Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermot menee isääni, mitä tässä voi tehdä?

Vierailija
26.06.2014 |

Isälläni on maaseudulla vanha talo ja on puhuttu, että pikkusiskoni perii sen sitten kun vanhemmistamme aika jättää. Kuitenkin pikkusiskoni ei ymmärrä omakotitalojen hoidosta yhtään mitään. Pelkään, että siellä jäätyy putket jonain talvena, halkeavat ja sitten siellä on vesivahinko ja homeongelma. Olen yrittänyt puhua isälle, että opettaisi pikkusiskolleni miten omakotitaloa hoidetaan mutta isäni ei tee mitään asian suhteen. Hän vain hokee, että kyllä pikkusisko osaa. Ei osaa. Isälläni on muutenkin omituisia käsityksiä siitä mitä oppiminen vaatii. Joku rautakaupassa käyminen opettaa miten porakonetta käytetään tai että autonkorjaamisen oppii kun vain seisoo vieressä katselemassa. Meillä ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin myydä talo isän kuoleman jälkeen mikä on harmi koska se on hyvä talo.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:40"]Perinnöt sikseen, mutta tuo miehinen asenne on luultavasti melko yleinen. Otattelin isäukon kanssa moniaita kertoja joistakin töistä, joita hän vaati minua tekemään, mutta joista kieltäydyin, koska en niitä osannut. Mutta asenne oli suurin piirtein se, että taidothan ovat ihmisillä valmiiksi geeneissä, sen kun alkaa vaan tehdä, kyllä varmasti osaa.

[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
2/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloitukseni on saanut noin paljon alapeukkuja? Oletteko te kateellisia koska meidän vanhemmat eivät ole laittaneet rahojaan viinaan ja tupakkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:57"]Menkää isän luo yhdessä nyt kesällä, ja sanokaa, että me leiriydytään tänne kunnes opetat miten tätä huolletaan.

Kumma juttu, mietin ihan samoja oman isäni kanssa, vaikka olen ainoa lapsi. Ei siis ole kysymys sisaruskateudesta, tai hingusta periä isä pikimmiten. Minä teen etukäteen surutyötä ja käsittelen menettämisen pelkoa miettimällä, mitä minä sille verstaalle sitten teen. Ettei sitten tarvitse sitäkin asiaa surra samaan syssyyn, jos isästä äkkiä sattuisi aika jättämään. Tarkoitus on leiriytyä miehen kanssa loppukesästä ja kirjata kaikki asiat ohjevihkoon, isä kun ei enää näe sitä kirjoittaa itse.

Antakaa nyt vähän armoa aloittajalle. Minusta se on isän elämän aliarvostamista, jos ei välitä hänen talostaan yhtään, raiskaako sen ruoste vai home.

[/quote]

Sinä sentään ymmärrät miten tuskallista olisi myydä pilkkahintaan talo jonka pihassa on pienenä leikkinyt.

Siskoani ei kuitenkaan kiinnosta. Hän ei osaa ajatella vuosien tai vuosikymmenen päähän. Hän on varmasti tyytyväinen jos saa muutaman kymmpitonnin rahaa talon myynnistä mutta hän ei ajattele, että sitten vuosien kuluttua kun hänellä on oma perhe, hän saattaisi kaivata jotain kesäpaikkaa.

En voi pakottaa isääni opettamaan jos hän ei halua.

Vierailija
4/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa enkä keksi mitään sellaisia asioita, jotka minulle olisi pitänyt erikseen opettaa.

Asuiko siskosi lapsena kerrostalossa vai miksi hänellä ei ole aavistustakaan siitä, että myös omakotitaloissa on vesijohto?

Vierailija
5/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vesijohdot eivät ole asuintiloissa vaan lattioiden alla. Jos ne jäätyvät, ei synny vesivahinkoja huoneisiin. Äärettömän harvinaista on, että putket halkeavat keittiössä tai kylppärissä, yleensä halkeama on lähellä päävesijohtoa.

Vierailija
6/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:21"]Asun omakotitalossa enkä keksi mitään sellaisia asioita, jotka minulle olisi pitänyt erikseen opettaa.

Asuiko siskosi lapsena kerrostalossa vai miksi hänellä ei ole aavistustakaan siitä, että myös omakotitaloissa on vesijohto?

