Miksi ei voida säätää lakia, että työttömien vanhempien lapset pääsisivät harrastepaikoille ja seurojen harjoituksiin ilmaiseksi
Esim. laskettelukeskuksien hissiliput ovat ihan liian kalliita työttömälle maksettavaksi. Jokaisella lapsella tulee olla mahdollsiuus harrastaa mieleistään lajia vanhempien tulotasosta huolimatta.
Kommentit (41)
No mites sitten rajataan hyvätuloiset yksinhuoltajat ? Perheessä jossa kaksi työtöntä voi olla paremmat nettotulot kuin työssä käyvällä sinkulla. Maksan itsekin pojan jääkiekosta 300/ kk mutta se on valinta jonka olen tehnyt.
Tarkoitat AP siis, että miksi joku muu ei tee tätä lakia iloksesi kun sinua ei hotsita? Minulla on sinulle idea: pyri politiikkaan ja aja tämä laki läpi. Onnea matkaan!
Työttömiä on monenlaisia. Itse olen ollut pitkään pätkätöissä, kesät työttömänä ja välillä lukuvuodetkin osa-aikatyöttömänä (opettaja). Ansiosidonnaista olen nauttinut. Mies ihan hyväpalkkaisissa töissä. Meillä ei ole ollut varaa siihen, että lapset olisivat harrastaneet taitoluistelua tai ratsastusta. En ole ajatellut, että heillä olisi siihen subjektiivinen oikeus. Nykyään olen virassa vihdoin ja huomaan miten paljon enemmän tienaan, kun palkkaa tulee myös kesältä. Olisi varmaan ollut varaa noihin kalliisiin harrastuksiin, jos pätkätöiden sijaan olisin ollut virassa jo vuosia aiemmin. Mutta eipä tässä mitään valittamista ole. Kyllä halvempiakin harrastuksia löytyy. Ihan eri tilanne on perheissä, joissa kumpikin vanhempi on työtön ja ollaan peruspäivärahalla. Tällaisten perheiden lapsille pitäisi tarjota joku edullinen harrastus. Onhan noita vapaaoppilaspaikkoja esim. Musiikkiopistoissa ym.
Nehän ovat yksityisiä yrittäjiä, nuo laskettelurinteen pitäjät, tanssikoulujen, tennishallien pitäjät sun muut.
Nämä yrittäjät elävät sillä yritystoiminnallaan, olet hölmö ap.
Kaupungin tulisi maksaa nämä köyhien liput ja harrastukset yrittäjille,
Esim, jääkiekossa maksaa jo varusteet, matkat ja lisenssimaksut, perhe sen maksaa eikä mikään kunta eikä kaupunki.
Siksi koska vanhemmilla on huoltovastuu lapsistaan. Jos haluaa että lapsi harrastaa kannattaa hommata raha sellaiseen vaikka menemällä töihin.
Miksi meidän muiden pitäisi maksaa sun lasten kulut jos itse vaan makaat kotona syljeskelemässä kattoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni tahtoo harrastaa taitoluistelua ja laskuvarjohyppyä. Oletko valmis maksamaan laskun?
Taitoluistelua voi harrastaa talvisaikaan pelkkien (käytettyjen) luistimien hinnalla. Ohjeita luisteluun on saatavilla kirjastosta ja netistä. Kokonaiskustannukset ehkä muutaman euron per kausi jos olettaa, että samat luistimet kestävät useamman vuoden.
Jos kunnolla haluaa oppia taitoluistelua niin kyllä siihen tarvii sitä valmennusta. Omin päin voi vain hiukan päästä siihen alkuun.
Jos ei harrasta kilpailukeskeisesti ja ohjatusti, niin onko se silloin harrastus lainkaan? Siis lasten tapauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Nehän ovat yksityisiä yrittäjiä, nuo laskettelurinteen pitäjät, tanssikoulujen, tennishallien pitäjät sun muut.
Esim, jääkiekossa maksaa jo varusteet, matkat ja lisenssimaksut, perhe sen maksaa eikä mikään kunta eikä kaupunki.
Nojaa esim jos 100k työtöntä sais 400e maksavan tuen jääkiekon pelaamiseen kuussa. Olisise 40 miljoonaa kuussa ja 480 miljoonaa vuodessa. Eli tulisi niitä työpaikkoi lisää jota valtio tukisi. Yrittäjä maksaisi veroi ja työntekijät ni puolet palautuisi valtiolle. Ja lisäksi työttömien lapset saisi mahdollisuuden päästä voitolle. Eli hyvä idea moni pääsisi rikastumaan sekä taloudellisesti että henkisesti. Vai millä keinoin niitä työpaikkoi luodaan?
