Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkinaapurin koira juoksee räkyttämässä pihallani

Vierailija
28.06.2021 |

Naapureilla on joku terrieri, joka haukkuu kaikki veneet ja juoksee tontillani räkyttämässä. Olen pariin kertaan joutunut siivoamaan myös sen jätöksiä. Haitta on aika iso, koira ravaa tässä 3-5 kertaa päivässä. Lisäksi oma lemmikkini tietenkin kärsii tunkeutujasta, eikä halua ulos enää ollenkaan - paikassa, jossa on monet kesät nauttinut ulkoilmasta.

Naapurit ovat varsin kovakorvaisia asialle. Hämmentävänkin, ollakseen ihan koulutettuja ja jonkinlaisissa yhteiskunnallisissa asemissa aikanaan työskennelleitä (näin ovat itse mainostaneet). Olen monta kertaa ystävällisesti pyytänyt heitä huolehtimaan, ettei koira juokse täällä. Ei tehoa ollenkaan. Kävin pari päivää sitten henkilökohtaisella visiitillä esittämässä ihan ystävälliseen sävyyn, että rakentaisivat aidan tai kytkisivät koiran. He ehdottivat, että MINÄ voisin rakentaa halutessani aidan. Ja että olen mökilläni niin harvoin muutenkin, että ei ole perustetta rajoittaa koiran kulkemista. Lopuksi sain vielä kehotuksen poistua. Ymmärrettävää - eihän kukaan pidä siitä, että joku ventovieras olento tulee omaan pihaan räkyttämään :D

Mitä tehdä seuraavaksi? Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin Keski-Suomessa hetki sitten mökillä ja yhdellä mökillä kultainen noutaja ui haukkuen veneiden perään ja haukkua länkytti vähän väliä ihmisille mitä näki. Välillä mökin pihassa oli kaksi ihmistä suu auki tölläämässä, kumpikin täysin kyvytön käskemään koiraa lopettamaan häiriökäytöksen.

Vierailija
2/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

loukuta ja vie paikalliseen eläinsuojaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä on kiinnipitoaika.

Koira kiinni ja lähimpään eläinkotiin. Hakekoon sen sieltä.

Vierailija
4/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta, että sanomisiasi ei ole otettu kuuleviin korviin.. Jos joku tulisi minulle koirani käytöksestä huomauttamaan, niin minua hävettäisi.

Ehkä joudut ilmaisemaan asiasi painokkaammin. Vie piski takaisin naruun sidottuna, sido puuhun ja huikkaa, että tämä meinaa juoksennella täällä meidän puolella nyt koko ajan niin sidon sen teidän puolestanne tähän näin.

t. koiranomistaja, jonka koira (toki vielä pentu) kävi kerran naapurissa ja sen jälkeen jouduin tinkimään omasta laiskuudestani ja vahtimaan koiraani.

Vierailija
5/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle niin käyvät sieltä naapurissa. Turha koiraa on loukuttaa. Vika ei ole koirassa vaan omistajissa joita täytyy asiassa valistaa.

Vierailija
6/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus netistä hankikoira-sivustolta

"Metsästyslaissa säädetään, että 1.3.–19.8. välisenä aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa. "

Oletko jutellut muiden mökkinaapureiden kanssa juokseeko koira myös heidän pihallaan ja onko siitä ongelmia heillekin?

Joten jos naapurisi eivät ole halukkaita neuvottelemaan koiran kiinnipitämisestä voit  ottaa yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen lisätoimia varten. Tai polisiin neuvontanumerosta

Jos naapurit ovat täysin umpityhmiä heille tehoaa selkokielinen uhkaus, että pidät myrkytettyä ruokaa tarjolla pihallasi ja et voi millään vahtia syökö sen heidän koiransa vai joku muu eläin.

Vierailija
7/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirienhan pitää aina olla kiinni!

Vierailija
8/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus netistä hankikoira-sivustolta

"Metsästyslaissa säädetään, että 1.3.–19.8. välisenä aikana ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä. Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa. "

Oletko jutellut muiden mökkinaapureiden kanssa juokseeko koira myös heidän pihallaan ja onko siitä ongelmia heillekin?

Joten jos naapurisi eivät ole halukkaita neuvottelemaan koiran kiinnipitämisestä voit  ottaa yhteyttä paikalliseen eläinsuojeluyhdistykseen lisätoimia varten. Tai polisiin neuvontanumerosta

Jos naapurit ovat täysin umpityhmiä heille tehoaa selkokielinen uhkaus, että pidät myrkytettyä ruokaa tarjolla pihallasi ja et voi millään vahtia syökö sen heidän koiransa vai joku muu eläin.

Mun mökki on käytännössä ainoa, jonne koira vaivatta pääsee. Muita ei ole ihan lähellä. Täytyy varmasti soittaa eläinsuojeluyhdistykseen. Jos suostuisivat soittamaan noille. Ap

Vierailija
9/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on todella vaikea ymmärtää noiden naapureiden käytöstä. Mahtaako toi koira juosta sitten heillä kotonaankin naapureiden pihoilla pa**massa. Häpeäisin rankasti, jos mun lemmikkini olisi noin pahasti mun kontrollista pois. Olisin totaalisen nolona sekä osaamattomuudestani kouluttaa että kyvyttömyydestäni valvoa. Olen reflektoinut asiaa myös monen koiranomistajatuttavani kanssa - ylireagoinko, enkö ymmärrä muita lemmikinomistajia. Kaikki ovat olleet pöyristyneitä naapurin tyylistä.

