Liberaalimpi ja vasemmistolasempi maa?
Koska Suomesta on hyvää vauhtia tulossa konservatiivinen persuhelvetti jossa vihataan erilaisuutta ja toisaalta siitä on myös tulossa oikeistolainen "maksaja päättää" -kyykytysyhteiskunta, niin kysyn minne kannattaisi muuttaa täältä? Kaipaan sellaista klassista liberalismia jossa uskotaan siihen, että ihminen itse tietää parhaiten mikä on hänelle hyväksi ja toisaalta kaipaan vasemmistolaisuutta, esim. kansalaispalkkaa mikä takaisi sen, että yhteiskunta ei muutu rikkaiden hallitsemaksi monopoliksi.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:54"]Tällaisena arvoliberaalina kapitalistina ajattelin Hollantia. Joo, heilläkin on omat persunsa, mutta maassa on panostettu itsenäisen ajattelun opettamiseen 1600-luvulta, ja sen todella huomaa jopa maan pahimmalta takahikiältä, jossa paikalliset viljelijät käyvät terveyskeskuksessa puukengissä, kanssa puhuessa.
[/quote]
Jotkut kuitenkin sanovat, että hollanti on pohjimmiltaan jyrkkä luokkayhteiskunta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:54"]
Tällaisena arvoliberaalina kapitalistina ajattelin Hollantia. Joo, heilläkin on omat persunsa, mutta maassa on panostettu itsenäisen ajattelun opettamiseen 1600-luvulta, ja sen todella huomaa jopa maan pahimmalta takahikiältä, jossa paikalliset viljelijät käyvät terveyskeskuksessa puukengissä, kanssa puhuessa.
[/quote]Voi raukkaa kun ahdistaa niin ettei voi muualla asua kuin Hollanissa. Mikset ole jo siellä
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:30"]Saksankieliset maat tai aiemmin mainittu Ruotsi. Lähdetään yhdessä!
[/quote]
Perustetaanko jonnekin liberaali yhteisö? Yksi kaverini on jo muuttamassa Saksaan mutta itse olen kiinnostuneempi Sveitsistä.
[/quote]
Heh, Sveitsiä konservatiivisempaa maata Länsi-Euroopasta tuskin löytyy, mikä ei suinkaan ole huono asia, kun maan talouskehitystä miettii. Siellä ei loisiminen onnistu, joten kansalaispalkat yms. voi siellä kyllä unohtaa (onneksi).
[/quote]
Sveitsi oli ensimmäisiä maita jos ei ensimmäinen eurooppalainen maa jossa äänestettiin kansalaispalkasta joten kyllä siellä on aktiivinen vasemmistopopulaatio.
[/quote]
Äänestäminen jostain asiasta ei tarkoita sitä, että sillä olisi kansan enemmistön kannatusta. Vastahan Sveitsissä äänestettiin otataanko käyttöön minimipalkka. Ei mennyt läpi. Suurin osa sveitsiläisistä on pragmaatikkoja ja järkeviä ihmisiä, joten on vain luonnollista, että vasemmiston kannatus Sveitsissäkin on varsin vähäistä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:30"]Saksankieliset maat tai aiemmin mainittu Ruotsi. Lähdetään yhdessä!
[/quote]
Perustetaanko jonnekin liberaali yhteisö? Yksi kaverini on jo muuttamassa Saksaan mutta itse olen kiinnostuneempi Sveitsistä.
[/quote]
Heh, Sveitsiä konservatiivisempaa maata Länsi-Euroopasta tuskin löytyy, mikä ei suinkaan ole huono asia, kun maan talouskehitystä miettii. Siellä ei loisiminen onnistu, joten kansalaispalkat yms. voi siellä kyllä unohtaa (onneksi).
[/quote]
Sveitsi oli ensimmäisiä maita jos ei ensimmäinen eurooppalainen maa jossa äänestettiin kansalaispalkasta joten kyllä siellä on aktiivinen vasemmistopopulaatio.
[/quote] Sulkevatko työteliäisyyttä arvostava konservatismi, liberaalit arvot, kansalaispalkka ja kattavat sosiaali-ja terveyspalvelut toisensa pois? Omassa ajattelussani eivät. Vai eikö pohjoismaisessa mallissa ole kyse juuri tästä?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:56"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Sulkevatko työteliäisyyttä arvostava konservatismi, liberaalit arvot, kansalaispalkka ja kattavat sosiaali-ja terveyspalvelut toisensa pois? Omassa ajattelussani eivät. Vai eikö pohjoismaisessa mallissa ole kyse juuri tästä?
