Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Mä haluun silittää tuota koiraa" - ei ole sinun haluistasi kyse

Vierailija
27.06.2014 |

Meillä on iso ja suloisen näköinen koira, joten ulkona kuulee usein noita
"mä haluun silittää" tai "mun on ihan pakko tulla silittämään" -kommentteja. Ei, ei ole mikään pakko silittää vierasta koiraa, se ei ole mikään jokamiehenoikeus. Monet lapset jo muistavat kysyä lupaa silittämiseen eivätkä vain syöksy päin, mutta edelleen on niitäkin lapsia jotka vain tulevat, tai huutavat että "ihana" ja tulevat päin. Samoin aikuiset harvoin kysyvät vaan tunkevat suoraan koiran iholle.

Tästä johtuen koirani ei oikein enää halua vieraita ihmisiä tavata, ihan liian moni on syöksynyt jopa yllättäen takaapäin suoraan koiran päälle, jopa ihan halaamaankin. Koirat eivät yleensä pidä halaamisesta, tutuilta ihmisiltä voivat sietää ja omien läheisten halauksista voivat oppia nauttimaan mutta vierailla ei ole mitään asiaa halaamaan, varsinkaan ilman lupaa.

Kaikkien koirien ei ole pakko olla halikoiria ja vieraista pitäviä, riittää että ne jättävät vieraan ihmiset rauhaan jolloin ihmisten pitää vuorostaan kunnioittaa koiria ja heidän omistajiaan ja jättää koirat rauhaan.

Joten:
- Kysy lupa. Lupaa voi kysyä ihan siitä kohdin missä sattuu seisomaan tai kävelemään, ei tarvitse ensin rynnätä kohti ja samalla kiljua saako silittää.
- Kun saat luvan, se ei edelleenkään oikeuta kiljumiseen ja ryntäilyyn, lähesty koiraa rauhallisesti ja kuuntele kertooko omistaja lisäohjeita, esim. ennen silittämistä voi joutua odottamaan että koira istuu rauhallisesti jos kyseessä on vaikkapa pentu jolla on vielä tapana innostuessa hyppiä ja omistaja kouluttaa sitä istumaan nätisti ihmisten lähestyessä.
- se että ilmoitat olevasi koiraihmisiä tai että sinullakin on koira, ei oikeuta tekemään mitä vaan ja olemaan välittämättä omistajan ohjeista, kaikki eivät halua koirastaan vaikkapa juuri tuota ihmisiä päin hyppivää riehujaa, vaikka se sinusta olisikin ok.
- silitä koiraa kyljestä, rinnasta tai selästä. Älä työnnä kättä heti pään päälle äläkä kumarru koiran ylle, nämä ovat koiran mielestä pelottavia eleitä.
- jos koira sattuu kääntämään päätään tai heilauttamaan korvaansa, ei tarvitse kiljua kauhusta ja loikkia sätkyillen ympäriinsä. Se on koira, eli elävä olento joka ei ole patsas. Se ei suunnittele kimppuusi hyökkäämistä vaikka se vähän liikkuisikin, koira saattaa jopa kääntää sinulle toisen kohdan rapsuteltavaksi jos jokin kohta on erityisen mieluinen
- jos lapsesi on niin pieni, ettei hän aina muista totella ja saattaa juosta innoissaan kiinnostavan kohteen luokse, vahdi lasta tarkkaan. Älä vain katso hymyillen kuin juuri ja juuri pystyssä pysyvä taaperosi koheltaa täysiä kohti vierasta, monta kertaa lasta isompaa koiraa. Sinä et tiedä onko koira kiltti vai ei, joten miksi ottaa riski. Kilttikin koira voi helposti kaataa taaperon pelkällä kuonon tökkäisyllä, joten vahdi lastasi ja pidä tarvittaessa kädestä kiinni. Kadulla on muillakin ihmisillä oikeus kulkea rauhassa, myös koirien kanssa.

Minä en päästä koiraani kysymättä vieraiden ihmisten luokse, se ei hypi kenenkään päälle tai ryntää ihmisten selän takaa säikyttelemään ketään, joten toivoisin ettei sillekään niin tehtäisi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rotikkasi jos purisi lastani, olisi sen koiran viimeinen teko. Vaatisin koiran lopettamista hyvin nopeasti. Jos ei muuten niin oikeuden kautta. Ja sinulta korvauksia pahoinpitelystä.

[/quote]

Kokeilepas onneas, mieluummin tietty joku muu puruleluks kuin lapsi. Mikäli koira on kiinni ja koskeminen kielletään, niin syyllistävä sormi osoittaa johonkin ihan muualle... Hohhoijaa.