[/quote]

Joo. Ollaan molemmat asuttu aina kerrostalossa. Talossa on myös öljylämmitys eikä aavistustakaan mistä sinne lämmittimeen lisätään öljyä, mistä öljyä voi ostaa, onko se koko ajan päällä vai laitetaanko se jostain päälle, msitä tietää kuinka paljon öljyä on jäljellä jne.

Vierailija
7/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:57"]Menkää isän luo yhdessä nyt kesällä, ja sanokaa, että me leiriydytään tänne kunnes opetat miten tätä huolletaan.

Kumma juttu, mietin ihan samoja oman isäni kanssa, vaikka olen ainoa lapsi. Ei siis ole kysymys sisaruskateudesta, tai hingusta periä isä pikimmiten. Minä teen etukäteen surutyötä ja käsittelen menettämisen pelkoa miettimällä, mitä minä sille verstaalle sitten teen. Ettei sitten tarvitse sitäkin asiaa surra samaan syssyyn, jos isästä äkkiä sattuisi aika jättämään. Tarkoitus on leiriytyä miehen kanssa loppukesästä ja kirjata kaikki asiat ohjevihkoon, isä kun ei enää näe sitä kirjoittaa itse.

Antakaa nyt vähän armoa aloittajalle. Minusta se on isän elämän aliarvostamista, jos ei välitä hänen talostaan yhtään, raiskaako sen ruoste vai home.

[/quote]

Sinä sentään ymmärrät miten tuskallista olisi myydä pilkkahintaan talo jonka pihassa on pienenä leikkinyt.

Siskoani ei kuitenkaan kiinnosta. Hän ei osaa ajatella vuosien tai vuosikymmenen päähän. Hän on varmasti tyytyväinen jos saa muutaman kymmpitonnin rahaa talon myynnistä mutta hän ei ajattele, että sitten vuosien kuluttua kun hänellä on oma perhe, hän saattaisi kaivata jotain kesäpaikkaa.

[/quote]

Ymmärrän! Olen itse luopunut lapsena monesta talosta, ja nostalgiaa on vieläkin. Mitä jos ostat sen sisareltasi, tai tekisitte jonkin vaihtodiilin etukäteen? Etkö itse tarvitse kesäpaikkaa tulevaisuudessa?

Ei ole pakko pakottaa. Voit myös härnätä, ärsyttää, väsyttää, jallittaa, rukoilla, lahjoa tai haastaa. Huumori saattaisi auttaa. Tärkeät pointit: 1. tee tiettäväksi, että aiot olla isää sitkeämpi, 2. anna hänen ymmärtää, että hän on kuitenkin tärkeämpi kuin talonsa. Lämminhenkinen hiukan ivallinen sitkeys on yhdistelmä, jota monen on mahdoton vastustaa.

Miksi luulet isän olevan niin haluton? Kuolemanpelkoa? Tyytymättömyyttä lapsiin ja pitäkää tunkkinne -meininkiä? Seniiliyttä?

Vierailija
8/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:49"]

Ymmärrän! Olen itse luopunut lapsena monesta talosta, ja nostalgiaa on vieläkin. Mitä jos ostat sen sisareltasi, tai tekisitte jonkin vaihtodiilin etukäteen? Etkö itse tarvitse kesäpaikkaa tulevaisuudessa?

Ei ole pakko pakottaa. Voit myös härnätä, ärsyttää, väsyttää, jallittaa, rukoilla, lahjoa tai haastaa. Huumori saattaisi auttaa. Tärkeät pointit: 1. tee tiettäväksi, että aiot olla isää sitkeämpi, 2. anna hänen ymmärtää, että hän on kuitenkin tärkeämpi kuin talonsa. Lämminhenkinen hiukan ivallinen sitkeys on yhdistelmä, jota monen on mahdoton vastustaa.

Miksi luulet isän olevan niin haluton? Kuolemanpelkoa? Tyytymättömyyttä lapsiin ja pitäkää tunkkinne -meininkiä? Seniiliyttä?

[/quote]

En osaa sanoa mistä on kysymys. Hän ei itse ole opetellut käyttämään videoita tai tietokonetta. Ehkä hänellä on vain taipumus ajatella, että mitään ei voi opetella vaan asiat joko osaa tai ei osaa. En tosiaan tiedä mistä on kysymys. Ehkä hän vihaa lapsiaan, en tiedä. Ei se ainakaan seniiliyttä ole. Hän on aina ollut tuommoinen. Mikä häneen oikein tehoaisi. Minulle hän sentään omat puutarhanhoito vinkkinsä joten aivan toivoton tilanne ei ole. Pitää kai vaan heittäytyä todella sitkeäksi.

