Syy jonka takia jätän ottamatta koronarokotteen ainakin toistaiseksi
Jokaisella on omat syynsä, miksi ottavat/eivät ota koronarokotetta. Esimerkiksi sukulaiseni otti rokotteen koska kaikki muutkin ottavat ja lisäksi mainitsi arvelevansa ettei olisi tarvinnut koko rokotetta. Netistä on taas saanut lukea mitä ihmeellisimpiä syitä minkä takia osa taasen on jättänyt ottamatta rokotteen.
Mutta itse jätän ottamatta rokotteen tässä vaiheessa jonka perustelun siten, että ensinnäkin on mahdollista etten tule sairastamaan koronaa. Tällä hetkellä näin vaikuttaisi olevan, johtuen Suomen ja kotiseutuni hyvästä korona tilanteesta. Toki tartunnat voivat räjähtää käsiin niin Suomessa kuin asuin kunnassani, joka kasvattaa todennäköisyyttäni sairastua koronaan.
Tästä pääsen seuraavaan kohtaan. Vaikka sairastuisin koronaan, olisi todennäköistä etten sairastuisi vakavaan muotoon johtuen iästäni ja siitä, että olen perusterve.
Sitten voidaan miettiä mitä puolia rokotuksella on. Tällä hetkellä vaikuttaa sille, että rokotus suojaa vakavilta tautimuodoilta nykyisiä koronavariantteja vastaan. Tämä tilanne voi muuttua epäedullisempaan suuntaan uusien varianttien syntyessä.
Toisaalta emme voi tietää mitä muita terveysvaikutuksia koronarokotteilla on. Tietoon on tullut joitakin sairastapauksia melko nopeasti rokotteen oton jälkeen. Näitä tosin en pidä merkittävänä, johtuen niiden vähäisestä määrästä. Enemmän olen huolissani mitä pitkäaikaisia vaikutuksia näillä on, jotka voivat näkyä vasta jopa yli 10 vuoden päästä. Esimerkiksi astrazeneca ja muistaakseni myös alkup. sputnik rokote käyttävät adenovirusta rokotteessa. Viime vuonna julkaistussa lääketieteellinen tutkimuksessa on tutkittu adenovirus rokotteen vaikutusta koiriin, ja tutkimus kesti melkein 10 vuotta. Tutkijat olivat havainneet että koirien maksassa oli osa soluista alkaneet jakautumaan nopeammin kuin toiset.
Tämä löydös ei vielä tarkoittanut, että koirille olisi tullut syöpä, mutta tutkijat esittivät huolestuneen näkemyksen siitä, että jos koirat olisivat eläneet 5 vuotta pidempään, niin asianlaita olisi voinut olla toisin. Tietysti koira ja ihminen eroaa toisistaan sen verran paljon geneettisesti, että voi olla täysin mahdollista ettei ihmisille tule käytännössä isompia haittavaikutuksia.
Näitä seikkoja punniten olen tullut siihen tulokseen etten vielä ainakaan ota korona rokotetta. Tosin muut rokotteet ilmeisesti ovat mRNA rokotteita, jotka toimivat eri tavalla kuin astrazeneca ja sputnik, ollen täten luultavasti turvallisempi vaihtoehto. Mutta niin kuin aikaisemmin mainitsin, uskon että tällä hetkellä vaikka sairastuessani koronaan selviäisin siitä vähällä, niin kuin suurinosa muistakin koronaan sairastuneista.
Ps. Toivon tähän ketjuun asiallisia vastauksia, meuhkaajat puolesta tai vastaan toivon jättävän vastaamatta.
Kommentit (11)
vakavia haittoja on Suomessa rokotteesta fimean mukaan tällä hetkellä vajaa 1600 ja kuolemia 91.
Hyviä syitä mielestäni. Minkä ikäinen olet ap?
Olen itse aika samoilla linjoilla.
Itselleni pääasiallinen syy on että imetän tällä hetkellä, enkä halua altistaa vauvaani rokotteelle jota ei ole tutkittu riittävän pitkään.
Vierailija kirjoitti:
vakavia haittoja on Suomessa rokotteesta fimean mukaan tällä hetkellä vajaa 1600 ja kuolemia 91.
