Voisitko muuttaa pysyvästi syrjäseudulle jos..?
Saisit vakituisen työn josta maksettaisiin 1000 euroa enemmän palkkaa kuin muualla ja löytäisit hyvän asunnon. Miten on?
Kommentit (70)
Jaa'a, vaikea kysymys. Kuinka syrjäseudulle? Asun jo nyt maalla unelmakodissani, lähin naapuri noin puolen kilometrin päässä (ja hänkin sukua :-D). Lähin bussipysäkki 5km päässä, lapset kulkee myös lukioon tulevaisuudessa koulutaksilla.
Hyvän asunnon kriteeritkin ovat vähän erilaiset eri ihmisillä. Jos edellytys olisi, että saisin paremman asunnon kuin nykyinen, niin siinä kyllä olisi haastetta syrjäseudulla. Maata pitäisi olla yli 5ha, josta vanhaa metsää (ns. päätehakkuukypsää) vähintään 3,5ha. Käyttökelpoista peltoa 1ha (ei vesakoitunutta pakettipeltoa) aurinkoisella, mutta tuulensuojaisella paikalla. Itse pihan ei tarvitse olla suuri, mutta siellä tulee olla riittävän iso katettu uima-allas ja pihasauna. Talon tulisi olla noin 250m2 järkevällä pohjaratkaisulla, tarve on ratkaisulle, josta pystyy erottaman erillisen yksiön tulevaisuudessa (eli wc/pesutila, pieni keittiönurkkaus ja iso mh, erillisellä uloskäynnillä). Pellon kulmalla kaksi 4x8m kasvihuonetta kennokatteella (talvenkestäviä, toisessa lämmitysmahdollisuus). Tärkeintä on tietenkin se, että naapureita ei ole alle 500m päässä.
Palkan noustessa tonnilla/kk pääsisin sitten jo kovatuloisten kastiin, mutta tietenkin täytyy ottaa huomioon, että löytyykö miehelle sopivaa työtä, duunarina hänen on helpompi toki jättäytyä vaikka päivärahoille hetkeksi, vaikutus ei perheen tuloihin ole merkittävä.
Ei tarvitse edes tonnia enempää.
Ei oikeastaan yhtään enempää, kunhan työmatkakustannukset otettaisiin hieman paremmin huomioon.
Kuitenkin kohtuullinen infra tulee löytyä (tarpeeksi nopea internet).
Muuttaisin heti syrjäseudulle, jos tietäisin sieltä (läheltä) löytyvän mielekäs työ sellaisella palkalla joka riittää elämiseen. Kaupungissa on aina jotenkin tyhjä olo, mutta syrjäseudulla tunnen eläväni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se todellisuudessa menee niin päin, että maalle muuttaessa valinnanvara työpaikkojen suhteen pienenee ja palkat laskevat. Niin kävi itsellenikin. Siksi tällaiset ajatusleikit ovat lapsellisia.
Riippuu aivan ammatista. Sairaanhoitaja, opettaja, farmaseutti,lääkäri, laitoshuoltaja, kiinteistönhoitaja ja moni muu tienaa aivan yhtä paljon maaseutumaisemissa kuin kaupungissakin.
Terveyskeskuslääkärit jopa enemmän kuin kaupungeissa.
Ja jos tonni tulis palkkaan lisää, niin moni kyllä muuttaa työn perässä.
Mitään sellaista syrjäseutua ei Suomessa olekaan, josta ei vkonloppuisin pääsisi maalikyliin ja netissä on aina koko maailma avoinna.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se todellisuudessa menee niin päin, että maalle muuttaessa valinnanvara työpaikkojen suhteen pienenee ja palkat laskevat. Niin kävi itsellenikin. Siksi tällaiset ajatusleikit ovat lapsellisia.
Jos bruttopalkka putoaa esim. 30% niin oletkos ajatellut käteen jäävän rahan määrää kulujen jälkeen?
Olen asunut syrjäseudulla koko ikäni, vaikka ei ole ollut edes työtä. Ei se elintaso vaan elämisen taso.
Teen koko ajan elämässäni sellaisia järjestelyjä, että voisin muuttaa syrjäseudulle ja nimenomaan ketjussa aiemmin mainitun elämisen tason kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Teen koko ajan elämässäni sellaisia järjestelyjä, että voisin muuttaa syrjäseudulle ja nimenomaan ketjussa aiemmin mainitun elämisen tason kanssa.
pmsl, no vaikka sitten elämisen tason kanssa, mutta piti kirjoittamani että elämisen tason syystä.
Olen asunut nuoruuteni syrjäseudulla enkä kyllä muuta enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen helsinkiläinen ja on tullut selväksi että meitä vihataan. En ikinä muuttaisi.
Se on hyvä että viesti on mennyt perille.
Turhaan sitten vingutte muuttotappiosta. Menikö myös tämä viesti nyt perille?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei aina. Tai siis palkka minulla on sama kun asun nyt 6000 ihmisen kylällä kuin mitä oli Helsingissä. Siirryin tekemään kokonaan etätöitä niin säästän hyvän siivun asuinkustannuksissa, asun mukavammin ja luonto lähellä. Erotus oli niin iso että autonkaan kulut eivät vaikuta.
Jos se on joku luonnonkaunis paikka niin hippulat vinkuen menisin.
Asun jo syrjäseudulla, mutta voisin muuttaa vielä vähän syrjempään, jos nykyiseen palkkaan lisättäisiin 1000 euroa. En matkustele ja en tykkää isoista kaupungeista muutenkaan. Niin kauan kuin netti toimii ja sukulaiset jotakuinkin siedettävällä etäisyydellä, pärjään hyvin. Syrjäseudulta saa muuten sillä Helsingin 300 000 euron kaksion hinnalla massiivisen kartanon, jossa kelpaa asustella.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miten on, muuttaisitko itse?
Asun jo ja on kaikki mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
On on ja kauniit maisemat onkin.
Itse olen joskus käynyt Enonkoskella, ja mietin, olisiko se mukava paikka asua. Luonnonkaunis ainakin. Mukavan oloinen idylli.
Lähimpään pienehköön kaupunkiin ajaa puolessa tunnissa. Suurempiin pari tuntia.
Asioilla on kääntöpuolensa. Mitään aivoinfarktin kaltaista siellä ei ehkä kannattaisi saada. Mahdollisuudet liuotushoitoon tai vastaavaan ehtimiseksi lienee huomattavasti huonommat kuin Ruuhka-Suomessa. Jollei sitten jokin pelastushelikopteri toimisi alueella ja auttaisi ajoissa.
Helposti. Tosin myös miehen pitäisi löytää sieltä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi.
Perustelusi ovat?
Todellisuudessa syrjäkylillä ei ole tarjolla muuta kuin huonopalkkaisia töitä, jos työpaikkoja lainkaan. Työlupauksen sijaan pitäisi olla tarjolla riittävä kasa, vähintään 1M€, selvää rahaa sekä kasvuolosuhteiltaan hyvä, pinta-alaltaan riittävä pelto. Ja terve talo ilman 1960-80-luvulla rakennettua elintasosiipeä ja sen rakennusmokailuista johtuvia homeongelmia.
- eri -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On on ja kauniit maisemat onkin.
Kohta toki siihen naapuriin tulee joku uraanikaivos tyyliin Talvivaara kakkonen tai vesivoimalan patoallas hautaa kotisi.
Niin? Miten on, muuttaisitko itse?