Hermot menee isääni, mitä tässä voi tehdä?
Isälläni on maaseudulla vanha talo ja on puhuttu, että pikkusiskoni perii sen sitten kun vanhemmistamme aika jättää. Kuitenkin pikkusiskoni ei ymmärrä omakotitalojen hoidosta yhtään mitään. Pelkään, että siellä jäätyy putket jonain talvena, halkeavat ja sitten siellä on vesivahinko ja homeongelma. Olen yrittänyt puhua isälle, että opettaisi pikkusiskolleni miten omakotitaloa hoidetaan mutta isäni ei tee mitään asian suhteen. Hän vain hokee, että kyllä pikkusisko osaa. Ei osaa. Isälläni on muutenkin omituisia käsityksiä siitä mitä oppiminen vaatii. Joku rautakaupassa käyminen opettaa miten porakonetta käytetään tai että autonkorjaamisen oppii kun vain seisoo vieressä katselemassa. Meillä ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin myydä talo isän kuoleman jälkeen mikä on harmi koska se on hyvä talo.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:50"]Onko isäsi kuoleman sairas, minusta tuollainen ei ole hämmästyttävää kykyä ajatella tulevaa, se on haaskalla olemista. Mistä tiedät ettei siskosi nai talonmiestä ennen kuin saa perinnön.
Luulen myös että perin ennen sinua talon, en kuitenkaan suunnittele miten sitä taloa huollan mahdollisesti 0- 20v kuluttua, ehkä tuo 20v on toiveajattelua silllä isäni on silloin 100v.
[/quote]
Oletko se sama tyyppi joka kirjoitteli tänne jostain hautakivistä ja jota ärsytti kun ihmiset eivät hankkineet kalleimpia arkkumalleja?
Et voi tehdä mitään, asia ei sinulle sinänsä kuulu. Samanlaisia tapauksia löytyy joka suvusta. Sinulla on tunneside taloon, mutta et voi pakottaa siskoasi hoitamaan taloa. Siskollasi on oma elämä, niinkuin sinullakin.
Haaveilet, että voisit käyttää taloa kesäasuntona, mutta siskon pitäisi pitää talo kunnossa, niinkö?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 01:08"]Et voi tehdä mitään, asia ei sinulle sinänsä kuulu. Samanlaisia tapauksia löytyy joka suvusta. Sinulla on tunneside taloon, mutta et voi pakottaa siskoasi hoitamaan taloa. Siskollasi on oma elämä, niinkuin sinullakin.
Haaveilet, että voisit käyttää taloa kesäasuntona, mutta siskon pitäisi pitää talo kunnossa, niinkö?
[/quote]
No ei. Tuskin käyttäisin sitä kesäasuntona kun en viitsi viikonloppuisin lähteä taksilla ajelemaan jonnekin pohjois-Suomeen.
mene lääkäriin siellä ne hermot vedetään takaisin sinuun ja tukitaan imukohta
Tasta tulee mieleen oma suk. Isani jai hoitamaan sukutilaa kun ei muitakaan halukkaita sisaruksista ilmaantunut ja piti karjaa vuosikymmenia. Lopulta kun han ilmoitti sisaruksilleen etta karjan pito loppuu koska ihan viljelyssa tms oli hommaa elake ikaa lahestyvalle miehelle osa sisaruksista suuttui etta miten te nyt voitte ne lehmat havittaa kun ainahan niita on ollu... kyseiset sisarukset ei koskaan olleet halunneet tilaa itselleen saati hoitaneet karjaa.
Itse asun oktssa eikä mua kukaan ole opettanut sitä hoitamaan, mutta hyvin oon selvinnyt, eikä ole ollut ongelmia. Tekemällä oppii, vaikkakin joskus kantapään kautta. Murehdit aivan turhaan.
"Miksi kuvittelet ettei meillä myös harjoiteta tuota verovapaata lahjoittamista?"
Verovapaa lahja ja perinnön siirto ovat kyllä aivan kaksi eri asiaa, eivätkä liity millään tavalla toisiinsa.
Miksi olet kärkkymässä isäsi perintöä ja "olet menettämässä hermosi", kun hän ei suostu käskyvaltasi alle? Ja isäsi on vielä elossa. Eihän isäsi omaisuus pitäisi kuulua sinulle millään tavalla, eikä myöskään sisaresi perintö.
Olet nyt puuttumassa asioihin, jotka eivät edes sinulle kuulu ja millä ihmeen oikeudella arvostelet isääsi ja syyllistät isääsi ja sisarustasi, kun he eivät elä sinun pillisi mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 01:21"]Itse asun oktssa eikä mua kukaan ole opettanut sitä hoitamaan, mutta hyvin oon selvinnyt, eikä ole ollut ongelmia. Tekemällä oppii, vaikkakin joskus kantapään kautta. Murehdit aivan turhaan.
[/quote]
No toivottavasti.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 01:28"]"Miksi kuvittelet ettei meillä myös harjoiteta tuota verovapaata lahjoittamista?"
Verovapaa lahja ja perinnön siirto ovat kyllä aivan kaksi eri asiaa, eivätkä liity millään tavalla toisiinsa.
Miksi olet kärkkymässä isäsi perintöä ja "olet menettämässä hermosi", kun hän ei suostu käskyvaltasi alle? Ja isäsi on vielä elossa. Eihän isäsi omaisuus pitäisi kuulua sinulle millään tavalla, eikä myöskään sisaresi perintö.
Olet nyt puuttumassa asioihin, jotka eivät edes sinulle kuulu ja millä ihmeen oikeudella arvostelet isääsi ja syyllistät isääsi ja sisarustasi, kun he eivät elä sinun pillisi mukaan.
[/quote]
Olenko minä arvostelemassa heitä sen takia etteivät he tee siten mitä minä ehdotan vai sen takia, etteivät he tee niin kuin itse ovat sanoneet tekevänsä?
Muuttakaa rahaksi moinen riesa.
Jos jäätte voiton puolelle, kustantakaa isällenne huolettomat ja arvoisensa vanhuuden päivät.
Valitkaa laadukas palvelutalo. :)
No mitä se sun napaasi kaivaa, jos pikkusisko saa talon? Ihan sama. :)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:54"]Opeta siskoa!
[/quote]
En minäkään ymmärrä mitään omakotitaloista.
Eiköhän se ole siskosi asia miten omaisuuttaan hoitaa
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 20:25"]Eiköhän se ole siskosi asia miten omaisuuttaan hoitaa
[/quote]
En ymmärrä mitä tarkoitat. Jos isäni opettaisi siskolleni miten omakotitaloa hoidetaan, siskollani olisi mahdollisuus itse valita myykö talon vai pitääkö sen. Nyt hänellä on vain mahdollisuus myydä sen. Miksi vastustat sitä, että siskollani olisi enemmän valinnanvaraa?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:48"]No mitä se sun napaasi kaivaa, jos pikkusisko saa talon? Ihan sama. :)
[/quote]
Sinä olet siis niitä joiden vanhemmat ovat sitä mieltä, että lapsille ei kuulu jättää mitään?
No kai se sisko voi iysekin kyselläja opetella. Hankkii vaikka aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Vai onko täysin uusavuton sisko kyseessä?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 20:31"]No kai se sisko voi iysekin kyselläja opetella. Hankkii vaikka aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Vai onko täysin uusavuton sisko kyseessä?
[/quote]
On. Ei sitä kiinnosta elämän ajatteleminen muutamaa päivää pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:53"]"Katsos minulla on tälläinen hämmästyttävä kyky: pystyn ajattelemaan ja suunnittelemaan asioita ennen kuin ne tapahtuvat.
Sinä olet varmaan kädestä-suuhun-eläjä ja sekös sinua harmittaa kun muut ovat osanneet elää elämänsä niin, että lapsille on perintöäkin jätettävissä."
Juu, kädestä-suuhun-eläjä, sillä niin moni ruoka on mennyt kädestä suuhun ja sillä olen saavuttanut jopa pitkän elämän. Mua niin naurattaa, moni perinnön kärkkyjä, jos kuvitellaan oma tietämys ja osaaminen menevän edelle perinnön antajan, jopa syyllistetään, ettei ole edes ymmärrystä.
Vaikka sinulla onkin hämästyttävä kyky ja suunnittelutaito, niin yksi sinulta kuitenkin puuttuu eli omaisuusmassojen siirto seuraaville sukupolville jo ihan verotuksellista syistä, kun vasta nyt olet heräämässä siihen. Meillä se on aloitettu jo lapsena ja nyt myös lastenlapset, osakkeet ja kiinteistöt (asteittain) verovapaasti kolmen vuoden aikavälillä. Eikä kenenkään vieraiden tarvitse surra, hoitaako asianomainen omaisuuttaa hyvin tai huonosti, kun lapsilla on ammattitaitoiset edunvalvojat ja 18v. saavat käyttää omaisuutensa miten lystäävät, sen kummempia lähisuvun tunteen purkauksia, kun omaisuus on jaettu ennakkoon tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, puhumattakaan jostakin keskustelupalstoilta kun kysytään neuvoa, et oikein
"Hermot menee isääni, mitä tässä voi tehdä"
[/quote]
Miksi kuvittelet ettei meillä myös harjoiteta tuota verovapaata lahjoittamista?