Rahat ei riitä elämiseen ja laskuihin, koko ajan
jää uupumaan jostain. Yhden laskun kun saa kuitattua, muut menee perintään.
Tulot netto 3000€/kk molemmilta yht + lapsilisä 2:dsta, kaksi aikuista, 3 alaikäistä. Asuntolainaa, tonttivuokraa, vakuutukset ...kertokaa muut, miten selviätte.
Kommentit (474)
Tee itse dildo, sillä kaupassa ne niin kalliita XDXDXDXD
http://www.vauva.fi/keskustelu/4212486/ketju/tein_itse_dildon/sivu/1#comment27198385
En nyt osaa antaa mitään tähtivinkkejä. Jotain puuroa (pitääkö nälän) voi hyvin kuljettaa rasiassa ja syödä kylmänä. Samoin kala on melko hyvää kylmänäkin rasiassa jonkun salaatin kanssa. Ja sitten sitä leipää.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:42"]
En nyt osaa antaa mitään tähtivinkkejä. Jotain puuroa (pitääkö nälän) voi hyvin kuljettaa rasiassa ja syödä kylmänä. Samoin kala on melko hyvää kylmänäkin rasiassa jonkun salaatin kanssa. Ja sitten sitä leipää.
[/quote]
Kylmää puuroa :D Anteeksi, nyt repesin. Av-palstan helmeä on, että jonkun työpaikkalounas on kiristetty niin minimiin, että halppisvissykin laimennetaan ja vielä jollakulla on sanomista! Kylmää puuroa ja vettä, kiitos tästä, päivän paras ja väistämättä tulin hyvälle tuulelle. 98
(kala ja salaatti maksaa ihan törkeästi :D Mutta kalapuikot? Niiyä voisi ihan oikeasti syödä kylmänäkin! Otan kokeiluun!)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:51"]
Ostatko gluteenittomat leivät yms valmiina? Leipäkoneella itse tehtyinä tulee paljon halvemmaksi. Jauhosekoitusten sijaan kannattaa ostaa maissi-, tattari- ja perunajauhot erikseen ja sekoitella niistä sopiva koostumus. Nopeasti opit niksit. Keksit, piirakat ja kakut tekee myös helposti itse.
[/quote]
Järkevä ihminen voisi myös miettiä miksi käyttää vähiä rahojaan johonkin niin turhaan kuin gluteenittomaan leipään, kekseihin, piirakoihin tai kakkuihin. Sen vähänkin rahan voisi käyttää oikeasti tarpeelliseen ruokaan, josta saa riittävästi proteiinia, rasvoja, vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 18:46"]
Minne ne marjat voi myydä?
[/quote]
Marjanostajille, joita löytyy mm. toreilta ja kaupoista. Siis TUKKUostajille, torilla on turha yksityisen poimijan pelkkiä marjoja myydä suoraan kuluttajille. Parhaan hinnan saa myymällä niille samoille mummoille, joiden ikkunoita pesee.
Maalta kaupunkiin muuttaneet ikäihmiset ovat tottuneet metsämarjojen käyttöön, mutta eivät itse pääse helposti poimimaan niitä. Siksi eräät kerrostaloasukkaat ovat joutuneet hiipimään marjasaaliineen kuin varkaat aamuyöstä kotiinsa, että naapurimummot eivät hyökkää kimppuun niitä ostamaan.
Muistanko väärin, että ap itse kertoi puhelimia hankitun osamaksulla? Halvimmat puhelimet saa kyllä köyhempikin ilman osamaksua.
Mitä lapsesi sanoivat siihen ehdotukseen, että hankkisivat ihan itse ajokorttirahaa vaikka marjanpoiminnalla, niin kuin tänäkin kesänä moni Kainuun ja Lapin nuori tekee? Heillä on tosin marjamaat jokseenkin kirjaimellisesti kivenheiton päässä, mutta thaimaalaispoimijoihin verrattuna sinunkin lapsillasi aika paljon lyhempi matka.
