Miksei ole mitään - köyhien kulkuetta … köyhyys on ongelma
Kukaan ei juurikaan tee numeroa köyhyydestä.
Ei ole mediaseksikästä. Ja Suomelle noloa …
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti ikävää jos joutuu olemaan köyhä, mutta pitäisi teidänkin muistaa ettei köyhyytenne ole muiden kansalaisten syy. Yhteiskunta ei teistä ole tehnyt köyhiä, eikä täten ole "velvollinen" tilannettanne puolestanne korjaamaan. Olette siitä ensisijaisesti itse vastuussa. Pakko todeta että viime aikana on ruvennut ärsyttämään, että on tullut vastaan useampia tapauksia, joissa oma tilanne on nähty jonkun muun ongelmana, ja äänensävy sekä käyttäytyminen ollut sen mukaista. Suorastaan aggressiivista, vaativaa - ja totta kai rahan ympärillä pyörivää. Ongelma kuin ongelma korjaantuu jos yhteiskunta vain antaisi lisää rahaa. Muita vaihtoehtoja ei edes haluta kuunnella. Tekisi mieli vain sanoa, että otapa ja katso itseäsi hyvin tarkalla silmällä. Sinua autetaan jo nyt enemmän kuin jossain muussa maassa omiaan autetaan, ja silti vain haluat epäkiitollisena ja uhmakkaana lisää. Koska aiot antaa jotain takaisin, pelkän jatkuvan ottamisen sijaan?
On siis tullut vastaan muutama kovaäänisempi, ja se riittääkin sinulle mielipiteen muodostamiseen. Et taida olla kummoinenkaan veronmaksaja noilla älynlahjoilla. Voi käydä niinkin, että päädyt itse köyhäksi ja muistelemaan omia ajatuksiasi vanhoilta hyviltä ajoilta. Toivotaan niin.
Minä olen ollut köyhä. Olin vuosia työtön, samassa taloudessa asui myös opiskelija. Sittemmin kouluttauduin uuteen ammattiin, ja työllistyin. En missään vaiheessa työttömäni ollessani vaatinut vielä lisää yhteiskunnan rahoja, vaan elin sillä mitä sain, samalla parempaa oma-aloitteisesti kartoittaen ja lopulta tavoitellen.
Kertoo jotain sinusta, että alat ensimmäisenä haukkumaan "älynlahjojani". Jos tuolle linjalle lähdetään, niin minkäslainen veronmaksaja sillä puolella vuorostaan lymyää? Ei taida kuukaudessa montaa satasta veroihin tuista mennä?
Totta kai sinä olet ollut moitteeton, tunnollinen ja ahkera ihan koko ikäsi. En lähde kalistelemaan mielikuvitussapeleita sinun kanssasi palstalla, jossa ei nimiä tunneta. Mielipiteesi kertovat riittävästi sekä älynlahjoistasi että asenteestasi ja ovat muuten sen lisäksi yhdentekeviä.
Jaahas. Toteanpa kuitenkin - vaikka olisikin mielestäsi yhdentekevää - että jos sinulla on mielestäsi meistä kahdesta ne paremmat älynlahjat ja asenne, niin onpa erikoista että asetelma on muuten sitten niin päinvastainen. Minulle sinä vaikutat ylimieliseltä, röyhkeältä, ja vähättelevältä. Ehkä siinä on osasyy sille, miksi olet huonompiosainen. Tarmosi taitaa kohdistua ihan muuhun, kuin mihin pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole mitään kulkuetta esim mielenterveysongelmasta kärsiville.
Tämäkään ei ole oma valinta.
On järjestetty. Esimerkiksi Mind Pride ja Mad Pride.
Kulkueissa ei liene kyse siitä, onko asia jota ajetaan, oma valinta vai ei.
Onhan köyhillä kulkue siellä Kallion seudulla joka viikko. Eikö se riitä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan köyhillä kulkue siellä Kallion seudulla joka viikko. Eikö se riitä?
