Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oonko mä vaan pihi? (Matkustelusta)

Vierailija
23.06.2014 |

En ole 20 vuoteen ollut risteilyä kummoisemmalla ulkomaanlomalla. Nyt sit aattelin, että mikä jottei vois kokeilla pitkästä aikaa sitäkin lajia. 

Rupesin ettimään jotain kivaa pikkureissua johonkin Euroopaalaiseen kaupunkikohteeseen (en piittaa rantalomista) ja meinas tukka nousta pystyyn. Meidän 5-henkinen perhe ei tunnu pääsevän oikein yhtään mihinkään edes muutamaksi päiväksi alle kahden tonnin :O Eikä noi rantakohteet nyt sen paremmilta näyttäneet, kun niitäkin vilkaisin. Kahdeltakin hengeltä menis helposti tonni melkein mihin vaan. Ristus! Ja kun laskee siihen käyttörahat, mahdolliset sisäänpääsymaksut johonkin kohteeseen x, aktiviteetteihin kuluvat rahat yms.  päälle ni johan siinä menikin sit euro poikinensa. Ihan sama hainko pakettimatkoja vai lentoja/reittilaivoja yms. ja majoituksia erikseen. 

Olenko mä nyt vaan jotenkin ylettömän pihi, kun se ulkomaanmatka lakkas yhtäkkiä olemasta hyvä ajatus....? Samalla rahalla lämmitetään jo torppaa koko helkkarin vuosi... Ja jää vähän ylikin.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lentämisen hiilijalanjälkeä kauhistelevien miettiä omaa hiilijalanjälkeään. Lentäminen kun on sellainen yksittäinen iso juttu siihen hiilijalanjälkeen, mutta kuitenkin kokonaisuus on se mikä ratkaisee.

Tässä moni ketjussa vertaa esim. asumista matkusteluun, siksi minä (paljon matkustava) ihminen vertaan muutamia omia valintojani monen ei matkustavan valintoihin:

-Asun kerrostalossa paikassa missä julkisia kulkee hyvin =minulla ei ole omakotitaloa eikä yhtä/kahta autoa koska en tarvitse autoa. Lasten harrastuspaikat ovat kävelymatkan/bussimatkan päässä, heidänkään kuljettamiseksi ei tarvitse henkilöautolla ajella.

-Meillä ei ole koiraa jlemmikkinä, ja syömme lähes pelkästään kasvis- ja kalaruokia, n. kerran viikossa tai kahdessa on jokin liharuoka.

-Emme harrasta "ajankuluksi shoppaamista", esim. verhoja en vaihda vuodenaikojen/juhlapyhien mukaan, meillä on vain ne verhot jotka ovat ikkunoissa. Meillä ei ole erikseen arki- ja pyhäastiastoa, vaatteissa pyrin ostamaan sellaisia joita käytän pitkään, esim. kunnon nahkakengät joilla menen 10 vuotta sen sijaan että ostaisin joka vuosi uudet keinonahkakengät (ostan muuten nahkakengät ulkomailta, saa laadukkaita paljon edullisempaan hintaan mitä Suomessa) ja elektroniikkaa uusitaan vasta kun se tulee ihan oikeasti ajankohtaiseksi, ei "pakko saada uusin malli" syyn takia, me olimme viimeisiä joilla oli esim. vanhanmallinen telkkari.

Jos vertaan elämääni perheisiin jotka asuvat omakotitaloissa ja koko ajan sisustavat niitä, pitävät kahta autoa ja ainakin yhtä koiraa ja mahdollisesti vielä ajelevat mopoja ja mönkkäreitäkin, haalivat talon täyteen kippoja ja kappoja, ostavat koko ajan uusinta elektorniikkaa ja vaatekaapit pursuavat vaatteita jne. niin yllättäen minun hiilijalanjälkeni onkin pienempi vaikka vuodessa tuleekin lennettyä lentokoneella.