Mullakin on omakohtaista kokemusta marjanpoiminnasta. Harvemmin olen päiväsaalista tarkkaan punninnut ja laskenut, mutta erään kesän saalis oli 17 kg hilloja / 6 tuntia, hinta 6 €/kg. Autolla piti hakea, torille myin ja matkaan voisi laskea vaikka 10€, paljonko jäikään tuntipalkaksi? Tai päiväpalkaksi, tuo oli siis päivän tulo.
Kieltämättä harvinaisen hyvä paikka se oli, ihan joka kesä ei sellaista löydä ja siksi tuo jäikin mieleen. Lisäksi tarvittiin tietenkin pari ämpäriä, saappaat, sääskimyrkkyä sekä eräpusseja ja reppu, jolla kannoin ne autolle.
[/quote]
En kyllä päästäisi lastani lapin soille eksymään. Enkä menisi itsekään. Tuskin siellä ummikko kaupunkilainen rahoiksi lyö. Ja tappiollehan ne thaimaalaisetkin on lehtitietojen mukaan jääneet.
Täällä taas rikkaat pappa betalar huutelee.
Jollei jumalauta ole varaa, PAKKO ostaa osamaksulla, mutta sitä ei kultalusikka perseessä syntyneet tahdo sisäistää!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:57"]
[/quote]
Kylmää puuroa :D Anteeksi, nyt repesin. Av-palstan helmeä on, että jonkun työpaikkalounas on kiristetty niin minimiin, että halppisvissykin laimennetaan ja vielä jollakulla on sanomista! Kylmää puuroa ja vettä, kiitos tästä, päivän paras ja väistämättä tulin hyvälle tuulelle. 98
(kala ja salaatti maksaa ihan törkeästi :D Mutta kalapuikot? Niiyä voisi ihan oikeasti syödä kylmänäkin! Otan kokeiluun!)
[/quote]
Siis todellakin puuro on kylmänä hyvää. Jotain hilloa tai marjoja ja sokeria. Toinen on kaurahiutaleita ja sekaan puolet maitoa ja puolet vettä. Ja hieman sokeria ja sitten antaa ihan turvota kylmänä. Pyrin syömään kalaa kerran viikossa terveyssyistä. Ja itse en siis ole köyhä (olen tuo joka aiemmin laittoi nuo kiukkuset sijoitusvinkit) olen vain säästäväinen missä kannattaa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:47"]
Täällä taas rikkaat pappa betalar huutelee.
Jollei jumalauta ole varaa, PAKKO ostaa osamaksulla, mutta sitä ei kultalusikka perseessä syntyneet tahdo sisäistää!!!!!!!
[/quote]
Jos sinulla on pakko ostaa osamaksulla, niin sinulla ei ole varaa ostaa osamaksulla. Jos sinulla on pakko ottaa lainaa, niin sinulla ei ole varaa ottaa lainaa. Jos sinulla on pakko ottaa pikavippi, niin sinulla ei ole varaa ottaa pikavippiä.
Jos ei riitä rahat, miksi sitten annatte lasten harrastaa kalliisti? Miksi teidän pitää maksaa lasten autokoulut? Onko mopokortti pakollinen?
Mä olen opetellut säästämään ruokakuluissa. kirjoitin muutaman kuukauden kaikki ruokaostot ylös ja huomasin, että menee 2lasta+2 aikuista +vieraita syömässä silloin tällöin melkein tonni kuussa. Sain aika nopeasti tiputettua summan 800€ ja sitten vielä vähän enemmän säästämällä 600 euroon kuussa. Kyllä semmoinen 120 pitäisi riittää ruokaan kuussa. kalapuikkoja, näkkileipää, jauhelihamakaronilaatikkoa...
