Ihanaa kun nuorimmainenkin on jo 5v lapsi
Ei koskaan enää mitään kouhkaamista imetyksestä, vauvan tai taaperon ruokavaliosta, vaipoista, saako omia vai kaupan soseita, saako korviketta vai äidinmaitoa, käyttääkö kertisvaippoja vai keskovaippoja. Miten nukutetaan oikein tai väärin jne. Ei koskaan enää ihanaa!
Älkää käsittäkö väärin olen tykännyt tosi paljon pikkulapsiajasta mutta nykyajan vanhemmuus on hirveetä kilpailuhenkistä suorittamista! Hysterisointia, meuhkaamista, kouhkaamista, fanaattisuutta syyllistämistä ja vaikka mitä.
Media, kaiken maailman palstat ja jopa kaveripiiri luo niin hirveitä paineita että ihme että useimmat vanhemmat kuitenkin säilyttävät järkensä tässä hulabaloossa. Pitäisi tietää ja noudattaa kaiken maailman suosituksia ja jos hiemankaan poikkeat suosituksista niin heti ollaan lyttäämässä "olet tuhonnut lapsesi elämän".
Silti nykyajan lapset ovat lihavampia kuin ennen, sairastavat enemmän allergioita ja diabetestä kuin ennen.
Ihanaa ettei koskaan enää tarvi pureutua neuvolassa eikä missään muuallakaan näihin aiheisiin.
Itse olen kasvattanut/kasvattamassa 3 lasta joista kaksi on jo toisella vuosikymmennellään ja ovat kaikesta huolimatta perusterveitä lapsia vaikka emme pystyneetkään täydelliseen vanhemmuuteen.
Kommentit (5)
Ihanaa kyllä. Aikansa kutakin. Suositukset tuntuu muuttuvat usein.
Mun nuorin on jo 25v.
Aika aikaa kutakin. Pikkuvauvat olivat ihania aikanaan mutta nyt on ihanaa kun juniorikin täyttää 8 eikä valvota öisin tai kaki housuihin. Toki 13 veen kanssa on sitten taas omat teiniongelmansa jotka ovat ihan toisen tyyppisiä.
Mutta olen tyytyväinen että olin 27-32 silloin kun lapset olivat vauvoja. En kadehdi yli neljäkymmentävuotiaita iltatähden synnyttäjiä.
Osuit asian ytimeen, mutta sitten kun lapset kasvaa niin opetat että ei kerrota monelta ne menee nukkumaan kesälomalla, jos menevät myöhään ja kuinka paljon pelaavat päivässä.
Nuorin meillä 10v. ja vanhin on kohta 13v.
Naisetkin on rennompia, kun niillä on kotona teini-ikäisiä.
Entä ne naiset jotka selvittää aina kuka teki pihalla mitäkin ja aina niissä muissa on se syy. Tuon saat vielä kokea, kun lapsesi on vasta 5v.
Ja mikä parasta et pääsee eroon pienten lasten äideistä.
Aamen. Samaa mieltä. Paitsi että omalle kohdalle on hiljaalleen alkanut nousta ajatus että jos vielä kerran pikkuinen tulisi meidän taloon. ;)