Vierailija
62/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:10"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:17"]

Hei kuule, ihan kuin mun kirjoitus. En ole käynyt Tallinnaa/Tukholmaa/Saarenmaata pidemmällä. En ole koskaan ollut lentokoneessa. 7v poika haluaisi Legolandiin - liian kallista. 

Ihmettelen samaa rahanmenoa kuin sinä! En millään raaski montaa tonnia polttaa matkaan. Ennemmin pidän ne rahat tilillä. Miten ihmisillä on vara matkustella? Joka vuosi ja montakin kertaa vuodessa. Mistä ne saa niin paljon rahaa? Me ollaan 2+2 hengen perhe. Nettotulot reilu 4000€ kuitenkin - eli periaatteessa pitäisi olla peace of cake.

[/quote]

Mainitsit tuossa, että et raaski. Siinä se osasyy ainakin. Kenties sulla on joku muu asia mihin sitä rahaa menee mitä ei muilla tai matkustavilla.

Itse tuossa ylempänä kerroin, että teemme vuodessa 5-6 viikon mittaisia lomamatkoja. Aktiivista seurantaa ja tarjouksiin kiinni iskemistä.

Meillä menee rahaa matkailuun 8000-10000€ vuodessa. Ja tuo sisältää matkat+ matkakassan.

Kannattaa seurata ja vertailla. Ja hyödyntää tarjouksia.

[/quote]

Tavallisella duunarilla on 4+1 viikkoa vuodessa lomaa. Jos on vakipaikka ja ehtinyt talvilomaa kerryttää... Lisäksi monessa perheessä ei onnistu edes kesäloman 4 viikkoa samanaikaisesti saaminen, koska monessa työpaikassa määrätään kesäloma-ajat.

Aika harvalla on myöskään laittaa 800 euroa/kuukausi matkailuun, jos duunariperheen nettotulot ovat 3-4 tonnia kuukaudessa.

Eli teillä on pullat erittäin hyvin uunissa, kun on aikaa _ja_ rahaa matkailuun.

[/quote]

Asiat on hyvin. Myönnän. Ja sanon senkin, että omat valinnat ovat mahdollistaneet. Myös matkustelun.

t. 5-6 lomamatkaa

[/quote]

Siis teette 5-6 viikon mittaista reissua vuodessa, käsitinkö oikein? Ilmeisesti kesälomaviikot irtoviikkoja, ei kai kukaan käy esim. kahden viikon kesäloman aikana kahta erillistä viikon reissua? Jos kesällä pitää lomaa neljä viikkoa viikon pätkissä, niin minusta olisi kyllä aika stressaavaa aina miettiä viikko pari pakkaamisia ja taas reisuun... Mutta kukin tyylillään :) Kuinka suuri perhe teillä on. Kuusi viikon lomareissua ja esim. 10000e oli tuo budjetti. Eli noin 1500e/viikko. Pitääkö tuo siis sisällään matkat, majoituksen ja käyttörahat. Aika halvalla onnistutte jokaisen loman saamaan, jos vaikka perheessä 4 henkeä. Mitä kautta yleensä varaat matkat ja minkätasoinen majoitus?

[/quote]

Kyllä. Viikon mittaisia lomamatkoja 5-6 kpl per vuosi. Pidempään ei pysty olemaan. Oltaisiin jos olisi mahdollista. Irtiottoja arjesta. Paljon, kun on reissanut niin pakkaaminen  on ihan helppo homma. Samoin purkaminen, pesu jne.

Meitä on vain kaksi. Aikuista. Tuo summa 8000-10000€ vuodessa pitää sisällään matkat ja matkakassat.  Matkatoimiston pakettimatkoilla reissataan. Majoitus 3-4 tähden hotelleissa. Ja aamiainen ihan minimi vaatimus.

Moni asia vaikuttaa hotellin valintaan. Ja on osa matkoista myös all inclusive.

