Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman etunimen vaihtaminen

Vierailija
24.06.2014 |

Onko kukaan vaihtanut etunimeä? Tai tunnetko ketään joka olisi vaihtanut? 

Täällä palstalla monesti näissä nimi-aiheisissa keskusteluissa puhutaan siitä, että jos lasta ei miellytä oma nimi, sen voi aikuisena vaihtaa tai ottaa käyttöön vaikka toisen nimensä.

Mutta eihän se ole niin yksinkertaista. Jos on ollut jo 26 vuotta tietyn niminen, eihän sitä voi noin vaan vaihtaa. Mitä töissä puhutaan? Mitä sukulaiset ajattelee? Tottuuko siihen koskaan kukaan?

Minä olen aina inhonnut nimeäni ja vuosikausia olen ajatellut että haluaisin vaihtaa nimeni tai alkaa käyttää toista nimeäni. 

Toinen nimi tuntuu vaan enemmän omalta kuin kutsumanimeni

mieheni ei ymmärrä minua ollenkaan ja hokee vaan että nimeni on kaunis ja turhaa vaihtaa noinkin hyvä nimi.

mielipiteitä?

ja äidinkieli viisastelijoille jo etukäteen anteeksi kirjoitusvirheet. Minulla on peruskouluaikoina todettu keskivaikea lukihäiriö. Koittakaa kestää!

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo niin kauhea nimesi sitten on? Sano pois, ei kukaan sinua siitä kuitenkaan tunnista.

Vierailija
2/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon miettinyt pitkään nimen vaihtamista, mutten oo kehdannut vaihtaa. Aloitin tuon nimien peukutusketjun oikeastaan sen takia että saisin tietää kuinka paljon mun nimiä inhotaan, kun toinen löytyy aina inhokkilistoilta, ja totuus on se että molempia nimiä valtaosa ihmisistä inhoaa. Pitäis keksiä kokonaan uusi nimi, mutta ongelma onkin juuri tuo että mitä ihmiset sitten siitä ajattelee...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilma Karoliina

ap

Vierailija
4/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin etunimeni muutama vuosi sitten ja olen ollut tyytyväinen päätökseeni.. Tunnen olevani enemmän "oma itseni" tämän nimen kanssa :-D

Vanhemmat sukulaiset käyttää edelleen vanhaa nimeäni (joka ei hirveästi eroa tästä nykyisestä nimestäni) mutta kaverit on ymmärtäneet tämän nimenmuutokseni hyvin!

Vierailija
5/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilma Karoliina on tosi nätti nimi!

Vierailija
6/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? OIKEESTI nätti nimi. Älä vaihda!!!

Vierailija
7/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin Vilma Karoliina on nätti

-3

Vierailija
8/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman sellaisen tapauksen tiedän, että ovat vaihtaneet kutsumanimeään ensimmäisestä toiseksi tai päinvastoin. Kaikissa tapauksissa ovat kyllä mielestäni vaihtaneetkin kauniimpaan nimeen. Jonkun aikaa siihen vie tottua, mutta kyllä siihen tottuu. Mutta tämähän on kai vain ilmoitusasia, ei taida vaatia kovin kummoisia toimenpiteitä. 

Mä tunnen Vilma Karoliinan, mutta on ap:ta nuorempi, ellet sitten vähän vedättänyt. Kyllä se kaunis nimi on. 

Vierailija
9/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta epäolennaista onko nimi jonkun TOISEN mielestä kaunis, jos kantaja ei siitä itse pidä. Siksi hieman aiheettomia nuo kommentit että hyvä nimi, älä vaihda. 

Miksi Ap huolehdit niin paljon siitä mitä muut sinusta ajattelevat? Kun olet valinnut itsellesi uuden nimen, alat käyttää sitä. Ei normaali aikuinen ihminen siitä mitään nikottele. Kerran se uusiksi esittäytyminen vain täytyy tehdä. 

Minusta Vilma on muuten hirveä, tai siis jokin koiran nimi, ei ihmisen. Mutta makuja on monia ja tiedän että tämä nyt on minun mielipiteeni. Tärkeämpää on tykkääkö itse omasta nimestään.

Vierailija
11/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta nimen vaihtamisesta mutta en näe miksi se olisi ongelma. Tuskin kukaan vieras tai sukulainen sitä jaksaa kummemmin ihmetellä ja vaikka ihmettelisi niin mitä sitten. Tee niin kuin hyvältä tuntuu.

Vierailija
12/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kyllä ymmärtää jos joku ´Ananas´ tms. ´nykyniminen´  viaton vastasyntynyt lapsonen haluaakin joskus n. v. 2035 tienoilla vaihtaakin nimensä ,mutta Vilma Karoliina on kaunis kuin prinsessan nimi-älä ihmeessä vaihda!

Vierailija
13/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan ap hyvin alkaa käyttää Karoliinaa, jos se tuntuu paremmalta. Silloin ei tarvitse välttämättä mitään virallista muutosta edes tehdä. Vai onko sinulla mielessä joku muu nimi, jonka tuntisit omaksesi?

Vierailija
14/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mun nimi Vilma! :)

Vierailija
15/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaihtanut, ihan vain koska niin voi tehdä ja olen aina halunnut jonkun muun nimen, eikä toinenkaan nimeni miellyttänyt. En ole itsekään kyllä oppinut käyttämään uutta, kun minulla ei ole sosiaalisia kontakteja eikä kukaan kutsu minua nimeltä/en  joudu esittelemään itseäni.

En tiedä mitä sukulaiset jotka tietävät ajattelevat. Luulen että pitävät turhana ja typeränä, ja ilmeisesti eivät olleet uskoneet asiaa kun olen kertonut, vaan epäilivät minun seonneen ennestään tai provoilevan.

Vierailija
16/22 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 21:45"]

Olen vaihtanut, ihan vain koska niin voi tehdä ja olen aina halunnut jonkun muun nimen, eikä toinenkaan nimeni miellyttänyt. En ole itsekään kyllä oppinut käyttämään uutta, kun minulla ei ole sosiaalisia kontakteja eikä kukaan kutsu minua nimeltä/en  joudu esittelemään itseäni.

En tiedä mitä sukulaiset jotka tietävät ajattelevat. Luulen että pitävät turhana ja typeränä, ja ilmeisesti eivät olleet uskoneet asiaa kun olen kertonut, vaan epäilivät minun seonneen ennestään tai provoilevan.

[/quote]Ai niin, ja mä tunnen myös henkilön joka on tainnut useammakin kerran vaihtaa kutsumanimeään kahden etunimensä ja yhden lempinimen välillä edestakaisin, ei virallisesti kuitenkaan. Nykyisin vastaa puhelimeenkin usein etunimellään ja toisen nimen alkukirjaimella. 

Vierailija
17/22 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/22 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen vaihtaa, maistraatissa kätevästi ihan vaan ilmoittamalla. Se on sitten muiden asia opetella se uusi etunimi.

Vierailija
19/22 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toisten ihmisten mielipiteet ja puheet on tärkeämpiä kuin oma elämä, niin älä ihmeessä vaihda. Äläkä vain tee koskaan mitään muutakaan persoonallista, tai mikä eroaisi mitenkään yleisen massan toiminnasta.

Vierailija
20/22 |
27.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin mieluusti nimekseni Vilma, mutta jos haluat vaihtaa niin se on sun eikä kenenkään muun päätös :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi