Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsee irti ahdistavista ja jumittavista ajatuksista?

Vierailija
28.06.2014 |

Kun joku yleisesti ottaen melko pieni asia alkaa omassa päässä suurentua hirveisiin mittasuhteisiin, niin miten sen saa siirrettyä taka-alalle tai miten saa suhteutettua sen muihin asioihin? Itselläni on huoli eräästä asiasta, johon en voi vaikuttaa kesäloman aikana, ja nyt päivät kuluvat miettien pahimpia skenaarioita. Tunnen itseni ihan tyhmäksi, kun en osaa relata.

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diapam

Vierailija
2/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita se paperille ja polta sitten paperi. En tiedä toimiiko mutta kokeile.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Diapam kuulostaa vähän äärimmäiseltä keinolta. Ja alkoholiakaan en käytä. ap

Vierailija
4/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^En usko, että 3:n neuvo toimisi tässä asiassa. Muuten ehkä ihan hyväkin ajatus. Voin tietysti kokeilla. ap

Vierailija
5/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene johonkin metsään yksin rauhalliselle kävelylle.toimii

Vierailija
6/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6, haluaisin kokeilla tuota. Mutta nyt kun olen yksinäisyydessä, ajatukset vain voimistuvat ja olen ihan kauhuissani. Kotona tunnen olevani kuitenkin jollain lailla turvassa. ap

Vierailija
7/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu siitä jonkun kanssa? 

Vierailija
8/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin vähän samaa, enkä valitettavasti tiedä patenttiratkaisua, mutta minua auttaa joskus se, että ahdistuksesta huolimatta keskityn väkisin johonkin hyvin konkreettiseen tekemiseen (esim juoksen, leikin lasten kanssa, teen töitä, leivon, istutan kukkia). Toiseksi yritän pitää yllä sitä ajatusta, että ahdistus on väliaikaista ja johtuu tietyistä henkisistä kipupisteistäni, ei siitä, että olisin jotenkin huono tai että kaikki inhoaisivat minua. Ikään kuin katselen ahdistusta ulkopuolelta ja ajattelen, että siinähän olet, ja minä toimin tässä normaalisti, katsotaan kauanko kestät.

Vierailija
9/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, puhuminen auttaisi varmaan, jos vain olisi joku, jonka kanssa puhua. ap

Vierailija
10/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulness. Koeta olla hetkessä läsnä. Kun alkaa iso pyörä pyöriä, niin keskity johonkin asiaan, vaikka kaupassa appelsiinin väriin ja tuoksuun. Aina uudelleen vie huomio takaisin nykyhetkeen, johonkin konkreettiseen. Kenkien väriin, maan tuntumaan kenkien alla, omaan hengitykseen, tomaatin pintaan. Toimii, mutta vaatii harjoitusta.

nimim. kokemusta on

Vierailija
11/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro meille :) 

Vierailija
12/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, minullakin on hetkiä, jolloin pystyn tekemään jotain ajattematta liikaa, mutta melkein koko ajan on ihan halvaantunut olo ahdistuksen takia. ap

Vierailija
13/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 12:53"]Mindfulness. Koeta olla hetkessä läsnä. Kun alkaa iso pyörä pyöriä, niin keskity johonkin asiaan, vaikka kaupassa appelsiinin väriin ja tuoksuun. Aina uudelleen vie huomio takaisin nykyhetkeen, johonkin konkreettiseen. Kenkien väriin, maan tuntumaan kenkien alla, omaan hengitykseen, tomaatin pintaan. Toimii, mutta vaatii harjoitusta.

nimim. kokemusta on

[/quote]

Osaatko kertoa lisää tuosta mindfulnesista? Terveisin toinen asioiden vatvoja ja murehtija

Vierailija
14/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, olen ihan pihalla tuollaisista.

12, täällä ei oikein uskalla kertoa, kun jotkut kommentoivat niin julmasti. Yritän suojella itseäni, vaikka toisaalta kidutan itseäni ajattelemalla kaikkea kamalaa. Samalla tiedän koko ajan, että todennäköisesti asiat järjestyvät ja että tulee uusia ahdistuksen aiheita ja tämä unohtuu. On tämä kyllä hullua. ap

Vierailija
15/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 12:53"]Mindfulness. Koeta olla hetkessä läsnä. Kun alkaa iso pyörä pyöriä, niin keskity johonkin asiaan, vaikka kaupassa appelsiinin väriin ja tuoksuun. Aina uudelleen vie huomio takaisin nykyhetkeen, johonkin konkreettiseen. Kenkien väriin, maan tuntumaan kenkien alla, omaan hengitykseen, tomaatin pintaan. Toimii, mutta vaatii harjoitusta.

nimim. kokemusta on

[/quote]

Osaatko kertoa lisää tuosta mindfulnesista? Terveisin toinen asioiden vatvoja ja murehtija

[/quote]

Olen opiskellut mindfullnessia itsenäisesti netistä. Löytyy paljon aineistoa, ja erilaisia harjoituksia. On olemassa myös mindfulness-kursseja, mutta itse lukemalla ja harjoittelemallakin pääsee hyviin tuloksiin. Itse olen juuri sellainen, jolla ahdistava ajatus / tilanne jää päälle, tulee uniin, kiertää päässä ja kasvaa uskomattomiin mittoihin. Mutta nyttemmin mindfulnessin, eli nykyhetkeen keskittymisen, tietoisuuden kautta, olen päässyt siitä eroon. 

