Pitääkö mökillä olla samat säännöt lapsilla?
Jos vaikka aikuiset sisarukset perheineen mökkeilevät yhtä aikaa suvun mökillä, niin pitääkö kaikilla lapsilla (eri perheistä) olla samat säännöt? Vai voiko jokainen tehdä oman perheensä tyylillä? Entä kuka näitä sääntöjä valvoo? Oma vanhempi vai kaikki aikuiset?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, että mökkeilykin voi olla vaikeaa nykyään!
Päiväkodit ja koulut on myös täynnä näitä, jotka vaatii yhteisiä sääntöjä, koska eivät osaa itse asettaa rajoja.
Meille on vedetty raivareita, miehen siskon säännöt on oikeat ja meidän väärät. Lopullisesti kusin kälyn muroihin, kun annoin oman kakunpalani hänen lapselleen. Kälyn perhe on ollut lasun asiakas vuosia, lapset välillä sijoitettuna ja välillä kotona, vanhemmuudessa paljonkin häikkää sen tarkemmin asiaan menemättä. Käly kiusaa lapsiaan, ihan siis suoranaisesti kiusaa. Hän olo leiponut mökkituliaiseksi kakkua, ja annostellut kaikille lautaselle palan, paitsi omalle tyttärelleen. Kun tytär tajusi asian, hän meni silminnähden kasaan ja pieneksi mytyksi ja yritti kysyä mummoltaankin, miksi hän ei saa vaikka muut saavat. Käly kävi toteamassa tytölleen, että loppui, ei riittänyt kaikille, leivo itse jos haluat kakkua. Mummo yhtyi nauruun ja kehotti myös leipomaan itse. Lapsiparka nieli itkua ja muut tuijottivat vaivaantuneina. Siirsin kakkulautaseni hänelle ja otin tilalle hänen tyhjän lautasensa. Kälyn ilme oli todella paha, kävi kivahtamassa jotain. Myöhemmin raivosi, ettei minulla ole enää asiaan samaan aikaan mökille hänen perheensä kanssa. En kadu mitään. Tällaisiakin sääntöjä voi olla, jotka ovat silkkaa kaltoinkohtelua tai laiminlyöntiä, kuten nuo 5-vuotiat uimaan keskenään.
Kyllä on taas vaikeata 🙄 Miten ihmeessä sitä aikoinaan saikaan omat 3 lasta pysymään hengissä ilman eri säädöksiä ja mökkien lakikirjoja, kun ystävien ja sukulaisten lasten kanssa ollaan jossain mökkeilty 🙄 Muksut mennä vipelsi ja yhdessä niitten perään katsottiin.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitten tehdään, jos pienimmät mökkiläiset eivät hyväksy eri ikäisten/eri perheiden erilaisia sääntöjä ja saavat kauheat itkupoturaivarit 100*pvä? Ei nimittäin silloin ole kenelläkään kivaa.
T. Aloittaja
Millaisista asioista on kyse? Pienemmät saavat oppia, että isommilla on eri säännöt. Niin on meillä ollut. Samoin tietyt säännöt menevät taitojen mukaan. Uimamaisterille eri säännöt kuin samanikäiselle uimataidottomalle.
Minun lapsillani on löyhemmät säännöt esim. pelaamisen ja puhelimen käytön suhteen kuin samanikäisillä serkuillaan. Yleensä on menty tiukemman suhteen, koska itsekin tiedän, että veljeni lapsilla on haasteita ja siksi tarkemmat säännöt. Niinä hetkinä kun ollaan omalla perheellä koossa, on meidän perheen lapsilla meidän säännöt. Heti jos tulee veljen lapsia lähelle säännöt tiukkenevat omilla lapsillani. Näin on menty matkat, reissut, juhlat, ja omat lapseni ymmärtävät tilanteen. Ja minun mielestäni yleistä kohteliaisuutta tämä, ettei omat lapset esim. käytä puhelinta, kun toinen ei saa.