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 02:59"]
[/quote]
[/quote]
Siis todellakin puuro on kylmänä hyvää. Jotain hilloa tai marjoja ja sokeria. Toinen on kaurahiutaleita ja sekaan puolet maitoa ja puolet vettä. Ja hieman sokeria ja sitten antaa ihan turvota kylmänä. Pyrin syömään kalaa kerran viikossa terveyssyistä. Ja itse en siis ole köyhä (olen tuo joka aiemmin laittoi nuo kiukkuset sijoitusvinkit) olen vain säästäväinen missä kannattaa.
[/quote]
Lapsena oli hyvää, kun oli kaurahiutaleita, maitoa ja sokeria. Mutta ei se oikeasti mikään aikuisen ihmisen työpaikkalounas ole. Työ pitää jaksaa tehdä sillä ruoalla kuitenkin. Jos 20 päivänä kuukaudessa toinen "lämmin ruoka" on kylmää puuroa, se ei toimi. Siksi meilläkin on leivän välissä esim. munia tai lihaa. Sinänsä ruuan lämpötilalla ei ole merkitystä vaan kaloreilla.
Ihan nyt rehellisesti, söisitkö sinä autossa lounaaksi kylmää puuroa ja vettä? En nyt vaan usko :)
Meilläkin on tulot itseasiassa n. 2 kertaa enemmän henkeä kohden kuin ap:lla, nykyisin, ihan aina ei niin ole ollut. Ja on ollut tosi vaikeitakin aikoja.
Sun on vaikea nähdä, että nollatuloista ei vaan sijoiteta. Se vaan ei ole mahdollista.
Laskeskelin, että leipäeväillä säästämme vähintään reilu 3000 euroa vuodessa. Ja koska näin on menty monet vuodet, niin säästö on ihan valtava.
Oikeasti työpaikkalounas on se, missä tehdään isot säästöt, riippuu tietysti vähän, missä syödään. Meillä vaihtoehto olisi huoltoasemalounas eli kallein mahdollinen.
Jos ei ihan tiukalle halua vetää, niin esim. perheessä jos 2 päivänä tehdään edulliset eväät, se on jo isompi säästö :) Vaikka ma&ti, niin loppuviikko on mukavampi ;)
Ja toisaalta ymmärrän, että jos työpaikkaruokalassa syöminen on sosiaalinen tapahtuma, voi olla, ettei siitä ole järkevää ainakaan aina jäädä pois. 98
No itse olen ollut niin pienituloinen teinin yh jo viisi vuotta, että koko ajan on saatu asumistukea ja muutaman kerran vuodessa toimeentulotukeakin, mutta koskaan ei ole ostettu mitään osamaksulla ja yksikään lasku ei ole ikinä mennyt perintään. Sähkölaskut säästetään etukäteen. Ja lehtiäkin tilataan. Ja silloin tällöin myös matkustellaan.
[/quote]
[/quote]
Vispipuuro, ruispuolukkapuuro ja omena-riisipuuro veteen keitettynä ovat niitä puuroja, joita minä syön kylmänä, hyviä ovat. Varsinkin ruispuolukkapuuro pitää nälkää hyvin. Itse teen työpaikalla lounaaksi pussikaurapuuroa (n. 0,30 €), lisäksi syön maustamattoman viilin (n. 0,30 €) ja omenan/appelsiinin/banaanin eli ruokakulu per työpäivä on euron luokkaa. Työpaikkaruokalaa meillä ei ole, lähin ruokapaikka on puolen kilometrin päässä ja siellä lounas maksaa jotain 8 euroa.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 00:51"]
Ostatko gluteenittomat leivät yms valmiina? Leipäkoneella itse tehtyinä tulee paljon halvemmaksi. Jauhosekoitusten sijaan kannattaa ostaa maissi-, tattari- ja perunajauhot erikseen ja sekoitella niistä sopiva koostumus. Nopeasti opit niksit. Keksit, piirakat ja kakut tekee myös helposti itse.
[/quote]
Järkevä ihminen voisi myös miettiä miksi käyttää vähiä rahojaan johonkin niin turhaan kuin gluteenittomaan leipään, kekseihin, piirakoihin tai kakkuihin. Sen vähänkin rahan voisi käyttää oikeasti tarpeelliseen ruokaan, josta saa riittävästi proteiinia, rasvoja, vitamiineja, hivenaineita ja antioksidantteja.
[/quote]
No jos perheen muut jäsenet syö leipää? Se on kuitenkin aika edullinen perusruoka jota useimmissa perheissä syödään. Kakkujakin on vähintään yleensä kahvipöydässä.
Ei se oikeasti niin voi mennä, että muut syövät leipää ja keksejä, ja keliaakikko Ville 5 v. syö omenaa. Jos jollakulla on ruokavalioon vaikuttava sairaus, niin ei se ole hänen kohdallaan, mistä säästöt revitään. Kokonan leivättä jättäytyminen ei ole useimmissa suomalaisperheissä realistinen vaihtoehto.
VOI ELÄMÄ NÄITÄ VINKKEJÄ! 98
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 10:19"]
[/quote]
[/quote]
Vispipuuro, ruispuolukkapuuro ja omena-riisipuuro veteen keitettynä ovat niitä puuroja, joita minä syön kylmänä, hyviä ovat. Varsinkin ruispuolukkapuuro pitää nälkää hyvin. Itse teen työpaikalla lounaaksi pussikaurapuuroa (n. 0,30 €), lisäksi syön maustamattoman viilin (n. 0,30 €) ja omenan/appelsiinin/banaanin eli ruokakulu per työpäivä on euron luokkaa. Työpaikkaruokalaa meillä ei ole, lähin ruokapaikka on puolen kilometrin päässä ja siellä lounas maksaa jotain 8 euroa.
[/quote]
Ok. Varmasti voi mennä istumatyössä tms. kevyessä sisätyössä. Mutta ei oikein fyysisessä, tai ulkotyössä. Esim. 8-12 tuntia ulkona pakkasessa, ei se oikein mene viilillä/puurolla... Hurjat säästöt sielläkin vuodessa!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 22:30"]
Ap, oletko vielä avannut vesilaskunne salaisuutta?
Autonrenkaat onkin jo tarkkaan käsitelty, samoin marjanpoiminta ja mopokortin tarpeellisuus. Itse asiassa monelle nuorelle riittää polkupyörä kulkuvälineeksi siinä missä kulkisi mopolla, mutta auto-ajokortti on monissa töissä suorastaan välttämätön.
Syrjäytymisen ehkäisemiseksi olisi ajokortti hyödyllisempi sijoitus kuin harrastus, vai onko sen harrastuksen puitteissa mahdollisuus saada työtä. Vaikka NHL:ssa.. .?
[/quote]
jossain taisi olla ainakin selitystä tilanteelle se, että hammaslääkärilaskuja oli kertynyt aika lailla.
[/quote]
Olenko jotenkin yksinkertainen, kun en ymmärrä, millä tavalla hammaslääkärilaskut selittävät ylisuurta vesilaskua?
Lapin soille, Kainuun korpiin tai vaikka Helsingin keskuspuistoon voi ottaa mukaan kompassin. Se näyttää suuntaa jos vähänkään osaa käyttää, ja hinta ehkä samaa luokkaa kuin ämpärin. Aloittajan lasten puhelimissa ei tietenkään ole mitään navigaattoria.
Oikeasti aloittajan kannattaisi nyt laittaa asioita tärkeysjärjestykseen! Kumpi onkaan lasten tulevaisuuden kannalta tärkeämpi, se kallis harrastus vaiko ajokortti, jota olisi jo nyt tarvittu työssäkäyntiin?
Paljon se vesilasku oli? Ei jaksa kaivaa... Voiko olla huonokuntoiset putket ja vuotoja? Tai vanhemmat vettä haaskaavat pesukoneet? Käsintiskaaminen kuluttaa paljon. Mut on niitä suihkussa kävijöitäkin... Teini-ikäiset joskus tahtoo lotrata vedellä...
[quote author="Vierailija" time="28.06.2014 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2014 klo 10:40"]
Marjat ja sienet voi myydä, jos ei itse käytä.