Vierailija
2/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:49"]

Jumalauta te koiraihmiset olette aina yhtä hauskoja fanaattisuudessanne. :D

[/quote]

No, kunhan sinäkin kipaset käyttämässä lapsosesi tikattavana, tämän työnnettyä väkisin sormensa rotikkani suuhun, kielloistani huolimatta,voit käyttäytyä itsekin hiukka fanaattisen oloisesti...

[/quote]

Rotikkasi jos purisi lastani, olisi sen koiran viimeinen teko. Vaatisin koiran lopettamista hyvin nopeasti. Jos ei muuten niin oikeuden kautta. Ja sinulta korvauksia pahoinpitelystä.

[/quote]

Ja sinä saisit ls-ilmon perääsi lapsesi heitteillejätöstä ja vaaralle altistamisesta, sekä koiraani kohdistuvasta ilkivallasta. KIELTO on aina kielto!. Kissakin puree, jos sitä väkisin yrittää pitää sylissä, tai työntää sormen silmään. Koirat koulutetaan, lapset kasvatetaan, ja vahditaan. Tämä on nyt se ap-pointti! ELI: ÄLÄ TULE LÄHELLE ILMAN LUPAA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat paskantärkeältä koiranomistajalta! Sori, mutta typerys olet. Kaikesta ihminen saakin vaivaa... Mitäs sitten, jos joku haluaa silittää koiraasi? Se on ihmisistä suloinen ja sun koirassas ja sun päässäs on joku vika, jos se on sulle ongelma. Itselläni on jo neljäs koira ja en ole koskaan ajatellut, että se olisi ongelma, että "mun on pakko tulla silittämään...". Sehän on ilmaisu, että koirani kiinnostaa jotain ihmistä. Parempi se kuin koiranvihaajat.:)

Kyllä pahimmat koiraihmiset on melkein yhtä tyhmiä kuin pahimmat hevosihmiset.

Vierailija
4/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:20"]Ap, vaikutat paskantärkeältä koiranomistajalta! Sori, mutta typerys olet. Kaikesta ihminen saakin vaivaa... Mitäs sitten, jos joku haluaa silittää koiraasi? Se on ihmisistä suloinen ja sun koirassas ja sun päässäs on joku vika, jos se on sulle ongelma. Itselläni on jo neljäs koira ja en ole koskaan ajatellut, että se olisi ongelma, että "mun on pakko tulla silittämään...". Sehän on ilmaisu, että koirani kiinnostaa jotain ihmistä. Parempi se kuin koiranvihaajat.:)

[/quote]

Eli ventovieraan ihmisen pitää päästä silittämään koska haluavat vaikka koira esimerkiksi pelkäisi kuten meidän yksilö? Miten opetat koiran olemaa pelkäämättä?

Vierailija
5/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:42"]

Meillä on kaksi sakemannia, eipä ole paljon silittelijöitä näkynyt. En kyllä antais tullakaan, meidän koirat ei ole tottuneet lapsiin, en tiedä mitä ne tekisi lapsisilittelijöille. Sen sijaan joku aikuistuttava on tullut lenkillä vastaan ja väkisin nekin yrittää silitellä. Ehkä ne kuvittelee, että on kohteliasta huomioida mun koiria, vaikka koulutuksellisesti tärkeintä olisi juuri jättää ne huomiotta kokonaan.

[/quote]

kukatahansa normaali ihminen sosaalistamisvaiheessa opettaa koiransa myös pikkulapsiin.

Vierailija
6/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:20"]

Ap, vaikutat paskantärkeältä koiranomistajalta! Sori, mutta typerys olet. Kaikesta ihminen saakin vaivaa... Mitäs sitten, jos joku haluaa silittää koiraasi? Se on ihmisistä suloinen ja sun koirassas ja sun päässäs on joku vika, jos se on sulle ongelma. Itselläni on jo neljäs koira ja en ole koskaan ajatellut, että se olisi ongelma, että "mun on pakko tulla silittämään...". Sehän on ilmaisu, että koirani kiinnostaa jotain ihmistä. Parempi se kuin koiranvihaajat.:)

[/quote]

Miksi muiden pitäisi käyttäytyä laillasi? Onko Sinun tiesi ainoa oikea? Miksi itse vaivaat päätäsi muiden koiranomistajien ongelmilla/mielipiteillä/metelmillä? Mikä sinä olet arvostelemaan ketään? Pidä vaan huoli omista koiristasi ja asioistasi, niin hyvä tulee. 

