Onko 20€ ok palkka 11-vuotiaalle joka katselee piha- ja sisäkukat viikon ajan?
Menemme miehen kanssa mökille ja naapurin 11v voisi varmaan kastella kukkamme (kasteli jo 2 vuotta sitten ihan vaan karkkipalkalla) kukkia/penkkejä on yhteensä 15. Onko 20€ mielestänne riittävä palkka?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
No on ihan ok. Eihän niitä kukkia tarvi joka päivä kastella.
Jos kesäkukat ovat ruukuissa, niin kyllä näillä helteillä pitää kastella joka päivä. Minusta 20 e on liian vähän, jos joutuu joka päivä kastelemaan. Olisiko 40 e enemmän kohdallaan silloin.
Tätä mä en oo koskaan ymmärtäny, miks lapsille pitää maksaa kotitöistä. Siis siitä, et auttavat oman kodin siistimisessä, jossa itsekin asuvat.
Onko kasvatus hukassa näin monella ihmisellä?
Tosi vähän. Etenkin näillä helteillä.
Ja kun kastelee sekä sisä- että ulkokukat.
Minusta tuo on jo suoranaista saituutta, lapsen / nuoren hyväksikäyttöä.
Vähintään 30 euroa.
Millä palkalla itse ottaisit vastuun toisen ihmisen kukkien ylläpidosta?
Ei se ole vain sitä ruikkii vettä kannusta, pitäähän ne kuivat oksat noukkia pois ja seurata kasvin veden tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä mä en oo koskaan ymmärtäny, miks lapsille pitää maksaa kotitöistä. Siis siitä, et auttavat oman kodin siistimisessä, jossa itsekin asuvat.
Joitalkin voi olla kasvatus hukassa. Sinulta ainakin ajatuksella lukeminen. AP pohtii naapurin lapsen palkkaamista hommaan, ei omaansa. Ja hyvä että pohtii, se ei ole kaikille itsestään selviö paljonko mistäkin pitäisi maksaa minkäkin ikäiselle. On noloa olla kitupiikki ja toisaalta taas tarjota10x käypä hinta. Fiksut varmistaa aina mikä on käypä taksa ennen työn tilausta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kylläkin kyse naapurin kukkamaiden ja sisäkukkien kastelemisesta.
Ja miten paljon niitä sisäkukkiakin on ? Ja kasteleeko ruiskulla ulkokukat vai miten?
20 euroa on loppujen vähäinen hinta että saa kukkansa säilytettyä elävinä.
Minusta tuo 20 euroa on liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi saman ikäinen sukulaislapsi käy ruokkimassa sisäkissamme joka päivä ja jää noin tunniksi kissojen seuraksi. Hän saa 10 euroa kerta ja pakastimessa on iso paketti hänen toivomaansa jäätelöä.
Niin ja kukille on hyvä jutella. Jos olis vaikka tunnin kerrallaan ... tai kaks. Ei kukat pitkästy niin helposti kuin se kissa.
20e-25e ja karkkipussi on hyvä.
Mun mielestä kissan hoitaminen on kyllä ihan eri asia kuin kukkien kastelu.
Ja aika heitteille jätät kissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään 30 euroa.
Ei se ole vain sitä ruikkii vettä kannusta, pitäähän ne kuivat oksat noukkia pois ja seurata kasvin veden tarvetta.
BARRIKAADEILLE!!! Saituri!
Aapee kyselee ja täällä jo LYNKATAAN.
Vierailija kirjoitti:
Vähintään 30 euroa.
Jos lapsi ei ole ennen kukkia kastellut, ei hän osaa kerätä kuihtunneita kukkia pois . Eikä osaa arvioida tarviiko kastella. Osaa vain laittaa vettä ja siinäkin vaara, että kasvit hukkuu, jos jos joka päivä läträtään. Kannattaa suosia kesäkukkina pelargonioita, jotka tykkää siitä kun multa välillä kuivahtaa. Mulla on parhaillaan 18 vuotias poika kotona ja joka 4-5 päivä soitan ja pyydän kastelemaan katoksen alla olevat kukat ja kasvilavat. En maksa mitään. Poika tyytyväinen kun saa olla kotona yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä liksa. On hyvä että maksaa työn vaativuuden mukaan. 20€ on 11-vuotiaalle iso raha. Lisäksi, kun se ei ole pois muista menoista kun voi käydä mihin aikaan päivässä hyvänsä, eli vapaus on tehdä se sopivaan aikaan ja kyseessä on terveellinen ulkoilu. Älkää tehkö kuten vaimoni, joka halusi maksaa 4 vuotiaalle 5 euroa siitä, että siivoaa lelut yhden kerran lattialta. Onneksi sain torpattua sen. Rahan oikea arvo pitää opettaa nuoresta pitäen ja kun lapsi oppii että rahan eteen pitää tehdä kovasti töitä, ei aikuisenakaan ole ihan lumihiutale.