[/quote]
Tämähän on ihan älyvapaa vinkki. Kun ihmisillä kuitenkin jo on ammatit ja työpaikat, joista maksetaan palkkaa, niin varmaan kannattaisi ennemmin yrittää tehdä oman alan hommia enemmän tai yrittää edetä urallaan kuin yrittää hankkia lisätuloja jollain marjanpominnalla, missä tuntipalkka on varmasti pienempi ja mikä ei mitenkään tue varsinaisten työtulojen kasvua tulevaisuudessa.
[/quote]
Mitä älyvapaata tuossa on? Marjarahat ovat verotonta tuloa. Eräskin työkaverini meni aina työpäivän jälkeen pariksi tunniksi metsään ja keräsi kaksi sankoa mustikoita. Hän myi ne jollekin marketin edessä myyvälle yritykselle. Tarkkaa hintaa en tiedä, mutta minäkin ostin kaveriltani kerran päivän saaliin puhdistettuna ja maksoin 50e. Ei ollut minulle mielestäni paljon, mutta onhan se kiva raha tienata verottomana, vai mitä? 50-100e/pvä. Vähän eri juttu kuin hikinen 10e mummon ikkunoiden pesusta. On muuten törkeen huono palkka!
[/quote]
Siis 50 e/pv. Ja siitä vähennät matkakulut, koska eiväthän ne marjat kaupungissa kasva. Aika vähän kyllä sai päivän saaliiksi. Mustikat on n. 6e/litra. Ja kyllä päivässä 15-30 litraa poimii, jos sen työkseen ottaa.
[/quote]
Tämä marjanpoimijakaverini keräsi siis TYÖpäivänsä jälkeen aina pari sangollista, eikä hänen tarvinnut autolla mennä minnekään. Sitä en tiedä, paljonko hän viikonloppuisin keräsi.
Jos ap:n vesilasku on 250 e/2 kk ei se ole mikään valtava. Se on hivenen keskimääräistä pienempi. Keskimääräinen vesilasku on jotain 28 e/hlö/kk. 28 x 10 = 280 e <- tämä on keskimääräinen hinta 5-henkiselle perheelle. En tarkoita, etteikö siitä olisi nipistettävää mutta todellakaan se ei mikään kamalan iso kuten väitetään! 98
[quote author="Vierailija" time="29.06.2014 klo 01:07"]
Joo kyllä ymmärrän, että elämästä pitää nauttia.
[/quote]
Osaisitkos neuvoa meille kahdelle liikkuvalle edullisemman työpaikkalounaan? Sellaisen, jolla jaksaa pitemmänkin päivän? Ruokailu tapahtuu pääsääntöisesti autossa, yleensä kiireessä, lämmitysmahdollisuutta ei ole.
Tällä hetkellä syömme leipäevään (ruisleipää, usein paistettuja munia, jonkin verran juustoa, tomaattia, kurkkua tms. voi olla esim. edelliseltä päivältä paistettuja lihoja). Minä juon vettä ja mies tuota vissyä. Jotain helposti syötäviä hedelmiä ehkä mukaan, omena tai banaani.
En ole laskenut, paljonko rahaa työpaikkaruokailuuni kuluu. Ehkäpä 1 e? Mies syö enemmän, ja tuo vissyjuttu, olisiko 2 e, vähän reilut? Itse juon kerran päivässä kahvin, muutamasta paikasta matkan varrelta saa sen eurolla. Olen käyttänyt termaria, mutta totesin kahvin olevan etenkin talvisin kylmää kun siihen pääsi käsiksi. Yhteensä kahden ihmisen liikkuva työpaikkaruokailu olisi ehkä 4,5 e/pvä.
Elämästä voisi nauttia vaikka abc:llä. Sitä en tiedä, miten kalliiksi se tulisi. Itse olen mennyt näin jo 4 vuotta. Mitäs teillä syödään työpäivän aikana? Pääsettekö halvemmalla?