Mikä on ollut tajunnanräjäyttävin kappale minkä olet kuullut? Joka on koskettanut sieluasi niin että mahdollisesti koko maailmankuva muuttui
itsellä monia klassisen musiikin teoksia mutta ehkä vahvin kokemus se kun 14-vuotiaana kuulin Sonic Youthin Teenage Riotin. Silloin tajunta oikeasti räjähti. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Vastapainona kirjakeskustelulle olisi kiva kuulla myös musiikista. kokevatko kaikki ylipäätänsä musiikin niin vahvasti?
Kommentit (16)
Teini-iässä Queenin Bohemian Rhapsody.
Nyt ravisuttaa Martti Talvelan ja Savonlinnan Oopperan kuoron esitys Paavon virsi oopperasta Viimeiset kiusaukset.
Ja kyllä, koen musiikin vahvasti.
Alanis Morissetten You Oughta Know mullisti maailmankuvaa kyllä. En ollut aiemmin tullut oikein edes ajatelleeksi, että tyttö tai nainenkin voi rokata.
Vera Telenius Miljoona Ruusua. Ah voisinpa vielä joskus kuulla tämän uudelleen. No, seuraavassa elämässä sitten.
2 biisiä:, Sigue Sigue Sputnik, kappaleen nimeä en nyt muista, videon kyllä ja Daruden Sandstorm.
Armotontaa menoaa, pannaan nyt vauhdillaa....
Niitä on ollut useita eri kappaleita ja useista eri musiikin tyylilajeista.
Nuorimpana (10-12 -vuotiaana) taisi olla Elvis Presleyn useatkin eri kappaleet ja rockabilly-musiikki myöskin. Myöhemmin teki suuren vaikutuksen 60- ja 70-luvun rockmusiikki, esim. The Beatles ja Rollarit useammallakin kappaleella.
Myöhemmin lisäksi esim. Laila Kinnusen laulamat jotkut iskelmät ovat sykähdyttäneet voimakkaasti jostain syystä, vaikken iskelmää kuuntele yleensä kovin paljon.
Klassiselta puolelta Beethovenin nro 5 ja nro 9 ovat sykähdyttäneet ja lisäksi esim. Sibeliuksen viulukonsertto ja monet muutkin viulukonsertot.
Vaikea nostaa mitään ihan ykköseksi....
Mitä vanhemmaksi on tullut sitä laajempi on musiikkimaku.
Rakastuin tämän bändin musiikkiin ja teknoon ensi kuulemalta. Olin 12-vuotias.
En ole vielä koskaan tavannut ketään joka ei tykkäisi tästä ja alkaisi muistella menneitä:
Alice in Chainsin kappale Nutshell Unplugged-liveversiona. Laulaja oli huumeaddikti ja tappoi itsensä pian keikan jälkeen. Kuuntelin tuon kerran elämäni kovimman vatsakivun aikaan, kun lähinnä rukoilin kivun loppumista. Minusta tuntui, että hän ymmärtää.
Goo Goo Dollsin Iris. Löysin tämän esikoiseni synnyttyä. Iski todella kovaa niihin tunnelmiin.
No yleensä monet sinfoniat joita olen kuunnellut sekä livenä, että levyiltä.
Vierailija kirjoitti:
Rakastuin tämän bändin musiikkiin ja teknoon ensi kuulemalta. Olin 12-vuotias.
Mulla myös yksi eniten rakastamiani bändejä.
Tykkäään Stigistä eli staigista. SIllä on hemmetin hyvä meininki ja toikin esim se niks ja naks biisi niin siinä on hemmetin mielenkiintoinen ja mahtava rutmi siinä biisistä sanoituksista puhumattakaaan. Siinä on vähän sellaista nokkeluutta sen biiseissä kun äijä on varmasti älykäs.
70-luvun lopulla koulun nuorisohipoissa pimeän hikisen liikuntasalin lavalle ripustetulle valkokankaalle heijasti filmiprojektorillaan musiikkivastaava, legendaarinen DJ-Nite Kraftwerkin Robots - Die Roboter esityksen. Ei ole toista yhtä voimakasta kokemusta mikään muu musiikki aikaansaanut. Se poikkesi niin radikaalisti kaikesta siitä mitä olin siihen asti musiikista kuullut ja nähnyt, kirjaimellisesti tuntui että se tuli kaukaa tulevaisuudesta. Sitä oli hyvin vaikea yhtäkkiä silloin sulattaa, päällimmäisin tunne oli vaan se että mitä hemmettiä mä nyt oikein kuulen ja näen. Lähtemätön vaikutus ainakin jäi.