Vaikea ongelma perinnöstä, mitä tekisitte?
Jos olisi tilanne että on kaksi sisarusta, jotka perivät vanhan maatilan syrjäseudulla itselleen, pakettiin kuuluu talo, metsää ja peltoa. Toinen sisaruksista haluaisi jäädä asumaan taloon. Toinen haluaisi pitää kesäpaikkana talon.
Taloon asumaan jäävä ei kuitenkaan pärjää siellä yksin terveyssyistä. Tarvitsee siis apua laskujen hoitamisessa ja ihan kaikessa talon ylläpitoon liittyvässä, vaikka muuten eläminen yksin saattaa onnistua. Sisaruksilla on myös etäiset välit, sillä terveysongelmainen on jääräpäinen ja asioiden hoitaminen yhdessä ei oikein onnistu.
Kaikki vastuu talon hoidosta jäisi siis terveelle sisarukselle, joka ei edes asu talossa. Sairas sisarus ei halua tervettä edes käymään, mutta ei kuitenkaan pärjää täysin yksinkään. Terveysongelmista johtuen sairas sisarus ei kykene ajattelemaan asioita täysin loogisesti ja muut huomioon ottaen.
Mitä tehdä?
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Aikuisista puhe.
Ja "tilanne" on siis täysin hypoteettinen?
No miksi sun täytyisi huolehtia sisaruksestasi? Hän ottakoon talon ja sulle jotain muuta, tai maksaa sut ulos siitä. Sit jatkat omaa elämääsi.
Sairas asukoot viikon ja oppikoot kantapään kautta.
Taloon asumaan haluava lunastaa sisaruksensa osuuden. Jos hänellä ei ole edunvalvojaa, hän kykenee miettimään miten pärjää siellä. Tai sitten toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sun täytyisi huolehtia sisaruksestasi? Hän ottakoon talon ja sulle jotain muuta, tai maksaa sut ulos siitä. Sit jatkat omaa elämääsi.
Kuka hänestä sitten huolehtii? Tai talosta? Lapsuudenkodin ei haluaisi kuitenkaan rapistuvan täysin. Onko syrjäseudulla sosiaalipalvelujakaan jotka voisivat käydä katsomassa että sisarus pärjää? Periaatteessa olet kyllä täysin oikeassa, mitään velvollisuutta ei ole hoitaa hänen asioitaan.
Itse olen sitä mieltä että sairaan sisaruksen kannattaisi muuttaa taajamaan asuntoon jonka lähellä on palvelut eikä talon asioista tarvitse huolehtia. Mutta sairas sisarus on hyvin jääräpäinen eikä halua muuttaa.
Jompikumpi ostaa talon tai jos ei mahdollisuutta niin myyntiin ainakin pellot ja metsät.
Jos toinen ei kykene talossa asumaan, niin hän ei kykene ja sillä siisti, se asia on mietitty sillä. Enpä tiedä jättäisinkö taloa edes kesäpaikaksi. Riesa se on, ei enempää. Myyntiin siis se tönö ja pellot, puoliksi metsät. Rahoilla voi ostaa parempaa molemmille sopivaa ja yhdessä ei tarvitse olla enää yhtään.
Jos on jääräpäinen, niin sitten on selvittävä myös yksin. Itse en tuollaiseen ruljanssiin ryhtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hänestä sitten huolehtii? Tai talosta? Lapsuudenkodin ei haluaisi kuitenkaan rapistuvan täysin. Onko syrjäseudulla sosiaalipalvelujakaan jotka voisivat käydä katsomassa että sisarus pärjää? Periaatteessa olet kyllä täysin oikeassa, mitään velvollisuutta ei ole hoitaa hänen asioitaan.
Itse olen sitä mieltä että sairaan sisaruksen kannattaisi muuttaa taajamaan asuntoon jonka lähellä on palvelut eikä talon asioista tarvitse huolehtia. Mutta sairas sisarus on hyvin jääräpäinen eikä halua muuttaa.
