Hyvä tumma suklaa?
Tykkään tummasta suklaasta, mutta ne tummat suklaat mitä syön on aika "vaaleita" sitten kuitenkin, kun paremmin tarkastelee. Esim. taloussuklaa, eihän se ole sellaista kunnon tummaa suklaata. Vai...? Siis sellaista, josta saa niitä terveysvaikutuksia.
Ostin nyt sitten taas kokeeksi jotain 87% suklaata ja se on ihan hirveää. Ties monesko kerta tämä oli, kun kaupasta on tullut järkyttävää suklaata mukaan! Onko siis jotain oikeasti hyvää tummaasuklaata? Vai tarviiko sen suklaan olla noin korkeilla pronsenteilla, että on ns. terveellistä?
Kommentit (33)
Tuo, mitä mulla nyt on, on just tuota Lindtiä. Kai se sitten on vaan liian tujua mulle. Jostain syystä aina otan noita päälle 80 % ja sitten tuskailen, kun onkin pahaa. Pitää kokeilla noita vähän pienemmillä prosenteilla olevia. Ettei ihan näin yliampuvaksi aina mene.. :)
ap.
Lidl bellarom kermainen tummasuklaa. Ei polta eikä närästä. Pehmeän makuinen, mutta tumma ja aromikas. Tummansuklaan maku ilman polttelua ja kitkeryyttä.
Käytä leivontaan. Todennäköisesti ostamassasi suklaassa ei ole kovinkaan paljon sokeria. Leivonnassa yleensä lisätään sokeria suklaan lisäksi ja maku paranee.
Mun ehdoton suosikki on Lidlin Equador 70%.
Mä tykkään just siitä, että tumma suklaa on niin vahvaa, hätkähdyttävän tujua ja vähäsokerista, että maku on lähes katkera. Ekalla kerralla myös mun reaktio oli "yökh", mutta aika nopeasti makunystyrät siihen tottui. Nyt kuolaan kyseisen happaman, voimakkaan kaakaon maun perään ja vaaleammat suklaat maistuu imelältä sokerilöllöltä :) Entäs sitten 85% suklaa ja punaviini -yhdistelmä, aaaaaahhh!
Eli ap, maista vielä uudestaan. Jos pystyt. Jospa sulle käy niin kuin mulle!
Miksi ihmeessä sitä tummaa suklaata pitää syödä jos siitä ei tykkää? Ei suklaan tarvitse mitään terveellistä olla, kun sitä kuitenkin syödään herkkuna ja harvoin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:11"]
Miksi ihmeessä sitä tummaa suklaata pitää syödä jos siitä ei tykkää? Ei suklaan tarvitse mitään terveellistä olla, kun sitä kuitenkin syödään herkkuna ja harvoin.
[/quote]
Ap. tässä vielä nopsaan.
Minä siis tykkään tummasta suklaasta, mutta onnistun aina ostamaan pahaa. Ilmeisesti mulle liian tummaa sitten kuitenkin ne mitä olen ostanut. Maitosuklaasta en tykkää ollenkaan, kun on niin "löllöä" ja imelää.
Tummaa suklaatahan olisi muuten hyvä syödä päivittäin pieni määrä. Että mikäs sen parempi syy opetella syömään kunnon suklaata kuin se, että saa herkutella joka päivä. ;)
Opettele syömään tummaa suklaata aloittamalla niistä pienemmistä prosenteista, kun olet ensin niihin tottunut, niin ei ne 80-90% suklaat enää ole "hirveitä". Makuaisti muuttuu ja mukautuu, erilaiseen ruokaankin tottuu sama pätee herkkujen kohdalla. Lidl myy yllättävän hyvää tummaa suklaata, esim. JD Gross -tuotemerkillä, oikein hyvä arkikäyttöön. Omia suosikkejani ovat mm. Lindt ja Varlhona, Marabou taas on mielestäni liian makeaa.
Voit lukea suklaa-arvosteluita vaikka suklaayhdistyksen sivuilta, siellä jyvät erottuvat akanoista tumman suklaankin osalta, vaikka suurin osa maistelijoista on vaalean suklaan ja suklaakarkkien syöjiä.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 12:43"]
Opettele syömään tummaa suklaata aloittamalla niistä pienemmistä prosenteista, kun olet ensin niihin tottunut, niin ei ne 80-90% suklaat enää ole "hirveitä". Makuaisti muuttuu ja mukautuu, erilaiseen ruokaankin tottuu sama pätee herkkujen kohdalla. Lidl myy yllättävän hyvää tummaa suklaata, esim. JD Gross -tuotemerkillä, oikein hyvä arkikäyttöön. Omia suosikkejani ovat mm. Lindt ja Varlhona, Marabou taas on mielestäni liian makeaa.
Voit lukea suklaa-arvosteluita vaikka suklaayhdistyksen sivuilta, siellä jyvät erottuvat akanoista tumman suklaankin osalta, vaikka suurin osa maistelijoista on vaalean suklaan ja suklaakarkkien syöjiä.
[/quote]
Jaa, sormet olleet turhan vikkelät, siis Valrhona.
Jos ja kun haluaa tummaa suklaata, joka on ennen kaikkea hyvää, mutta lisäksi vapaata kaikesta ylimääräisestä, joka ei aitoon tummaan suklaaseen kuulu (vanilja, lesitiini, eläinperäiset rasvat yms), kannattaa tutustua kauppaan http://www.laatusuklaa.fi. Näitä suklaita on ihan turha verratakaan markettien tummiin suurvalmistajien suklaisiin, kyse on ihan eri laatukaliperin tuotteista.
Pirkka luomu-tummasuklaa on yllättävän hyvää. Tosin vain 55-prosenttista, mutta sillä on hyvä aloittaa.
Lifestä saa hyviä raakasuklaapatukoita.
Mun TUMMASUKLAALEVY arviot ja arvosanat. Aloitetaan huonoimmasta ja lopuksi suosikkini.
Panda Tumma suklaa: En pidä suklaan makusta, sekä vähiten jälkimakusta. 2/5
Brunberg Tumma suklaa: Ihan ok, suklaassa on erikoinen jälkimaku, suussa jää sellainen rasvainen maku. 3/5
Fazer tumma suklaa: Kakkos suosikkini, suklaan maku on hieman imelä. 4/5
Pirkka tumma suklaa: Ykkös suosikkini, ei lainkaan imelä tai laimea, lisäksi suklaasta ei jää jälkimaku. 4,5/5
Dammenbergin tummasuklaata pitäisi joskus maistaa. :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 10:55"]
Onko vihreä suklaa yhtä terveellistä?
Löysin vanhan paketin kaapista, eikä sen tuoteselosteesta enää saa selvää.
[/quote]
Sehän on sitä parasta suklaata! Vähän kuin vihreä teekin.