Oonko mä vaan pihi? (Matkustelusta)
En ole 20 vuoteen ollut risteilyä kummoisemmalla ulkomaanlomalla. Nyt sit aattelin, että mikä jottei vois kokeilla pitkästä aikaa sitäkin lajia.
Rupesin ettimään jotain kivaa pikkureissua johonkin Euroopaalaiseen kaupunkikohteeseen (en piittaa rantalomista) ja meinas tukka nousta pystyyn. Meidän 5-henkinen perhe ei tunnu pääsevän oikein yhtään mihinkään edes muutamaksi päiväksi alle kahden tonnin :O Eikä noi rantakohteet nyt sen paremmilta näyttäneet, kun niitäkin vilkaisin. Kahdeltakin hengeltä menis helposti tonni melkein mihin vaan. Ristus! Ja kun laskee siihen käyttörahat, mahdolliset sisäänpääsymaksut johonkin kohteeseen x, aktiviteetteihin kuluvat rahat yms. päälle ni johan siinä menikin sit euro poikinensa. Ihan sama hainko pakettimatkoja vai lentoja/reittilaivoja yms. ja majoituksia erikseen.
Olenko mä nyt vaan jotenkin ylettömän pihi, kun se ulkomaanmatka lakkas yhtäkkiä olemasta hyvä ajatus....? Samalla rahalla lämmitetään jo torppaa koko helkkarin vuosi... Ja jää vähän ylikin.
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 00:08"]
Ihmiset tykkää eri asioista. Mun lähipiirillä on maksetut talot ja autot. Meillä ei vielä 20 vuoteen, mutta lomia tehdään nelihenkisellä perheellä. Juuri tultiin muutaman viikon reissulta ihanasta Floridan lämmöstä ystävien luota. Nyt mies meinaa lähteä lasten kanssa välimeren tienoolle kun mä olen sorvin ääressä.
Meidän perhe nauttii tästä. Oma ajatusmallini on, että käärinliinoissa ei ole taskuja, eli mulle ei avaudu säästäminen "ei mitään" varten. Loma on vaan niin LOMAAAAA!!!
[/quote]Sun ajatusmalliin ei mahdu että sadat miljoonat ihmiset kuolee sun lentämisen takia?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:10"]
Meidän perheessä tehdään 1-2 matkaa ulkomaille vuodessa (en laske Tukholmaa/Tallinnaa mukaan, koska niissä on niin helppoa piipahtaa ilman mitään ennakkoajatusta) ja kivaa on! Ja ollaan ihan tavallinen perhe 2+2.
[/quote]
Ihan pakko puuttua tähän: meille Tukholman ja Tallinnan reissut on ihan oikeita ulkomaanmatkoja. Meiltä pelkästään Helsinkiin menee päivä matkustaessa ja toinen päivä takaisin, yleensä tuohon pitää ottaa hotelliyöpyminenkin. Rahaa näihin matkoihin menee tolkuttomasti, varsinkin jos menee junalla.
Älä hullu rahojasi tuhlaa mihinkään porvariunelmaan!!! Päiväristeily Tallinnaan voisi olla hyvä teille. Ostat paljon alkoholia ja teet VOITTOA.
Itse paljon matkustavana (2-3 kaukomatkaa + suunnilleen 5 Euroopan matkaa vuodessa) koen, että rahat eivät mene hukkaan enkä murehdi niitä. Saan enemmän iloa matkailusta, kun vaikka jostain uudesta masiinasta. Asun pienessä kerrostaloasunnossa, enkä ikinä muuttaisi omakotitaloon, kun tiedän, että ylimääräistä rahaa kuluisi esim juurikin jonkun mainitsemiin pihaan, lämmitykseen ym, eikä oma talo tekisi minua onnelliseksi. Kivempi muistella matkoilla tapahtuneita hauskoja juttuja ja viettää oikeasti aikaa perheen kanssa ilman kaverien tapaamisia ja telkkaria, pleikkaria ym.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:43"]
Niin no, jos asia on noin, että äiti ei osaa olla stressaamatta kotitöistä kotona ja ainoastaan ulkomaanreissut on sitä perheen yhteistä, ikimuistoista laatuaikaa, niin sitten varmaan on hyvä matkustella. Itse taas näen, että elämä lasten kanssa on tässtä ja nyt, arkea, ja siinä arjessa koitan viettää sitä laatuaikaa ja ikimuistoisia hetkiä. En tarvitse siihen vieraita maita, uusia makuja, vesipuistoja, nähtävyyksiä. Matkustelu on ok, vaikkakin ärsyttää monien silmien ummistaminen turhien lomalentojen saastutukselta, kun pitäähän meidän perheen päästä rentoutumaan ja saamaan upeita kokemuksia.... Eniten ihmetyttää ne lomasta toiseen -perheet, kun elämä pyörii vain ulkomaanmatkojen suunnittelussa ja järjestelyssä, halpojen lentojen kyttäilyssä ja ikuisessa odotuksessa. Itselleni tuo olisi tosi ahdistava ajatusmaailma... Entä elämä matkojen välissä, missä se on?
Ja kylläpä vaan isoja rahoja noihin upotetaan, ja sitten leuhkitaan kuten tässäkin ketjussa, paljonko taas meni rahaa mutta olipa sen arvoista. Kaverini kämppä oli talvella aina niin kylmä, että hyvä jos ei höyry tullut suusta, kun piti säästää Lämmityskuluissa. Ja pienet lapset. Mutta päästinpä sitten talvellakin viikoksi lämpimään. Ehkä sillä sitten tarkeni lopputalvenkin.
