pyykin kuivaus ongelma
Missä te saatte pyykit kuivatettua. Siis jos ei ole kuivaajaa. Meitä on 5 ja pyykkiä tulee paljon. Ei kerkeä pyykit kuivumaan sitä mukaa kun pyykkiä tulee lisää. Pyykit kerääntyy sen takia valtavaksi röykkiöksi. Ulkona ei enää kuivu nopeasti kun on viileä ilma, sisällä on teline mihin saa mahtumaan yhden koneellisen jokatoinen päivä. Miten pääsen ikinä likapyykistä eroon. Sauna on jo täynnä pyykkiä!
Kommentit (67)
Mä en ymmärrä tota ovien päällä lakanoiden kuivausta. Ne ovethan menee pilalle! Ja kauheen ikävän näköstäkin roikottaa pykkejä ovissa :/
Kukin tietty tavallaan.
Keskustele oikeasti miehesi kanssa. Onko tässä nyt kyse siitä, että pyykit ovat SINUN eikä miehesi ongelma. Siksi miehen ei tarvitse tehdä mitään pyykkien kuivauksen hyväksi. Jos sauna kuitenkin on täynnä, niin miksi ette käyttäisi sen verran saunaa lämpimänä, vaikka 3 tuntia 50 asteessa, niin ei olisi turhaan kosteat homehtumassa.
Yksi tapa on käyttää mahdollisimman tehokasta linkousta. 1600 kierroksella saa pyykit paljon kuivemmaksi kuin 800 kierroksen linkouksella.
Minua ihmetyttää monikin asia ap:n tilanteessa, mutta ehkä eniten pyykin määrä. Minkä kokoinen pyykkikone teillä on? Pesetkö täysiä koneellisia? Käytättekö vaatteet likaisiksi vai pesetkö puhtaita?
Toinen ihmetyksen aihe on ap:n mies. Ihmeellinen avuton mammanpoika.
Lapset ja mies vaihtaa vaatteensa joka päivä. No eilen sain kaikki paidat pestyä kun laitoin henkareilla narulle kuivumaan niin ne vei vähemmän tilaa. Tolla tavalla sain pyykkitelineen muulle pyykille. Ap.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:16"]Tästä tuli mieleeni, missä kuivaatte isot pyykit esim. lakanat? Siis jos ei ole kuivausrumpua ja yleistä kuivaushuonetta ei oteta laskuihin?
Itsellä sellanen perusteline josta aukeaa vielä kummallekin puolelle sellaset pienemmät siivekkeet, ja mä oon ripustaa ne näiden siivekkeiden päälle vaakatasossa. Just ja just saa niin ettei osu lattiaan.
[/quote]
Meillä oli kerrostalon vintillä hirmu hyvät kuivausnarut. Samoin olen laittanut nyt omakotitalon vintille monet kuivausnarut. Siellä on hyvä kuivattaa.
5kg mahtuu pyykkikoneeseen. Lapset saattaa heittää vähän käytettyjä vaatteita pyykkiin, mutta ei niitä sen jälkeen voi käyttöön ottaa kun on kerenny lojua likasten pyykkien seassa. Ollaan koitettu vähentää pyykin määrää mutta sitä vaan tulee. Kyllä meille kuivausrumpu tulee, mutta vasta talvella. Siihen asti on kai vaan toivottava lämpimiä kelejä.
Nyt varmaan onkin sellanen ilma, että pyykin kuivaus sisällä kestää ja kestää... Kuivausrumpua vaan ostamaan. Miehesi ei taida huomioida, ettei pyykin kuivaus sisällä telineissä ole ilmaista.
Mikäli ap olet aikuinen ja oikeustoimikelpoinen, ei sinun tarvitse kysyä keneltäkään lupaa kuivausrummun ostamiseen ja käyttämiseen. Miksi alistut tuollaiseen tilanteeseen? Asunto menee pilalle, kun siellä on aina korkea kosteus ja huoneiden lämmöt ovat alhaiset. Toivottavasti se on teidän oma asuntonne eikä keskenään toisen omistama.
Meillä on sillointällöin käytössä pöytätuuletin. Laittaa sen puhaltaan sillai, että se kääntyy itsekseen ja kohdentaa sen pyykkeihin. Auttaa melkoisesti.
J-P
Itse oon joskus hätätilanteessa nopeuttanut pyykin kuivumista laittamalla auton sisätilanlämmittimen puhaltamaan kylppäriin(pienehkö) alhaaltapäin joksikin aikaa ja jonkun ajan kuluttua sitten uudestaan tarpeen mukaan. En tiedä, paljonko vie sähköä, mutta veikkaisin, että vähemmän kuin saunan lämmitys+ sitten on vielä toi puhallus päälle. Onko teillä minkäkokoinen sauna? Auton sisälämmitintä ei näin kesäaikaan varsinaiseen tarkoitukseensa tarvita; tai ellei teillä sellaista ole kaupasta saa varmaan parillla kympillä ja ehkä edullisemminkin. Ja tästähän ei välttämättä tarvitse kertoa miehelle mitään...