Absoluuttisina lukuina nuo tapaukset ovat melko suuria, ottaen huomioon että Suomessa on kuollut kaikkiaan alle tuhat koronaan (en tiedä onko rokotuskuolemat mukana), mutta suhteutettuna rokotusten määrään haitat ovat olleet lukumääräisesti vähäisiä. Kannan enemmän huolta pitkäaikais vaikutuksien puolesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyviä syitä mielestäni. Minkä ikäinen olet ap?
Olen itse aika samoilla linjoilla.Itselleni pääasiallinen syy on että imetän tällä hetkellä, enkä halua altistaa vauvaani rokotteelle jota ei ole tutkittu riittävän pitkään.
36-vuotias. Minulla on omia lapsia joiden kohdalla on suurempi kynnys rokottamiseen kuin itseni kohdalla. Korona on vielä toistaiseksi ollut lapsien kohdalla lievä.
Tästä laittaisin lisäyksenä kun juttelin kaverini kanssa rokottamista ja hän oli sitä mieltä, että kannattaa ottaa rokote jonka hän toki oli itsekin ottanut. Kysyin häneltä että aikooko hän antaa pienille lapsillensakin rokotteen, jos se olisi mahdollista. Hän oli sitä mieltä ettei antaisi, vedoten että korona on ollut harvoin lapsille vaarallinen. On siis luultavaa ettei hänkään pidä koronarokotetta täysin turvallisena.
Lieväkin korona tartunta tuhoaa aivojen harmaata ainetta peruuntamattomasti ja vielä ei tiedetä pysähtyykö tuho kun elimistö pääsee viruksesta eroon hengitysteissä. Voi olla että vuoden parin päästä jokainen koronan sairastanut kuolla kupsahtaa/tulee muistisairaaksi/jne. Vielä ei tiedetä.. Tässä paras syy ottaa rokote. Rokottaisin heti lapseni jos se vain olisi mahdollista
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.11.21258690v2
Minä en yleensäkään ota mitään turhia lääkkeitä tai kemikaaleja, tykkään olla luomuna. Tetanus-vahvisteen otin koska liikun paljon luonnossa ja olen eläinten kanssa tekemisissä.
Minä pelkään puhkomista, mutta jos voisi vaikka pastillimuodossa rokotteen ottaa, niin voisin popsaista. -En pelkää koronaatiota.
Sä jätät ottamatta rokotteen, koska pelkäät piikkejä ja olet foliohattu. Ollaas nyt edes hetki rehellisiä.
En ota koronarokotetta. Kärsin neulapelosta, enkä uskalla mennä edes verikokeisiin. Ulostenäytteen olen kyllä joutunut antamaan salmonellatestiin ja se oli lähinnä vain kiusallista. Pelkään myös rokotuksen haittavaikutuksia, enkä edes oikein usko rokotteen tehoin. Edellisen rokotteen otin teininä 20 vuotta sitten. Se oli jäykkäkouristus tai polio ja sain siitä yhä vaivaavan haittavaikutuksen. En kuitenkin älynnyt ilmoittaa siitä mihinkään. Ainoa rokote, jota pidän hyödyllisenä on jäykkäkouristus, mutta edes tuota rokotetta en uskalla ottaa. Monta kertaa olen kyllä meinannut, mutta en vain uskalla. En ole käynyt kertaakaan koronatestissä. Muutaman kerran on kyllä ollut siihen viittaavia oireita ja olen joutunut miettimään asiaa, mutta oireille on sitten löytynyt muu selitys.
Tällä hetkellä en kiirehdi piikille. Menköön kiireisimmät nyt ensin. En ole rokote vastainen, mutta en näe vielä riittäviä syitä ja perusteluita miksi tuo rokote pitäisi ottaa. Tälläkin hetkellä näyttää, että kyseiset rokotteet, kahteen kertaan rokotettu, eivät tehoa muunnoksiin. Jos kuuluisin riskiryhmään olisin varmasti halukkaampi ottamaan rokotteen. T: perusterve 39v
Linkki viestissäni olevaan tutkimukseen:
https://www.sciencemag.org/news/2020/01/virus-used-gene-therapies-may-p…
Ap