Onko asperger-vanhemmalla mahdollisuus saada terve lapsi?
Tiedän että ne geenit voi hypätä jopa isoisovanhemmilta uuteen sukupolveen, mutta onko tuo mahdollista? Tunnetko ketään jolla olisi terveitä lapsia vaikka olisi aspergerin syndrooma?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Aspergerin syndrooma ei ole sairaus, monet meistä on huippulahjakkaita jossakin. Kuten itse luonnontieteissä. Siksipä pääsin heittämällä lääkikseen.
Lapseni ovat ihan normaaleja, enkä nyt itseänikään mitenkään kauhean poikkeavana pidä.
Totta. Itselläni lahjakkuus kielellisellä osa-alueella. Tutkijana toimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kellään tietoasiitä, kuinka paljon huippuälykkäistä on normaaleja? Voiko olla normaali ja huippuälykäs vai saako kaikki huippuälykkäät diagnoosin?
Tietämäni huippuälykkäät ovat ihan normaaleja.
Eivät muuten todellakaan ole. T. yksi sellainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdella asperger aikuisella on hyvin suuri todennäköisyys saada nepsy lapsia. Ei 100% mutta suuri kuitenkin. Lisäksi monet aspergerit kärsivät niistä asioista mitä lapset tuovat tullessaan (esim. meteli ja jatkuvat muutokset).
Pystyykö asperger huolehtimaan lapsesta?
Mitä ihmettä nyt taas? Miksi ei pystyisi? Meillä on poikkeavuutta aisti-informaation vastaanottamisessa ja prosessoinnissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä, ei älykkyydessä ja tunne-elämässä.
Minä taas olen kokenut, että (diagnosoimaton) assius on hankaloittanut äitinä oloa suunnattomasti. Aistiyliherkkyys, erityisherkkä hermosto ylipäätään, ja kaikki se hoivaamisesta aiheutunut stressi (vauvan syötöt, unen puute, unirytmin häiriöt, itku, pakkotahtinen elämä vauvan/lapsen ehdoilla jne) kuormitti minut monta kertaa yli romahduspisteen.
Lapsella selvästi itsellään myös neurokirjon piirteitä, mikä vaikeutti asiaa.
Teini-ikä oli oma kriisinsä, päivääkään en ottaisi takaisin siitä helvetistä.
Ilman lapsia olisin nyt eri ihminen: olisin edennyt urallani, enkä työkyvytön ihmisraakki. Sain AS-diagnoosin vasta myöhään keski-iässä.
aika omituinen kysymys. eivät kaikki kkusaajatkaan ole normaaleja, vaan esim. sosiopaatteja tai päihderiippuvaisia.