Kellään kokemuksia aivokasvaimesta?
Kellään kokemuksia hyvänlaatuisesta aivokasvaimesta? Miten on todettu ja hoidettu? Minkälaisia oireita?
Kommentit (57)
Huimausta ja hormonaalisia muutoksia. Tilannetta seurataan labroilla ja MRI-kuvauksella kerran vuodessa.
Hyvälaatuista tutkitaan ja seurataan, pahalaatuinen monesti vie suoraan mennessään
Hei 3. Millä tavalla nuo hormonaaliset muutokset ilmenivät?
Ap
En ole vastaaja mutta omani ilmeni maidonerityksenä
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 18:15"]Hei 3. Millä tavalla nuo hormonaaliset muutokset ilmenivät?
Ap
[/quote]
Jos hyvänlaatuinen aiheuttaa vakavia lääkintää vaativia oireita, se voidaan yrittää sädettää. Muuten vain seuraillaan.
Sain epileptisen kohtauksen, pää kuvattiin ja kasvain leikattiin pois joidenkin kk päästä. Kaikki meni hyvin, ei jäänyt mitään ongelmia. Tuosta on jo aikaa yli 5 v.
Miksi uppailut saa alapeukkuja? Pakkohan tätä on nostaa, että erottuu nuista pilipali ketjuista.
Itselläni on nyt ilmaantunut uusi päivittäinen erittäin häiritsevä päänsärky, joka pahenee rasituksessa, mutta toisaalta myös makuuasennossa. Jos saisin hetken vain istua hiljaa paikoillani, niin helpottaa hieman, mutta 3-vuotiaan yksinhuoltajana tähän harvoin on mahdollisuutta. On myös ajoittain omituista huimausta, pahoinvointia ja ruokahaluttomuutta. Myös maidoneritystä on, mutta sitä en ole huomioinut kun sitä on ollut koko ajan vaikka imetyksen lopetin lapsen ollessa n. 8kk vanha.
Neurologilla olen käynyt ja saanut ajan magneettikuvaukseen.
Läheisellä on harvinainen ja pahanlaatuinen aivokasvain syvällä keskiaivoissa. Laihtui, kuukautiset loppuivat, tuli äreäksi ennen kuin pää ja niskakipu paheni sietämättömäksi ja alkoi oksennella aamuisin. Sitten seurasi epileptiset kohtaukset, toispuolihalvaus ja näön menetys. Aikaa diagnoosista 4 kk, ei hyvältä näytä.
15. Olen pahoillani.
Itse olen todella huolissani, mikä luultavasti pahentaa oireita joissain määrin. En vain voi itselleni mitään. Melkein jokaiseen kysymykseeni neurologi vastasi "tutkitaan ensin ja puhutaan sitten" ja vaikutti huolestuneelta.
Toivottavasti ylireagoin, koska olen tosiaan yksinhuoltaja ja lapsen isä ei ole elämässämme läsnä millään tavalla. Voimat alkaa olla totaalisen loppu ja väsymykseni alkaa näkymään jo lapsessanikin. Onneksi minulla on sukulaisia ja ystäviä, jotka auttavat ja tukevat tarpeen tullen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 20:27"]
Itse olen todella huolissani, mikä luultavasti pahentaa oireita joissain määrin. En vain voi itselleni mitään. Melkein jokaiseen kysymykseeni neurologi vastasi "tutkitaan ensin ja puhutaan sitten" ja vaikutti huolestuneelta.
Toivottavasti ylireagoin, koska olen tosiaan yksinhuoltaja ja lapsen isä ei ole elämässämme läsnä millään tavalla. Voimat alkaa olla totaalisen loppu ja väsymykseni alkaa näkymään jo lapsessanikin. Onneksi minulla on sukulaisia ja ystäviä, jotka auttavat ja tukevat tarpeen tullen.
Ap
[/quote]
Läheiseltä tutultamme leikattiin aivokasvain ja voi hyvin, kuntoutuksen jälkeen on ollut töissä aivan normaalisti.
Itselläni on tauti, jossa aivokasvain on mahdollinen. Oireet riippuvat hyvin paljon missä on. Minulla todennäköisyys on, että ilmenee aivolisäkkeessä. Joka tapauksessa tautini seurauksena väsyn hyvinkin nopeasti. Päänsärkyjä ilmenee. Hyvät särkylääkkeet kuitenkin auttavat. Panadolia käytän pääasiassa ettei elimistö muuten kuormitu turhaan. Tällä hetkellä seuranta on kolmen kuukauden välein.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 20:01"]
Läheisellä on harvinainen ja pahanlaatuinen aivokasvain syvällä keskiaivoissa. Laihtui, kuukautiset loppuivat, tuli äreäksi ennen kuin pää ja niskakipu paheni sietämättömäksi ja alkoi oksennella aamuisin. Sitten seurasi epileptiset kohtaukset, toispuolihalvaus ja näön menetys. Aikaa diagnoosista 4 kk, ei hyvältä näytä.
[/quote]
Nämä taitavat olla tyypillisimmät oireet. Lisäksi usein tulee kaksoiskuvia.
Lähisukulaiseltani löytyi päästä prolaktinooma. Se on ilmeisesti hyvälaatuinen ja hidaskasvuinen, mutta oli huonossa paikassa. Imuroitiin nenän kautta melkein kokonaan pois. Hän syö lääkkeitä kai lopunelämäänsä ja käy seurannassa, mutta elää muuten normaalia elämää.
Kasvain löytyi toisen sairauden myötä, mutta se oli kyllä oireillut mm. päänsärkynä ja huonomuistisuutena. Ei otettu vakavasti tk:ssa. Hyvä, että olet menossa asianmukaisiin tutkimuksiin. Tsemppiä!
Kävinkin heti yksityisellä neurologilla, jonka kautta sain lähetteen Oysiin kuvaukseen, jonka jälkeen hoitosuhde jatkuu oysin neurologin kanssa. Tätä ennen kävin kolme kertaa päivystyksessä tiputuksessa sietämättömän päänsäryn vuoksi, joka lääkäreiden mukaan oli vain pitkittynyttä migreeniä vaikka kerroin, ettei päänsärky ole samanlaista kuin tyypillisesti kun minulla on migreenikohtaus. Tiputuksen jälkeen päänsärky jatkui aina seuraavana aamuna herättäen minut joskin kolmannen kerran jälkeen huomattavasti lievempänä.
Ap
Pojan kaverilla ( 18 v) löytyi hyvänlaatuinen aivokasvain, juhannusviikolla alkoi sädetys 25x. Sytkyt päälle, jos säteet aivät auta. Päänsäryt olivat oireena.
Up
Eikö kenelläkään? Ehkä kyllä hyvä vain etteivät ole kovinkaan yleisiä.