Hyödynnän tarjouksia ja etuja. Mailiin tulee hyvin infoa. Ja tulee niitä seurattua itsekin aktiivisesti muutoinkin. Ja onhan noita vahteja olemassa joihin voi itse syöttää kohteen, hintatason, ajankohdan jne.

t. 5-6 lomamatkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 13:18"]

Kannattaa lentämisen hiilijalanjälkeä kauhistelevien miettiä omaa hiilijalanjälkeään. Lentäminen kun on sellainen yksittäinen iso juttu siihen hiilijalanjälkeen, mutta kuitenkin kokonaisuus on se mikä ratkaisee.

Tässä moni ketjussa vertaa esim. asumista matkusteluun, siksi minä (paljon matkustava) ihminen vertaan muutamia omia valintojani monen ei matkustavan valintoihin:

-Asun kerrostalossa paikassa missä julkisia kulkee hyvin =minulla ei ole omakotitaloa eikä yhtä/kahta autoa koska en tarvitse autoa. Lasten harrastuspaikat ovat kävelymatkan/bussimatkan päässä, heidänkään kuljettamiseksi ei tarvitse henkilöautolla ajella.

-Meillä ei ole koiraa jlemmikkinä, ja syömme lähes pelkästään kasvis- ja kalaruokia, n. kerran viikossa tai kahdessa on jokin liharuoka.

-Emme harrasta "ajankuluksi shoppaamista", esim. verhoja en vaihda vuodenaikojen/juhlapyhien mukaan, meillä on vain ne verhot jotka ovat ikkunoissa. Meillä ei ole erikseen arki- ja pyhäastiastoa, vaatteissa pyrin ostamaan sellaisia joita käytän pitkään, esim. kunnon nahkakengät joilla menen 10 vuotta sen sijaan että ostaisin joka vuosi uudet keinonahkakengät (ostan muuten nahkakengät ulkomailta, saa laadukkaita paljon edullisempaan hintaan mitä Suomessa) ja elektroniikkaa uusitaan vasta kun se tulee ihan oikeasti ajankohtaiseksi, ei "pakko saada uusin malli" syyn takia, me olimme viimeisiä joilla oli esim. vanhanmallinen telkkari.

Jos vertaan elämääni perheisiin jotka asuvat omakotitaloissa ja koko ajan sisustavat niitä, pitävät kahta autoa ja ainakin yhtä koiraa ja mahdollisesti vielä ajelevat mopoja ja mönkkäreitäkin, haalivat talon täyteen kippoja ja kappoja, ostavat koko ajan uusinta elektorniikkaa ja vaatekaapit pursuavat vaatteita jne. niin yllättäen minun hiilijalanjälkeni onkin pienempi vaikka vuodessa tuleekin lennettyä lentokoneella.

[/quote]

Minä kirjoitin lentämisen epäekologisuudesta. Ja jos kilpailemaan aletaan, niin voitan kyllä sinut myös kokonaiselämisen hiilijalanjälkeä mitatessa.

Terv. sinkku kasvissyöjä, joka asuu 40 neliön yksiössä kaupungin keskustan liepeillä ja käyttää pelkästään julkista liikennettä, ei ole lemmikkejä eikä harrastuksena ole shoppailu.

Ulkomailla käyn korkeintaan kerran vuodessa, useimmiten harvemmin. Nyt on viime reissusta kohta kaksi vuotta ja suunnittelen toista loppusyksyyn. Kerskamatkailu on mielestäni ihan yhtä paheksuttavaa kuin muukin kerskakulutus.

Vierailija
64/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouslennot ja huoneisto vuokralle.

Vierailija
65/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos matkustelu ei kiinnosta, niin et ole pihi. Jokainenhan saa päättää, että mihin rahansa laittaa.

Jos taas haluasisit kovasti matkustaa, nähdä paikkoja, olisi varaa eikä kaikkia säästäjäkään söisi, niin tiedät kyllä vastauksen.

