Leski ei maksa asunnon kuluja, eikä suostu muuttamaan pois
Onko minulla mitään keinoja vainajan rintaperillisenä saada leski huolehtimaan talosta? Vai saako leski tahallaan laskea talon arvoa, kun ei se mene edes kaupaksi?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:24"]
Noin tässä voi itse kullekin käydä kun vanhenee. Lapset puolisoineen ovatkin häätämässä omasta kodista jos ei ymmärrä kuolla riittävän nopeasti. Tuossa taas yksi hyvä syy siihen, ettei oikeasti kannattaisi jättää mitään omaisuutta jälkeensä.
[/quote]
Se oma koti on pankin oikeasti.On meinannut polttaa talon pariin otteeseen ja juopottelu vie sen hengen kohta muutenkin.Onneksi ei ole oma vanhempi, vaikka joskus siltä tuntuukin.
[/quote]
Jos noin on, on ongelma kohta ratkaistu.
[/quote]
Oletpa ilkeä:(
Miksi pitää saada jonkun toisen tienaamaa rahaa itsellensä? Anta olla koko pulju. Vain itse ansaitsemilla varoilla on jokin merkitys ja ne pitää ehtiä käyttää ennen kuolemaa tai lahjoittaa testamenilla hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:24"]
Noin tässä voi itse kullekin käydä kun vanhenee. Lapset puolisoineen ovatkin häätämässä omasta kodista jos ei ymmärrä kuolla riittävän nopeasti. Tuossa taas yksi hyvä syy siihen, ettei oikeasti kannattaisi jättää mitään omaisuutta jälkeensä.
[/quote]
Se oma koti on pankin oikeasti.On meinannut polttaa talon pariin otteeseen ja juopottelu vie sen hengen kohta muutenkin.Onneksi ei ole oma vanhempi, vaikka joskus siltä tuntuukin.
[/quote]
ostakaa niille paljon lisää viinaa (virosta halvalla). jos ei riitä niin ostakaa lisää :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:53"]
Mitä kuluja ei suostu maksamaan? Kenelle ne laskut tulevat ja miksei niitä ole siirretty lesken maksettaviksi?
[/quote]
Pankkilainoja, talon muita hoitokuluja.Ei maksa mistään mitään.Ei lämmitä taloa eikä hoida mitään, juopottelee kavereiden kanssa ja vähät välittää mistään.Olen monta kertaa ehdottanut leskelle, että muuttaisi pois sellaiseen asuntoon, jossa pystyisi asumaan.
ap
[/quote]
Talon hoitokulut ja asuntolainathan kuuluvat talon omistavalle perikunnalle, jos uusi puoliso ei omistanut asunnosta puolta. Jos omisti, puolet kuuluu silti perikunnalle. Asunnon lämmitystä on vaikea uskoa, mutta sekin kuuluu perikunnalle, jos taloa halutaan muun kuin asumisviihtyvyyden takia pitää lämpimänä.
Onko siis perikunta huolehtinut omasta osuudesta, vai oletko varma, ettet sinä ja muu perikunta ole niitä, jotka laiminlyötte kulunne?
[/quote]
Leski omistaa puolet ja hänelle kuuluu kaikki juoksevat kulut, koska hän myös hallinnoi taloa 100%.Isommat rempat sun muut kuuluvat sitten kaikille osapuolille.Näin olen ymmärtänyt.
Aloitukseen viitaten tuskinpa se leski "tahallaan laskee talon arvoa". Hän näyttää olevan kyvytön huolehtimaan itsestään, mutta ap:ta kismittää vain perinnön hupeneminen.
Jos lesken asuma talo sijaitsee perähikiällä, voi olla vaikea saada sitä kaupaksi. Jos hän muuttaa muualle, on perikunnalla olla käsissään tyhjä talo, mutta ei sitä välttämättä heti rahaksi muuteta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:40"]
Miksi pitää saada jonkun toisen tienaamaa rahaa itsellensä? Anta olla koko pulju. Vain itse ansaitsemilla varoilla on jokin merkitys ja ne pitää ehtiä käyttää ennen kuolemaa tai lahjoittaa testamenilla hyväntekeväisyyteen.
[/quote]
Ei vaan yrittää säilyttää, ettei se menisi pakkohuutokauppaan.Asuntojen hinnat ovat muutenkin alhaalla, ja talo on kohta asuinkelvoton.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:46"]
Aloitukseen viitaten tuskinpa se leski "tahallaan laskee talon arvoa". Hän näyttää olevan kyvytön huolehtimaan itsestään, mutta ap:ta kismittää vain perinnön hupeneminen.
[/quote]
Laskee tahallaan kun ei välitä.Lähtisi edes ihmisten ilmoille ja löytäisi uuden onnen.Minä en tule saamaan latin latia, mutta lesken velkaa on turha kasvattaa.
Laita sähköt poikki. Ei sähköttömässä kämpässä kauaa viitsi asua.
PK 12:9§:
"Jos käyttöoikeuden haltija hoitamalla huonosti omaisuutta tai muulla epäoikeutetulla menettelyllä ilmeisesti vaarantaa omistajan etua, voi oikeus hakemuksesta velvoittaa hänet asettamaan omaisuudesta vakuuden tai päättää, että se on annettava oikeuden määräämän uskotun miehen hallittavaksi.
Vahingosta, jonka käyttöoikeuden haltija on tahallansa tai huolimattomuudesta aiheuttanut omistajalle, on suoritettava korvaus, kun käyttöoikeus lakkaa tai omaisuus annetaan uskotun miehen hallittavaksi. Jos huolimattomuus kuitenkin on ollut lievä, älköön korvausta määrättäkö suoritettavaksi."
Jos leski on laiminlyönyt omaisuuden vakuuttamisen ja lämmön/sähkön maksamisen, ilmoittakaa hänelle että tulette hakemaan omaisuuden pesänselvittäjän tai uskotun miehen hoitoon. Myös kiinteistöverot kuuluvat lesken maksettavaksi, mikäli kulut (lämpö+sähkö+vakuutus+vero) eivät ylitä laskennallista vuokratuottoa.
OT: Tästä ketjusta tulee mieleeni jouluinen anoppi-ketju, jossa leskeksi jäänyt anoppi oli "kadoksissa" eikä tullut viettämään joulua poikansa ja miniänsä luokse. Miniää huoletti lähinnä se, että anoppi oli teettänyt "omin lupineen" taloon keittiöremontin eikä tuonut lapsille lahjoja. Kuitenkaan anopin katoaminen ei suoranaisesti huolettanut, vaan enemmänkin nuo finanssipuolen ongelmat, kun tuokaan leski ei suostunut muualle muuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:57"]
OT: Tästä ketjusta tulee mieleeni jouluinen anoppi-ketju, jossa leskeksi jäänyt anoppi oli "kadoksissa" eikä tullut viettämään joulua poikansa ja miniänsä luokse. Miniää huoletti lähinnä se, että anoppi oli teettänyt "omin lupineen" taloon keittiöremontin eikä tuonut lapsille lahjoja. Kuitenkaan anopin katoaminen ei suoranaisesti huolettanut, vaan enemmänkin nuo finanssipuolen ongelmat, kun tuokaan leski ei suostunut muualle muuttamaan.
[/quote]
Olen viettänyt lesken kanssa joulut, miten tämä nyt liittyi mihinkään?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:53"]
Mitä kuluja ei suostu maksamaan? Kenelle ne laskut tulevat ja miksei niitä ole siirretty lesken maksettaviksi?
[/quote]
Pankkilainoja, talon muita hoitokuluja.Ei maksa mistään mitään.Ei lämmitä taloa eikä hoida mitään, juopottelee kavereiden kanssa ja vähät välittää mistään.Olen monta kertaa ehdottanut leskelle, että muuttaisi pois sellaiseen asuntoon, jossa pystyisi asumaan.
ap
[/quote]
Talon hoitokulut ja asuntolainathan kuuluvat talon omistavalle perikunnalle, jos uusi puoliso ei omistanut asunnosta puolta. Jos omisti, puolet kuuluu silti perikunnalle. Asunnon lämmitystä on vaikea uskoa, mutta sekin kuuluu perikunnalle, jos taloa halutaan muun kuin asumisviihtyvyyden takia pitää lämpimänä.
Onko siis perikunta huolehtinut omasta osuudesta, vai oletko varma, ettet sinä ja muu perikunta ole niitä, jotka laiminlyötte kulunne?