Miten korona-aika onkaan muuttanut 40+ naisten mielenterveyttä.. Huh huh
Olen ehtinyt tapailla tässä kevätkesän aikana useampaakin naista seurustelun merkeissä. Täytyy todeta, että korona on jättänyt pelkästään olemassaolollaan ja maskipakoillaan aivan käsittämättömiä vaurioita heidän mielenterveyteen.
Mikä ihmeen muutos on tapahtunut useampienkin psyykkeessä erilaisten pelkojen ja ympärillä vaanivien kuviteltujen uhkien, voisiko sanoa, kroonisoituneet uudeksi normaaliksi? Moni heistä on joko käynyt terapiassa tai jonottamassa sellaiseen. Moni myös nappailee milenterveyslääkkeitä kuin karkkeja vailla minkäänlaista hoitosuunnitelmaa.
Tätä on todella huolestuttavaa seurata. Mihin ihmeeseen naisista on kadonnut elämänilo ja optimisimi. Keskustelun avauksissa on heti negatiivinen kierre joka alkaa menneistä tai korona-aikana kasaantuneista parisuhdekriiseistä. Kuvaavaa on heidän käsittämättömän huono minä kuva ja ahdistus, joka ryöpsähtää hetken keskustelun jälkeen lohduttomaksi itkuksi. Miten siihen pystyy miehenä suhtautmaan, kun avaat joka kerran Pandoran lippaan ja joudut olkapääksi asioissa, joihin ammattilaiseltakaan tuskin löytyy lääkkeitä?
Sillä ei ole muuten mitään eroa ovatko nämä daamit olleet sinkkuja vai parisuhteessa. Ketsupppipullo aukeaa samalla tavalla ihan kaikilta..
Kommentit (46)
Mä aina luulin, että tää on naisille tarkoitettu palsta.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap puhuu kuin joku osyk.sh. Vai oletko itse potilas?Oletko iskenyt naiset työpaikaltasii tai hoitopaikaltasi, eli mielisairaalasta tai psyk.poliklinikalta? Kuka nyt treffeillä utelee, että onko sinulla hoitosuunnitelma tehtynä. Ei kukaan normaali.
Samaa mietin minäkin. Taitaa itse olla mentaalikeissi, ja projisoi omat mt- ongelmansa, johonkin miemikuvitusnaisiin.
Semmonen 40+ dissaus - provo tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen 40+ dissaus - provo tällä kertaa.
No ei nyt ole tarkoitus dissata ketään 40+ tai ylipäänsä ketään naispuolista.
Omasta mielestäni kysymys on ilmiöstä. Aluksi se tuntui vaan sattumien summilta, mutta nyt se on ollut minulle jo uusi normaali.
Ja ei, en ole ollut koskaan itse minkäälaisessa lääkityksessä tai hoidonkaan tarpeessa ainakaan mielenterveyden osalta.
Minusta tämä vaikuttaa kuitenkin ajan ilmiöltä. Se miksi kirjoitan yleisesti naisista 40+ johtuu varmasti osaltaan siitä, että heitä nyt on vaan tullut kohdalle eniten.
Vierailija kirjoitti:
Jatka seurustelua, ei tunnu olevan vaikeuksia löytää seuraa.
”Seurustelua”, pientä tapailua tuo on vain. Liekö koskaan on edes muuhun pystynyt.
alkuperäinen ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä koet olevasi oikea alfauros kaiken tällaisen yläpuolella?
No en koe olevani asian yläpuolella tai alfa-uroskaan tässä merkityksessä. Ehkä heittosi on kuitenkin jollain tavalla totta. Voisiko olla, että se tuntematon olkapää saattaisi hetken olla jotain sellaista mitä on jäänyt nyt pidemmäksi aikaa paitsi? En usko, että 40+ naisen on kovin helppoa ymmärtää esimerkiksi vaihdevuosien ensioireita ja ehkä he ovat myös siksi jollain tavalla hukassa uuden edessä. Saattaahan tässä olla siitäkin kysymys, että parhaat heidä omasta mielestään parhaat vuodet ovat tavallaan menossa hukkaan näiden koronasekoilujen vuoksi?
Mielestäni tästä korona-ajasta maksetaan tulevaisuudessa paljon kovempi hinta pelkästään mielenterveysongelmina, kuin mitä yhteiskunnan sulkemiseen on jo nyt tärvätty. EN tarkoita, että politiikka olisi ollut jollain tavalla väärää isossa kuvassa, mutta tämä ilmiö on minulla tässä nyt koko ajan käsissä ja näin on varmaan ensi viikollakin..
Eih.vit.tuuuh :D :D :D
En kyllä ole huomannut mitään eroa, mutta kai tuo on vaan hesalaisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole huomannut mitään eroa, mutta kai tuo on vaan hesalaisten juttu.
Kyllä tätä on ollut nyt parilla muulla paikkakunnalla. En ole lomalla käynyt Helsingissä ja taittaa jäädä nyt elokuulle..
Komppaan sua tässä. Lisäisin tähän ihan överiksi menneen selfienarsismin..
Vierailija kirjoitti:
Vika on sinussa, vedät puoleesi vain ne omituiset tapaukset.
Hauska kommentti. Vika on taas miehessä jos naista itkettää?
"Moni myös nappailee milenterveyslääkkeitä kuin karkkeja vailla minkäänlaista hoitosuunnitelmaa."
Syökö nää naiset jollekkin toiselle ihmiselle määrättyjä lääkkeitä? Jos omiaan, niin onhan se hoitosuunnitelma sitten olemassa. En usko, että esim. mielialalääkkeitä syödään kourakaupalla, sehän ei tehoa paranna. Mitään bentsojakaan ei määräillä karkkipusseittain. On myös vaikea uskoa, että parin viikon "seurustelun" jälkeen tietäisit ihmisen lääkityksen kovin tarkasti tai siitä olisi sulle kerrottu.