Ei tuo kommentti ollut mitenkään nokkela, ainoastaan se kertoo aika ikävän persoonallisuuden omaavasta kirjoittajasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vietetään mm. Köyhyyden ja syrjäytymisen vastaista päivää ja asunnottomuuden yötä. Lisäksi eri järjestöt järjestävät vuosittain tapahtumia (mm. köyhien joulu ja köyhien linnan juhlat).
Tapahtumia saisi ehdottomasti olla lisää, mutta se vaatisi aktiivisuutta myös meiltä. Sateenkaariväki on pitkälti asemassa, jossa he voivat itse aktiivisesti ajaa omaa asiaansa, mutta köyhien ja erityisesti syrjäytyneiden kohdalla resurssit ja kapasiteetti ovat huomattavasti vähäisemmät.
Kannattaisiko köyhien järjestäytyä? Sateenkaariväellä on SETA, Trans ry, Trasek ja monia pienempiä toimijoita, jotka järjestävät vertaistukitoimintaa, seminaareja, koulutuksia, tapahtumia... Missä on köyhien etujärjestöt? Loimaan työttömät ry? Mielenterveyskuntoutujallakin on muistaakseni vähintään kaksi valtakunnallista kattojärjestöä (paikallistoiminnasta puhumattakaan). Tähän ensimmäisenä kiinnittäisin huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti ikävää jos joutuu olemaan köyhä, mutta pitäisi teidänkin muistaa ettei köyhyytenne ole muiden kansalaisten syy. Yhteiskunta ei teistä ole tehnyt köyhiä, eikä täten ole "velvollinen" tilannettanne puolestanne korjaamaan. Olette siitä ensisijaisesti itse vastuussa. Pakko todeta että viime aikana on ruvennut ärsyttämään, että on tullut vastaan useampia tapauksia, joissa oma tilanne on nähty jonkun muun ongelmana, ja äänensävy sekä käyttäytyminen ollut sen mukaista. Suorastaan aggressiivista, vaativaa - ja totta kai rahan ympärillä pyörivää. Ongelma kuin ongelma korjaantuu jos yhteiskunta vain antaisi lisää rahaa. Muita vaihtoehtoja ei edes haluta kuunnella. Tekisi mieli vain sanoa, että otapa ja katso itseäsi hyvin tarkalla silmällä. Sinua autetaan jo nyt enemmän kuin jossain muussa maassa omiaan autetaan, ja silti vain haluat epäkiitollisena ja uhmakkaana lisää. Koska aiot antaa jotain takaisin, pelkän jatkuvan ottamisen sijaan?
On siis tullut vastaan muutama kovaäänisempi, ja se riittääkin sinulle mielipiteen muodostamiseen. Et taida olla kummoinenkaan veronmaksaja noilla älynlahjoilla. Voi käydä niinkin, että päädyt itse köyhäksi ja muistelemaan omia ajatuksiasi vanhoilta hyviltä ajoilta. Toivotaan niin.
Minä olen ollut köyhä. Olin vuosia työtön, samassa taloudessa asui myös opiskelija. Sittemmin kouluttauduin uuteen ammattiin, ja työllistyin. En missään vaiheessa työttömäni ollessani vaatinut vielä lisää yhteiskunnan rahoja, vaan elin sillä mitä sain, samalla parempaa oma-aloitteisesti kartoittaen ja lopulta tavoitellen.
Kertoo jotain sinusta, että alat ensimmäisenä haukkumaan "älynlahjojani". Jos tuolle linjalle lähdetään, niin minkäslainen veronmaksaja sillä puolella vuorostaan lymyää? Ei taida kuukaudessa montaa satasta veroihin tuista mennä?
Totta kai sinä olet ollut moitteeton, tunnollinen ja ahkera ihan koko ikäsi. En lähde kalistelemaan mielikuvitussapeleita sinun kanssasi palstalla, jossa ei nimiä tunneta. Mielipiteesi kertovat riittävästi sekä älynlahjoistasi että asenteestasi ja ovat muuten sen lisäksi yhdentekeviä.