En kuitenkaan koe, että tämä meidän suvun tapa sopii kaikille. Minun lapseni ovat ehkä välillä liiankin sopeutuvaisia. Teidän täytyy avoimesti puhua ja käydä ongelmatilanteet läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas vaikeata 🙄 Miten ihmeessä sitä aikoinaan saikaan omat 3 lasta pysymään hengissä ilman eri säädöksiä ja mökkien lakikirjoja, kun ystävien ja sukulaisten lasten kanssa ollaan jossain mökkeilty 🙄 Muksut mennä vipelsi ja yhdessä niitten perään katsottiin.
Lapsikuolleisuus oli ennen moninkertaista. Turvallisempaan suuntaan mennään
Vierailija kirjoitti:
Meille on vedetty raivareita, miehen siskon säännöt on oikeat ja meidän väärät. Lopullisesti kusin kälyn muroihin, kun annoin oman kakunpalani hänen lapselleen. Kälyn perhe on ollut lasun asiakas vuosia, lapset välillä sijoitettuna ja välillä kotona, vanhemmuudessa paljonkin häikkää sen tarkemmin asiaan menemättä. Käly kiusaa lapsiaan, ihan siis suoranaisesti kiusaa. Hän olo leiponut mökkituliaiseksi kakkua, ja annostellut kaikille lautaselle palan, paitsi omalle tyttärelleen. Kun tytär tajusi asian, hän meni silminnähden kasaan ja pieneksi mytyksi ja yritti kysyä mummoltaankin, miksi hän ei saa vaikka muut saavat. Käly kävi toteamassa tytölleen, että loppui, ei riittänyt kaikille, leivo itse jos haluat kakkua. Mummo yhtyi nauruun ja kehotti myös leipomaan itse. Lapsiparka nieli itkua ja muut tuijottivat vaivaantuneina. Siirsin kakkulautaseni hänelle ja otin tilalle hänen tyhjän lautasensa. Kälyn ilme oli todella paha, kävi kivahtamassa jotain. Myöhemmin raivosi, ettei minulla ole enää asiaan samaan aikaan mökille hänen perheensä kanssa. En kadu mitään. Tällaisiakin sääntöjä voi olla, jotka ovat silkkaa kaltoinkohtelua tai laiminlyöntiä, kuten nuo 5-vuotiat uimaan keskenään.
Toimit täysin oikein tyttöä kohtaan.
Jos minä olusin ollut tuossa tilanteessa niin tekisin ehdottomasti Lasu-ilmoituksen
 Enkä välittäisi hittoakaan tuollaiseta äidistä.
Selvää lapsen kaltoinkohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimit täysin oikein tyttöä kohtaan.
Jos minä olusin ollut tuossa tilanteessa niin tekisin ehdottomasti Lasu-ilmoituksen
Enkä välittäisi hittoakaan tuollaiseta äidistä.
Selvää lapsen kaltoinkohtelua.
"Haluan tehdä lasun, koska kälyn lapsi ei saanut kakkua."
Näitäkin todella tehdään.
Yhteisiä sääntöjä voi usein vaikea laatia, joten jokainen toimikoon omilla säännöillään ketään vahingoittamatta. Mökin pienimmät taitaa repiä itkupotkuraivaireita ihan kotonakin, joten teette miten silloin kuuluu tehdä. Sanoittakaa, eikös se ole päivän sana?
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että mummo nauroi. Teit oikein. Kannattaa tehdä vielä lasku.
Voivat elää kuin vasikat pellossa veräjät auki. Maallahan sitä ollaan
On teillä vaikeeta. Jos ollaan yhdessä suvun tms mökille, on mielestäni selkeää, että jo loman alussa sovitaan "pelisäännöt" jotka on sekä aikuisille että lapsille. Lapsille iän ja osaamisen mukaan ja kaikki paikalla olevat aikuiset valvovat lapsia. Yhteisvastuu. Vedessä eivät uimataidottomat saa olla käsivarren mittaa kauempana aikuisesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein mökkeilit "kotisäännöiltään" ja tavoiltaan ihan erilaisten perheiden kanssa? Mitä jos ystäväsi oli sanonut, että lapset eivät saa juosta tai nauraa ääneen ja nukkumaan pitää mennä klo 19. Tai vastaavasti olisi sanottu, että herätä ei saa enne klo 10, sisään ei saa tulla ja joka päivä pitää lukea vähintään 1 t englanninkielistä kirjallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitten tehdään, jos pienimmät mökkiläiset eivät hyväksy eri ikäisten/eri perheiden erilaisia sääntöjä ja saavat kauheat itkupoturaivarit 100*pvä? Ei nimittäin silloin ole kenelläkään kivaa.
