Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta
Tulipa taas huomattua mökillä. Työttömäksi jäänyttä sukulaista arvosteltiin koska kuulemma työtä saa "kysymällä", minun lapsettomuuttani ihmeteltiin koska kaikilla "kuuluu olla" lapsi ja veljeni vuokralla asumista ihmeteltiin, koska on "järkevämpää" ostaa asunto (veli on pienipalkkainen Helsingissä, jonka asuntojen hinnat tietää kaikki paitsi nuo boomerit).
Alkaa mennä maku tähän. Nämä ihmiset ovat itse päässeet duuniin kansakoulun käymällä ja olleet vakituisessa työssä parikymppisestä lähtien. Lisäksi he ovat saaneet ylennyksiä ilman mitään koulutuksia, palkankorotuksia ja hyvät eläkkeet. He eivät tajua että sellainen ei ole nykypäivänä mahdollista. Ärsyttää selittää asiaa heille, kun he ovat täysi kielto päällä. Kaikki on vain velttoutta.
Kommentit (19798)
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Vierailija kirjoitti:
Sanonpa teille, jotka yleistätte tyhmien sukulaistenne möläytykset kaikkia koskevaksi, että haistakaa vaan p---a.
Niinpä.
Minä kuulin yhden nuoren sukulaisen sanovan, ettei aio opiskella eikä mennä koskaan töihin. Tykkää pelata yöt läpeensä ja aikoo elää tuilla.
Pitäisikö nyt minun, yli 45 -vuotisen työuran tehneen, nyt yleistää ja sanoa, että tuollaisia ne kaikki nuoret ovat. Ei pitäisi enkä sano.
Sen vain sanon, että me boomerit synnyimme vaatimattomiin oloihin sodan runtelemaan Suomeen. Nykynuoren on mahdoton ymmärtää ja edes kuvitella niitä olosuhteita. Ruoka oli todella vaatimatonta ja siitä oli jopa niukkuutta.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa käytiin yölläkin pakkasten paukkuessa. Kovalla työllä ja selkänahallamme rakensimme Suomesta hyvinvointiyhteiskunnan, jossa kaikilla on mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tapasin juuri 104-vuotiaan naisen aktiviteettien parissa, hän oli ollut perustamassa Suomen Demokraattista Nuorisoliittoa 1944 uudenvuoden aattona.
Ai kun kiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonpa teille, jotka yleistätte tyhmien sukulaistenne möläytykset kaikkia koskevaksi, että haistakaa vaan p---a.
Niinpä.
Minä kuulin yhden nuoren sukulaisen sanovan, ettei aio opiskella eikä mennä koskaan töihin. Tykkää pelata yöt läpeensä ja aikoo elää tuilla.
Pitäisikö nyt minun, yli 45 -vuotisen työuran tehneen, nyt yleistää ja sanoa, että tuollaisia ne kaikki nuoret ovat. Ei pitäisi enkä sano.
Sen vain sanon, että me boomerit synnyimme vaatimattomiin oloihin sodan runtelemaan Suomeen. Nykynuoren on mahdoton ymmärtää ja edes kuvitella niitä olosuhteita. Ruoka oli todella vaatimatonta ja siitä oli jopa niukkuutta.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa käytiin yölläkin pakkasten paukkuessa. Kovalla työllä ja selkänahallamme rakensimme Suomesta hyvin
Niin tietysti. Ja vielä sudet ja karhut pyörivät vaarana lähiympäristössä. Juuri sinun selkänahasta on tehty kaikki minunkin hyvä ja täytyy nyt ikuisesti kumartaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa käytiin yölläkin pakkasten paukkuessa. Kovalla työllä ja selkänahallamme rakensimme Suomesta hyvin
Kyllä ollaan menossa taas siihen suuntaan että kaikilla ei todellakaan ole samoja mahdollisuuksia. Vai väitätkö että olet fyysisesti ja henkisesti kovempaa tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa käytiin yölläkin pakkasten paukkuessa. Kovalla työllä ja selkänahallamme rakensimme Suomesta hyvinvointiyhteiskunnan, jossa kaikilla on mahdollisuuksia.
Sodan seuraukset ja jälkimainingit oli todella läsnä lapsuudessamme. Siksi Ukrainan tilanne koskettaa nyt syvästi ja lahjoitan sinne rahaa, vaikka eläkkeeni on aika pieni
Lapsena ei juuri hätkähtänyt sitä, että naapurin Heikiltä puuttui jalka tai Vilho-sedältä käsi ja toinen silmä. Tai että leikkikaverin isä huusi aina yöllä unissaan kauhusta oli vähän väliä hoidossa sotasairaalassa. Tuo oli ihan normikamaa lapsuudessa.
Opiskeltiin ja tehtiin töitä ja rekennettiin parempaa Suomea tuleville sukupolville.
"Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta". Totta heille riittää että on kaffetta, rusinapullaa ja Pectus pastilleja.
Vierailija kirjoitti:
Boomerimummo ihmettelee mikä on vialla kun lapsenlapsi ei saa kesätöitä. Ei ymmärrä että yhtä kesätyöpaikkaa hakee jopa 200 nuorta.
Miksei kunnat järjestä nuorilleen kesätyöpaikkaa. Että saavat sen kokemuksen ja itsetuntoa. Vaikka kaikille 15-19 vuotiaille kuukaudeksi työ kesäksi.
1500,- palkka. Vertailun vuoksi: Olin 16-tuotiaana rakennuksella kesätöissä 1972 yhden kuukauden ja tienasin 800,- markkaa. Se on nykyrahassa lähes
4500,- euroa ja kaikki tuli puhtaana käteen. Kolmen työviikon kuluttua maksettiin tilipussi 300 markkaa ja viikko sen jälkeen 500,- markkaa lopputili.
Ystäväni Timppa oli kait kaksi kuukautta ja tienasi noin 9 000 ; - puhtaana käteen nykyrahassa. Siitä oli kiva lähteä liftaamaan Festivaaleille, joita oli
ilmestynyt maahamme. Kun saavuin Kaustiselle Kansanmusiikin Festivaaleille, siellä oli telttameri vastassa päätien varren pelloilla; siihen aikaan Kaustisen
Festivaaleille osallistui yli 100 000 ihmistä, pääasiassa tietenkin nuoria. Se oli meidän Woodstock ! Kaustisen Kalliopaviljongilla oli
viimeisenä lauantai - iltana yön yli tanssit. Poppia ja rokkia aamuun saakka ! Oli kiva nojailla jonkun Anun kanssa puoliviideltä aamulla, kun aurinko jo nousi
Kokkolalaisen bändin musiikin tahdissa. Musiikkihan oli silloin ainutlaatuisen hyvää. Vaikka Procol Harumin A Whiter Sale Of Pale ,,, laittakaa soimaan
... jostain spotifaistanne
Kimmo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa käytiin yölläkin pakkasten paukkuessa. Kovalla ty
Siis sinä jatkoit normaalisti elämääsi niin kuin ennenkin. Mutta miten muka rakensit parempaa Suomea tuleville sukupolville?
Vierailija kirjoitti:
Osmo Soininvaaran ehdottama kansalaispalkka on paras keino jakaa tuottavuutta.
Ei ole. Tuottavuutta ei pidä jakaa tuottamattomille, vaan sillä palkitaan ne jotka tekevät sen tuottavuuden.
jos jotain yli jää sillä voidaan maksaa almut niitä tarvitseville, sairaille, vanhuksille ja muuten heikommille. Ei lorvijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Sinun työurasi oli lähinnä kansojen vankilan Neuvostoliiton ja Ruotsiin muuttaneiden kuluerien ansiota. Boomereiden onneksi digitalisaatio tuli vasta Kekkosen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta". Totta heille riittää että on kaffetta, rusinapullaa ja Pectus pastilleja.
Minä kyllä tykkään syödä ja juoda ihan muuta. Ja maailman nykytilanteestakin huomaan tietäväni aika paljon. Luen säännöllisesti mm The New York Timesiä, The Guardiania sekä Financial Timesiä. Analyysejä niin poliittisesta kuin taloudellisesta tilanteesta nykymaailmassa.
Uusimpana kirjana on nyt luettavana Anne Applebaumin tuore teos (josta eilen juttu HS:ssa) : Autokratia Oy: Diktaattorit, jotka haluavat hallita maailmaa. Suosittelen.
Outoon, ikäihmisten leimaamiseen ja vähättelyyn törmään valitettavasti tämän tästä. Mutta, aika on melkoinen tasa-arvoistaja. Vanhoja tulee vähättelijöistä itsestäänkin. Ainakin osasta. Jos hyvin käy.
Nainen 78-v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa käytiin yölläkin pakkasten paukkuessa. Kovalla ty
Oli se minunkin isoisä noin, mutta ei koskaan kerskunut olevansa mikään Suomen rakentaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tuottavuutta ei pidä jakaa tuottamattomille, vaan sillä palkitaan ne jotka tekevät sen tuottavuuden.
jos jotain yli jää sillä voidaan maksaa almut niitä tarvitseville, sairaille, vanhuksille ja muuten heikommille. Ei lorvijoille.
Eli siis satamajätkille ja etenkin jäänmurtajissa oleville suurin potti.
"Sinun työurasi oli lähinnä kansojen vankilan Neuvostoliiton ja Ruotsiin muuttaneiden kuluerien ansiota. Boomereiden onneksi digitalisaatio tuli vasta Kekkosen jälkeen."
Hmmm, mistäs tiedät, etten ole ollut IT-alalla tutkijana ja kehittäjäpioneerina? Opiskellut alaa ensin Hgin yliopistossa ja sitten suorittanut jatko-opintoja peräti MIT:ssä.
AP ääliö kävelee pankkiin ja ottaa asuntolainan omakotitaloon ja autolainan ja kissat ja koirat, kun vielä 30v sitten olisi naurettu ulos pankista.
Lapsia tehdään, kun yhteiskunta kouluttaa ja maksaa.
Suomessa maksetaan erilaisia tukia lapsiperheille eniten koko maailmassa:
Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha
Hah, voitan lapset ja lapsen lapset Valorantissa joka ikinen kerta.
Vierailija kirjoitti:
"Sinun työurasi oli lähinnä kansojen vankilan Neuvostoliiton ja Ruotsiin muuttaneiden kuluerien ansiota. Boomereiden onneksi digitalisaatio tuli vasta Kekkosen jälkeen."
Hmmm, mistäs tiedät, etten ole ollut IT-alalla tutkijana ja kehittäjäpioneerina? Opiskellut alaa ensin Hgin yliopistossa ja sitten suorittanut jatko-opintoja peräti MIT:ssä.
Nykyajan valmistunut insinööri ei osaa laskea, saati kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Kouluun hiihdin jo pienenä - 30 asteessa viisi kilometria suuntaansa. Pilkkopimeällä. Ulkohuussissa
Ei tavalliset duunarit kehuskelekaan olevansa jotain sankareita tai maan rakentajia. Ihan omaksi hyväksi on töitä pitänyt olla ja tehdä. Jotka eniten kehuu, ne vähiten tekee, niin on aina.