Vierailija
66/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa matkustelu se vasta kallista onkin. Bensat maksaa ja mökki viikoksi helposti tonnin ja lomalla haluaa yleensä syödä hieman apremmin. Suomen ravintolat ne vasta kalliita on. Kyllä välimerellä esimerkiksi ja monessa keskieuroopan maassa pääsee paljon halvemmalla. Mutta kukin tavallaan. Itse taas wn ikinä laittaisi rahaa omistusasuntoon. Minä haluan nähdä maailmaa, enkä viettää koko elämääni jossain samassa paikassa. omakotitalo+Oma piha+ kaksi autoa ei tosiaan ole mun juttu.

terv. paljon matkusteleva perhe :)

Vierailija
67/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla kyse ei ole pihiydestä, vaan köyhyydestä. On isoja rahoja...

Vierailija
68/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos

1) matkalle tekee mieli

2)rahaa on 

3) hinnat estävät,

=  kyllä olet pihi.

On tietysti fiksua katsoa rahojensa perään ja omata säästöjäkin, mutta rahalla saa myös unohtumattomia kokemuksia ja elämyksiä. Matkustelu on  parhaimmillaan upeaa!

Vierailija
69/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin juuri pidemmän ajan ulkomailla (ekan kerran kunnolla elämässäni) ja petyin. Jotenkin sitä kuvitteli, että matkustelu on jotain järisyttävää ja hienoa, kun kaikki sitä hehkuttavat. No ei ollut. Toki hieno kokemus sinänsä, mutta ei minun ole pakko koko loppuelämäni aikana enää päästä minnekään. Meni maku matkusteluun, kun ulkomaille lähtö olikin ihan helppoa ja siellä pärjäsi helposti perus englannilla.

Vierailija
70/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjouksia vaan metsästämään, Riikaan, Berliiniin yms pääsee tarjouksilla tosi edullisesti :)

Vierailija
71/88 |
23.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matkustamme yleensä kerran vuodessa johonkin lämpimään 1-2 vko 5 hlö, budjetti 3000-4000€.

Kallista on mutta joka pennin arvoista!

Vierailija
72/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:57"]

Itse olin juuri pidemmän ajan ulkomailla (ekan kerran kunnolla elämässäni) ja petyin. Jotenkin sitä kuvitteli, että matkustelu on jotain järisyttävää ja hienoa, kun kaikki sitä hehkuttavat. No ei ollut. Toki hieno kokemus sinänsä, mutta ei minun ole pakko koko loppuelämäni aikana enää päästä minnekään. Meni maku matkusteluun, kun ulkomaille lähtö olikin ihan helppoa ja siellä pärjäsi helposti perus englannilla.

[/quote]

No tietenkään ei ole pakko. Eikö sitä perusenglantia ole koulussa muuten opiskeltu juuri siksisin, että sillä pärjää toisen perusenglantia lukeneen kanssa? Miten se, etä tulee sillä englannilla toimeen, pilaa jotenkin elämyksen?

Vierailija
73/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:57"]

[/quote]

Missä kävit, kuinka kauan ja mitä teitte?

Vierailija
74/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 23:54"]Mun kohdalla kyse ei ole pihiydestä, vaan köyhyydestä. On isoja rahoja...

[/quote]

sama täällä. Kyllä 2000e jostain viikosta etelässä on kamala raha perheelle.

Vierailija
75/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 09:32"]

Onneksi en ole innostunut matkustamisesta, ei olisi kyllä tuollaisia rahoja laittaa. Joillain on kyllä lomaakin enemän kun pystyy 5-6 viikon reissua vuodessa tekemään. 

[/quote]

5-6 viikkoa lomaa. Vuodessa.  Niin tuppaa olemaan myös ihan tavan työntekijälllä. Kesälomaa sen 4-5 viikkoa ja päälle viikon talviloma.

Näin siis keskimääräsesti.

t. 5-6 lomamatkaa

[/quote]

Opettajilla, kunnan ja valtion työntekijöillä voi olla, meillä muilla ei kyllä ole. Ei keskimäärinkään. 4 kesällä ja 1 talvella, ei se siitä mihinkään muutu.

[/quote]

4+1=5 Ei tuokaan mihinkään muutu.