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:45"]
Mä en ymmärrä tota ovien päällä lakanoiden kuivausta. Ne ovethan menee pilalle! Ja kauheen ikävän näköstäkin roikottaa pykkejä ovissa :/
Kukin tietty tavallaan.
[/quote]
Ei mene ovet pilalle, miksi muka menis. Lakana on niin ohut kuivattava, että kuivuu siinä oven päällä todella nopeasti. Kenenkä silmää ne siinä haittaa, jos illalla ennen nukkumaanmenoa ripustaa ja aamulla viikkaa pois kun on jo kuivaa? Vai vietätkö yösi ovia katsellen?
Myös rakennuspuhaltimen voi laittaa tohottamaan kuivaamiseen tehostamiseksi.
Kerroskuivausteline. Tavallinen kuivausteline ja saunassa pari narua. Helposti voi pestä kerralla 3koneellista. Mahtuu kuivumaan väljästikin. Nostan tavallisesta reunat pystyyn ja laitan lakanan siihen, toisen kerroskuivaustelineen päälle, pienemmät pyykit naruille ja farkut hupparit hengareihin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 20:31"]Ei mua nyt kiinnosta äidinkielen kurssi vaan se miten saan pyykit kuivatettua. Ulkona ja terassilla on narut, mutta kestää ikuisuuden kuivua. Kyllä mies sitten valittaa kun haluaisi saunaan mennä ja pyykit on tiellä. Siihen voin vaan todeta että "nii-in, kun ei sitä kuivaajaa saa ostaa". Kun oli ulkona lämpimät kelit niin sain kaikki pyykit pestyä. Nyt on taas iso röykkiä ja vaatteet menee varmaan pilalle. Ai niin ja kaikenlisäksi mies oli kerran valittanu äidilleen että vaimo ei pese pyykkiä. Anoppi vielä tuli sanomaan mulle asiasta. No voihan sitä pestä vaikka kaikki kerralla mutta kuusen oksallekko ne laitan kuivumaan. Ap.
[/quote]
Laita anoppi ripustamaan muutaman koneellista kuusen oksaan korkealle, niin johan loppuu se vinkuna.
Meitäkin on viisi eikä kyllä pärjättäisi yhdellä telineellä. Telineitä onkin meillä kolme, sen lisäksi pikkupyykkien roikotin ja henkareihin voi laittaa kuivumaan saunan pukuhuoneelle, jos on tarvis. Pesukoneessa on myös kuivausohjelma, mutta olemme käyttäneet sitä ehkä kerran kolmen vuoden aikana.
Mulla oli juuri pyykinpesumaratoni ennen lomalle lähtöä. Jouduin lainaamaan naapurinkin konetta ja huomasin että paljon kuivemmaksi linkosi 1400 kierrosta kuon meidän 800 kierroksen linkous. Oli melkein puolikuivia jo sen ansiosta.
Siivekkeellinen teline vetää yllättävän paljon pyykkiä. Yläosat kuivatin henkareissa oviaukkoihin ripustettuna, niissä käy eniten ilmavirta. Lämmitin takan ja laitoin pyykkitelineen sen eteen. Farkut roikkumaan takan reunuksille. Sukat pareittain samaan nipsuun pikkupyykkikaruselliin. Katon rajaan ripustettuna kuivuu nopeammin, sillä siellä on lämpimämpää.
Mutta jokapäiväisenä hommana ihan järjetöntä puuhaa. Hullua sähkönsäästöä jos se tekee elämisen noin hankalaksi.
Mieleen tuli vielä pieni tuuletin joita helteellä käytetään, puhaltamaan pyykkitelineeseen. Mutta sähköä sekin vie.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 21:07"]
Nyt varmaan onkin sellanen ilma, että pyykin kuivaus sisällä kestää ja kestää... Kuivausrumpua vaan ostamaan. Miehesi ei taida huomioida, ettei pyykin kuivaus sisällä telineissä ole ilmaista.
[/quote]
Oon varmaan jotenkin vajaa, mutta miten niin ei ole ilmaista? Eikä meillä ainakaan kauaa sisällä kestä kuivua, tai mikä nyt kenellekin on kauan.
Pese vähemmän pyykkiä ja vain täysiä koneellisia, linkous täpölle. Putsaa irtolika heti ja tuuleta. Hanki pikkupyykille niitä himmeleitä. Lakanat voi viedä pesulaan, maksaa muutaman euron kilo. Ja Suomessa on yleensä niin kuiva ilma, että normaalilla ilmanvaihdolla ei kuivuvat pyykit mitään homeita aiheuta. Mutta noin isossa perheessä kuivausrummullakin olisi jo perusteltu paikkansa.
Pyykkikoneessa lukee 500 spin speed reduction. Siitä napistako saan linkousta isommalle? Ap.
Näyttäis olevan suurempi aviomiesongelma kuin pyykinkuivausongelma. Miestä vaihtamalla ehkä poistuisi molemmat ongelmat. Itse ratkaisisin pyykinkuivausasian ostamalla kuivausrummun ihan itsenäisesti. Vaikeasti kuivuvat tekstiilit rumpuun, loput telineille. Jos mies napisee niin nakitat pyykinpesun hänen vastuulleen esim. kuukaudeksi.