[/quote]
Minä olen se joka ei osaa lomailla kotona - mulla vaan nyt on sisäänrakennettuna duracell patterit enkä koe että siivous, ruuanlaitto, pyykkäys, puutarhatyöt yms on lomaa lasten kanssa. Toki nuo tuossa vierellä puljaavat uima-altaassa tai pelailevat koneella näin sateella mutta ei se ole laatuaikaa vaan sitä arkea. Jos sitä on 46 vkoa vuodessa niin eikö saisi olla 100% yhdessäoloaikaa ja nautiskelua ne loput? Tekeekö se minusta huonon äidin kun haluan itsellenikin lomaa (siitä huolimatta että perhe osallistuu kotitöihin)?
[/quote]
no en tietenkään ajattele että olisit huono äiti tms, anteeksi että kirjoitin hieman provosoiden. Otiti nyt henkilökojtaisesti asian, josta yritin puhua yleisellä tasolla. tarkoitus oli kritisoida sitä ajattelumallia, joka viestistäsi sitten ehkä ylikorostunnesti välittyi, että vain se ulkomaanmatkailu ikään kuin mahdollistaisi sen stressittömän laatuajan lasten kanssa. Silloinhan ulkomaanmatkailun intressit lähtee meistä vanhemmista ja siitä, että me tosiaan tarvitsemme kalliita lomia voidaksemme rentoutua lastenme kanssa. Miksei niitä kotitöitä voisi jättää tekemättä pariksi päiväksi? Tai hommata vaikka siivoojan, ja käydä pari päivää ulkona syömässä, jos haluaa vapauttaa itsensä kotitöistä?on muitakin tapoja kuin kalliit matkat. Ja kun pitäisi niille lapsille opettaa, että se tavallinen arki voi olla oikein antoisaa ja laadukasta. Tai sen lomafiiliksen voisi saavuttaa halvemmallakin, kuin ulkomaanreissulla, vaikkapa päivä lämimmällä uimarannalla, lähtemällä vaikkapa patikkaretkelle rinkat selässä, mitä ny keksiikään. Mutta jos ne matkat tosiaan on ensiarvoisen tärkeitä, niin siitä vain. Kunhan se raha ei ole pois jostain oikeasti tärkeästä, kuten esimerkissäni kerroin kaverini kämpän lämmityksestä :D Ainut mikä oikeasti surettaa, on lentojen saasteet, mutta ehkä on sitten jo ihan liiallista jeesustelua puhua niistä.
[/quote]
En provosoitunut kirjoituksestasi enkä koe oikeasti huonoa omaatuntoa siitä että lastamme on matkustaneet 3kk ikäisestä lähtien ympäri maailmaa. Ja vielä nauttineet siitä.
Vaikka matkaan meneekin tonneja rahaa ja sen voisi käyttää täällä kotonakin en missään tapauksessa raaskisi käydä samantasoisissa ravintoloissa syömässä edes kerran lomassa kuin mitä reissuillamme saamme nauttia päivittäin. Täällä Suomessa kun ei 3 henkeä syö Mich* tasoisessa ravintolassa reilulla 100€:lla kolmea neljää ruokalajia juomineen! Hyvä jos yhden...
Haluan lomaltani myös hinta-laatusuhdetta, ostan vaatteeni näiltä reissuilta ja jostain syystä ei vain se kotona/kotimaassa notkuminen anna mitään ekstraa enää sen 46 viikon jälkeen.
Ja se vuodessa n 15000 € minkä käytämme ei ole pois mistään muusta. Meillä on lämmin iso okt, ruokaa omille ja vieraille, vaatteet päällä ja lapsella mahdollisuus harrastaakin mitä haluaa. Itselle en muuta kaipaa kuin tuota kotinurkista poistumista kuten miehenikin.
.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:11"]
Kannattaa tosiaan huomioida nuo pyhät kun puhutaan montako viikkoa vuodessa matkailee. Minä lähden jouluna 16 päivän matkalle, vaikka talvilomaa on viikko. Yhden palkattoman päivän joudun ottamaan, muut menee lomina ja arkipyhinä.
[/quote]
tuntuu että useimmille tuo laskeminen on ihan mahdoton tehtävä.... Me olimme viime joulunaikaan Aasiassa: 2 vkoa lomalla - lomapäiviä meni vain 7.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 16:10"]
Meidän perheessä tehdään 1-2 matkaa ulkomaille vuodessa (en laske Tukholmaa/Tallinnaa mukaan, koska niissä on niin helppoa piipahtaa ilman mitään ennakkoajatusta) ja kivaa on! Ja ollaan ihan tavallinen perhe 2+2.
[/quote]
Ihan pakko puuttua tähän: meille Tukholman ja Tallinnan reissut on ihan oikeita ulkomaanmatkoja. Meiltä pelkästään Helsinkiin menee päivä matkustaessa ja toinen päivä takaisin, yleensä tuohon pitää ottaa hotelliyöpyminenkin. Rahaa näihin matkoihin menee tolkuttomasti, varsinkin jos menee junalla.
[/quote]
Syy siihen, miksi Tukholmaa/Tallinnaa ei lasketa, on se, että asumme Helsingissä. Satamaan meno on yksinkertaista ja matka noihin kohteisiin saattaa olla hyvinkin nopeasti toteutettavissa.
Mutta toki, jos jo pelkästään Helsingin satamaan tuleminen vaatii hotelliyöpymistä, niin onhan se reissu huomattavasti pidempi (ja hinnakkaampi). Toisaalta taas, aloitatte loman jo vähän ennakkoon kun yövytte hotellissa ettekä kotona. ;)
Kannattaa tosiaan huomioida nuo pyhät kun puhutaan montako viikkoa vuodessa matkailee. Minä lähden jouluna 16 päivän matkalle, vaikka talvilomaa on viikko. Yhden palkattoman päivän joudun ottamaan, muut menee lomina ja arkipyhinä.