Vierailija
9/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:57"]Menkää isän luo yhdessä nyt kesällä, ja sanokaa, että me leiriydytään tänne kunnes opetat miten tätä huolletaan.

[/quote]

[/quote]

Minull talo on vain talo. Itsellänikin rakas lapsuudenkoti, josta näen edelleen unia. Mutta en ymmärrä ihmisiä, jotka jäävät roikkumaan näihin lapsuudenkoteihin, joihin eivät voi vaikuttaa. Tuo ei ole sinun ongelmasi. Talo voi olla siskolle vain talo.

Meillä hieman vastaava tilanne menossa, jossa olen joutumassa syntipukiksi. Mies ei halua kontolleen sukutaloa ja hänen siskonsa ei voi sitä yksin pitää. Sisko ei ymmärrä, että vaikka siellä on rakkaita muistoja, se on miehelle vain talo.

Vierailija
10/53 |
26.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 21:57"]Menkää isän luo yhdessä nyt kesällä, ja sanokaa, että me leiriydytään tänne kunnes opetat miten tätä huolletaan.

[/quote]

[/quote]

Minull talo on vain talo. Itsellänikin rakas lapsuudenkoti, josta näen edelleen unia. Mutta en ymmärrä ihmisiä, jotka jäävät roikkumaan näihin lapsuudenkoteihin, joihin eivät voi vaikuttaa. Tuo ei ole sinun ongelmasi. Talo voi olla siskolle vain talo.

Meillä hieman vastaava tilanne menossa, jossa olen joutumassa syntipukiksi. Mies ei halua kontolleen sukutaloa ja hänen siskonsa ei voi sitä yksin pitää. Sisko ei ymmärrä, että vaikka siellä on rakkaita muistoja, se on miehelle vain talo.

[/quote]

Mutta se oilsi oikeasti hyvä talo jos sitä vain osaisi hoitaa. Ei hometta, kiva puutarha. Mitä järkeä on myydä se ja sitten kymmenen vuoden kuluttua ostaa tilalle joku home sweet home?

Vierailija
11/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä on ongelmasi? Asun yli 100 v. vanhassa okt:ssa, eikä suurempia ongelmia ole ollut tai ne vaatisivat suurempaa osaamista, kuin krs-asukkaalta. Jos putket jäätyvät, ne jäätyvät, eikä niihin itse voi paljon vaikuttaa ja onhan keksitty myös "pakkasvahteja" jotka estävät putkien jäätymisen. Isäsi on oikeassa - mitä okt töitä pitäisi opettaa.

Tuntuu siltä, ettet ole oikein perillä kiinteistöjen hoidosta, kun jankkaan isällesi siskosi okt. hoidon opettamisesta, sillä monet vaativat ammattimiehen esim. vesijohdot, nuohous, sähkö jne. eikä niitä suinkaan itse tehdä. Jos tulee lunta se kolataan ja pyydetään aurausauto tekemään sen jne.

Luulen, että keskustelun aloitus koskee aivan muuta, mitä annat ymmärtää ja mahdolliset perintöasiat jo hiertää siskosten välillä, vaikka vanhempasi ovat elossa ja on täysin mahdollista, ettei perintöä edes tule, jos vanhempasi päättävät käyttää rahat elinaikanaan esim. hoitomaksuihin tai tehdä testamentin, jos elinvuosia riittää vaikka 100 v. koska suurimmalla osalla pelkät eläkkeet eivät riitä hoitomaksuihin ja elämiseen, vaan omaisuutta on realisoitava, jolloin ei perilliselle riitä jaettavaa.

On surullista, että perintöasioissa jälkeläiset ovat kuin haaskat raadolla, vaikka vanhemmat elävät, eikä edes tiedetä milloin asia on ajankohtainen.

Vierailija
12/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:06"]En ymmärrä mikä on ongelmasi? Asun yli 100 v. vanhassa okt:ssa, eikä suurempia ongelmia ole ollut tai ne vaatisivat suurempaa osaamista, kuin krs-asukkaalta. Jos putket jäätyvät, ne jäätyvät, eikä niihin itse voi paljon vaikuttaa ja onhan keksitty myös "pakkasvahteja" jotka estävät putkien jäätymisen. Isäsi on oikeassa - mitä okt töitä pitäisi opettaa.

