Pojan etutukka ja ponnari (minfon Lacey Spears -keskustelusta)
http://www.murha.info/phpbb2/ucp.php?mode=register&sid=48d2f0c437b40b80bdeaf90257017fae
Tämän keskustelun yhteydessä kiinnitetään huomiota myrkytetyn pojan pitkään tukkaan ja etutukkaan. Ketjussa joku mies hermostuu siitä, että poikaa sanotaan tytön näköiseksi, koska miehen omalla pojalla on vastaava tukka. Hän väittää, että pojalla voi olla etutukka ja ponnari, no problem.
Lapsen suusta se totuus kuullaan, ja eilen kun lapseni 3v. näki minun selailevan ketjua ja kysyi kuka hän on? Vastasin, että joku poika vain, niin lapseni siihen tomerasti, että eipäs, tuo on tyttö!
Surullinen tapaus todellakin, mutta ihan OT, nykymuotiin ei kuulu otsis ja pitkä tukka pojalla, sellainen poika näyttää tytöltä, varsinkin muiden lasten mielestä vaikka paidassa olisi mikä autonkuva.
Ei sillä ettei lapsen tukkaa saisi tästä huolimatta leikata kuten parhaaksi näkee, mutta jokainen käyttää harkintaa itse.
Miten teillä, onko pojallasi pitkä tukka ja etuhiukset ?
Kommentit (9)
Se, että lapsesi mielestä joku niinkin merkityksetön asia kuin hiukset määrittävät toisen sukupuolen, kertoo enemmän sinun tavastasi kasvattaa, kuin siitä, onko otsatukka ja ponnari pojalla "sopivaa".
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 15:21"]
Se, että lapsesi mielestä joku niinkin merkityksetön asia kuin hiukset määrittävät toisen sukupuolen, kertoo enemmän sinun tavastasi kasvattaa, kuin siitä, onko otsatukka ja ponnari pojalla "sopivaa".
[/quote]
Perustele miten tämä on kasvatusasia?
Nimenomaan tämä ei ole kasvatusasia, koska en ole kasvattanut lasta ajattelemaan stereotyyppisesti. Se oli lapseltani eräänlainen intuitio, ja mainittakoon, että lapseni on tyttö.
ap
Tämä on hankala kysymys. Kysymys on siitä, onko lapselle haittaa jos häntä koko ajan luullaan väärän sukupuolen edustajaksi. Ehkä on haittaa, tai kuvitelkaa omalle kohdalle jos teitä puhuteltaisiin herrana usein ja sitten korjattaisiin, että anteeksi, olittekin nainen.
Lapsillakin on tunteet ja heistä voi tuntua loukkaavalta jos vieraammat puhuttelevat poikaa tytöksi jatkuvasti. Tämän vuoksi puen lapseni niin, että en ainakaan tahallani erehdytä luulemaan toisen sukupuolen edustajaksi, ihan lapsen itsensä takia. Olisihan se hienoa ellei näillä asioilla olisi merkitystä, mutta jos sillä on merkitystä minulle, niin toki myös lapselle. Minusta olisi kauhean loukkaavaa jos puhuteltaisiin miehenä. MUTTA jos minulla olisi jenkkisiili ja puku päällä, niin ymmärtäisin, miksi minua puhutellaan miehenä.
Totta kai lapset pitävät tyttönä, tuolla pojalla oli vielä jotain helmiäkin kaulassa. En ole kuullutkaan tästä tarinasta japäällimmäinen tunne on järkytys pojan kohtalosta. :(
Pitkä tukka pojalla on tosi söötti ja voi olla vaikka kiinni ponnarilla, mutta minusta etuhiukset ovat jo hieman liikaa. Toinen on että lapsella on 70-luvun potta eli lyhyt tukka ja etuhiukset. Tämä ei ole kovin hieno tyyli mutta poikamainen kuitenkin..
En tunne yhtään tapausta, jossa olisi molemmat eli etari ja pitkät hiukset.
Yäääääääk sellanen etutukka!! Kamala! Pitkä tukka voi mennä vielä..
Miten noin moni on antanut miinuspeukkua, mutta lähes kukaan heistä ei ole pystynyt perustelemaan, miksi pitkä tukka ja etuhiukset -yhdistelmä on poikamainen?
Minä vain sanoin, että lapseni intuitio oli, että poika on tyttö. Se vain kertoo siitä, mitä suurin osa lapsista ajattelee vastaavan kampauksen omaavista lapsista. Lapset eivät ajattele, että hän on täti joka on mies, joka pukeutuu vain naisen vaatteisiin. Ei, täti on täti ja setä on setä.
ap
Pojan etutukka on vielä ihan okei, joskin vähän venäläinen tyyli.. Mutta jos tähän yhdistyy mainitsemasi ponnari, niin kyllähän moni lapsi silloin näyttää tytöltä. Toinen kysymys onkin sitten se, että haittaako se ketään, jos vaikka 1-3-vuotias näyttää tytöltä. En tiedä kuinka vanhasta lapsesta nyt on kyse, mutta ehkä eskari-ikäiselle voisi olla jo haitallista näyttää toisen sukupuolen edustajalta.
Tätäkään ongelmaa ei täydellisessä maailmassa olisi. ;)