Isojen perheiden lapset
Millaisia kokemuksia teillä muiden isojen perheiden äideillä on..
Täällä kun luen näitä keskusteluja, että suostuuko lapsi pöntölle tai miten saisi lapsen pukemaan tai nukuttaminen kestää 2h yms., niin aina ihmettelen, että miten voi yhden lapsen kanssa olla niin vaikeaa ettei esim. pääse lähtemään ajoissa mihinkään. Ymmärrän jos perheessä on vauva, niin silloin ei ole rytmiä, tulee yllättäviä vaipanvaihtoja, on mentävä vauvan tahtiin..
Mutta meillä on kuusi lasta, joista kaikki syövät sitä ruokaa mitä milloinkin on. Nukahtavat itse iltatoimien jälkeen, eivät herää koskaan öisin. Korkeintaan vessassa joku joskus käy yöllä. 3 vuotiaskin syö ja pukee aina itse, osaa käydä pöntöllä, mökin ulkovessassa, missä milloinkin on tarvis. Ei olla vielä kertaakaan myöhästytty koulusta, neuvolasta tms. Kiukuttelevat kyllä ja saavat uhmakohtauksia, mutta eivät viitsi monta minuuttia jatkaa, kun tietävät ettei se auta. Samoin nuo koululaiset ovat sillä tavalla sosiaalisia, että osaavat käyttäytyä kodin ulkopuolella ja ovat reiluja kaverisuhteissa. Ei ole koulusta tullut koskaan mitään sanomista lasten käytöksestä.
Toki olen kotona lasten kanssa, joten on aikaa hoitaa näin monen lapsen asioita. Ja me ei olla lestadiolaisperhe :). Ihan perus. Vaikka monesti sanotaan, että isoissa perheissä eivät lapset saa tarpeeksi huomiota, ei riitä niin paljon rahaa tavaraan ja matkusteluun ja muuta kurjaa, niin minusta saavat myös paljon siitä, että on sisaruksia ympärillä. Kesälläkin löytyy aina kavereita peleihin ja leikkeihin. Ja juuri tuota joustavuutta tulee pienestä pitäen.
Kommentit (6)
Jos olisi oikeasti järkevä perheenäiti niin ymmärtäisi kyllä,miksi lapset käyttäytyvät ryhmässä eri lailla kuin yksin. Epäilen lapsettoman provoksi.
Hei ap, täällä viiden lapsen äiti ja ihmettelen monasti samaa! Ei tulisi mieleenkään nukutella yhtä lasta montaa tuntia. Meillä osa lapsista nukahtaa helposti ja osa ei, mutta minkäs teet. Osalle pottailu on ollut helppoa ja osalle ei. Välillä on otettu taukoa ja yritetty taas. Mutta kyllä aina jonkun lapsen kanssa on haastavampaa ja sitten taas vuoro vaihtuu. Mutta sen olen kyllä huomannut, että keskimäärin isojen perheiden lapset käyttäytyvät paremmin kuin ainokaiset, mutta niin se oli jo omassa lapsuudessani.
Osittain samaa mieltä:)Kohta 5 lasta meillä talossa.Yöllä meillä herätään vain kipeänä esim.jos oksentaa sänkyyn,muuten iltapuuhat hoidetaan kaikki ennen sänkyyn menoa,sen jälkeen ei enää ravata syömässä,juomassa,vessassa tai missään muuallakaan.Toki yöllä saa vessaan mennä jos hätä iskee.
Jokaisella saa olla yksi inhokkiruoka mitä ei tarvii syödä,kaikkea muuta on ainakin maistettava.
Itsekkin olen tehnyt töitä osa-aikaisesti tai ollut kotona,kokemusta myös siitä kun molemmat töissä kokopäiväisesti ja arki oli suoraan sanottua ihan hirveää.
Me kyllä myös matkustellaan,jokaisella lapsella on omiakin kavereita ja jokainen harrastaa jotain.Harrastukset on keskitetty yhteen iltaan pienillä ja isoilla harrastukset valittu sen perusteella mihin helppo itse kulkea.
Minulle on tärkeää olla saatavilla lapsille ja nautin isosta perheestäni:)
Toki me ei mitään 24/7 vanhempia olla vaan molemmilla on omaakin aikaa ja kerran kuussa ollaan kaksin miehen kanssa kun lapset lähtevät mummoloihin.
Olkaa hyvä ja älkää dissatko yhden lapsen väsyneitä äitejä. Olette kerran itsekin olleet siinä tilanteessa. T. Kolmen äiti
Tosiaankin voi olla väsynyt yhdenkin lapsen kanssa. Ja haastavia lapsi on olemassa. Mutta useimmat lapset saa toimimaan arjessa suht mukavasti kun vaan joka päivä vaatii lapsilta samaa. Siis tiukat rajat isossa perheessä joutuu pitämään, ja esim mummo ei saa meidän lapsia nukahtamaan tuosta noin vaan.
eikö se ole luonnollista, että jos on jo kuudesta lapsesta kokemusta, niin vanhemmuuden taitojakin on tullut. Ei siis niin että alunperin olisin tiennyt lapsista jotenkin enemmän kuin muut...
meillä myös aika paljon harrastuksia lapsilla. Ja parin vuoden välein matkustetaan halpalennoilla ja otetaan apartment huoneisto.
Ap
No sulla on niin hyvät vanhemmuuden taidot ja lapsesi ovat taitavia. Toista on yhden lapsen surkeilla vanhemmilla jotka eivät osaa mitään ja lapsikin on tyhmä.