Tuossa olisi hyvä sanoa -joidenkin- naisten, ei kaikkien, koska moni ei tunnista itseään kuvauksesta eikä tuttujaan.
Ap tarkoittaa tapailleensa 40+ sinkkunaisia. Ei kai niin ihmeellistä.
Uskon kyllä, että korona-aika on ollut monille rankkaa, ja erityisesti yksinasuville ja perheettömille. Jos ei ole ollut ketään, joka on ollut koko ajan siinä, ja jonka kanssa eri asioita ja vaiheita käsitellä. Ja sitten vielä omat elämänkriisit ja erilaiset persoonallisuustyypit siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Syökö nää naiset jollekkin toiselle ihmiselle määrättyjä lääkkeitä? Jos omiaan, niin onhan se hoitosuunnitelma sitten olemassa. En usko, että esim. mielialalääkkeitä syödään kourakaupalla, sehän ei tehoa paranna. Mitään bentsojakaan ei määräillä karkkipusseittain. On myös vaikea uskoa, että parin viikon "seurustelun" jälkeen tietäisit ihmisen lääkityksen kovin tarkasti tai siitä olisi sulle kerrottu.
Samaan törmännyt. Mielialalääkkeiden käyttö on mielestäni kohdentunut juuri naisiinm koska olen myös törmännyt näihin "tapauksiin".
Huoli on varmasti aiheellinen. Onko nää samoja reseptilääkkeitä joista mainitaan wikipediassakin?
Kansainvälisen tutkimusryhmän vuonna 2016 julkaisemassa tutkimuksessa havaittiin, että yli vuoden kestävä psykoosilääkkeiden pitkäaikaiskäyttö kiihdyttää aivojen luontaista kutistumista yli 40 prosentilla. Tutkimukseen osallistuneiden 33-45 vuotiaiden skitsofreniapotilaiden aivot kutistuivat yhdeksän vuoden pituisen tutkimusjakson aikana keskimäärin noin 0,7 prosenttia vuotta kohden, kun verrokkien aivojen vuosittainen pieneneminen oli 0,5 prosenttia. Yli vuoden kestänyt pitkäaikaiskäyttö kutisti aivoja tätäkin nopeammin, sillä edellä mainittu keskiarvo sisälsi myös ne 15 prosenttia potilaista, jotka olivat käyttäneet psykoosilääkkeitä vasta niin vähän aikaa, ettei heillä ehtinyt esiintyä ylimääräistä aivokatoa. Skitsofreniaa sairastavilla esiintyi terveitä enemmän myös lääkityksen pituudesta johtuvaa hajontaa jakauman yläpäässä siten, että aivojen kutistumisvauhti oli osalla moninkertaista terveisiin verrattuna.
No vakka kantensa valitsee.
Itse en tunne yhtäkään kuvailusi kaltaista naista. Pulloon kadonneita miehiä kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
alkuperäinen ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvistusharha. Vedät puoleesi vain tietynlaisia naisia tai alitajuisesti annat itseesi vedota juuri heidänlaisensa naiset.
Tuokin saattaa olla totta. Mutta en ole tehnyt näitä keskustelualoituksia itse. Olen kyllä helpostilähestyttävä mies, mutta ei minussa ole kuitenkaan mitään erityisempää uutta vetovoimaa. Nämä ovat aivan sponttaaneja lähestymisiä heiltä. Niitä on tapahtunu aivan randomisti kahviloissa, kapakoissa, kirjastossa tai vaikka kaupan hyllyjen välissä..
Ja sinulle jutteleminen kaupan hyllyjen välissä = seurustelua?
Ja vielä siinä purkavat heti sydäntään ja itkevät!
Aloittajalla on sanan seurustelu merkitys hukassa.
Jos on esim juhlat niin kaikki ihmiset siellä pitää hauskaa toistensa kanssa eli seurustelee muiden kanssa. Jos joku sanoo seurustelevansa jonkun yhden esim naisen kanssa niin se tarkoittaa että on parisuhteessa naisen kanssa.
Ap: sinä et seurustellut noiden mielikuvitusnaistesi kanssa.
Ihan tuttua kauraa tämä ja samaa mieltä aloittajan kanssa. Kyse on jostain ilmiöstä. Aina jankutetaan siitä, miten some turmelee nuoria, mutta nämä 70-90-luvuilla syntyneet ovet kyllä melkoisen muutoksen kourissa. Onko se vanheneminen nyky-yhteiskunnassa todellakin näin katastrofaalinen tapahtuma naisille, että lohtua pitää hakea lääkärin määräämistä onnellisuuskemikaaleista?
Vierailija kirjoitti:
Useita naisia yhden ainoan kevätkesän aikana seurustelun merkeissä? Sinähän olet nopea mies liikkeissäsi. Taidat laskea seurusteluksi, jos tapaat ihmisen muutaman kerran? Ei kuulosta ihan terveeltä sekään.
Huudatko samaa palstalla, kun naiset kertovat käyvänsä useilla Tinder-treffeillä VIIKOSSA?
Aivan. Miesvihaajalla niitä mielipiteitä riittää, kun on kyse miehistä
-eri
Siis ap puhuu kuin joku osyk.sh. Vai oletko itse potilas?Oletko iskenyt naiset työpaikaltasii tai hoitopaikaltasi, eli mielisairaalasta tai psyk.poliklinikalta? Kuka nyt treffeillä utelee, että onko sinulla hoitosuunnitelma tehtynä. Ei kukaan normaali.