Olen pahoilla mielin myös siitä, miten kiven alla hyvät tavat, oman ja toisten tilan välisen eron ymmärtäminen ja yleinen perushuomaavaisuus ovat boom... varttuneellakin väellä. Ap

Vierailija
10/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä naapuri kummajaisia riittää 😝

Meidän mökki naapurin murrosikäinen poika ajaa jollain vesiskootteri härvelillä (mikä lie härpäke? ) järvellä ympäri ämpäri, myös melko lähellä meidän laituria ,iltapäivästä alkaen tuonne puolille öin.. tietysti, kun nukkuu klo 12 asti 😠.

Ja vaikka ei ajaisi lähelläkään, niin ääni kyllä kuuluu vaikka järven toiselta puolelta.

Tätä nyt neljättä päivää ....

Veisivät välillä poitsun kylille...

No, ensi kesänä hänellä onkin jo mopo tuolla pihassa.

Vierailija
11/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä naapuri kummajaisia riittää 😝

Meidän mökki naapurin murrosikäinen poika ajaa jollain vesiskootteri härvelillä (mikä lie härpäke? ) järvellä ympäri ämpäri, myös melko lähellä meidän laituria ,iltapäivästä alkaen tuonne puolille öin.. tietysti, kun nukkuu klo 12 asti 😠.

Ja vaikka ei ajaisi lähelläkään, niin ääni kyllä kuuluu vaikka järven toiselta puolelta.

Tätä nyt neljättä päivää ....

Veisivät välillä poitsun kylille...

No, ensi kesänä hänellä onkin jo mopo tuolla pihassa.

Jep, on näitäkin parinkymmenen vuoden  aikaikkunassa ollut. Pakko tulla uistelemaan toisen mökkirantaan, pakko laittaa katiska toisen rantaan kaislikon reunaan ja mitä ikinä. Välillä on joutunut keskustelemaan tasolla "go away! my beach!" ja saanut vastaukseksi epämääräistä slaavimölinää. Mutta nämä ovat uskoneet kerrasta ja tähän saakka on tontti sentään pysynyt yllätyshyökkäyksistä vapaana. Ap

Vierailija
12/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko aloitus on kirjoitettu pietarin aksentilla

Vierailija
13/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin ihan ystävällisesti puheeksi naapurin kanssa että heidän koira käy pissimässä meidän talon nurkille ja vähän joka paikkaan.

Oli pahoillaan ja nyt pitää koiraansa kiinni.

Kaikki eivät tosin ole niin fiksuja.

Vierailija
14/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko aloitus on kirjoitettu pietarin aksentilla

Nope. Olen kantasuomalainen, mutta kirjoitan varmasti keskivertoa oikeakielisemmin. Sori siitä :D Ja jos tuolla kommentillasi indikoit, että olen vuokramökillä tai hankkinut paikan hiljattain, niin todettakoon että parikymmentä kesää olen tässä lomaillut. Naapurit ovat tuossa toista kesää.

Vierailija
15/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, toivottavasti susi syö sen välipalaksi jos satutte asumaan niillä alueilla missä niitä liikkuu :)

Vierailija
16/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran irtipito luvatta on periaatteessa poliisiasia, mutta ei se kiinnosta poliisia pätkääkään.

On se nyt aika ihmeellistä, jos naapuri ei usko puhetta ja korjaa käytöstä. Seuraava vaihe on se että alat vaikka säikytellä koiraa tai otat sen kiinni, jospa se sitten alkaisi koskettaa naapuria enemmän.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7823770d-817a-4174-863d-8ae1312011cb

Vierailija
17/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, toivottavasti susi syö sen välipalaksi jos satutte asumaan niillä alueilla missä niitä liikkuu :)

Susia liikkuu nykyään jo melkein jokapaikassa muulla, paitsi Lapissa.

Vierailija
18/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse otin ihan ystävällisesti puheeksi naapurin kanssa että heidän koira käy pissimässä meidän talon nurkille ja vähän joka paikkaan.

Oli pahoillaan ja nyt pitää koiraansa kiinni.

Kaikki eivät tosin ole niin fiksuja.

Tuon tyyppistä suhtautumista odotin itsekin. Olin aika häkeltynyt ylimielisestä ja noh, sovinistisesta kohtelusta. En vaan tajua, miten ihmiset kehtaa. Ap

Vierailija
19/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koirienhan pitää aina olla kiinni!

Omistamallaan alueella saa koira olla irti kiinnipidoajan ulkopuolella.

Vierailija
20/53 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät koiranpaskat ja kaadat ne naapurin pihalle. Kun heitä näet, niin sanot että palautit vain koiranne tekemät paskat. Menet naapurin pihalle ottamaan aurinkoa ja kuuntelet samalla volyymillä mielimusiikkiasi, kuin koira räksyttää. Jos tulevat ihmettelemään, niin sanot että olet niin harvoin mökillä että ei tämä teitä voi häiritä. Rakentakoot vaikka aidan, jos vieraat ja niiden tuoma musiikki pihalla häiritsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä