliselta, kun isot (?) murheet pyörivät päässä. Olisi kyllä paljonkin hommia odottamassa, mutta en usko, että saisin mitään valmiiksi, kun en oikein saa aloitettuakaan. ap
30, lukeeko muut ihmiset sitä blogia vai onko se vain itsellesi? ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:46"]
28, se on sen verran mutkikas juttu, että vihjeet veisivät varmaan ihan hakoteille. Mutta huomasin juuri, että jo tällainenkin kirjoittaminen auttaa, kun kaikki ovat vastanneet ystävällisesti ja asiallisesti. On ainakin hetken ollut vähän rauhallisempi olo.
29, kaikki tuntuu niin epäoleelliselta, kun isot (?) murheet pyörivät päässä. Olisi kyllä paljonkin hommia odottamassa, mutta en usko, että saisin mitään valmiiksi, kun en oikein saa aloitettuakaan. ap
[/quote]
Parempi kai se on yrittää, ennemmin kun vain murehtia -asiaa jolle et voi mitään juuri nyt? Et voi todella tietää, pystyisitkö tuohon, jos et edes yritä. Aloita vaikka kirjoittamalla ensin lista tänään. Huomenna kun heräät, valitset heti aamusta yhden tehtävän, jota ainakin yrität suorittaa! Pidä mielessä, että oman mielenlaadun ja tavan ajatella muuttaminen ei käy ilman työtä. Sulla pitää siis tehdä alkuun itsellesi heti selväksi, mitä murehtimisesta seuraa sulle (lisää huolta&murhetta), ja ihan tosissaan päättää että haluat lopettaa murehtimisen. Tasan et tule tuosta pääsemään, jos et ole edes valmis yrittämään mitään konkreettista asian eteen. Sekin että kävisit lainaamassa aiheeseen liittyvän kirjan kirjastosta, voisi jo auttaa sinua huomattavasti. Ilmeisesti olosi ei ole vielä niin tuskallinen, että olisit valmis konkreettisiin toimiin ja yrittämiseen edes? Et menetä yhtään mitään yrittäessäsi karistaa huolet erilaisin keinoin, ja ainakaan olosi ei niistä tule menemään huonommaksi.
18&29
Jos sille asialle kuitenkin voisi jotain pientä tehdä, ottaa vaikka yhteyttä johonkuhun, joka voisi käydä välillä tarkistamassa tilanteen (mikä lieneekin) tai jolta voisi saada hyviä neuvoja. Voi niitä saada netitsekin asiasta riippuen. Tarvitseeko valvontakameraa vai pitääkö jonkun käydä paikan päällä? Rukoileminen kannattaa aina.
On avoin, mutten tiedä onko minulla aktiivisia lukijoita. Todennäköisesti ei kiinnosta, mutta samapa tuo. Jos joku sitä sattuu lukemaan tuskin tunnistaa, joten en usko siitä olevan haittaa, kunhan en kerro itsestäni mitään tietoa, minkä puolesta voisi päätellä kuka olen.. Blogini on terapia-alustani. Olen kirjoitellut jokusen kuukauden ja ahdistus on helpottanut huomattavasti. Aina kun ahdistaa, blogi esille ja kaikki ahdistus sinne ennen kuin alkaa kerääntyä omiin ajatuksiin..
T:30
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:39"]
[/quote]
Tuli yksi keino lisää mieleen (kannattaa muuten hakea vaikka kirjastosta self help oppaita aiheesta, joita lueskella odotellessa ratkaisua ongelmaasi): Täytä päiväsi tekemisellä. Tee lista kaikista kodin ym askareista, jotka odottavat tekijäänsä. Kerää listaan myös kaikkia mahdollisia asioita joita haluaisit aloittaa ja ihan realistisesti pystyisitkin aloittamaan. Ala sitten hoitaa näitä askareita ja uusia tekemisiä pois alta. Tehdessä asioita, oli se sitten vaatekaapin siivousta, pienoismallin kokoamista, uuden kielen opettelua tai terassin maalausta, unohdat murheet tekemisen ajaksi. Niin käy lähes tulkoon kaikille. Keksi ihan pieniäkin juttuja listaasi; vaikka uuden reseptin opettelu, ja täytä päiväsi (koko päivä) tekemisellä. Kun väkisin joudut miettimään muita asioita kuin murheitasi, ne pikkuhiljaa alkavat painua taka-alalle. Toki alkuun huolet voivat vallata mielen ennen nukkumaanmenoa, mutta sekin jää pois ihan varmasti. Nyt alkuun sinun pitää katkaista jatkuvan murehtemisen kierre.
18
[/quote]
Arvelet siis, että ap jaksaa miettiä ja tehdä itselleen tehtävälistoja sekä toteuttaa niitä asioita tuossa mielentilassa? Enpä usko. Ajatus konkreettisesta toiminnasta on kyllä hyvä, mutta noin ahdistuneena rästissä olevien asioiden teko, kodin remontointi tai uusien taitojen opettelu on aivan liian kunnianhimoista.