Osasit sen pentus ihan itse ilman yhteiskunnan apua tähän maailmaan vääntää, joten ole hyvä, ja opettele myös ottamaan siitä täysi vastuukin, ja tienaa itse rahasi kakaras harrastuksiin, jos tarjolla olevat ilmaiset eivät ole tarpeeksi.
MAKSAMME JO KELAN KAUTTA OLEILUN JA KALJAT.
Asenne on kaikin puolisesti minä minä minä minä....
Vierailija kirjoitti:
Ihan niistä vanhemmista kiinni kärsivätkö lapset siitä ettei ole rahaa tehdä mitä vaan. Itse olen elänyt köyhän lapsuuden, mutta olen ylipäätään tajunnut sen vasta aikuisena. Teimme koko ajan yhdessä perheenä jotain mukavaa ja vanhemmat oli taitavia saamaan rahat riittämään, joten en osannut kaivata mitään mistä jäin paitsi. Väitän jopa että lapsuuteni oli todella paljon onnellisempi kuin monella rikkaalla.
Niinpä. Keskitytäänkö, siihen mitä ei voi tehdä tai ole, tai muiden kadehtimiseen jne sen sijaan, että tehtäisiin niitä asioita, joita voi tehdä.
Lapsille löytyy kyllä harrastuksia myös halvalla. Vinkkejä voisi kysyä keskustelun aloittajakin niiltä pienituloisilta työssä käyviltä perheiltä, joiden on tultava toimeen niillä pienillä tuloilla. Siellä on yleensä kunnollisia ja fiksuja ihmisiä, joista työttömien sopisi ottaa mallia.
Tulee mieleen aikoinaan julkaistu juttu, jossa "köyhä" työtön yksinhuoltaja mm perusteli autoa ihan pakolliseksi menoksi, koska tytär pelasi potkupalloa. Joukkue, jossa pelasi oli kallis ja vielä erittäin kalliiksi tulivat viimeisen päälle olevat yhtenäiset (ylettömät) kamppeet. Tytölle ei kelvannut oman alueen seura, joka olisi tullut paljon halvemmaksi (seuramaksut, kamppeet, ei tarvetta autoon jne)
Kyllähän se nyt niin menee, että kalliimmat harrastukset jätetään niille, joilla siihen on oikeasti varaa.
Sossu maksaa 50e/kk harrastusmaksua per lapsi. Tai ainakin kaverini saa näin. Seurat tulevat jonkin verran vastaan tai kokonaan. Heillä yksi harrastaa cheerleedingiä, kaksi jalkapalloa ja yksi on pääsi taidekouluun, mutta siihen ei sitten rahat pidemmälti riittänytkään. Joten nyt sitten "piirustaa" kotona, ilman oppia. Kaksi niillä jäi räkimään kattoon ja maleksii ostarilla.
Jospa noista olisi yksikin halunnut ratsastaa, lätkää pelata, voimistella, tanssia ja lasketella... mietippä sen hintalapun suuruutta. Oikeastiko olisi hevoset pitänyt hankkia ja suksitarvikkeet verorahoilla?
No meillä on lapsilla hevoset vaikka mä olen työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa esim jos 100k työtöntä sais 400e maksavan tuen jääkiekon pelaamiseen kuussa. Olisise 40 miljoonaa kuussa ja 480 miljoonaa vuodessa. Eli tulisi niitä työpaikkoi lisää jota valtio tukisi. Yrittäjä maksaisi veroi ja työntekijät ni puolet palautuisi valtiolle. Ja lisäksi työttömien lapset saisi mahdollisuuden päästä voitolle. Eli hyvä idea moni pääsisi rikastumaan sekä taloudellisesti että henkisesti. Vai millä keinoin niitä työpaikkoi luodaan?
Lopeta nyt lässytys. Tukia ei pidä todellakaan tuolla tavalla jaella. Se on epäoikeuden mukaista. Työttömyys ei tarkoita köyhyyttä. Moni elää ruhtinaallisesti työssä käyviin verrattuna.
Olisi taas valtava tulonsiirto kunnollisilta työssä käyviltä työttömille, jos alettaisiin lätkimään tämmöisiä 400 euron verottomia lahjoituksia.
