Nukuin viime yönä 3 tuntia
Väsyttää niin että melkein taju lähtee. Nokosille ei enää kannata mennä vaan sinnitellä 9 asti.
Kommentit (17)
Normaalisti nukun 7-8h mutta eilen tulin reissusta kotiin yöllä 4 aikaan ja aamulla kuitenkin normaali herätys klo 7.
Tuntuu ettei enää kestä epäsäännöllisiä öitä niin hyvin kuin silloin kun lapset valvotti.
ap.
Mulla yöt olleet 3-5 tuntisia jo vuosia, sairaiden lasten vuoksi. Tässä vinkkejä hereillä pysymiseen:
1. Älä istu tai mene makuulle.
2. Syö seisten.
3. Syö suklaata pala noin 20 min. välein.
4. Juo kahvia (muista kohtuus)
5. Käy raikkaassa suihkussa.
6. Puuhastele jotain mukavaa ja paljon aikaa vievää esim. leivo pullaa/sämpylöitä, vaihda kukkiin mullat, pese ikkunat...
7. Jos on aivan pakko nuku 15 minuuttia. Ei vaikuta yöuneen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:29"]
Mulla yöt olleet 3-5 tuntisia jo vuosia, sairaiden lasten vuoksi. Tässä vinkkejä hereillä pysymiseen:
1. Älä istu tai mene makuulle.
2. Syö seisten.
3. Syö suklaata pala noin 20 min. välein.
4. Juo kahvia (muista kohtuus)
5. Käy raikkaassa suihkussa.
6. Puuhastele jotain mukavaa ja paljon aikaa vievää esim. leivo pullaa/sämpylöitä, vaihda kukkiin mullat, pese ikkunat...
7. Jos on aivan pakko nuku 15 minuuttia. Ei vaikuta yöuneen.
[/quote]
Hyviä neuvoja. olen koko päivän ollut liikkeellä, tehnyt jotain, ei tosin mitään keskittymistä vaativaa. Äsken aloitin nurmikon leikkuun mutta leikkuri heitti hihnan pois päältä enkä enää muista miten sen pitäisi mennä eli en osaa laittaa takaisin. Viime viikolla osasin =) Lämmittelen saunaa ja siistin huushollia. Kyllä mä vielä pari tuntia tolpillani pysyn.
ap
Itse nukuin viime yönä ensi kertaa vuoteen yli 3 tuntia. Tuntui mahtavalta huomata, että pystyn sittenkin nukkumaan. Tänään on muutenkin ollut mahtava päivä :) siksi toivotan kaikille oikein hyvää perjantaita ja loppu viikkoa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:45"]
Welcome to my life.
-Rekkakuski-
[/quote]
Juurikin ajattelin yöllä vitostiellä kuinka raskasta olis olla rekkakuski. Rekkojahan siellä enimmäkseen oli liikkeellä.
ap
Sama juttu. Yllättävän virkeä olo. Varmaan stressi pitää hereillä.
Ihan vartista neljään tuntiin on normiyö, joten en ole hirveän empaattinen noin monen tunnin unista. Lomilla ja viikonloppuisin sitten tulee nukuttua enemmän, mutta se stressi, stressi...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:52"]
Ihan vartista neljään tuntiin on normiyö, joten en ole hirveän empaattinen noin monen tunnin unista. Lomilla ja viikonloppuisin sitten tulee nukuttua enemmän, mutta se stressi, stressi...
[/quote]
Kaipasiko joku sinun empatiaasi? Hoida stressis niin ei tarvitse muille tympeillä
Tervetuloa unettoman elämään. Olisinkohan nukkunut 8h putkeen joskus v.2011...?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:52"]
[/quote]
Kaipasiko joku sinun empatiaasi? Hoida stressis niin ei tarvitse muille tympeillä
[/quote]
Miten sen hoidan? Heittäytymällä paremminvointiyhteiskunnan tyhjäntoimittajaksi eli veronmaksajien elätiksi? Niitähän tässä maassa riittää, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi, koska on varaa näin kommentoida.
Kannattaa ajatella, että näitä huonounisia öitä tulee joskus, eikä niistä pidä liikaa huolestua.
Jos alkaa olla useammin, vuoro kausirytmiä pitäisi tutkia..
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajatella, että näitä huonounisia öitä tulee joskus, eikä niistä pidä liikaa huolestua.
Keskustelu ilmiannettu, koska oot nostanu vanhentuneen aloituksen.
Kuka hullu näitä vanhoja nostelee?
Kuitenkin. Itsellänikin on ollut uniongelmia. Kallis unikliniikka kannelmäessä teki kalliit mittaukset, ottivat rahat (yli tonnin), totesivat vaan että joo on sulla ongelma, ota melatoniinia. Haista v-ittu vaan joo...
Tässä vinkkejä jota olen oppinut kun itse aloin tutkimaan ongelmaa.
Lämpötila. Laita lämpömittari makkariin. Mieluten sellainen jolla on muisti jota voit selata miten vaihtelee vuorokauden ympärillä. On on helpointa nukkia kylmässä esim alle 21c. Joku 23-25 astetta kuten minulla oli ei pidä olla.
Patja ja lakanat. Itselläni oli joku ikean p*aska vaahtomuovi joka sitoi lämpöä. Kannattaa hankia joku testivoittaja jos on varaa. Ikea ei ole hyvä, sanoivat testit mitä tahansa. Tempur on hyvä jos on levoton ja liikkuu paljon. Kannattaa kokeilla vuokraamalla niitten petari viikon, maksaa 25e. Hotellit käyttävät yleensä kalliimpia merkkejä joten siellä voi kokeilla jos rahaa löytyy.
Äänieristys. Tietenkin pitää olla mahdollisimman hiljaista. Kokeile jotain noise generator äppsiä kännykässä jos se on ongelma.
Ilman kuivuus. Kuiva ilma saa nenän menemään tukkoon varsinkin talvella. Ilmankostuttimella sitten.
Siellä unikliniikalla eivät edes vaivautuneet kyselemään olivatko nuo asiat kunnossa.
Osta joku unimittari, esim emfit qs, oura. Ehkä saat siitä vinkin mikä ongelma voisi olla.
Lisäravinteet. Uniteet, melatoniini, tryptofaani, 5htp, teaniini, aswangatha. Parempi olisi olla käyttämättä pidemmän aikaa, paitsi jos on joku puute.
Jooga ja meditaatio auttavat myös. Headspace äppsi on hyvä jos et tiedä meditaatiosta mitään. Ultimate yogi on hyvä jooga ohjelma jonka voit imuroida piraattibaystä.
Samoin, tai ehkä just 4 tuntia. Kahvi valvotti. Nyt ihan ok olo ja kyllä tässä varmaan 10 asti tulen ihan hyvin hereillä olemaan..