[/quote]

Eikä neljä mitenkään muutu viideksi näin kesälläkään.

[/quote]

Meillä mies sai juuri yhden kesälomaviikon lisää, koska on ollut tarpeeksi pitkään töissä. Eli nyt on 5+1. Luovahkossa toimistotyössä, ei johtotasolla tms. Ei varmaan ainoa jolla näin.

Vierailija
76/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole koskaan ollut ulkomailla, niin ekaksi matkaksi kannattaa ottaa suosiolla pakettimatka varsinkaan, jos kielitaito on kiikun kaakun. Äkkinäisen on turhan työläs lähteä netistä etsimään halpoja lentoja ja hotelleja. Matkatoimistoilla on joskus ihan hyviä tarjouksia. Sittenhän sen näkee, tykkääkö matkustella vai ei eikä asiaa tarvitse myöhemmin harmitella.

Minä kävin lasten kanssa ulkomaanreissuilla sekä paketti- että omatoimimatkoilla. Hauskoja reissuja, joita on mukava muistella. Ainakin meidän välejä reissut lähensivät, sillä matkoilla oltiin niin tiiviisti yhdessä. Kova säästäminen minulla kyllä oli, mutta lasten mielestä matkat olivat huippujuttuja. Nyt lapset ovat jo aikuisia ja matkasseurakin on heillä omasta takaa. Itse olen iloinen, että reissut tuli tehtyä, sillä oma terveys estää nykyisin lentelyn.

Vierailija
77/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - meillä vähän sama juttu. Haluaisin tosin matkustaa, mutta muutama tonni reissuun harmittaa. Tänä vuonna tosin tehdään lasten kanssa automatka Keski-Eurooppaan ja ollaan 3 viikkoa tien päällä. Tavataan tuttuja, mikä sitten onkin ehdoton plussa! Meillä on paljon muualla asuvia ystäviä, on kiva nähdä heitä lapsineen.

Perinteiselle pakettilomalle tosin en raaski ostaa matkaa - enkä omatoimilomalle kohteeseen, missä ei ole sukua/ystäviä. Tätä ei sitten kannata tulkita niin, että lojuttaisiin sukulaisissa ilmaiseksi, koska niin ei ole asian laita - kenelläkään ei ole oikein tiloja majoittaa (paitsi omalla siskollani on 3 tyhjää makkaria).

Meillä ei yleensä ole ylimääräistä rahaa ja matkustus tarkoittaa aina puolen vuoden luottovelkaa.

Vierailija
78/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

me mennään nyt syksyllä ekaa kertaa reissuun, neljä aikuista ja 2 lasta ja viikon reissu tuli maksamaan noin 1700 euroa kun kyttäsin tarjouksia. Odotan innolla mitä muksut tykkäävät.

Vierailija
79/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 00:04"]

Terkut Disneylandista, tänään meni 540 e pääsylippuihin, 40 e aamiaiseen, 40 e hodariaterioihin ja 35 e supermarketista ostettuohin juomiin ja iltapalaan. Ja ehkä 30 jätskiin yms. Hotellista ja matkakuluista en viitsi edes puhua. 2+2 perhe meillä.

[/quote]

Jumal****! Olet Disneylandissa ja koet tarvetta kirjoitella tänne??!! Sanoisin, että sulla menee just ihan hirveästi rahaa hukkaan!!! Mahtaa olla tylsä reissu :D

Vierailija
80/88 |
24.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen laittaa rahansa siihen, mitä arvostaa ja mikä on tärkeää itselle/perheelle.

Jos ap ei ole kiinnostunut matkailusta niin ei kannata lähteä matkalle. Elämässä on muutakin kuin matkustaminen.

Meidän perheessä tehdään 1-2 matkaa ulkomaille vuodessa (en laske Tukholmaa/Tallinnaa mukaan, koska niissä on niin helppoa piipahtaa ilman mitään ennakkoajatusta) ja kivaa on! Ja ollaan ihan tavallinen perhe 2+2.