[/quote]
Toi kansalaispalkka on tosi magee juttu. Riittää, kun viitsii hengittää, niin fyrkat kilahtaa tilille.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:54"]Tällaisena arvoliberaalina kapitalistina ajattelin Hollantia. Joo, heilläkin on omat persunsa, mutta maassa on panostettu itsenäisen ajattelun opettamiseen 1600-luvulta, ja sen todella huomaa jopa maan pahimmalta takahikiältä, jossa paikalliset viljelijät käyvät terveyskeskuksessa puukengissä, kanssa puhuessa.
[/quote]
Jotkut kuitenkin sanovat, että hollanti on pohjimmiltaan jyrkkä luokkayhteiskunta.
[/quote]
Kyllä Hollantikin on luokkayhteiskunta eikä suinkaan niin arvoliberaali kuin Suomessa usein kuvitellaan, etenkään suurien kaupunkien ulkopuolella. Maasta löytyy jopa oma raamattuvyöhykkeensä. Lisäksi ilmapiiri on Hollannissakin muuttunut huomattavasti kylmemmäksi viime vuosien aikana ja vastakkainasettelu kantaväestön ja etenkin muslimimaahanmuuttajien välillä on kärjistynyt. Nykyäänhän Hollannista muuttaa enemmän kantaväestöä pois kuin on paluumuuttajia, sillä monet ovat kyllästyneet maan ruuhkaisuuteen ja menoon yleensä. On Hollannissa toki paljon hyviäkin puolia, mutta mikään erityisen arvoliberaali maa se ei todellakaan ole kuten moni suomalainenkin luulee.
T. Monta vuotta Hollannissa asunut
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:32"]
[/quote]
[/quote]
Teitä kohkaajia yhdistää aina yksi ja sama asia; ette seuraa uutisia. Jos seuraisit, tietäisit ettei Sveitsiin niin vaan mennä, jatkossa vielä vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:44"]
Olisiko Tanska sopiva?
[/quote]
Ei, siellä ei katsota lusmuilijoita hyvällä, siellä joutuu töihin!
Makuja on monia. Itse haaveilen arvoliberaalimmasta ja taloudellisesti oikeistolaisemmasta maasta kuin Suomi.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:22"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:44"]
Olisiko Tanska sopiva?
[/quote]
Ei, siellä ei katsota lusmuilijoita hyvällä, siellä joutuu töihin!
[/quote] Tuossa Tanskan flexicurity-mallissa on tosiaan hyviäkin puolia, mutta se ei ole estänyt työttömyyden kasvua taantuman aikana.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:23"]Makuja on monia. Itse haaveilen arvoliberaalimmasta ja taloudellisesti oikeistolaisemmasta maasta kuin Suomi.
[/quote]
Muuta USAan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:23"]Makuja on monia. Itse haaveilen arvoliberaalimmasta ja taloudellisesti oikeistolaisemmasta maasta kuin Suomi.
[/quote]
Muuta USAan.
[/quote Täytynee vain olla tarkkana osavaltion valinnassa, vanhoillisemmat ja uskonnollisemmat voi jättää pois laskuista. Muutenkin tuo liberaalius on Yhdysvalloissa usein synonyymi vasemmistolaisuudelle.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:28"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:23"]Makuja on monia. Itse haaveilen arvoliberaalimmasta ja taloudellisesti oikeistolaisemmasta maasta kuin Suomi.
[/quote]
Muuta USAan.
[/quote Täytynee vain olla tarkkana osavaltion valinnassa, vanhoillisemmat ja uskonnollisemmat voi jättää pois laskuista. Muutenkin tuo liberaalius on Yhdysvalloissa usein synonyymi vasemmistolaisuudelle.
[/quote]
Mutta USA:n vasemmisto tai siis demokraatit eivät ole niitä liberaaleja joista tässä nyt puhutaan. Tai siis on siinä mielessä, että he kannattavat aborttioikeutta, tasa-arvoa ja sellaista mutta jos haluaa sellaista rankempaa libertaaria meininkiä, niin sillä ei ole mitään tekemistä demokraattien kanssa. Teksas saattaisi olla hyvä valinta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:48"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]