Vierailija
7/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koiranomistaja eleillään näyttää ettei koiraa saa silittää sen ymmärtävät kaikki, eli kävelee lyhyellä remmillä reippaasti mahdollisen silittäjän ohi. eiväthän koiraihmisetkään aina tajua ettei koulutuksessa oleva pentu saa AINA tervehtiä muita koiria..moni päästää oman koiraNSA  pitkällä remmillä luokse. eli kaikki voivat ajatella enemmän. ja koiranomistajien kunnoitusta nostaa fiksu, rauhallinen omistaja joka kouluttaa koiransa hyvin, kerää jätökset, ei pidä koiraansa vapaana alueilla joilla se on kiellettyä

Vierailija
8/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne ap. Meilläkin on pieni söpö koira mutta se ei pidä vieraista eikä varsinkaan lapsista joten on _todella_ ärsyttävää kun pikkutenavat ryntäävät rapsuttamaan sitä ilman lupaa. Naapuruston lapset ovat onneksi jo oppineet ettei koiraamme saa silittää joten osaavat jättää rauhaan.

Vierailija
9/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset ei usko vaan tunkevat väkisin hipelöimään vaikka kiellän ettei meidän toista koiraa saa silittää koska pelkää vieraita ihmisiä. Ei oo purru ketään mut mielumin pidän lenkillä kauempana.Omia lapsia oon koittanu neuvoa kysymään lupaa ennen vieraan koiran luo menoa.

Vierailija
10/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua jurppii kun ihmiset antavat muksujensa lähestyä opas- tai avustajakoiria. Niillä koirilla on työliivit eikä niitä todellakaan saa häiritä.

Vierailija
11/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassa elämässä en ole törmännyt koskaan tällaiseen ilmiöön, mitä täällä aaveella on. Ikinä ei ole kukaan tullut lässyttämään, että saako silittää koiraa tai väkisin rapsuttamaan.

Oikeassa elämässä ihmiset kulkevat ohi ja eivät korvaansa lotkauta koirille. Osa jopa pelkää. Mutta tämä onkin aaveemaailmaa, missä laumoittain mammoja ja lapsia tulee rapsuttamaan palstamamman pikkuturrea, joka onkin iso rotikka ja raatelee koko porukan ja palstamamma saa isot korvaukset siltä laumalta, joka tuli hänen sesseään rapsuttamaan.

Vierailija
12/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin paksukalloille ei vaan mene jakeluun, ettei koirat ole mitään julkisia paijausnalleja. Mutta tyhmiä nyt maailmasta riittää. Sanotte vaan niille että nyt rähmäräpylät loitolle tai koira haukkaa niistä palan muistoksi. Mulla on kokemuksia koiriaan muiden luo tyrkyttävistä ihmisistä mutta en oo livenä nähny yhtäkkiä halimaan ja rapsuttamaan tulevia kaheleita.

Vierailija
13/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*maailmassa

Vierailija
14/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunto jotenkin kolahti, koska olen juuri tuollainen " saako tulla silittämään -tyyppi", MUTTA uskon kyllä omistajan sanaa ja erittäin hyvin ymmärrän ettei kaikki koirat siitä tykkää, että vieras tunkee sen iholle. Tykkäisittekö itse?

Meillä on jo kolmas primitiivinen laumanvartija kotona ja vaikka ne on koulutettu hyvin, eivätkä ole koskaan purreet ketään/hyökänneet kimppuun, niin ovat selkeästi varautuneita varsinkin vieraan lapsen osuessa kohdalle. Koirat usein pelkäävät lapsia, se silittäminen/lapsen lähestyminen ehkä arveluttaa valmiiksi näitäkin, koska ovat ainakin meillä koirat tottuneet siihen, että lapset näitä myös rääkkäävät: vetävät hännästä, kiusaavat, istuvat selän päälle jne kiusaavat ja koiraraukka aina se syntipukki jos edes älähtää tai varoittaa pahoinpitelijöitään. Lapsille toki sanottu ettei koiraa saa kiusata, mutta minkäs teet ihan pienille...

Vierailija
15/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kimppuun on lapsena "hyökännyt" (ei se vihainen ollut, vain innokas, mutta lapsena tietenkin säikähdin järjettömästi) isokokoinen pentu joka oli karannut puolet pienemmältä lapselta joka sitä ulkoilutti ja pelkäsin siksi pitkään koiria ja kiersin ne kaukaa. Voin ymmärtää kyllä, varmaan se on koiralle joka pelkää ihmisiä sama tilanne kun mulle oli jos joku antoi koiransa tulla liian yhtäkkiä lähelle (sellaisiakin on jotka antaa koiran pomppia vaikka missä). Ei ole varmasti kiva koirallekaan :/ Molemmathan on ihmisistä kiinni, sekä ihmisten pitää kunnoittaa koiria ja jättää ne rauhaa (tai kysyä lupa lähestyä) kuin ihmisten kouluttaa koiransa jättämään muut rauhaan. Ymmärrän kyllä toki sen että kun illalla käyn lenkillä pihapiirissä niin siellä on siihen aikaan liikkeellä jonkin verran pentuja joita vasta koulutetaan niin saattavat tulla innokkaana tutkimaan :P