Miksi pitäisi huolehtia? Sosiaalipalveluja toki on jokapaikassa. Ne ei estä kuitenkaan taloa eapistumasta.
Talo myyntiin, rahat jakoon, kumpikin elää omaa elämäänsä.
Vastaavassa tilanteessa olevana sanon, että jakakaa se perintö ja kun sinä sitä vaadit, ei sisarella ole nokankoputtamista. Me veljen kanssa nyt maksetaan niin paljon, että toinen sisaruksista on jo katkera, minä vähemmän katkera kun on varaa maksaa vähemmän, mutta olis mulla rahalle muutakin käyttöä. Asia oli ok nii kauan kuin sairas sisarus jaksoi hoitaa vanhempiamme, mutta vanhempanne eivät enää elää. Hän jäi kuin itseoikeutettuna asumaan. Ero meillä on siinä, että sisarus pystyy hoitamaan asiansa, maksamaan netissä laskut yms. mutta ei esim. kykene mihinkään kunnossapitoon ja siivouksen taso on huono. Mutta nyt on ollut tilanteita, että rahat ei riitä ja pyytää minulta aika paljon tulotasooni nähden. Vaadi jakamista, sisarussuhteen katkeamisen uhalla. Minusta ei ole katkaisemaan ja sisarus kuitenkin auttoi vanhempiamme paljon, mielestäni liikaa. Me muut asutaan kaukana, tuntien ajomatkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
Sairas 87v ja terveempi 84v
AP
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen ei kykene talossa asumaan, niin hän ei kykene ja sillä siisti, se asia on mietitty sillä. Enpä tiedä jättäisinkö taloa edes kesäpaikaksi. Riesa se on, ei enempää. Myyntiin siis se tönö ja pellot, puoliksi metsät. Rahoilla voi ostaa parempaa molemmille sopivaa ja yhdessä ei tarvitse olla enää yhtään.
Kun ei kykene, niin ei kykene, mutta miten saa asiasta täysin kieltäytyvän allekirjoittamaan mitään myyntipapereita jos vain on todella jääräpäinen ihminen? Käytös johtuu terveysongelmista ja eripurainen asenne tervettä sisarusta kohtaan on vanhemman aikaansaamaa. Vanhempi haluaisi että sairaalle jäisi enemmän ja että terve sisarus hoitaisi ihan kaiken vaikkei saisi edes käyttää paikkaa kesämökkinä. On hyvin vaikea puhua järkeä ihmiselle joka vain kykene terveyssyistä ajattelemaan järkevästi, ja jonka puolia vanhempi pitää muiden kustannuksella.
726 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
AP
Tämä ei ole AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo myyntiin vain, uusi omistaja huolehtii siitä sitten. Keskellä korpea olevaa rähjää ei kannata kesäpaikaksi ottaa, vaikka historiaa olisikin. Jos plänttiin kuuluu rantaa, niin sen voi lohkoa tieoikeuden kanssa pois. Holhottava huolehtikoon itsestään.
726 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä?
AP
Myyntiin koko paikka.
Ei nuo terveydentilat liity mitenkään asiaan. Jos toinen sisko haluaa ja talon ja toinen haluaa pitää sen kesäpaikkana, niin asiasta joko sovitaan, tai sitten riidellään ja päätetään muulla lailla.
Sinuna antaisin hänen asua siellä, koska kerran ette tule toimeen. Ei siitä yhteisenä kesäpaikkana pidosta mitään tule. Oikeastaan kaikkein eniten teidän kannattaisi myydä kaikki ja jakaa rahat. Ja lakkaa antamasta siskosi määrätä elämääsi,tee itse päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Jompikumpi ostaa talon tai jos ei mahdollisuutta niin myyntiin ainakin pellot ja metsät.
Jos myy metsät ja pellot ympäriltä, niin kukaan ei tule enää koskaan ostamaan sitä itse taloa. Se on sitten käytännössä arvoton. Koko paketti vaan myyntiin. Eiköhän se ole paras ratkaisu kaikille.
Minkä ikäisiä?