T. Aloittaja
Mitkä ovat ne ikäerot? Ja millaisista asioista tulee raivikset? Jos isommat saavat enemmän jäätelöä kuin pienemmät, niin syököön silloin kun pienet ovat päikkäreillä. Jos 12-vuotiaat lähtevät yksinään retkelle, niin 5-vuotiaalle sanotaan, että hänkin pääsee sitten, kun on 12v.
Jaa-a. Minun lapsuudessani omalla perheelläni ja serkkujen perheellä oli omat sääntönsä mökillä. Tai no, meidän perheessä ei koskaan ole ollut mitään erityisiä sääntöjä, koska minä olin kuulemma varsin helppo lapsi. Serkkujen perheessä oltiin tiukempia, mutta heidän keskuudessaan ilmapiiri oli usein varsin kireä, ja nuorin lapsi melko kuriton.
Tuollaiset uimiseen ja muut yleiseen turvallisuuteen liittyvät säännöt olivat kaikilla lapsilla suurin piirtein samat, ja niitä valvoivat myös isovanhemmat.
Teen kyllä lasun. Olivat miten vaan, eivät kumminkaan minun mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Aloittaja
Mitkä ovat ne ikäerot? Ja millaisista asioista tulee raivikset? Jos isommat saavat enemmän jäätelöä kuin pienemmät, niin syököön silloin kun pienet ovat päikkäreillä. Jos 12-vuotiaat lähtevät yksinään retkelle, niin 5-vuotiaalle sanotaan, että hänkin pääsee sitten, kun on 12v.
Lapsia on 5 v - 17 v. Raiviksia tulee ihan mistä vaan. Esim. herkkujen syöminen/juominen, vesiurheilu, nukkuma-aika/paikka, kännykänkäyttö, mökkiaskareet.
Lisäksi erilaisia (päinvastaisia jopa) sääntöjä ruoasta/juomasta, sopivasta vaatetuksesta, urheilusta yms.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Esim jos toisessa perheessä annetaan lasten olla uimassa omin nokkineen ja toisessa huushollissa ollaan vauhkoja veden äärellä. Ei kaikkien. Tarvitse kärsiä vauhkoilista
Leväperäiset, ei saa hukuttaa huolellisten lapsia.
Ei vaan kaukaa viisaat opettaa lapsensa uimaan ja kaupunkilaiset pelkäävät vettä ja lapsensa kiukuttelevat rannalla kun toiset puuhailevat vedessä
 Myös näitä pelätään:Metsää
Pimeää
Eläimiä
Ylipäätään kaupunkilaiset pelkäävät ylenmäärin kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Aloittaja
Lapsia on 5 v - 17 v. Raiviksia tulee ihan mistä vaan. Esim. herkkujen syöminen/juominen, vesiurheilu, nukkuma-aika/paikka, kännykänkäyttö, mökkiaskareet.
Lisäksi erilaisia (päinvastaisia jopa) sääntöjä ruoasta/juomasta, sopivasta vaatetuksesta, urheilusta yms.
Aloittaja
Tottakai 5-vuotiaalla ja 17-vuotiaalla on eri säännöt! 17-vuotiaan ei kuitenkaan tarvitse tehdä kaikkea hänelle sallittua toisten nenän edessä.
Yhteiset periaatteet niiden puitteissa jokainen voi tarkentaa omiaan. Yhteiset säännöt esim. huomioidaan muut, ruoka laitetaan yhdessä esim. Klo12 vaihtoehtoisesti voidaan sopia että jokainen laittaa omat ruuat hiljaisuus esim. klo 10 yms.
Niinpä. Vähän eri tilanteessa on 10 v kilpauimari ja 10 v uimataidoton.