Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhat ihmiset ei tykkää olla ulkona?

Vierailija
27.06.2021 |

Oma äitinikin (78v) kököttää päivät pitkät sisällä ja käy ulkona vain kun pakko, eli pari kertaa viikossa kaupassa ym asioilla. Olen yrittänyt kannustaa kävelyllä ja ulkoilemaan muutenkin, mutta kaikenlaisia tekosyitä kyllä löytyy.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaikaan vanhemmat ihmiset pelkäävät lioukastuvansa kohtalokkain seurauksian. Myös verenkierto heikkenee iän myötä, jonka vuoksi palelee herkemmin. Keällä taas kuuma auringonpaiste voi aiheuttaa huimausta ja väsymystä.

Vierailija
22/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu kerrostalossa? Sinne omatkin vanhempani varmaan olisivat jääneet, jos koskaan olisivat sellaiseen muuttaneet. Mutta asuvat maalla, omassa talossaan ja ovat ulkona aina kun kelit sallii. Iso puutarha ja kasvimaat ympärillä, isot kukkapenkit ja lenkkimaastot. Polttopuut ym tekevät itse ja kaikenlaista mukavaa askaretta on. Ikää 86v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vanhus, mutta sisällä pysyn silti. En vaan keksi mitä tuolla kerrostalon pihalla voisi tehdä. Siellä ei ole edes penkkejä missään (viety pois, koska niissä dokataan ja poltetaan tupakkaa). Menenkö Alepan eteen seisomaan? Kävellä en jaksa kolmea varttia pidempään. Kesällä istun parvekkeella. Talvella siellä on liian kylmä, ja tuntuu vähän urpolta muutenkin...

Vierailija
24/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamu-uninen vanhus.   Kun herään talon mummot ja vaarit jo pihamaalla tulevat sauvoineen ensimmäiseltä pururadan kierrokseltaan.   Tai ovat kiertäneet läheisen lammen,  nelisen kilometrin lenkki.

Itse usein ulkoilen muualla, ajan autolla ja tykkään kierrellä eri puolilla  kävelylenkeillä. Hautausmaa myös vakikohde.    Sulakeleillä mökillä.

Rohkeita vanhuksia jotka istuvat kerrostalon pihalla.  Itselläni ei kantti kestäisi sitä valittamista vahtaamisesta 

Vierailija
25/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas tuntuu siltä että jos on huonokin sää niin ollaan eläkeläisten kanssa ainoat liikenteessä. Voi olla että tässäkin on kahtia jakautunut porukka: osa ulkoilee säällä kuin säällä ja muut ei ollenkaan. 

Vierailija
26/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin työaikaan ulkona tuntikausia pihalla, satoi tai paistoi, lunta tai pakkasta, nyt en lähde kuin väkisin, hyi!

En halua en en en.

Vierailija
27/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmyyden takia pysyttelevät sisällä.

Vierailija
28/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pysty tai tykkää liikkua ulkona Tai sitten elämä vain on vanhana sellaista eikä siinä ole sen kummempaa syytä.

Vierailija
29/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha avaus, mutta vastataanpa silti. Hyvin yksilökohtaista tuo ulkoilun välttäminen on. Itselläni tuli 80 vuotta täyteen loppuvuodesta ja yhä edelleen hiihdän, lenkkeilen sekä käyn uimassa ja tanssimassa. Viime talvenakin tuli 800 kilometriä oltua latuja kiertämässä. Siinä on vinha perä, ettei vierivä kivi sammaloidu. Kun paikoilleen jää, siitäpä on sitten vaikeampi lähteä uudelleen liikkeelle. Etenkin, jos on kovasti iän mukanan tuomia vaivoja. 

M80

Vierailija
30/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, jos joudun olemaan sisätiloissa yli puoli päivää, alkaa ahdistaa. Ulkona ihmisen on hyvä olla. Kroppa ja mieli tarvitsevat myös liikettä ja rasitusta, iästä riippumatta. Itseasiassa asian tärkeys vain korostuu iän myötä.

Vierailija
31/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini ei kävele MINNEKÄÄN, vaan menee aina autolla. Istuu aina sisällä. Kesällä on puutarhassa, mutta ei kävele minnekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme