Raskausajan sokerirasituskokeesta!
Olen kolmatta kertaa raskaana, ensimmäisessä raskaudessa jouduin ylipainon takia sokerirasituskokeeseen ja arvot ylittyivät juuri ja juuri, joten tuloksena GM.
Toisessa raskaudessa normaalipaino ja terveellisemmät elämäntavat muutenkin, rasitukseen joufuin taas ja kaksi kertaa, arvot normaalit.
Nyt taas raskaana ja samat hommat edessä, mitä olette mieltä, olenko hirveän huono ihminen jos en noihin rasituksiin mene? Syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti, olisivat hoitona joka tapauksessa tuohon raskausajandiapetekseen.
Vauvalta mitataan sokerit syntyessään, kävin kokeissa tai en.
En halua mennä kokeisiin, tiedän etteivät ole pakollisia, mutta sanokaa joku etten ole huono jos en mene :D
Kommentit (25)
MItä sinulle sanottiin neuvolassa?
-ap
Ite jätin väliin tokassa, mulla ei ylipainoa mutta jonkin sortin sukurasitus kun äidillä oli 2tyypin diabetes
En ollut Suomessa. Mutta kuten sanoit itsekin, että jos on elintavat kunnossa niin miksi mennä.
Meillä ei suvussakaan ole diapetesta kenelläkään.
Ja tosiaan ekan raskauden arvoilla ei edes nykyarvoilla tuota leimaa annettaisi, sattuivat arvoja nostamaan tässä välissä
Ehkä mä en mene sinne, oma taitaa asiani olla, vauva tuskin asiasta mitenkään kärsii...
-ap
Meidän neuvolassa ollaan aina samaa mieltä munkaa, jätin myös jonku muunki lääkäri tarastuksen välii. Ne vaan meinas et ne onki vähä turhii kun oon kuitenki nuori ja kaikki muutenki hyvi...
Mä menisin kokeeseen, koska en haluaisi synnyttää hoitamattoman raskausdiabeteksen aiheuttamaa suurikokoista sokerivauvaa. Mutta omahan on asiasi.
Mikä siinä kokeessa on niin vaikeaa?? Sekö, että pelkäät sen osoittavan diabeteksen, ja on pakko pysyä ruodussa? Itse kävin molemmissa raskauksissa kokeessa, arvot olivat hyvät, mutta ei olisi tullut mieleenkään jättää menemättä "kun ei mulla ekassa raskaudessakaan mitään ollut".
Eihän se koe kovin kummoinen ole, parissa sekunnissa lipaisee lasillisen juomaa ja antaa muutaman verikokeen!
Toinen lapseni oli yli neljäkiloinen vaikkei minulla diabetesta todettukaan, ensimmäinen samaten, joten en usko että sokerivauvaa saan, toiset vaan saavat isompia lapsia kuin toiset. ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:25"]
Mä menisin kokeeseen, koska en haluaisi synnyttää hoitamattoman raskausdiabeteksen aiheuttamaa suurikokoista sokerivauvaa. Mutta omahan on asiasi.
[/quote]
Niinpä, ja vauvallakin on hankalinta sen synnytyksen jälkeen, kun sokeriarvot heittelevät ja joutuu koko ajan tökittäväksi... Pahimmassa tapauksessa tulee yllärinä sen verran suurikokoinen vauva, ettei mahdu syntymään. Sitten ei olekaan kellään enää kivaa...
Se kestää yli kaksi tuntia se koe, hirveä säätäminen ettei tarvitse ottaa lapsia mukaan, mieheni kun joutuu töissä käydä.
Ja aloituksessahan jo kerroin että elämäntavat ovat jo valmiiksi hyvät, ei ole laiskuudestani kiinni. En vaan halua mennä siihen kokeeseen, koska se on inhottava ja asian voisi hoitaa esimerkiksi kotona seuraamalla sokereita. ap
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:34"]
Se kestää yli kaksi tuntia se koe, hirveä säätäminen ettei tarvitse ottaa lapsia mukaan, mieheni kun joutuu töissä käydä.
Ja aloituksessahan jo kerroin että elämäntavat ovat jo valmiiksi hyvät, ei ole laiskuudestani kiinni. En vaan halua mennä siihen kokeeseen, koska se on inhottava ja asian voisi hoitaa esimerkiksi kotona seuraamalla sokereita. ap
[/quote]
Joo eihän sitä kannata mitään inhottavaa tehdä, jos ei halua... ei sillä ole mitään väliä, että kysymys on lapsenkin terveydestä... KOSKA MÄ TAHON ITE PÄÄTTÄÄ!!
Voi elämä. Jos on hankalaa antaa muutama verikoe, miksi pitää hankkiutua raskaaksi? Joutuuhan siinä vähän muutakin tekemään terveydenhuoltohenkilökunnan kanssa, kuin lukemaan lehteä ja ojentamaan käden pari kertaa...
