Tavaroiden palautus ilman kuittia?
Ostin pari viikkoa sitten Anttilasta DVD-boksin, joka ei toimi kunnolla (skippaa joissain jaksoissa puolet kohtauksista pois jne.). Yritin etsiä kuittia, mutta en tietenkään löytänyt. Voinkohan yrittää vaihtaa DVD:tä, vaikka kuittia ei olekaan? Jos täällä vaikka joku sattuis tietämään.
Kommentit (11)
Ei tarvitse kuittia.
Se vaan nopeuttaa asiointia, mutta sitä ei ole pakko löytyä.
Joko se lähetetään maahantuojalle ja hommassa kestää, mutta suosittelen, että menet sinne anttilaan, josta sen ostit ja yrität muistella mahdollisimman tarkkaan milloin tuotteen ostit, heiltä löytyy kyllä tiedot jokaisesta maksutapahtumasta.
Periaatteessa voi onnistua jos myyjä viitsii alkaa tonkimaan omia tietojaan. Käsittääkseni kauppaan jää aina merkintä ostetusta tuotteesta, jonka voi yhdistää ostajaan, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu on itselleni mysteeri. Jos muistat ostopäivän, niin se varmasti auttaa asiaa kovasti ja olet maksanut kortilla, jolloin maksutiedoista voi löytyä jotain hyödyllistä.
Kannattaa käydä kokeilemassa, mutta varautua siihen, että tuotetta ei vaihdeta, koska ilman kuittia siihen ei ole velvollisuutta.
Katso tilitiedoista/luottokortin laskulta se tarkka aika niin se riittää..
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:16"]
Kannattaa käydä kokeilemassa, mutta varautua siihen, että tuotetta ei vaihdeta, koska ilman kuittia siihen ei ole velvollisuutta.
[/quote]
Mutta mikäli kauppa ei ota sitä vastaan, lähetä se maahantuojalle. Koska tuote ei toimi, se on korvattava.
Ja jos käytit Plussa-korttia niin sen avulla kuitti löytyy helposti. :)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:16"]Katso tilitiedoista/luottokortin laskulta se tarkka aika niin se riittää..
[/quote]
Entä jos se on maksettu käteisellä?
Mutta onko sinulla plussakorttia? Ja oletko käytyänyt sitä? Sen kautta helpoin jäljittää. Pvm/paikka/ja noin aika olisi tärkeä muistaa
Joo, muistin juuri että se on ostettu käteisellä ja ilman plussakorttia, vaikka yleensä maksan kaiken kortilla. Päivämäärän kyllä muistan ja kellonajankin parin tunnin tarkkuudella. No, eipä kai auta lähteä kuin yrittämään, toivottavasti paikalla ymmärtäväinen myyjä. Kiitos avusta kaikille!
Vaihtamaan vaan. Viallisen tuotteen vaihto tai palautus ei edellytä sitä että pitäisi olla kuitti.
http://www2.kuluttajavirasto.fi/faq/hakutulokset.aspx?word=kuitti
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:16"]
Kannattaa käydä kokeilemassa, mutta varautua siihen, että tuotetta ei vaihdeta, koska ilman kuittia siihen ei ole velvollisuutta.
[/quote]
Mutta mikäli kauppa ei ota sitä vastaan, lähetä se maahantuojalle. Koska tuote ei toimi, se on korvattava.
[/quote]Suomessa tuotteesta vastaa nimen omaan myyjä ja jos myyjä kyselee kuittia, niin kaivakoon se omasta kirjapidostaan jos sitä johonkin tarvii. Kuluttajalla ei tarvi olla kuittia tallessa viallisen tuotteen vaihtoon/palautukseen/korjautukseen. Toki kuitti helpottaa asiointia ja varsinkin rahan pautus onnistuu helpommin kun on varmuus ostohetkestä ja sen hetkisestä hinnasta.
Kuka hullu ostaa digiboksin käteisellä? Maksaako työnantajasi palkan sinulle käteisenä?
Tiedän että voit yrittää.