Tuntuu siltä, ettet ole oikein perillä kiinteistöjen hoidosta, kun jankkaan isällesi siskosi okt. hoidon opettamisesta, sillä monet vaativat ammattimiehen esim. vesijohdot, nuohous, sähkö jne. eikä niitä suinkaan itse tehdä. Jos tulee lunta se kolataan ja pyydetään aurausauto tekemään sen jne.

Luulen, että keskustelun aloitus koskee aivan muuta, mitä annat ymmärtää ja mahdolliset perintöasiat jo hiertää siskosten välillä, vaikka vanhempasi ovat elossa ja on täysin mahdollista, ettei perintöä edes tule, jos vanhempasi päättävät käyttää rahat elinaikanaan esim. hoitomaksuihin tai tehdä testamentin, jos elinvuosia riittää vaikka 100 v. koska suurimmalla osalla pelkät eläkkeet eivät riitä hoitomaksuihin ja elämiseen, vaan omaisuutta on realisoitava, jolloin ei perilliselle riitä jaettavaa.

On surullista, että perintöasioissa jälkeläiset ovat kuin haaskat raadolla, vaikka vanhemmat elävät, eikä edes tiedetä milloin asia on ajankohtainen.

[/quote]

En viitsi edes vastata.

Vierailija
13/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin myydä talo isän kuoleman jälkeen mikä on harmi koska se on hyvä talo."

Ai, sä oot jo etukäteen päättänyt miten perintöasioissa menetellään, vaikka isäsi elää. Kaikki ei mene kuitenkaan aina suunnitelmien mukaan ja on täysinmahdollista, että isäsi on viimeinen elossa oleva perheessänne. Näinkin voi käydä, kun kärkytään perintöä liian aikaisin ja pidetään nuorempia kuolemattomana.

Vierailija
14/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö suunnitelmia voisi muuttaa siten, että siskosi perisi ne muut kiinteistöt ja sinä tämän omakotitalon (se vaikuttaa olevan sinulle hyvin tärkeä, ja siskollesi ilmeisesti ei, kun epäilet, että hän myisi sen tuosta vain)?

Vierailija
15/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:15"]"Meillä ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin myydä talo isän kuoleman jälkeen mikä on harmi koska se on hyvä talo."

Ai, sä oot jo etukäteen päättänyt miten perintöasioissa menetellään, vaikka isäsi elää. Kaikki ei mene kuitenkaan aina suunnitelmien mukaan ja on täysinmahdollista, että isäsi on viimeinen elossa oleva perheessänne. Näinkin voi käydä, kun kärkytään perintöä liian aikaisin ja pidetään nuorempia kuolemattomana.

[/quote]

Katsos minulla on tälläinen hämmästyttävä kyky: pystyn ajattelemaan ja suunnittelemaan asioita ennen kuin ne tapahtuvat.

Sinä olet varmaan kädestä-suuhun-eläjä ja sekös sinua harmittaa kun muut ovat osanneet elää elämänsä niin, että lapsille on perintöäkin jätettävissä.

Vierailija
16/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:20"]No eikö suunnitelmia voisi muuttaa siten, että siskosi perisi ne muut kiinteistöt ja sinä tämän omakotitalon (se vaikuttaa olevan sinulle hyvin tärkeä, ja siskollesi ilmeisesti ei, kun epäilet, että hän myisi sen tuosta vain)?

[/quote]

No enhän minäkään sitä osaa hoitaa! Ja asun täällä satojen kilometrien päässä joten siellä ei tulisi kovin usein käytyä. Eikä minulla ole edes ajokorttia. Jos talon halutaan pysyvän suvussa, niin isän on opetettava jommallekummalle sen hoito ja siskoni nyt tapaa heitä useammin.

Vierailija
17/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:26"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:20"]No eikö suunnitelmia voisi muuttaa siten, että siskosi perisi ne muut kiinteistöt ja sinä tämän omakotitalon (se vaikuttaa olevan sinulle hyvin tärkeä, ja siskollesi ilmeisesti ei, kun epäilet, että hän myisi sen tuosta vain)?

[/quote]

No enhän minäkään sitä osaa hoitaa! Ja asun täällä satojen kilometrien päässä joten siellä ei tulisi kovin usein käytyä. Eikä minulla ole edes ajokorttia. Jos talon halutaan pysyvän suvussa, niin isän on opetettava jommallekummalle sen hoito ja siskoni nyt tapaa heitä useammin.

