Vaikea ongelma perinnöstä, mitä tekisitte?
Jos olisi tilanne että on kaksi sisarusta, jotka perivät vanhan maatilan syrjäseudulla itselleen, pakettiin kuuluu talo, metsää ja peltoa. Toinen sisaruksista haluaisi jäädä asumaan taloon. Toinen haluaisi pitää kesäpaikkana talon.
Taloon asumaan jäävä ei kuitenkaan pärjää siellä yksin terveyssyistä. Tarvitsee siis apua laskujen hoitamisessa ja ihan kaikessa talon ylläpitoon liittyvässä, vaikka muuten eläminen yksin saattaa onnistua. Sisaruksilla on myös etäiset välit, sillä terveysongelmainen on jääräpäinen ja asioiden hoitaminen yhdessä ei oikein onnistu.
Kaikki vastuu talon hoidosta jäisi siis terveelle sisarukselle, joka ei edes asu talossa. Sairas sisarus ei halua tervettä edes käymään, mutta ei kuitenkaan pärjää täysin yksinkään. Terveysongelmista johtuen sairas sisarus ei kykene ajattelemaan asioita täysin loogisesti ja muut huomioon ottaen.
Mitä tehdä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jompikumpi ostaa talon tai jos ei mahdollisuutta niin myyntiin ainakin pellot ja metsät.
Jos myy metsät ja pellot ympäriltä, niin kukaan ei tule enää koskaan ostamaan sitä itse taloa. Se on sitten käytännössä arvoton. Koko paketti vaan myyntiin. Eiköhän se ole paras ratkaisu kaikille.
Kaikille? No tuskin ainakaan sille joka siinä tahtoo asua...
No, sillehän vasta olisikin paras ratkaisu. Täällä on tullut selkeästi esille, ettei ko henkilö pärjää yksin eikä hän pystyisi pitämään talosta ja tilasta huolta!
Sisaruksen mielestä hän siihen pysty. Jos siitä olisi näyttöä että hän ei kykene huolehtimaan itsestä hän olisi holhouksessa. Näytön kyllä pystyy saamaan jos se on totta.
Holhouksessa? Nyt herätys siellä! Ketään aikuista ei nykypäivänä Suomessa laiteta noin vain holhouksen alaiseksi vaikka itsenäinen asuminen tai talon ja tilan hoito ei onnistuisikaan. Nyt et tiedä yhtään mistä puhut.
Kysykää metsänhoitoyhdistykseltä neuvoa, miten perustatte tilan maista yhtymän jossa kumpikin omistaa puolet. Jos talo on vanha ja vähäarvoinen, niin pitäkää sekin yhteisomistuksessa tai sisaren nimissä, joka haluaa asua siellä ja jätä itsellesi asumisaikeus, joten voit yöpyä siellä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jompikumpi ostaa talon tai jos ei mahdollisuutta niin myyntiin ainakin pellot ja metsät.
Jos myy metsät ja pellot ympäriltä, niin kukaan ei tule enää koskaan ostamaan sitä itse taloa. Se on sitten käytännössä arvoton. Koko paketti vaan myyntiin. Eiköhän se ole paras ratkaisu kaikille.
Kaikille? No tuskin ainakaan sille joka siinä tahtoo asua...
No, sillehän vasta olisikin paras ratkaisu. Täällä on tullut selkeästi esille, ettei ko henkilö pärjää yksin eikä hän pystyisi pitämään talosta ja tilasta huolta!
Sisaruksen mielestä hän siihen pysty. Jos siitä olisi näyttöä että hän ei kykene huolehtimaan itsestä hän olisi holhouksessa. Näytön kyllä pystyy saamaan jos se on totta.
Luitko sä ees tuota aloitusta? Siinä sanotaan:
"Taloon asumaan jäävä ei kuitenkaan pärjää siellä yksin terveyssyistä. Tarvitsee siis apua laskujen hoitamisessa ja ihan kaikessa talon ylläpitoon liittyvässä, vaikka muuten eläminen yksin saattaa onnistua."
Ei siinä ole sanota, ettei kykene huolehtimaan itsestään. Sairas sisar ei kykenisi huolehtimaan talosta. Aivan eri asia.