Jaahas. Toteanpa kuitenkin - vaikka olisikin mielestäsi yhdentekevää - että jos sinulla on mielestäsi meistä kahdesta ne paremmat älynlahjat ja asenne, niin onpa erikoista että asetelma on muuten sitten niin päinvastainen. Minulle sinä vaikutat ylimieliseltä, röyhkeältä, ja vähättelevältä. Ehkä siinä on osasyy sille, miksi olet huonompiosainen. Tarmosi taitaa kohdistua ihan muuhun, kuin mihin pitäisi.
Oletko koskaan tullut miettineeksi sitä, että mitä tiukemmin pitää suunsa kiinni, sitä pitempään onnistuu piilottamaan älynsä vajavaisuuden? Sama pätee sitten näppäimistöönkin, joten nyt sormet irti ja vaikka käräyttämään nenä auringossa, niin tulee jotakin omalle älylle sopivaa ihmeteltävää. :)
Etpä muuten tiedä, kuka täällä kirjoittelee. Saatan olla vaikka sinun pomosi tai puolisosi. Oletat vain kaikenlaista. Mitä se kertookaan meille - edelleen?
Koko pride- ja vähemmistöhömpötys ja pakkosyöttäminen on kyllä mennyt liian pitkälle.
Olen köyhä koska ulosotto vie palkasta suurimman osan, velkaa niin paljon etten omana elinaikanani saa sitä maksettua,enkä rupea avautumaan miksi näin kävi,ihmiset rupeaa ilkeilemään vaan.
Ja olen kaiken lisäksi matalapalkka alalla,eipä oo hääppöistä elää 200 e/kk.
Köyhät (siis oikeasti elämäntapavalintojen vuoksi köyhät, ei pienituloiset työssäkäyvät, joiden puolesta voisi marssiakin) voisivat mennä itseensä, kouluttautua ja hankkia työpaikan. Aina tuntuu löytyvän joku tekosyy ja sitten vedetään herne nenään, kun tekosyy vuotaa kuin seula eikä sääliä tulekaan.
Olen itse köyhistä oloista ja tajusin jo peruskoulussa, että vain opiskelemalla ja työtä tekemällä lakkaa olemasta köyhä. Päätin, etten jää vaan säälimään itseäni ja kertaa lapsuudesta opittuja toimintatapoja. Ratkaisin ongelmani, enkä jäänyt makaamaan ja ruikuttamaan kuinka äiti löi jatkuvasti, enkä saanut ikinä uusia adidaksia, isäkin jätti perheen, kun olin vielä vaipoissa ja uuden isäpuolen myötä alkoi viina virrata kotona...
Joten minä luin lainakirjoilla tai ilman kirjoja ylioppilaaksi, menin kouluun ja nyt teen työtä, josta saan palkkaa käteen enemmän kuin äitini ja isäpuoleni nostivat yhteensä tukia.
Nyt joku vinkuja vetää hernarit nenukkiin, mutta näinhän se menee: se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Mutta jos lähdette marssimaan vähimmäispalkkojen noston ja likaisen työn lisän (jota tulisi maksaa esim. hoivapuolen sairaanhoitajille) puolesta, lähden mukaan. Kyllä täyspäiväistä työtä tekemällä täytyy pystyä katto pitämään pään päällä, ruokaa syömään ja ajoittain tekemään jotain kivaakin.
Mun mielestä kaikki vois mennä eduskuntatalon rappusille esim.perjantaisin istumaan.Laumoittain porukkaa,eiköhän siinä edustajat sais vähän mietittävää lähtiessään viettämään luksus viikonloppujaan.Joka perjantai kaikki massat sinne näyttämään totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki vois mennä eduskuntatalon rappusille esim.perjantaisin istumaan.Laumoittain porukkaa,eiköhän siinä edustajat sais vähän mietittävää lähtiessään viettämään luksus viikonloppujaan.Joka perjantai kaikki massat sinne näyttämään totuuden.