[/quote]

Ajattelin vain, että talon säilyminen suvussa vaikuttaa olevan sinulle tärkeää, mutta ethän voi pakottaa siskoasi pitämään siitä huolta. Joten jos palavasti haluat, että talo säilyy teillä, niin paras keino on hoitaa asia itse. Talon kunnossapitoon voi myös ostaa apua. Jos taas se ei ole niin tärkeä, niin anna mennä.

Anteeksi, mutta jotenkin tulee mieleen, että haluat itse ne muut kiinteistöt JA että siskosi pitää yllä lapsuutesi kotia sitä varten, että haluat joskus kesällä siellä piipahtaa. Inhimillinen toive, mutta ei kovin reilu.

Vierailija
18/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 00:26"]

[/quote]

[/quote]

Ajattelin vain, että talon säilyminen suvussa vaikuttaa olevan sinulle tärkeää, mutta ethän voi pakottaa siskoasi pitämään siitä huolta. Joten jos palavasti haluat, että talo säilyy teillä, niin paras keino on hoitaa asia itse. Talon kunnossapitoon voi myös ostaa apua. Jos taas se ei ole niin tärkeä, niin anna mennä.

Anteeksi, mutta jotenkin tulee mieleen, että haluat itse ne muut kiinteistöt JA että siskosi pitää yllä lapsuutesi kotia sitä varten, että haluat joskus kesällä siellä piipahtaa. Inhimillinen toive, mutta ei kovin reilu.

[/quote]

Jos siskoni sanoisi suoraan, että hän aikoo myydä talon jos sen perii, niin sitten tässä ei olisi mitään ongelmaa mutta epäilen, että tässä tulee käymään niin, että siskoni perii sen, ei tee sille mitään vuosiin, siellä tapahtuu vesivahinko ja sitten sitä ei enää voi myydä ja siskoni perintö meni siinä. En ole varma tajuaako siskoni miten vaativaa omakotitalon pitäminen on vai luuleeko hän vain, että se on ihan yhtä helppoa kuin kerrostaloasuminen. Siskoni on bimbohko.

Vierailija
19/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isäsi kuoleman sairas, minusta tuollainen ei ole hämmästyttävää kykyä ajatella tulevaa, se on haaskalla olemista. Mistä tiedät ettei siskosi nai talonmiestä ennen kuin saa perinnön.

Luulen myös että perin ennen sinua talon, en kuitenkaan suunnittele miten sitä taloa huollan mahdollisesti 0- 20v kuluttua, ehkä tuo 20v on toiveajattelua silllä isäni on silloin 100v.

Vierailija
20/53 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Katsos minulla on tälläinen hämmästyttävä kyky: pystyn ajattelemaan ja suunnittelemaan asioita ennen kuin ne tapahtuvat.

Sinä olet varmaan kädestä-suuhun-eläjä ja sekös sinua harmittaa kun muut ovat osanneet elää elämänsä niin, että lapsille on perintöäkin jätettävissä."

Juu, kädestä-suuhun-eläjä, sillä niin moni ruoka on mennyt kädestä suuhun ja sillä olen saavuttanut jopa pitkän elämän. Mua niin naurattaa, moni perinnön kärkkyjä, jos kuvitellaan oma tietämys ja osaaminen menevän edelle perinnön antajan, jopa syyllistetään, ettei ole edes ymmärrystä.

Vaikka sinulla onkin hämästyttävä kyky ja suunnittelutaito, niin yksi sinulta kuitenkin puuttuu eli omaisuusmassojen siirto seuraaville sukupolville jo ihan verotuksellista syistä, kun vasta nyt olet heräämässä siihen. Meillä se on aloitettu jo lapsena ja nyt myös lastenlapset, osakkeet ja kiinteistöt (asteittain) verovapaasti kolmen vuoden aikavälillä. Eikä kenenkään vieraiden tarvitse surra, hoitaako asianomainen omaisuuttaa hyvin tai huonosti, kun lapsilla on ammattitaitoiset edunvalvojat ja 18v. saavat käyttää omaisuutensa miten lystäävät, sen kummempia lähisuvun tunteen purkauksia, kun omaisuus on jaettu ennakkoon tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, puhumattakaan jostakin keskustelupalstoilta kun kysytään neuvoa, et oikein

"Hermot menee isääni, mitä tässä voi tehdä"