Vierailija
16/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on hyviä pointteja. Välillä kuitenkin ihmetyttää mitä koiranomistajat oikein haluavat. Itse en ole niinkään koiraihminen, koirat ovat ihan ok mutta en tunne tarvetta silitellä ja ihastella niitä sen kummemmin. Siksi onkin hassua aina kuulla "loukkaantuneen" koiranomistajan puhuvan koiralleen "että eikö se rapsuttanut sua yhtään voi voi", kun olen esim kulkenut kadulla jonkun karvaturrin ohi. Olen aina silloin ajatellut, että ai olisiko minun pitänyt yhtäkkiä ruveta rapsuttelemaan vierasta koiraa, kun en juuri sellaista viitsi mennä tekemään omin päin. 

Vierailija
17/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:20"]

[/quote]

Voi hyvänen aika, kun ei voida asiallisesta taas keskustella.

Nyt ei ole kyse siitä, että olisi ongelma kun joku vieras silittää koiraa.

Ongelma on siinä, että aina pitää kysyä lupa, saako silittää vai ei. Ja kaikki eivät näin tee ja siitä voi aiheutua ongelmia. Koskaan ei voi tietää millainen koira on kyseessä, ei välttämättä pidä vieraista yms (luulisi 4 koiran omistaneena sinun ymmärtävän).

Kaikki ihmisetkään ei ole sosiaalisia. Itselle tuli koiran hankkimisen myötä yllätyksenä, että nyt kun on koira, niin minulle yhtäkkiä juttelevat koiraihmiset ja koirattomat ihmiset ja melkein joka päivä on joku silittelemässä ja rapsuttelemassa. Joskus saa silitellä, mutta joskus meillä saattaa mm. olla kiire, tai joskus haluan olla ihan rauhassa koirani kanssa. Ja joskus ei vaan yksinkertaisesti tuntemattomien höpinät kiinnosta.

Vierailija
18/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:49"]

Jumalauta te koiraihmiset olette aina yhtä hauskoja fanaattisuudessanne. :D

[/quote]

No, kunhan sinäkin kipaset käyttämässä lapsosesi tikattavana, tämän työnnettyä väkisin sormensa rotikkani suuhun, kielloistani huolimatta,voit käyttäytyä itsekin hiukka fanaattisen oloisesti...

[/quote]

[/quote]

Mä kirjoitin tuon alkuperäisen fanaattisuusviestin. Koirasi ei voisi purra lastani kytkettynä, koska en ikinä päästä lasta vieraiden koirien lähelle.

Naurattaa vain tuo ap:n pamfletti, joka on kirjoitettu vaahto suusta valuen! Ota happea välillä koirahullu. :D

Vierailija
19/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 19:15"]

Siksi onkin hassua aina kuulla "loukkaantuneen" koiranomistajan puhuvan koiralleen "että eikö se rapsuttanut sua yhtään voi voi", kun olen esim kulkenut kadulla jonkun karvaturrin ohi. 

[/quote]

Aina kuulla? Loukkaantuneen koiranomistajan? Niin varmaan. Itse en ole koskaan ollut tuollaisessa tilanteessa, että joku koiranomistaja loukkaantuu siitä ettei vieraat ihmiset änge sen koiraa silittämään. Enkä itsekään todellakaan loukkaannu ettei kukaan silitä koiraani, päinvastoin. Koira kun ei piittaa vieraista ihmisistä eikä se ole niin innoissaan, että ihan randomit sitä haluavat yhtäkkiä silitellä.

Vierailija
20/48 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 14:42"]

Meillä on kaksi sakemannia, eipä ole paljon silittelijöitä näkynyt. En kyllä antais tullakaan, meidän koirat ei ole tottuneet lapsiin, en tiedä mitä ne tekisi lapsisilittelijöille. Sen sijaan joku aikuistuttava on tullut lenkillä vastaan ja väkisin nekin yrittää silitellä. Ehkä ne kuvittelee, että on kohteliasta huomioida mun koiria, vaikka koulutuksellisesti tärkeintä olisi juuri jättää ne huomiotta kokonaan.

[/quote]

Miksi ne siis pitäisi jättää huomiotta? Entä jos koira kipittää sen toisen ihmisen luo ja kerjää rapsutuksia, miten kuuluisi toimia? Kun minä olen joskus taluttanut lainakoiraa, olen pannut merkille sellaisen asian, että muut koiranomistajat närkästyvät, jos en silitä heidän kerjäävää koriaansa ja vastaavasti he silittävät "omaani", jos se kävelee tyrkylle, vaikka omasta mielestäni sitä ei tarvistisi tehdä. 

Sitten on näitä loukkaantujia, joiden mielestä koirien pitäisi aina saada haistella toisiaan. Kummallinen oletus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi