Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vanhat ihmiset ei tykkää olla ulkona?

Vierailija
27.06.2021 |

Oma äitinikin (78v) kököttää päivät pitkät sisällä ja käy ulkona vain kun pakko, eli pari kertaa viikossa kaupassa ym asioilla. Olen yrittänyt kannustaa kävelyllä ja ulkoilemaan muutenkin, mutta kaikenlaisia tekosyitä kyllä löytyy.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yksilöllisistä.  Kuumalla säällä eivät aivan varmasti halua ulkoilla.  Iäkkäät kestävät hellettä huonosti.

Muutoin raikas kesätuuli ja sopiva lämpö on ihaanteellista ulkoiluun.

Onko äidilläsi oma piha jossa istuskella ja oleilla.

Ei kai kukaan jaksa pelkästään kävellä ulkona koko ajan.

Mistä muka tiedät, että tekosyitä on?

Mistäs sinä tiedät, mitä särkyjä ja kipuja ja muita iäkkäällä äidilläsi on?

Ehkä hän jopa pelkää liikkua yksin jossain, mutta ei myönnä sitä.

Vierailija
2/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vanhus, mutta olen silti enimmäkseen sisällä. En pidä lenkkeilystä, joten en keksi mitä ulkona tekisin. Voisin torkkua keinussa, jos olisi pihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ainakin kaikki ne, jotka tiedän, tykkäävät olla ulkona. Tunnen todella paljon vanhuksia, sillä teen töitä heidän kanssaan ja omatkin vanhempani ovat noin 80 vuotiaita, samoin appivanhemmat. Tälläkin hetkellä olemme ulkona appivanhempien kanssa, istumme heidän kesämökin rantaterassilla ja nautimme. Tänäänk ja perjantaista alkaenkin olemme olleet suurimman osan aikaan ulkona, Omat vanhempani pyöräilevät, hoitavat mökin ja omakotitalonsa puutarhaa ja kasvimaata, käyvät kävelemässä ja marjastavat.

Töissä tuntemani vanhukset, 75-95 vuotiaat tykkäävät olla ulkona todella paljon. Osa käy mökillään, osalla on sekä mökki että oma piha, osalla vain rivarin piha, mutta siellä he viihtyvät hyvin, kun on sopiva ilma.

Vierailija
4/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vanhus, mutta olen silti enimmäkseen sisällä. En pidä lenkkeilystä, joten en keksi mitä ulkona tekisin. Voisin torkkua keinussa, jos olisi pihaa.

Miten saat aikasi kulumaan? Av:lla?

Vierailija
5/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan kuumalla mene ulos tuskastumaan, ellei ole varjoa ja viilentävää. Katso sitten uudestaan kun on alle 20 astetta.

Vierailija
6/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole vessoja niin ei voi lähteä kävelemään. ei nuoret ymmärrä tälläisiä asioita. eikä välttämättä ole ketään tuttuja joiden kanssa jutella ulkona.

Vierailija
7/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan kuumalla mene ulos tuskastumaan, ellei ole varjoa ja viilentävää. Katso sitten uudestaan kun on alle 20 astetta.

Tätä samaa ollut jo monta vuotta, ihan sama mikä sää on.

Ap

Vierailija
8/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa ollut jo monta vuotta, ihan sama mikä sää on.

Ap

Olisko ikä tullut vastaan asiassa tai joku vaiva. Kokeeko turvattomaksi alueen tai harmaaksi.

Vierailija
9/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saat aikasi kulumaan? Av:lla?

Sinä saat aikasi kulumaan vitt uiöemall a. Pönde!

Vierailija
10/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei osannut olla ulkona jos ei siellä ollut mitään työtä, voi pikaisesti juoda kahvit, käveli pihalla jos oli joku syy, turha kävely oli hänestä outoa.

Onneksi itselleen kuoli lähes saappaat jalassa.

Äitini on samanlainen, kukkapenkkiä voi kuopsuttaa minkä jaksaa, muuten viihtyy tössöttelemässä sisällä.

Aika monet vanhukset ainakin maaseudulla ajattelevat samoin, olen aikani ollut pihalla. Yhden mummon saimme, vanhusten hoivakodissa, jossa olen työssä, houkuteltua avoimen oven luokse grillatulla makkaralla, muuten pysyi tiukasti sisällä vuosia.