Mullakin on periaatteessa nyt päällä sellainen tilanne, jonka takia olisin vielä viime vuonna seonnut, mutta huomaan, että edistystä on tapahtunut, juuri mindfullnessin avulla. On aika voittajaolo, kun huomaa, että vanhakin koira oppii uusia temppuja! (Olen 40-v.) 

Googlaa ja ala rohkeasti kokeilemaan! :) 

Vierailija
16/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pari mäkikuismapilleriä kerta-annoksena. Luontaistuote, jonka olen huomannut auttavan ihan kertaluontaisenakin annoksena. Siitä saa ikäänkuin pikku potkun tuonne otsalohkoon ja ajatukset alkaa taas rullata vapautuneemmin.

Vierailija
17/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia keinoja, ja paljon riippuu siitäkin että ovatko pahimmat skenaariosi realistisia vai "tuulesta temmattuja"/villejä tyyliin "Jos en osta kotihälytyslaitetta, niin sitten varmasti joku rosvo murtautuu kotiini ja tappaa minut". Tässä muutamia käytännöllisiä keinoja, mitä itse olen opetellut aikoinaan kun huolet täyttivät elämäni ihan konkreettisesti:

-Ajattele pahin mahdollinen (realistinen) skenaario, ja hyväksy se. Tämän jälkeen mietit keinot miten voit estäät sen ja mitä näiden keinojen todennäköinen seuraus on. Listaa keinot paperilla. Viimeisenä valitse oma toimintapasi ja ala suorittaa sitä äläkä epäröi. Älä palaa taaksepäin, vaan pysy sillä tiellä minkä valitsit. Jos jäät arpomaan, niin huolet täyttävät taas maailmasi.

-Pistä asiat mittasuhteisiin: mitkä ovat todellisia murheita, ja mitkä eivät. Älä murehdi pikkujuttuja kuten; kodin siisteyttä, jonkin tietyn henkilön mielipidettä joka ei ole edes lähiomainen, arvosanoja jne. Kuvittele itsesi kuolinvuoteelle, ja mieti olisiko siinä tilassa tämä kyseinen aihe ihan oikeasti murheen aihe. 

-Asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Jos päätäsi vaivaa absurdit pelot, esim lentopelko, ydinpommin/sodan pelko jne. Niin mieti asioiden todennäköisyydet; kuinka monta kertaa vuodessa tippuu Suomen lentokone alas-kuinka monta kertaa olet eläessäsi ollut tippuvassa koneessa-jne. Älä murehdi asioita, jotka ovat epätodennäköisiä. Sillä ne eivät satu sinun kohdallesi.

-Elä päivä kerrallaan, tehtävä kerrallaan. Kun olet päättänyt keinot millä pyrit selvittämään ongelmia, niin toimi niiden mukaan tehtävä kerrallaan. Älä mieti eilistä, älä mieti huomista. Jokainen aamu on alku, jokainen ilta on loppu. Päivä on elämä. Kuvittele itsesi sotilaaksi esim talvisodassa Suomen metsiin; et voi ajatella mitä teit väärin eilen, et voi murehtia mitä teet huomenna. Ainoa mitä voit tehdä, on olla tietoinen eilisestä ja huomisesta, mutta toimia tässä päivässä. Älä elä eilisessä, äläkä huomisessa; päivä kerrallaan.

Muistuta itseäsi, että huolehtiminen ja murehtiminen sairastuttavat. Stressitaso nousee, mahahapot ovat kovilla stressihormonien vuoksi ja vastustuskyky laskee. Kun murhedit, niin saat pian lisää murehtimisen aihetta. Käytä noita keinoja apuna selvittääksenis murhe kerrallaan. Älä tee sitä virhettä, että suljet silmät murheilta, sillä ainoa tapa päästä niistä on selvittää pathaat mahdolliset keinot niiden selvittämiseksi ja pahimman mahdollisen seurauksen hyväksyminen -ja sen jälkeen toimit ja et murehdi koska päätös on tehty.

Vierailija
18/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa yleistyneeltä ahdistushäiriöltä. Itselläkin on ja stressaavina aikoina aivot jankkaa jotain samaa asiaa, vaikka hyvin tietää, ettei siitäole kuin haittaa. Yritän pyristellä eteenpäin ilman lääkkeitä mutta ottaahan se päähän, että ittensä kanssa taisteluun menee niin paljon energiaa. Välillä kadehdin jopa kissaani, joka on rennosti ottamisen mestari.

Vierailija
19/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, en oikein uskalla kokeilla tuollaista, vaikka ehkä siitä ei haittaakaan olisi. Yritin äsken lukea uutisia ja miettiä, kuinka lukemattomilla ihmisillä on paljon raskaampi tilanne kuin minulla ja ihan oikea hätä. Varmaan sellaiset ihmiset nauraisivat päin naamaa, jos kuulisivat, mitä minä murehdin. Mutta jotenkin sekään ei vain auta. ap

Vierailija
20/66 |
28.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, en oikein uskalla kokeilla tuollaista, vaikka ehkä siitä ei haittaakaan olisi. Yritin äsken lukea uutisia ja miettiä, kuinka lukemattomilla ihmisillä on paljon raskaampi tilanne kuin minulla ja ihan oikea hätä. Varmaan sellaiset ihmiset nauraisivat päin naamaa, jos kuulisivat, mitä minä murehdin. Mutta jotenkin sekään ei vain auta. ap