Fyysinen kehittyminen aikuiseksi pitäisi alkaa vasta 17-19-vuotiaana.
Lasten kuuluisi olla lapsia mahdollisimman pitkään. Ihmisestä tulee henkisesti aikuinen 25-30-vuotiaana. Miksi lääketiede ei siis voisi kehittää jotain lääkettä, millä murrosikää saisi lykättyä useilla vuosilla? Siinä olisi myös se hyvä puoli, että fyysisen kehityksen puuttuminen hidastaisi myös psyykkistä kehitystä.
Kommentit (10)
puberteetti alkaa nykyisin osalla jo 8-9 vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 19:14"]puberteetti alkaa nykyisin osalla jo 8-9 vuotiaana.
[/quote]
Niin, kuten minulla
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:26"]
Lasten kuuluisi olla lapsia mahdollisimman pitkään. Ihmisestä tulee henkisesti aikuinen 25-30-vuotiaana. Miksi lääketiede ei siis voisi kehittää jotain lääkettä, millä murrosikää saisi lykättyä useilla vuosilla? Siinä olisi myös se hyvä puoli, että fyysisen kehityksen puuttuminen hidastaisi myös psyykkistä kehitystä.
[/quote]
Huomaatko itse, että käsityksesi fyysisen ja psyykkisen kehityksen epätasapainosta perustuu vain sinun omaan moraalikäsitykseen..? Eli siihen, mikä sinun mielestäsi on oikein tai väärin.
Osaatko perustella, miksi lasten pitäisi olla lapsia mahdollisimman pitkään, siis jollain muulla kuin moraaliperusteella? Moraalinen käsityshän on vain mielipide, joten laita joku perusteltu fakta pöytään..
Ovathan aivotkin osa ihmisen fysiikkaa, ja ne ovat suht "valmiit" vasta 25-v. tienoilla. Se, että tytöllä alkaa kuukautiset 11-14-vuotiaana, ei tarkoita sitä että hän olisi fyysisesti kypsä hankkimaan lapsia. Kehitysmaissa, joissa on nuoria äitejä (suht vähän onneksi sielläkin), heidän kuolleisuutensa synnytyksessä on varsin korkea.
Jotakuta tuntuu tänää ahdistavan hartaasti lasten murrosikä ja kehittyminen fyysisesti kohti aikuisuutta. Ei muuten voi tulla useaa saman aiheen paheksuvaa aloitusta. Se nyt vaan on normaalia, että alakoulussa alkaa kuukautiset ja tissit alkavat kasvaa. Myös poikien pöksyissä alkaa tapahtua fyysisiä muutoksia. Samoin äänessä. Normaalia elämän kiertoa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 17:37"]
Ovathan aivotkin osa ihmisen fysiikkaa, ja ne ovat suht "valmiit" vasta 25-v. tienoilla. Se, että tytöllä alkaa kuukautiset 11-14-vuotiaana, ei tarkoita sitä että hän olisi fyysisesti kypsä hankkimaan lapsia. Kehitysmaissa, joissa on nuoria äitejä (suht vähän onneksi sielläkin), heidän kuolleisuutensa synnytyksessä on varsin korkea.
[/quote]Nainen on fyysisesti parhaimmassa synnytysiässä 19-25-vuotiaana. Normaali 19-20-vuotias nuori nainen on kropaltaan täysin aikuinen. Mutta 11-14-vuotias murrosikäinen tyttö on totta kai eri asia.
Kuka äiti tai isä jaksaisi itkevää pikkulasta 20 vuotta ja sitten vielä teiniä 10 vuotta ja vasta kolmekymppisenä tämä lapsi pääsisi omilleen. Itse olen 19v eikä tosiaan kiinnostaisi olla mikään varhaisteini nyt.
Ihmisethän on etuoikeutettuja! Lähes kaikki muut eläimet on sukukypsiä viimeistään 3-vuotiaana, jonka ikäinen ihminen on vielä taaperoiässä. 10-vuotiaana taas suuri osa eläimistä on jo vanhuksia ja ihmisillä vasta murrosikä edessä.