Suomessa ollaan muutenkin hysteerisiä raskauden aikana.. Hemoglobiinin seuraaminen esim, onko niin vaikeaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti!?
Onko se hirveää jos haluaa tosiaan ITSE päättää itsestään...
Mä en myös tässä toisessa raskaudessa aio mennä sokerirasituskokeeseen. Tiedän,että diabetes on ja aion joka tapauksessa noudattaa tosi tarkkaa ruokavaliota ja seurata verensokereita varmasti taas melkein hysteerisen tarkasti. Ja tietenkin raportoida lääkärille ja terkkarille tuloksista jatkuvasti, jotta tiedetään missä mennään ja että riittääkö ruokavaliohoito. Eli ap, jos sulla on verensokerimittari käytössäsi, oon varma että osaat sokereita seurata itsekin tuon aikaisemman radin pohjalta. Toivottavasti sulla ei sokerit pääse nousemaan!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:42"]
Suomessa ollaan muutenkin hysteerisiä raskauden aikana.. Hemoglobiinin seuraaminen esim, onko niin vaikeaa syödä terveellisesti ja monipuolisesti!?
[/quote]
Ei hemoglobiini ole pelkistä syömistottumuksista kiinni. Itselläni on luontaisesti matala hemoglobiini, ja olen ollut jo lapsena aneeminen. Aikuisena en enää, mutta rautaa syödessäkin hemoglobiini pysyy alle 130. Vanhemmillani taas on ongelmana liian paksu veri, joten on luovutettava säännöllisesti.
Ihan fiksua se on seurata hemoglobiinia, rauta imeytyy eri ihmisillä eri tavoin, ja esim. suoliston toiminta vaikuttaa raudan imeytymiseen, samoin maitotuotteiden käyttö voi joillain ihmisillä heikentää imeytymistä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:03"][quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:42"]
[/quote]
Ei hemoglobiini ole pelkistä syömistottumuksista kiinni. Itselläni on luontaisesti matala hemoglobiini, ja olen ollut jo lapsena aneeminen. Aikuisena en enää, mutta rautaa syödessäkin hemoglobiini pysyy alle 130. Vanhemmillani taas on ongelmana liian paksu veri, joten on luovutettava säännöllisesti.
Ihan fiksua se on seurata hemoglobiinia, rauta imeytyy eri ihmisillä eri tavoin, ja esim. suoliston toiminta vaikuttaa raudan imeytymiseen, samoin maitotuotteiden käyttö voi joillain ihmisillä heikentää imeytymistä.
[/quote] no toki eri asia jos tietää, että on taipumusta johonkin. Mutta perusterve voisi kyllä hoitaa raskauden vaikka ilman yhtäkään verikoetta/sf-mittaa. Toki miksei seurata ja huolehdi jos se on mahdollista..
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 12:18"]Olen kolmatta kertaa raskaana, ensimmäisessä raskaudessa jouduin ylipainon takia sokerirasituskokeeseen ja arvot ylittyivät juuri ja juuri, joten tuloksena GM.
Toisessa raskaudessa normaalipaino ja terveellisemmät elämäntavat muutenkin, rasitukseen joufuin taas ja kaksi kertaa, arvot normaalit.
Nyt taas raskaana ja samat hommat edessä, mitä olette mieltä, olenko hirveän huono ihminen jos en noihin rasituksiin mene? Syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti, olisivat hoitona joka tapauksessa tuohon raskausajandiapetekseen.
Vauvalta mitataan sokerit syntyessään, kävin kokeissa tai en.
En halua mennä kokeisiin, tiedän etteivät ole pakollisia, mutta sanokaa joku etten ole huono jos en mene :D
[/quote]
Tottakai menet testiin. Terveistä elämäntavoista huolimatta arvosi ovat voineet huonontua, valitettavasti. Aina elämäntavat eivät riitä hoidoksi vaan myös raskausdiabetestä joudutaan varsin usein hoitamaan insuliinilla. Koe on sinun ja vauvan parhaaksi, olet urpo jos et mene.
Kaverini on kova urheileen, hoikka ollut aina, ja syö todella terveellisesti. Niinpäs vaan oli sokerit ihan pielessä kun nyt odottaa vauvaa. Työkaverini sai myös kolmannen lapsen ja yllätys oli suuri kun todettiin raskausajandiabetes. Jos neuvola sinut sinne lähettää, mielestäni olet vastuuton jos jätät menemättä. Varsinkin jos arvot ovat joskus olleet korkeat ( vaikka kuinka olisit laihtunut). Tässä pitäisi ajatella sisälläsi kasvavaa lasta, eikä sitä kuinka itse joudut säätämään.
En mäkään mennyt.