Jollain tekemisellä kyllä kannattaa ahdistusta harhauttaa. Ap voisi miettiä, mikä hänestä itsestään on miellyttävää tekemistä, esim. musiikin kuuntelu ja pieni venyttely, elokuvan katselu, leipominen tms. ja tehdä sitä mikä tuntuu aluksi helpoimmalta.
Ap, sanoit ettei ole ketään kenelle puhua, Tarkoititko, että ei ole tänään ketään, vai eikö sinulla ole ylipäätään yhtään ystävää tai kaveria tai edes perheenjäsentä jonka kanssa jutella ja viettää aikaa? Ihmisten kanssa oleminen on myös hyvä keino pienentää ahdistusta.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:39"]
[/quote]
18
[/quote]
Arvelet siis, että ap jaksaa miettiä ja tehdä itselleen tehtävälistoja sekä toteuttaa niitä asioita tuossa mielentilassa? Enpä usko. Ajatus konkreettisesta toiminnasta on kyllä hyvä, mutta noin ahdistuneena rästissä olevien asioiden teko, kodin remontointi tai uusien taitojen opettelu on aivan liian kunnianhimoista.
Jollain tekemisellä kyllä kannattaa ahdistusta harhauttaa. Ap voisi miettiä, mikä hänestä itsestään on miellyttävää tekemistä, esim. musiikin kuuntelu ja pieni venyttely, elokuvan katselu, leipominen tms. ja tehdä sitä mikä tuntuu aluksi helpoimmalta.
Ap, sanoit ettei ole ketään kenelle puhua, Tarkoititko, että ei ole tänään ketään, vai eikö sinulla ole ylipäätään yhtään ystävää tai kaveria tai edes perheenjäsentä jonka kanssa jutella ja viettää aikaa? Ihmisten kanssa oleminen on myös hyvä keino pienentää ahdistusta.
[/quote]
No ainoa miten pääsin syvimmästä ahdistuksesta ja tuskasta eroon (oman puolison kuolema ja samanaikaiset todella pahat taloudelliset vaikeudet), oli juurikin tekeminen. Siinä tilassa ei ajattelu ja muut pinnistykset toimineet lainkaan. Piti aloittaa ihan perusjutuista; tänään keskityn siivoamaan tuon nurkan. Ja sitten kun oivalsi kuinka olo hetken helpotti, niin pikkuhiljaa täytin päiväni ties millä tekemisellä. Loppujen lopuksi kun pahin ahdistus oli selätetty aloin käydä läpi niitä konkreettisia toimia, millä pääsisin eteenpäin taloudellisessa ahdingossa. Ihmisissä on oikeasti aivan valtavia voimavaroja, ja se kaikki vaatii vain ensimmäisen askeleen ja tarpeeksi motivaatiota (tilan, jossa ei enää kestä murheitaan yhtään enempää).
Itselläni ainut mikä auttaa on dokaaminen. Ei ole terveellistä ei, mutta näin se on. Turruttaa. Ilman sitä olisin viiltänyt ranteet jo aikapäiviä.
37 vielä lisää, että se idea rästitehtävälistassa on juurikin se, että tekeminen ei lopu kesken, eikä suinkaan se että saisi mahdollisimman paljon aikaan. Tuskin kukaan oikeasti pitää tuota mainitsemaani vaatekaapin siivousta jonain hirveän kunnianhimoisena asiana? Listaan voi laittaa ihan mitä vain mitä itse kuvittelee voivansa tehdä. Kyse ei ole siis rästitehtävien hoitamisesta pois alta, vaan siitä että saa tekemisen avulla katkaistua murehtimisen, ja sitä tekemistä pitää todellakin olla riittävästi (siihen lista on useilla ihmisillä apuna). Sanat ovat kuin tekoja, niillä on hirveän suuri vaikutus omiin toimiin.
34, se ei ole sellainen konkreettinen asia, jolle voisi konkreettisesti tehdä esim. tarkistuksia.
35, tuo on kyllä hyvältä vaikuttava juttu.
36, ymmärrät hyvin tilanteeni. Helpointa ainakin juuri nyt on vain kirjoittaa tähän ketjuun. Melkein kaikki muu tuntuu ahdistavalta, vaikkakin aamulla oli vielä ahdistuneempi olo. Aamulla herätessä oli oikein sellainen fyysinen kipu rinnan päällä ja ikävät ajatukset alkoivat heti kiertää päässä. Valitettavasti ei ole oikein ketään, jolle puhua yleensäkään näin hankalista asioista, ja nyt noin muuten kaikki ovat jossain lomilla tai muuten kaukana. ap
37, luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat. Minullakin on ollut elämäntilanteita, joissa tuo on auttanut. Tämä on ehkä vähän erilaista. Toivon, ettet ajattele, että neuvosi olisivat huonoja. ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 13:09"]
Ota pari mäkikuismapilleriä kerta-annoksena. Luontaistuote, jonka olen huomannut auttavan ihan kertaluontaisenakin annoksena. Siitä saa ikäänkuin pikku potkun tuonne otsalohkoon ja ajatukset alkaa taas rullata vapautuneemmin.
[/quote] Lisään vielä, että mindfullness on kyllä hyvä ajatus, olen itsekin sitä harjoittanut jonkun verran.