Huvittavia nämä keski- ikäisten naisten profiilikuvat facebookissa
Olen Facebookin myöhäisherännäinen, liityin vasta keväällä erään työ projektin myötä.
Huomasin, että se onkin ihan näppärä väline pinnallisempaan yhteydenpitoon, ja tuttuja kun minulla on kertynyt sain oitis kymmeniä kaveripyyntöjä, kivaa.
Se, mikä hämmästytti kovin, oli naisten kuvien erilaisuus vs todellisuus.
Joillakin mopo lähtenyt ihan käsistä, niin ettei kuvista tunnistaisi. Monilla muokattu ainakin silmät suuremmiksi, huulet paksummiksija iho luonnottaman sileäksi.
Siis miksi? Ja huvittavinta kaikessa onnee kehut "kaunotar", "olet kaunis" jne...
Kun siis kehutaan jotain feikattua kuvaa. Plääh naiset.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä säälittää. On varmaan kurjaa kun ulkonäkö rapistuu ja on niin epävarma, että vetää sitten näitä överi nukkefilttereitä kuvansa päälle. Itsekin poistan kuvistani mustat renkaat silmien ympäriltä, ne saavat minut näyttämää todella väsyneeltä.
N30
Hm, siis huomasitko että sanoit juuri itse muokkaavasti kuviasi, vaikka haukuit muut siitä?
Ikinä en oo omia kuvia fixaillut. Ei mitään järkeä.
N46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua lähinnä säälittää. On varmaan kurjaa kun ulkonäkö rapistuu ja on niin epävarma, että vetää sitten näitä överi nukkefilttereitä kuvansa päälle. Itsekin poistan kuvistani mustat renkaat silmien ympäriltä, ne saavat minut näyttämää todella väsyneeltä.
N30
Hm, siis huomasitko että sanoit juuri itse muokkaavasti kuviasi, vaikka haukuit muut siitä?
Eli täysin muokkaamattoman kuvan ja ihmisen nuken/alienin näköiseksi muuttavan filtterin välissä ei ole mitään? :D
En sanonut, että kuvanmuokkaus itsessään olisi väärin. Mielestäni on vaan omituista kajota esim. kasvojen luustoon ja silmiin ja tehdä itsestään jotain ihan toista muistuttava. Mielestäni on tosi ok editoida esim. ihon pieniä virheitä (huom. ei mitään ryppyjä täystasoittavaa vahanaamafiltteriä!), tummia silmänalusia, finnejä yms. Se ei kuitenkaan muuta ulkonäköä kovin radikaalisti mutta lopputulos on parempi.
se edellinen
En ole tullut ajatelleeksi näitä muokattuja kuvia. Tosin nuorilla niitä olen kyllä huomannut. Vastapainona seuraan useampia meikki taiteilijoita, jotka aloittavat naaman laittamisen täysin puhtaisiin kasvoihin ja hiukset pois naamalta pannalla. Jos jollain on tekoripset valmiina, kulmat tatuoitu ja hiukset peittävät puolet naamasta, niin mielenkiinto loppuu siihen paikkaan. Tulee vain mieleen, että henkilö haluaa huomiota ulkonäöstään, meikkivideo on vain osa huomion hakua.
Tekoripset koen proteeseina.
Toisaalta en ymmärrä sitäkään, että mennään sinne facebookiin tai instaan ja arvostellaan ja nauretaan muiden kuville.
Ymmärrän joo pointin ja olen samaa mieltäkin sinänsä, muttei se toisten kuville nauraminenkaan kivaa ole.
Juuri ap tuon takia ihmiset muokkaa niin paljon kuviaan, koska ulkonäkö on niin iso asia ja sitä arvostellaan todella paljon aivan kuten sinäkin.
Jo meikkaaminen ja muu laittautuminen hiusten värjäyksineen on yhtä epäaitoa "mainontaa". Turha syyttää vain somekuvia siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Eli täysin muokkaamattoman kuvan ja ihmisen nuken/alienin näköiseksi muuttavan filtterin välissä ei ole mitään? :D
En sanonut, että kuvanmuokkaus itsessään olisi väärin. Mielestäni on vaan omituista kajota esim. kasvojen luustoon ja silmiin ja tehdä itsestään jotain ihan toista muistuttava. Mielestäni on tosi ok editoida esim. ihon pieniä virheitä (huom. ei mitään ryppyjä täystasoittavaa vahanaamafiltteriä!), tummia silmänalusia, finnejä yms. Se ei kuitenkaan muuta ulkonäköä kovin radikaalisti mutta lopputulos on parempi.
se edellinen
Tämä! Nämä muokatuista kuvista vauhkoavat taitavat olla sen verran puusilmiä etteivät tajua että moni muokkaamattomaltakin kuvalta näyttävä on oikeasti muokattu. Ja se naurettava täysfiltteri joka tekee vahanaaman, isot silmät ja huulet. Eikai kukaan tosissaan luule että joku voisi sellaiselta oikeasti näyttää? Että menee sen näköisen kanssa treffeille ja luulee että sellainen sieltä tulee? En kyllä ymmärrä miksi ihmiset sitä filtteriä käyttää, eihän se eded kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti viisaimmat tyypit mitä tiedän pysyvät kaukana somesta. Ei facea, ei instaa, ei mitään . . . .
Ilmeisesti eivät koe tarvetta selfiehetkiin ja "jakamiseen".
Mitähän ne sillä aikaa oikein tekee kun muut postaa elämänsä tuokiokuvia nettiin?
En tiedä onko sillä viisauden kanssa mitään tekemistä, mutta ainakin itselläni on ollut valtavan paljon parempi olo sen jälkeen, kun jätin somen, siis vuosia sitten jo. Onneksi en mitään kuvia itsestäni sinne koskaan laittanutkaan. Olisi inhottava ajatus, että minusta on kuvia netissä. Ihan riittää mulle, että ne ovat täällä kotialbumeissa vain perheenjäsenten hallussa.
Ei meilläpäin tuollaista harrasteta, vaan ihan omalla naamalla kaikki ollaan facessa. No joku on ehkä korvannut oman kuvan lemmikillä tms.
Entäs ne, jotka vastaa jokaiseen kilpailulinkkiin "Mukana!", eikä varmaan ees tajua klikata linkkiä auki osallistuakseen kilpailuun.
Tai ne, jotka vastaa joka päivä siihen Facen kommenttikentän kysymykseen eli joka päivä ilmestyy kommentti: "No enpä mitään." "No just semmosta, mietin, että huh hellettä!". Siinä siis lukee aina "Mitä mietit, Maija?".
Tai ne, jotka vastaa mainoksiin. Vaikkapa työnvälitysfirman mainokseen kommentoi, että "Mulla on jo töitä." tai rakennusyhtiön mainokseen "Löysinkin jo uuden kodin, kiitos.". Leipämainokseen kerrotaan, että lapsesta asti on syöty toisen leipomon ruislimppua.
Jotenkin hellyttävää.
Melkoinen filtterimäärä se viuhuu nuoremmillakin. Ei liity kyllä ikään mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ylivoimaisesti viisaimmat tyypit mitä tiedän pysyvät kaukana somesta. Ei facea, ei instaa, ei mitään . . . .
Ilmeisesti eivät koe tarvetta selfiehetkiin ja "jakamiseen".
Mitähän ne sillä aikaa oikein tekee kun muut postaa elämänsä tuokiokuvia nettiin?
Ettekö ole löytäneet facen ydintä, ryhmiä? Itse en juuri koskaan päivitä mitään, vaan olen mukana koska face on pullollaan kiinnostavia ryhmiä. Kasvit, retkeily, käsityöt, villiyrtit, harrastukset, nikkarointi, puutarha, sisustus, ruoka... Ei some ole pelkkää omien asioiden vatvomista - nimenomaan ei sitä vaan niin paljon kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä rumimpia kehutaan eniten kaunottariksi.
Niin muuten tehdään!
Näin vähän aikaa sitten eräässä ryhmässä todella kauniin naisen, kävin katsomassa kuvia ja ihan muutama hassu tykkäys oli. Kuvat oli kauniita ja tyylikkäitä.
Sitten niitä epäviehättäviä perseen nuolijoita ja juoruilijoita kyllä kehutaan kauniiksi, vaikka ei olisi mitään syytä. Kyllä on ihmiset typeriä.
En kyllä tunnista tuollaista somekäyttäytymistä. Tykkäyksiä ja kehuja päivityksiinsä saavat kivat ihmiset. Näin ainakin omien havaintojen mukaan. Ei siis liity mitenkään ulkonäköön, ainakaan meillä, joilla ei ole listalla satoja tuntemattomia ”kavereita” vaan ihmisiä, jotka tuntee ihan oikeasti. Kiva ihminen on kaunis, ja häntä haluaa kehua.
No onpa taas isoja ongelmia kun toisten kuvat... hankkikaa elämä.
Lähinnä raivostuttaa, että ulkonäköpaineet on naisilla niin kovat! Mitä varten? Miksi? En syytä näitä naisia tästä, he ovat vain sisäistäneet vallitsevan kulttuurin, joka on miesten luoma.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä raivostuttaa, että ulkonäköpaineet on naisilla niin kovat! Mitä varten? Miksi? En syytä näitä naisia tästä, he ovat vain sisäistäneet vallitsevan kulttuurin, joka on miesten luoma.
Jep. Siitähän tässä oli kyse. Katsoin juuri yhden videon tubesta jossa puhuttiin asiasta. Vierekkäin oli överimuokattu kuva naisesta ja toinen kuva överimuokatusta miehestä. Videon tekijä kysyi, että miksi tämä naisen kuva on normi, mutta kun katsoo vahamaista, rypytöntä, isosilmäistä miestä, niin alkaa vaan naurattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen filtterimäärä se viuhuu nuoremmillakin. Ei liity kyllä ikään mitenkään.
Jotenkin sen vaan ymmärtää paremmin teinitytöillä tai parikymppisillä bimboilla.
Mutta kun normaalit, esim. sihteerin, sairaanhoitajan ym. normaalissa työssäkäyvät perheenäidit laittavat samanlaisia.. tulee ihan outo fiilis. Pari kollegaa harrastaa tätä myös, en vaan käsitä miten ovat niin erilaisia somessa, kun työpaikalla kyllä tavallisia.
En osaa selittää tätä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Siitähän tässä oli kyse. Katsoin juuri yhden videon tubesta jossa puhuttiin asiasta. Vierekkäin oli överimuokattu kuva naisesta ja toinen kuva överimuokatusta miehestä. Videon tekijä kysyi, että miksi tämä naisen kuva on normi, mutta kun katsoo vahamaista, rypytöntä, isosilmäistä miestä, niin alkaa vaan naurattamaan.
Molemmat naurattavat minua ihan samalla lailla.
Huvittavimpia on sängyssä selällään otetut kuvat. Niissähän posket painuu maan vetovoiman ansiosta lommolle.
No minusta on kuva jossa istun laiturilla mekko päällä lippis päässä, sen verran kaukaa otettu ettei kasvojani erota kunnolla. Olin kuvassa 40, nyt olen 42.