Ei näytä sinulla olevan mitään tajua siitä, että kunnolliset, työssäkäyvät ihmiset joutuvat kutantamaan nuo teidän avustukset tarjotakseen kakaroillenne jotakin, mitä eivät itsekään pysty (eivätkä varsinkaan teidän kakaroillenne kustannettuaan) hankkimaan.
Noin yksinkertaista ei ole sentään talous kuin mitä kuvailet hassussa muka tuottavassa ilmaisrahan jakelussa.
Tappiota tästä tulisi valtiolle valtavasti. Kumma on kuvitelmasi, että valtio voisi pysyä pystyssä sillä, että loisi kansalaisilleen vain ilmaispalveluita. Ei, ei ole ilmaispalvelua olemassa ja koskaan mikään tämmöinen "ilmaisen" jakaminen ei tuota valtiolle mitään (ellei sitä ilmaista jaa jokin yksityinen taho koskematta millään tavoin valtion/kunnan verokertymiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta nyt lässytys. Tukia ei pidä todellakaan tuolla tavalla jaella. Se on epäoikeuden mukaista. Työttömyys ei tarkoita köyhyyttä. Moni elää ruhtinaallisesti työssä käyviin verrattuna.
Olisi taas valtava tulonsiirto kunnollisilta työssä käyviltä työttömille, jos alettaisiin lätkimään tämmöisiä 400 euron verottomia lahjoituksia.
Ei näytä sinulla olevan mitään tajua siitä, että kunnolliset, työssäkäyvät ihmiset joutuvat kutantamaan nuo teidän avustukset tarjotakseen kakaroillenne jotakin, mitä eivät itsekään pysty (eivätkä varsinkaan teidän kakaroillenne kustannettuaan) hankkimaan.
Noin yksinkertaista ei ole sentään talous kuin mitä kuvailet hassussa muka tuottavassa ilmaisrahan jakelussa.
Tappiota tästä tulisi valtiolle valtavasti. Kumma on kuvitelmasi, että valtio voisi pysyä pystyssä sillä, että loisi kansalaisilleen vain ilmaispalveluita. Ei, ei ole ilmaispalvelua olemassa ja koskaan mikään tämmöinen "ilmaisen" jakaminen ei tuota valtiolle mitään (ellei sitä ilmaista jaa jokin yksityinen taho koskematta millään tavoin valtion/kunnan verokertymiin).
Keskituloinen saa tienata noin 700-800 euroa kuussa bruttona, jotta saa tuon 400 euron harrastusmaksun kasaan. Jos kaksi lasta harrastaa, se on noin 1500 euroa bruttopalkkaa. Eli ihan tuosta vain heitettäisiin tuon suuruiset tuet nykyisten päälle? Alettaisiin tosissaan harkitsemaan, ettei toisen meistä kannattaisi enää töissä käydäkään.
Jotain ei ole tajuttu näissä kirjoituksissa siitä, miten työttömille, eläkeläisille jne pitää antaa jotakin ilmaiseksi.
Kaikki eläkeläiset eivät ole köyhiä, vaan tienaavat eläkkeillään jopa enemmän kuin monet työssä käyvät.
Monet työttävät vetävät parempaa työttömyyskorvausta kuin monet työssä käyvät.
Lisäksi näillä ns köyhillä unohdetaan aina mainita, miten massiivisesti he saavat muita tukia eli jo maksetaan niitä normaaleja elämisen kuluja, jotka työssä käyvät joutuvat maksamaan palkastaan.
Jos vielä ruvettaisiin jakamaan tämmöisille ryhmille jotain uutta extrarahaa, niin kyllä siinä syntyisi uutta kohtuutonta eroa työssäkäyvien perheiden ja muiden välille, mikä olisi äärimmäisen epäoikeudenmukaista juuri työssäkäyviä kohtaan.
Minä yli 20 vuotta veroja maksaneena ja yhden palkan taloudessa kituuttaneena maksan tämän lystin? Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minä yli 20 vuotta veroja maksaneena ja yhden palkan taloudessa kituuttaneena maksan tämän lystin? Ei kiitos.
Lisäys: ja lapsettomana.
Ihmeesti sitä yliopiston kautta työelämään pääsi ilman kalliita harrastuksiakin.
Olin erään palloiluoukkueen rahastonhoitaja.
Ketkään muut ei vaatineet niin paljoa ja olleet itse valmiit tekemään niin vähän joukkueen eyeen, kuin ns sosiaalitapaukset. Sehän on selvää kun kaikki on aina tehty ja maksettu puolesta