Ja mikä se totuus on? Että täällä voi köyhä ja työtönkin elää jollain tavalla säällistä elämää, koska me muut veronmaksajat sen rahoitamme? Toista se on monessa muussa maassa. Joskus voisi vaan olla vähän kiitollinenkin ja yrittää itsekin parantaa elämäänsä muutenkin kuin valittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vietetään mm. Köyhyyden ja syrjäytymisen vastaista päivää ja asunnottomuuden yötä. Lisäksi eri järjestöt järjestävät vuosittain tapahtumia (mm. köyhien joulu ja köyhien linnan juhlat).
Tapahtumia saisi ehdottomasti olla lisää, mutta se vaatisi aktiivisuutta myös meiltä. Sateenkaariväki on pitkälti asemassa, jossa he voivat itse aktiivisesti ajaa omaa asiaansa, mutta köyhien ja erityisesti syrjäytyneiden kohdalla resurssit ja kapasiteetti ovat huomattavasti vähäisemmät.
Kannattaisiko köyhien järjestäytyä? Sateenkaariväellä on SETA, Trans ry, Trasek ja monia pienempiä toimijoita, jotka järjestävät vertaistukitoimintaa, seminaareja, koulutuksia, tapahtumia... Missä on köyhien etujärjestöt? Loimaan työttömät ry? Mielenterveyskuntoutujallakin on muistaakseni vähintään kaksi valtakunnallista kattojärjestöä (paikallistoiminnasta puhumattakaan). Tähän ensimmäisenä kiinnittäisin huomiota.
Öö, pelastusarmeija, SPR, kirkon diakoniatyö, Hurstin apu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, pelastusarmeija, SPR, kirkon diakoniatyö, Hurstin apu?
Ja siis näiden lisäksihän erilaisilla köyhyyden muodoilla on omia etujärjestöjään. Ammattiliitot ajavat pienituloisten ja työttömien asiaa. Erilaisilla sairailla ja vammaisilla on omat järjestönsä (syöpäyhdistykset ja kuulovammaisliitot jne). Alkoholisteille on aa-kerhot, samoin peliriippuvaisille on ryhmiä. Mielenterveysongelmaisille on monenlaisia tukijärjestöjä. Vähävaraisia lapsiperheitä tuetaan esim MLL:ssä. Yrittäjille on oma järjestönsä, samoin maataloustuottajille ja taiteilijoille (nämäkin usein ovat pienituloisia).
Näiden lisäksi on sitten esimerkiksi vasemmistoliitto, joka ajaa nimenomaan köyhien etuja.
Sinne vain toimintaan mukaan.
Kyllä köyhyys useimmiten liittyy sairauteen ja työkyvyttömyyteen. Ajatus kulkueesta, mielenosoituksesta, näiden ihmisten näkyväksi tulemisesta on hyvä ja kannatettava.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä köyhyys useimmiten liittyy sairauteen ja työkyvyttömyyteen. Ajatus kulkueesta, mielenosoituksesta, näiden ihmisten näkyväksi tulemisesta on hyvä ja kannatettava.
Köyhyys on rahan puutetta. Miten kulkue ja "näkyväksi tuleminen" siinä auttaa? Raha ja työ auttaa. Niiden eteen on hyvä osoittaa vaikka mieltään.
Kannattaisi myös ensin pohtia, mistä se köyhyys johtuu ja mitä sille sitten haluttaisiin tai voitaisiin tehdä. On nyt vähän vaikeaa yhtäkkiä lähteä vain vaatimaan köyhille lisää rahaa, jos ei määritellä, puhutaanko kodittomista, opiskelijoista, eläkeläisistä vai pienituloisista yrittäjistä. Jos ajatellaan esimerkiksi lapsiperheitä, niin meillähän on heidän tuekseen neuvolajärjestelmät ja erilaiset tuet. Halutaanko niihin jotain parannuksia ja jos, niin mitä?
Ei kyllä ole mitään kulkuetta esim mielenterveysongelmasta kärsiville.
Tämäkään ei ole oma valinta.