Jos esim. laskujen maksu ei onnistu, edunvalvoja on pakko hankkia. Riippuu tietenkin alueesta, mutta parikolme kuukautta on minimi aika, edunvalvojan määräämiseen. Sitten pitää pohtia sitäkin, mistä sisar saa apua ja pystyykö lainkaan asumaan edes avustettuna talossa. Apu voi tulla niin kalliiksi, ettei onnistu. Palvelutarpeen arviointi ei olisi huono ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. laskujen maksu ei onnistu, edunvalvoja on pakko hankkia. Riippuu tietenkin alueesta, mutta parikolme kuukautta on minimi aika, edunvalvojan määräämiseen. Sitten pitää pohtia sitäkin, mistä sisar saa apua ja pystyykö lainkaan asumaan edes avustettuna talossa. Apu voi tulla niin kalliiksi, ettei onnistu. Palvelutarpeen arviointi ei olisi huono ajatus.
Ei ole mikään pakko, ei se ole noin yksioikoista. Varsinkin, kun hän ei itse halua sitä edunvalvojaa.
Eikä me sitäpaitsi edes tiedetä, mikä on syynä, ettei onnistu. Vois olla esim, ettei osaa käyttää tietokonetta tai sitä ei ole. Se ei ole yhtään mikään peruste määrätä edunvalvojaa. Laskut voi laittaa esim suoraveloitukseen tai paperiset lähettää pankkiin sitä kautta maksettavaksi.
Pellot voi myydä tai vuokrata jollekkin, joka niitä tarvitsee karjsnnhoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko, ei se ole noin yksioikoista. Varsinkin, kun hän ei itse halua sitä edunvalvojaa.
Eikä me sitäpaitsi edes tiedetä, mikä on syynä, ettei onnistu. Vois olla esim, ettei osaa käyttää tietokonetta tai sitä ei ole. Se ei ole yhtään mikään peruste määrätä edunvalvojaa. Laskut voi laittaa esim suoraveloitukseen tai paperiset lähettää pankkiin sitä kautta maksettavaksi.
Sairas sisarus laittakoon asiansa sitten kuntoon, jos kerran kaikki on niin helppoa. Terveemmän sisaruksen ei todellakaan tarvitse asioiden kuntoon laittamisesta huolehtia, vaan jättäisin tasan nyt sisaruksen huolehtimaan ihan itse asioistaan, niin nähtäisiin miten tämä hommat hoitaa vai hoitaako mitenkään. Jos ja ilmeisesti kun huomataan, että mikään ei toimi ilman jatkuvaa avustamista, vaan laskut jäävät maksamatta ja asiat hoitamatta, niin silloinhan on selkeä peruste saada toinen avun piiriin. Faktat ovat faktoja ja toisen onnetonta osaamista ja tekemättömyyttä ei kannata piilotella tekemällä kaiken itse.
Siitä onkin jo helpompi lähteä hoitamaan asioita eteenpäin. Itse luopuisin täysin jostakin kamalasta tönö kesäpaikaksi ajatuksesta. Tönö on vain tönö ja vaikka siellä muistaa olisikin, niin ei tönön laskuja ja korjauksia muistoilla rahoiteta. Järkeä peliin siis nyt ja reilusti. Jos lapset eivät ole siellä tönössä asuneet vuosiin, niin tuskinpa heillä on sitä tästä eteenpäinkään omistaa, joten myyntiin vain. Ottaisin siis rahat ja juoksisin. Ehkä miettisin varmaan lähinnä metsän erottamista myytävästä paketista. Minkälaista metsä on? Mikä on metsän arvo? Sen pystyy arvioittamaan helposti ja alustavan arvon saa laskettua netistä löytyvillä laskureilla.
Itse olen myös työni puolesta nähnyt näitä edunvalvonta hakemuksia ja hankintoja. Se on erittäin vaikea saada, jos henkilö itse vastustaa asiaa eikä hänen tilanteensa ole mitenkään hälyttävä. Muutenkin prosessi on piiitkä. Ap: kertomusten perusteella tälle sisarukselle tuskin määrättäisiin edunvalvojaa.
-ero