Vierailija
11/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väite ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi mökeillä nuoret makoilevat koneillaan sisällä kuulokkeet korvissa ja vanhempi väki hääräilee koko päivän pihalla ja puurarhassa.

Vierailija
12/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että isäni ei halua ulos dementian vuoksi. Ei enää tunne paikkoja, niin ulkona on pelottavaa. Sisällä on turvallisempaa.

Ei suostu ulkoilemaan edes minun kanssani. Aina on muka ollut aamulla tai menee sitten kun olen lähtenyt. Nyt on viettänyt sisällä viimeiset 2 v, mutta mikäs siinä. Tärkeintä on, että olonsa on mukava ja viihtyy hoivakodissaan.

Vierailija
13/31 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoret ei tykkää käydä , lenkillä, Jalkasin, juosten, pyörällä , kun on oltava akkukäyttöiset laudat tai ns.läskipyörät ja lyhyiäkin matkoja huristellaan autolla , ja jos tullaan ulos , ovat riippuvaisia kännykästään. , Että pyörällä ajaes ja autolla ajaes pitää räplätä kännykkää, ja huristella kaupungilla tai kunnan keskustassa ja huudattaa autostereoita ja mölytä yötä päivää ja niin kovaa huudattaa, että lähitalojen ikkunat helisee.!

Ja ei jakseta viiä Roskia Roskiin vaan ne pitää auton ikkunasta.

Tyhjentää luontoon, jatkuvasti viina maistuu ja tupakka muuten ei terassilla lämpimänä kesäpäivänä voi istua kun huppari niskassa pitää tupakil käydä ja yötä myöten kaljotella.

Vierailija
14/31 |
28.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi (1!) tuntemasi vanha ihminen ei halua ulkoilla ja sinä päättelet, että ei halua muutkaan. Hei haloo! Ei kaikki ole samanlaisia.

Kieltämättä vanhoilla on enemmän syitä pysyä sisällä kuin nuoremmilla, sillä voi olla vaikea liikkua, ei enää ole niin paljon mielekästä tekemistä ulkona kuin ennen, eikä ole edes seuraa.

Vierailija
15/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni ei osannut olla ulkona jos ei siellä ollut mitään työtä, voi pikaisesti juoda kahvit, käveli pihalla jos oli joku syy, turha kävely oli hänestä outoa.
Onneksi itselleen kuoli lähes saappaat jalassa.
Äitini on samanlainen, kukkapenkkiä voi kuopsuttaa minkä jaksaa, muuten viihtyy tössöttelemässä sisällä.
Aika monet vanhukset ainakin maaseudulla ajattelevat samoin, olen aikani ollut pihalla. Yhden mummon saimme, vanhusten hoivakodissa, jossa olen työssä, houkuteltua avoimen oven luokse grillatulla makkaralla, muuten pysyi tiukasti sisällä vuosia.

Tämähän se on useimmilla. On eletty ihan eri kulttuurissa eikä ymmärretä, että kaupunkiympäristössä eletään tänä päivänä eri tavalla. Usein taustalla myös ylimielinen asennevamma, kun mikään ei kelpaa eikä kiinnosta: ei ruoka, ei kulttuuri, ei ihmiset, ei edes oman terveyden kannalta kriittinen liikunta ja hyvinvointipalvelut.

Vierailija
16/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmyys tappaa vuodessa tuhansia suomalaisia.

https://yle.fi/a/3-10364421

Vierailija
17/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella liukkaus on oikeasti ongelma vanhoille ihmisille, luut ovat jo hauraat ja kaatuminen aiheuttaa murtumia. 

Vierailija
18/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisin ulos katsomaan kun koirat paskoo jalkakäytävät ja ulkoilureittien reunat?

Vierailija
19/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli vannounut liikunnnan harrastaja ja luovutti vasta 89 vuoden iässä sairastuttuaan niin vakavasti, ettei enää kyennyt. Hän sanoi loppuun asti, että kyllä tästä vielä noustaan ja lähdetään vesijumppaan ja sauvakävelylle. 

Vierailija
20/31 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ulkona muita edes tule vastaan kuin vanhoja, yhtään nuorta en ole nähnyt, istuvat koneillaan sängyn kulmalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi