Raskausajan sokerirasituskokeesta!
Olen kolmatta kertaa raskaana, ensimmäisessä raskaudessa jouduin ylipainon takia sokerirasituskokeeseen ja arvot ylittyivät juuri ja juuri, joten tuloksena GM.
Toisessa raskaudessa normaalipaino ja terveellisemmät elämäntavat muutenkin, rasitukseen joufuin taas ja kaksi kertaa, arvot normaalit.
Nyt taas raskaana ja samat hommat edessä, mitä olette mieltä, olenko hirveän huono ihminen jos en noihin rasituksiin mene? Syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti, olisivat hoitona joka tapauksessa tuohon raskausajandiapetekseen.
Vauvalta mitataan sokerit syntyessään, kävin kokeissa tai en.
En halua mennä kokeisiin, tiedän etteivät ole pakollisia, mutta sanokaa joku etten ole huono jos en mene :D
Kommentit (25)
Menin tietenkin ja jouduin pistämään insuliinia päivittäin.
Kyllä ihmiset jaksaa valittaa, meillä on täällä ilmainen neuvola ja ilmaiset testit. Kamalaa, että semmosia on! Raskaudenseurantaa, hyi!
Jos sä seuraat kotona sokereita, niin ei tarvitse mennä.
En mennyt. Kolme raskautta, kaikkien aikana valmiiksi ylipainoa. "Suurin" vauvani oli 3600g. Painoni takia sinne yrittivät vaikka sanoin että mulla romahtelee sokerit lähelle shokkirajoja. Kotona sitten omaseurantaa ja suurin lukema oli n. 6,5 (puolen kilon karkkipussin jälkeen). 6tunnin paasto arvot oli max3,5.
Paljonhan sain kuulla kuinka en ajattele lapseni parasta mutta eivät sitten suostuneet ottamaan tarkkailuun yöksi. Joka päivä 2tunnin välein piti syödä ja siripiriä (diabeetikoille tarkoitettu nopea sokerinnostattaja) aina taskussa. Yksi ainut lääkäri sanoi että on tosi harvinaista mutta mahdollista että näinkin voi mennä. Muut pitivät luulosairaana ja terkkarikin kehui että olen keksinyt arvot.
Että ei se kaikilla ole niin mustavalkoista olla menemättä rasitukseen!
Kyllä kannattaa mennä..itsellä myös molemmissa raskauksissa sokerirasitusarvot olivat vain hieman yli raja-arvojen, joita sitten raskauksien aikana seurattiin ja hoidettiin ruokavaliolla. Toisessa raskaudessa jouduttiinkin sitten insuliinihoitoon, vaikka ekassa raskaudessa sokerit pysyivät kurissa ruokavaliohoidolla. Vaikka ihan terveellisesti söin ja painoin lähes samanverran kuin ekassa raskaudessa. Normaalipainoinen aina ollut.