20 euroa ei ole iso raha kellekään. Siitä olen samaa mieltä että vitonen omien (?) lelujen keräämisestä on liikaa, ne kerätään ilmaiseksi.
Jaa. Olen akateemisesti koulutettu ja tehnyt lyhyttä työkeikkaa 7€ tuntipalkalla. Kukkien kastelusta muutamalta päivältä ottaisin mielelläni 20€. Siihen ei mene kuin reilu tunti viikossa. Olisi eri asia, jos lapsi joutuisi istuttamaan kukat. Kastelu on nopeaa ja helppoa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei ollut kyse omasta lapsesta, mutta omille lapsille annetaan yleensä esim. viikkorahaa. Sen sitomisessa kotitöihin on monta opetusta työelämän pelisäännöistä. Mielipideasia, antaako vastikkeellista viikkorahaa vai pitääkö kotityöt tehdä "ilmaiseksi" ja rahaa saa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä liksa. On hyvä että maksaa työn vaativuuden mukaan. 20€ on 11-vuotiaalle iso raha. Lisäksi, kun se ei ole pois muista menoista kun voi käydä mihin aikaan päivässä hyvänsä, eli vapaus on tehdä se sopivaan aikaan ja kyseessä on terveellinen ulkoilu. Älkää tehkö kuten vaimoni, joka halusi maksaa 4 vuotiaalle 5 euroa siitä, että siivoaa lelut yhden kerran lattialta. Onneksi sain torpattua sen. Rahan oikea arvo pitää opettaa nuoresta pitäen ja kun lapsi oppii että rahan eteen pitää tehdä kovasti töitä, ei aikuisenakaan ole ihan lumihiutale.
20 euroa ei ole iso raha kellekään. Siitä olen samaa mieltä että vitonen omien (?) lelujen keräämisestä on liikaa, ne kerätään ilmaiseksi.
Kyllä se on 11-vuotiaalle, jonka ostokset on lähinnä karkkeja. Tuolla saa helposti pienen karkkipussin joka päivälle kun tekee kukkien kastelun. Jos esimerkiksi antaisit 1,5 euron karkkipussin lapselle joka kerta, kun hän kastelee kukat (n. 30min/kerta), kokisitko että lapsi on alipalkattu? Veikkaan että lapsi itse voi kokea saavansa hyvän diilin. AP:lle tämä on neuvottelukysymys lapsen kanssa. Tee avausdiili 20€/2 viikon urakka ja katso mitä lapsi sanoo.
Ja tuo että 20 euroa ei ole iso raha kenellekään, on oman elämän sokeutta. Vaikka sinulle se ei ole raha eikä mikään, niin täällä Suomenkin arjessa on ihmisiä joille tuo on se viikon ruokaraha. Puhumattakaan kaukoaasian hikipajoissa 50sentin päiväpalkalla työskentelevistä lapsista.
1,5 euron karkkipussi puolen tunnin työstä? En ylipäätään tarjoaisi karkkia palkaksi.
Ideana tässä kai on se että tarvitaan palvelusta naapurilta loman ajaksi, maksaisin kunnolla jotta kehtaan pyytää tarvittaessa toistekin jos kasteluapua tarvitsen. Ei väliä onko kastelija lapsi vai aikuinen.
20 e viikon kastelusta on mielestäni alakanttiin.
En kehtaisi tuollaista summaa tarjota. Naapuri joutuu kuitenkin jokapäivä käymään kastelemassa ne kukat eikä ole siten täysin vapaa menemään. Tunnin veloitus minimi päivässä eli 7päivää*5€-7€/h=35-50€/viikko. Naapurin lapsi kuitenkin huolehtii kasveista sekä infoaa jos jotain muuta ihmeellistä tapahtuu poissa ollessanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Olen akateemisesti koulutettu ja tehnyt lyhyttä työkeikkaa 7€ tuntipalkalla. Kukkien kastelusta muutamalta päivältä ottaisin mielelläni 20€. Siihen ei mene kuin reilu tunti viikossa. Olisi eri asia, jos lapsi joutuisi istuttamaan kukat. Kastelu on nopeaa ja helppoa hommaa.
Aloituksesta ei käynyt ilmi paljonko kasteltavaa pihalla on ja mistä asti vesi esim. haetaan. Veikkaan että menee kauemmin kuin tunti viikon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi saman ikäinen sukulaislapsi käy ruokkimassa sisäkissamme joka päivä ja jää noin tunniksi kissojen seuraksi. Hän saa 10 euroa kerta ja pakastimessa on iso paketti hänen toivomaansa jäätelöä.
