Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita ruokahifistelyt?

Vierailija
25.06.2021 |

"Oletko paistanut pihvisi väärin?"
"Aitoon risottoon tulee valkoviiniä "
"Varhaisperunat kuuluu laittaa kiehuvaan veteen"

Kaikki muu on paskaa. Samalla köyhissä maissa kärsitään nälänhädästä.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain moitteet täällä kun kerroin lounaaksi varhaisperunaa, paistettua makkaraa ja kermaviilikastiketta. Kuulemma on no-no makkara varhaisperunan kanssa. Mut jos tykkään eikö saa syödä?

Vierailija
42/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laittaisin huonoa ruokaa kun voin yhtä hyvin laittaa hyvää ruokaa?

Ehkä joidenkin makuaisti ei ole tarkka.

Makuaisti heikkenee jos tupakoi tai juo liikaa alkoholijuomia.

Risotto on lempiruokani. Mutta en kiusaa Blå Band -kerhoa enempää. Ne jotka haluavat herkullista risottoa, osaavat taatusti tehdä sitä ilman vinkkejäni. Kyllä he tietävät mistä hyvät reseptit löytyvät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain moitteet täällä kun kerroin lounaaksi varhaisperunaa, paistettua makkaraa ja kermaviilikastiketta. Kuulemma on no-no makkara varhaisperunan kanssa. Mut jos tykkään eikö saa syödä?

Totta kai saa syödä. Vedän minäkin maksalaatikkoa mansikkahillolla, vaikka en ole vielä koskaan tavannut ihmistä, joka pitäisi sitä normaalina :D Ei pidä syödä sen mukaan mitä muut haluavat, vaan sen mukaan mitä itse haluaa. 

Vierailija
44/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt tätä "ja Afrikassa lapset kärsivät nälkää" perustelua. Äiti käytti sitä kun yritti pakkosyöttää minua. Huusin takaisin, että "lähetä sitten maksalaatikko Afrikan lapsille, jos heistä niin huolissasi olet" Ei koskaan lähettänyt. 

Niin, tai kun sanottiin, että Afrikassa lapset joutuvat syömään perunankuoria.

Ihmettelin, miksi ne ei syö niitä perunoita?

Aika heikko tietotaso tuon sanojalla, koska Afrikassa ei perunaa juurikaan syödä. Ei varsinkaan niissä perheissä, joissa nälkää on. Ennemmin hirssiä tai muuta joka edes jotenkin siellä kasvaa.

Joku vuosi sitten oli juttua pohjalaisesta perunanviljelijästä, joka opettaa afrikkalaisia viljelemään perunaa. Paljon oli ongelmia kaikkien kasvitautien osalta. Muistaakseni tämä viljelijä sai rahoituksen USA:n kehitysapurahoista.

Vierailija
45/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esim. joku "kala aina ensin nahkapuoli alaspäin" pannulle? En halua mitään nahkashittiä siihen varsinaiseen syötävään pintaan, joten laitan aina ensin sen syötävän pinnan pannua päin ja lopuksi vasta  nahkapuoli alaspäin. Hyvää on tullut.

Miksi aina liha "vähintään puoli tuntia ennen paistamista" pois jääkaapista? Olen paistanut esim vain 5-10 min huoneenlämmön jälkeen ja hyvää on tullut.

Miksi "ei liikaa tavaraa pannulle, ettei pannu kylmene"? Olen paistanut usein pannu täynnä tavaraa ja hyvää on tullut.

Hifistelijöillä on noihin selitykset,mutta käytäntö on osoittanut, että aivan hyvää tulee muutenkin.

Se, että sinä olet tottunut huonosti valmistettuun ruokaan, ei tarkoita että se maistuisi kaikille. Ihmisillä nyt vaan on erilaisia makutottumuksia. Itse en pidä keitetystä jauhelihasta ja siksi en tunge koko paketillista pannulle kiehumaan, vaan paistan lihan osissa. Hifistelyyn se ei liity mitenkään. 

Toi keitetty jauhelihakin on ihme myytti. Aina olen saanut juuri niin tummaa ja käristynyttä jauhelihasta kuin olen halunnut. Riippuu tilanteesta, minkälaisen haluan. Koskaan en ole keittänyt, että sekin on joku myytti.

Se, että joku on niin hifistelijä, että väittää hyvinkin tehtyä ruokaa huonosti valmistetuksi, kertoo vain tyypin hifistelystä. Ymmärrän, että Michelin-kokki huomaa kaikki pienet nyanssit, mutta sehän kertoo nimenomaan hifistelystä.

Ruuan kanssa ei olla tietääkseni tehty niin paljon kokeita kuin viinien, joten näissä kannattaa aina muistaa, että 80% viinin juojista, eivät erota halpisviiniä kalliista, "roskaa" "laadusta". Jos hifistely tarkoittaa teeskentelyä ja esittämistä, sitten tämmöistä hifistelyä liittyy aika moneen asiaan. Melkein aina kun joku tuo kovin tosissaan esille, mikä on "oikea" tapa ja mikä väärä.

Vierailija
46/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs se niitä nälkäisiä auttaa, jos minä syön kuivaa pihviä ja vetisiä perunoita?

Ei muuten ole yhtään sen vaivalloisempaa valmistaa esimerkiksi nuo mainitut oikein ja raaka-aineita kunnioittaen.