Iso paketti suosikkijäätelöä - ja vetää sitä joka päivä? Mikähän mahtaa olla BMI ja elintasosairauksien tilanne jo nuorena aikuisena, jos noin toimii...?
Sitä jäätelöpakettia ei ole pakko vetää kerralla. Useimmille, jopa lapsille, on päivänselvää että herkut kannattaa syödä niin että niistä riittää vähäsen usemmalle päivälle. Sokeriövereistä tulee vaan huono olo.
Puhut 20 eurosta ja jos naapuri lapsi sillä rahalla kukat kastelee ja tekee työnsä, voit aina lopulta antaakin 25 euroa kouraan kun palaatte takaisin.
Mielestäni on oikein sopiva palkka. Toki jos nikottelee, että haluaisi enemmän, niin sitten voi asiasta keskustella, mutta en ainakaan yli 30 euroon suostuisi.
Mä olen kastellut naapurin kukkia ihan ilmaiseksi, ja joskus he ovat saattaneet antaa jonkun viinipullon tai suklaarasian kiitoksena. Toki lapsi on eri asia mielestäni, kun lapselle se parikymppiä voi olla iso ja tärkeä raha. Mutta kyllä esim. tuo jonkun ehdottama 50€ olisi ihan älytön summa. Ei ihme, että nuoret esittävät työnantajillekin ihan älyttömiä palkkatoiveita, jos saavat jo pelkästä naapurien kukkien kastelusta tuollaisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta ei käynyt ilmi paljonko kasteltavaa pihalla on ja mistä asti vesi esim. haetaan. Veikkaan että menee kauemmin kuin tunti viikon aikana.
Jossain kohtaa sanoi että 15 kukkaa/kukkapenkkiä. Meillä on iso piha ja nyt muun muassa nuoria tuijia, joita täytyy kastella paljon. Eli väittäisin, että meillä on vähintään yhtä paljon kasteltavaa kuin ap:llä, toki vaikea sanoa, kun ei tiedä kuinka isoja nämä kukkapenkit on ja kuinka paljon niihin tarvitsee lotrata vettä, mutta veikkaisin että tuskin nyt ainakaan kovin paljon kauemmin menee, kuin meillä uusien tuijien ja muiden istutusten kastelussa. Meillä menee siinä noin 20min kerralla ja tehdään se 3-4 kertaa viikossa, jos on lämmintä, eikä sada. Eli viikossa menisi se noin tunti, jos kolme kertaa kastelee. Kyllä 20€/tunti on jo aika hyvä tuntipalkka, joten vaikka vähän ylikin menisi, niin saa kyllä paremmin kuin mistään ekasta "oikeasta" työstä. Toki se on eri asia, jos vesi pitää hakea jollain pienellä kastelukannulla joka penkkiin erikseen, mutta tuskinpa, kun kerran noin paljon istutuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kokopäivätyössä ja hyvällä palkalla, mutta tekisin silti 20 eurolla viikossa tuon homman. Toki sillä oletuksella, että olisi suunnitelmissa olla kotona, eikä olisi paljon muita menoja (näissä tapauksissa en ottaisi hommaa millään oikeasti kohtuullisella hinnalla). Olen siis samaa mieltä, että helppo ja nopea homma. Kiva tapa lapselle saada vähän taskurahaa, mutta en tästä juuri tuon enempää maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vertailun vuoksi, muistan kun kävin ruokkimassa sukulaisen kissaa joka päivä ja jäin sovitusti sinne myös seuraa pitämään. En saanut siitä senttiäkään, eikä tullut ikinä mieleen pyytääkään. En tarkoita, että keneltäkään voisi edellyttääkään tekevän palveluksia ilmaiseksi, mutta 10€ on aika kova palkka kissojen ruokkimisesta ja seuranpidosta, mielestäni. Tottakai riippuen myös matkasta, jos siihen tuhraantuu paljon aikaa ja mahdollisesti maksaakin jotain, niin sitten on tottakai ymmärrettävää. Mutta lähtökohtaisesti hirvittää, millaisia summia lapsille maksetaan oikeasti todella pienistä hommista. Kuten tuossa aiemmin joku kommentoikin, niin ei ihme että ihmiset odottaa töistä ja tuista ja kaikkiala isoja summia, kun se jo lapsena kissan kaitsemisessa opitaan.
Itse asiassa näin lämpimänä päivänä pitää kastella ulkokukat/kasvihuone esim tomaatit ja . kurkut joka päivä.
20€ viikon kastelusta on ok summa.