Minua ärsyttää paha ruoka ja erityisesti väärin valmistamalla pilattu. Todella ärsyttävää, jos ihminen ostaa kalliin, upean pihvin, jonka takia eläin on antanut henkensä, ja sitten paistaa sen kengänpohjaksi. Myös ruuan vähättely on ärsyttävää ja se, ettei arvosteta raaka-aineita ja aiheeseen paneutunutta kokkia.

Ja nuo ap:n esimerkit ovat todella kaukana hifistelystä.

Ei se eläin ole antanut henkensä, se on siltä otettu vastoin eläimen tahtoa.

Vierailija
47/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs se niitä nälkäisiä auttaa, jos minä syön kuivaa pihviä ja vetisiä perunoita?

Ei muuten ole yhtään sen vaivalloisempaa valmistaa esimerkiksi nuo mainitut oikein ja raaka-aineita kunnioittaen.

Minua ärsyttää paha ruoka ja erityisesti väärin valmistamalla pilattu. Todella ärsyttävää, jos ihminen ostaa kalliin, upean pihvin, jonka takia eläin on antanut henkensä, ja sitten paistaa sen kengänpohjaksi. Myös ruuan vähättely on ärsyttävää ja se, ettei arvosteta raaka-aineita ja aiheeseen paneutunutta kokkia.

Ei se eläin ole antanut henkensä, se on siltä otettu vastoin eläimen tahtoa.

Meillä kyllä possut aina itse pyytävät pääsyä teuraalle :D

Vierailija
48/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sä oot määrittelemään miten kukin tykkää pihvistään? Ehkä joku tykkää kengänpohjapihvistä? Itse tykkään melkein mustaksi paahdetusta paaholeivästä.

Palanut ruoka altistaa syövälle.

Vierailija
49/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satuhäissä oli kerran mies, joka tutki ruuan värähtelytasoja jonkinlaisen varvun avulla. Sitä voi jo hyvällä syyllä kutsu hifistelyksi.

Vierailija
50/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Mielestäni se on vähättelyä, jos ruoka haukutaan pahaksi tai kelpaamattomaksi vain siksi, ettei se satu maistumaan juuri sinulle. Ja se on hifistelyä, että kaikki pitäisi valmistaa prikulleen tietyllä tavalla (kuten tv:n ruokakisaohjelmissa). 

Vierailija
51/56 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Mielestäni se on vähättelyä, jos ruoka haukutaan pahaksi tai kelpaamattomaksi vain siksi, ettei se satu maistumaan juuri sinulle. Ja se on hifistelyä, että kaikki pitäisi valmistaa prikulleen tietyllä tavalla (kuten tv:n ruokakisaohjelmissa). 

Se ei ole hifistelyä, jos vaatii kaikkia toimimaan omalla tavallaan. Se on itsekkyyttä. Sinäkin sitä harjoitat. 

Vierailija
52/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän ärsyttää. Olen aika köyhästä perheestä ja itsekin syön aikalailla mitä sattuu löytymään. En ole kovin nirso ja käytän kaiken enkä haaskaa. Ymmärrän sen, että varsinkin jos osaa laittaa ruokaa niin haluaa tehdä sen kunnolla, mutta en muuten nirsoile ja halua valittaa ruuasta.  En samasta syystä halua arvostella minkään ravintolan ruokaa, kun jotenkin ajattelen ettei minulla ole "oikeutta" siihen jos annos nyt ei ihan vääränlainen ole. Ehkä tämä tapa taas tullut kotoa ja pitäisi päästä siitä eroon.

Mä olen myös äärimmäisen köyhästä kodista lähtöisin ja siksipä kunnioitan ruokaa ja niitä aineksia.

Ei se ole mielestäni hifistelyä jos haluaa syödä hyvin tehtyä herkullista ruokaa.

Vierailija
53/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Kyllähän sä voit itsellesi ruokaa tehdä ihan kuten haluat, mutta älä ihmettele, jos vieraat on ihmeissään kun tarjoat heille kengänpohjapihviä. Tai vaikka raakaa kananmunaa aamiaiseksi. Kun ne julkkiskokit kehottaa keittämään sitä kananmunaa, se on hifistelyä?

Vierailija
54/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spagetin tarjoilu "Al dente" syvältä lautaselta ja syönti haarukalla ja lusikan avulla on hifistelyä.

Spagetti "Al dente" on raakaa. Kypsäksi keitettyä sen pitää olla ja tarjoiltuna matalalle lautaselle, jolloin viereen mahtuu salaattiakin. Ja syönti tapahtuu veitsellä ja haarukalla.

Hifistelijöiden mukaan parmesaaniraaste ei kuulu äyriäispastaan. Ei se kuulu mihinkään pastaan, mutta mustaleimainen emmentalraaste käy kaikkeen.

Ja juomaksi kylmää, sinistä maitoa. Ei mitään haaleaa viininlitkua.

Vierailija
55/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. En tajua miksi jota kuta harmittaa, jos me syödään tai tehdään jotain kotona väärin. Eiköhän ole isompiakin asioita harmiteltavaksi kuin se, mitä jotkut kotonaan tekee, haittamaatta millään tavalla ketään ulkopuolista tai olematta kellekään vaaraksi? Jos tykkään syödä pihvini kypsänä, keneltä se on pois, miten ja miksi? 

Vierailija
56/56 |
26.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo ole hifistelyä vaan ihan perusjuttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi